خروج مایع سفید از مجرای ادرار مردان

آخرین بروزرسانی: 16 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

یکی از مهمترین دلائل ترشح چرکی مجرا به ویژه در آقایان، التهاب مجاری ادرار (یورتریت) است. مهم ترین عامل در ایجاد التهاب حاد مجرای ادراری (یورتریت حاد ) و خروج مایع سفید از مجرای ادرار مردان، بیماری سوزاک یا گنوره آ می باشد.

تمامی علل التهابی مجرا به غیر از عامل سوزاک را، یورتریت غیرگنوکوکی می نامند. در کشور های پیشرفته، التهاب مجاری ادرار غیر گنوکوکی خیلی شایع تر از سوزاک است. اما در کشور هایی که از بهداشت کافی برخوردار نیستند، هنوز 80 درصد علت التهاب مجاری ادراری، بیماری سوزاک است.

ار ترشح چرکی مجرا، ناشی از سوزاک باشد علائم چیست؟

سوزاک در مردان، بیشتر خود را با ترشح چرکی فراوان از مجرا به همراه سوزش و خارش مجاری ادراری نشان می دهد. اما در بانوان، این بیماری در ٥٠٪؜ موارد بی علامت بوده و در موارد علامتدار بیماری غالبا خود را بصورت التهاب واژن و سرویکس، ترشحات واژنی و دردهای لگنی نشان می دهد.

ترشح چرکی که از مجرای خروجی بدون دوشیدن جاری می شود، نشان دهنده سوزاک است. در حالی که ترشح مخاطی چرکی که حاوی مایع موکوئید و کدر است، در 50 درصد بیماران مبتلا به یورتریت غیر گنوکوکی دیده می شود. آزمایش میکروسکوپی در این موارد، همیشه باید انجام شود.

علائم بالینی التهاب مجاری ادراری متفاوت از سوزاک است ولی اکثر علائم انقدر به هم نزدیک هستند که برای تایید تشخیص آن، باید نمونه از مجرا آزمایش شود.

سوزش ادرار در 53 الی 75 درصد بیماران مبتلا به یورتریت غیرگنوکوکی و در 73-88 درصد بیماران مبتلا به سوزاک علامت دار دیده می شود. بنابراین ترکیب سوزش ادرار و ترشح مجرا معمولا در مبتلایان به سوزاک دیده می شود، ولی وجود یکی از آنها، