خروج مایع سفید از مجرای ادرار مردان

آخرین بروزرسانی: 16 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

یکی از مهمترین دلائل ترشح چرکی مجرا به ویژه در آقایان، التهاب مجاری ادرار (یورتریت) است. مهم ترین عامل در ایجاد التهاب حاد مجرای ادراری (یورتریت حاد ) و خروج مایع سفید از مجرای ادرار مردان، بیماری سوزاک یا گنوره آ می باشد.

تمامی علل التهابی مجرا به غیر از عامل سوزاک را، یورتریت غیرگنوکوکی می نامند. در کشور های پیشرفته، التهاب مجاری ادرار غیر گنوکوکی خیلی شایع تر از سوزاک است. اما در کشور هایی که از بهداشت کافی برخوردار نیستند، هنوز 80 درصد علت التهاب مجاری ادراری، بیماری سوزاک است.

ار ترشح چرکی مجرا، ناشی از سوزاک باشد علائم چیست؟

سوزاک در مردان، بیشتر خود را با ترشح چرکی فراوان از مجرا به همراه سوزش و خارش مجاری ادراری نشان می دهد. اما در بانوان، این بیماری در ٥٠٪؜ موارد بی علامت بوده و در موارد علامتدار بیماری غالبا خود را بصورت التهاب واژن و سرویکس، ترشحات واژنی و دردهای لگنی نشان می دهد.

ترشح چرکی که از مجرای خروجی بدون دوشیدن جاری می شود، نشان دهنده سوزاک است. در حالی که ترشح مخاطی چرکی که حاوی مایع موکوئید و کدر است، در 50 درصد بیماران مبتلا به یورتریت غیر گنوکوکی دیده می شود. آزمایش میکروسکوپی در این موارد، همیشه باید انجام شود.

علائم بالینی التهاب مجاری ادراری متفاوت از سوزاک است ولی اکثر علائم انقدر به هم نزدیک هستند که برای تایید تشخیص آن، باید نمونه از مجرا آزمایش شود.

سوزش ادرار در 53 الی 75 درصد بیماران مبتلا به یورتریت غیرگنوکوکی و در 73-88 درصد بیماران مبتلا به سوزاک علامت دار دیده می شود. بنابراین ترکیب سوزش ادرار و ترشح مجرا معمولا در مبتلایان به سوزاک دیده می شود، ولی وجود یکی از آنها، بدون وجود علامت دیگر، اکثرا حاکی از وجود یورتریت غیرگنوکوکی خواهد بود.

التهاب مجرا

دوره کمون (مدت زمان ورود عامل بیماری زا به بدن و شروع علائم بیماری) در سوزاک (التهاب حاد مجرای ادراری)، معمولا بین ٢ تا ٧ روز است اما در یورتریت غیر گنوکوکی بسیار متغیر بوده و اغلب طولانی تر و مابین 7 تا 14 روز است.

تقریبا 50 درصد مردان مبتلا به یورتریت غیرگنوکوکی در عرض 4 روز علامت دار می شوند. بنابراین، یک دوره کمون کمتر از یک هفته، یک عامل غیرقابل اعتماد برای تشخیص است.

ترشح مجرا در 75 درصد بیماران مبتلا به سوزاک، زیاد و چرکی است، این در حالیکه تنها 11 الی 33 درصد  بیماران مبتلا به یورتریت غیرگنوکوکی ترشح زیاد و چرکی را تجربه می کنند.

سوزاک در مردان

علائم سوزاک اغلب شروع ناگهانی دارند و بیمار ممکن است زمان خاصی از روز که این علائم به وجود آمده اند را به خاطر داشته باشد. شروع علایم یورتریت غیرگنوکوکی آهسته است و رفته رفته در عرض چندین روز زیاد می شود.

ترشح مجرا احتمال دارد چند روز بعد از ایجاد سوزش مجرا ایجاد شود، علائم ممکن است شدت پیدا کرده و یا از بین بروند، بدین ترتیب ممکن است بیمار دنبال درمان نباشد. در صورت عدم درمان مناسب، یکی از عوارض این بیماری ها که گسترش آنها به سایر بافت های بدن از جمله مفاصل و دریچه های قلبی است، ممکن است رخ دهد.

در بانوان ممکن است عدم درمان مناسب سبب گسترش بیماری به رحم و لوله های رحمی و افزایش شانس ناباروری و یا حاملگی خارج رحمی شود.

آیا شریک جنسی بیمار نیز باید درمان شود؟

شیوع عفونت در شرکای جنسی افراد مبتلا، آنقدر زیاد است که آنها را بای ، حتی اگر بدون علامت باشند، درمان نمود. اکثرا علل یورتریت غیرگنوکوکی راجعه، عدم درمان شریک جنسی بدون علامت می باشد.

از آنجاییکه بیماری که مبتلا به یکی از انواع بیماری های مقاربتی باشد، احتمال ابتلا به سایر انواع بیماری های مقاربتی نیز در او وجود دارد، بنابراین تمامی بیمارانی که دارای یورتریت یا التهاب مجاری ادرار هستند، باید از نظر سایر بیماری های مقاربتی نیز غربالگری شوند.

 

التهاب مجرای ادراری

تشخیص بالینی التهاب مجاری ادرار چگونه است؟

برای تشخیص نوع یورتریت ( التهاب مجاری ادرار ) می توان از رنگ آمیزی گرم استفاده نمود. در اکثر مواردی که بیمار دارای علائم یورتریت حاد است، لازم نیست که نتایج رنگ آمیزی گرم توسط کشت تایید شود.

در افرادی که دارای سوزاک هستند، تنها با رنگ آمیزی گرم نمیتوان قضاوت کرد که بیمار همزمان دارای یورتریت غیرگنوکوکی است، یا نه. چون با آزمایش میکروسکوپی مستقیم، ممکن است نتوان تریکومونا ( از عوامل بیماری های مقاربتی و یکی از عوامل یورتریت غیر گنوکوکی ) را تشخیص داد.

تشخیص یورتریت غیرگنوکوکی، از طریق اثبات وجود یورتریت و رد کردن وجود سوزاک خواهد بود. یورتریت را با معاینه ترشحات مجرا با رنگ آمیزی گرم و زیر میکروسکوپ می توان تشخیص داد.

کاندوم

چگونه می توان از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کرد؟

مانند اکثر بیماری های مقاربتی، طرفین باید از روش های محافظتی استفاده نمایند. استفاده از کاندوم یا پوشش از انتقال بیماری جلوگیری می کند.

اگر در شریک جنسی خود نشانه ای از این بیماری را مشاهده کردید، سریع تر برای درمان به پزشک مراجعه کنید، زیرا احتمال مبتلا شدن شما نیز زیاد است.

درمان التهاب مجاری ادرار چگونه است؟

امروزه درمان انتخابی یورتریت گنو کوکی استفاده از آمپول سفتریاکسون و یا قرص آزیترومایسین است. در یورتریت غیر گنوکوکی، داکسی سایکلین، آزیترومایسین و یا تتراسایکلین ها را به مدت 7 روز تجویز می کنند.

از توصیه های مصرف دارو این است که دارو را با معده خالی و بدون شیر یا آنتی اسید مصرف کنید و حتما طول مدت درمان را کامل کنید.
بهبودی پس از مصرف کامل داروهای تجویز شده خواهد بود و اگر علائم جدیدی مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید.

جهت جلوگیری از گسترش بیماری، لازم است تا پس از اتمام کامل دوره درمانی از نزدیکی خودداری کرده و یا نزدیکی حتما با استفاده از وسائل محافظ (کاندوم) صورت گیرد.

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Ahmad جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    Dear Dr. I have seen some shiny bumps on shaft of my penis, No Pain, No irritation....I have been sexullay active man. Not sure if these are fordyce spots or warts or even any STD. Any comment would be appreciated
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام قطعا زگیل تناسلی نیست احتمالا مولوسکوم کونتاژیوزوم است
  • تصویر کاربر ز سه شنبه ۳۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 364 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخير حدود دو هفته در اطراف مقعد چند ضايعه بوجود اومده كه انگار جوش بوده و زخم شده و بهد كنده شده كه ابتدا خارش خيلى شديد و بعد خارش و سوزش و درد همراهش بود ميشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۳۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ظاهر آن به تبخال تناسلی می ماند
  • تصویر کاربر رضارا شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر این ضایعات زگیل تناسلی هستن چندسالی هست ایجادشدن خیلی خطرناک هستن
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام قطعا زگیل تناسلی هستند برای جلوگیری از انتشار آنها را درمان(کرایو)کنید
  • تصویر کاربر Farsad شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 423 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    ۲۸سال سن دارم به مدت۴هفته میشه که قبل از ادرار وقتی خودم چک میکنم یه ترشح شیری سفید به مقدار کم که لزج هم نیست خارج میشه سیپروفلکساسین ۵۰۰ وقرص میترونیدازول دوهفته مصرف کردم خوب نشد درد ندارم یه مقدار وقتی ادرارمو زیاد نگه میدارم موقع ادرار کردن همون لحظه سوزش کمی احساس میکنم ادرارم کامل و درسته تکرر ادرار هم ندارم بوی بدی هم احساس نمیکنم الان یکم احساس درد در ناحیه بیضه دارم خفیف رابطه جنسی داشتم چند مرتبه توو زمان ۴ساعت شریک جنسیم هم عفونت داشته از بچگی هم موقع تموم شدن ادرار چند قطره ادرار بعد از چند ثانیه خارج میشه ....ممنون میشم دستور بدید برای بهبودی چیکار کنم🙏
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر Nil شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    با سلام
    حدود بيست روز هست كه ترشحات ابكي چرك مانتد كه يكبار ازم خارج ميشه رو دارم مثل آب خارج ميشه متاهل و بدون فرزند
    مامان مراجعه كردم و كلي قرص واژني بهم دادند و چند روزي خوب شدم و دوباره شروع شد
    نكته اينه كه توي اينه خودم نگاه كردم ديدم از سوراخ ريز مثانه انگار اين ترشحات رو دارم!
    الان ٣ روز انتي بيوتيك ميخورم ٥٠٠ شبها
    خيلي اهل دارو نيستم و اين ازيترومايسين هم خيلي كسلم ميكنه
    زماني كه ادرار دارم احساس پري مثانه دارم ولي ميرم ميبينم خيلي كم خارج ميشه
    حتي گاهي متوجه كميش ميشم و دير تر ميرم ولي انچنان دردي ميگيره شكمم سريع بايد برم
    كارمند هستم و از توالت اداره هم استفاده ميكنم
    رنگ ادرار زرد بد بو
    قهوه مصرف روزانه سه فنجان
    آب ٨ ليوان
    دمنوش ٤ ليوان دارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا آزمایش ادرار دهید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.وقت بخیر.من دو روزه اول مجرای ادرارم قرمز شده و سوزش داره .میشه بفرمایید مشکل چیه .و نیاز به چه کاری داره.سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام شما دچار التهاب شده اید به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ترشح مایع شیری به همراه سوزش و التهاب مجرای ادراری دارم لطفا بفرمایید که چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا به پزشک مراجعه کنید و انتی بیوتیک مصرف کنید
  • تصویر کاربر arash یکشنبه ۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    روی الت تناسلیه من چندتا جوش ریز بصورت اوله دار در اومد خارش هم داره این جوش خودبه خود بعد دو سه روز میترکه بخاطر چیه؟سوزش ادرار ندارم فقط ادرارم خیلی بو میده
    من چندسال پیش رابطه داشتم بعد چند ماه این مشکل پیش اومد و برطرف شد و دوباره بعد یک سال همینطور و برطرف شد الان بعد 4 سال دوباره اینطوری شد خواستم بدونم سوزاک هست؟ البته چندبار با ژیلت اصلاح میکنم همینطوری میشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام این تبخال تناسلی است به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر نجمه پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    سلام. خانمی ۳۵ ساله هستم ک حین رابطه جنسی خونریزی دارم. همچنین موقع ادرار خونریزی دارم لخته خونی هم میبینم. بنظرتون مشکلم چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،شما دچار خشکی واژن و عفونت ادراری هستید
  • تصویر کاربر بهادر یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 448 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقتتون بخیر .
    اگه لطف کنید سوالمو جواب بدید ممنون میشم .
    من در تاریخ ۹۸/۱۱/۲۰ اولین دز واکسن رو زدم اگر دومیش رو در تاریخ ۹۹/۰۱/۱۸ بزنم مشکلی نداره ؟ و اینکه فرق دو تا سوزنی که داخل واکسن هست چیه ؟ با کدوم باید بزنیم . چون اولیش رو رفتم بزنم اون شخصی که تو بیمارستان بود نمیدونست با کدوم بزنه از من پرسید .
    نوبت سوم واکسنم رو طبق این تاریخ ها اگر بهم بگین ممنون میشم .
    سپاسگزارم ازتون .
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر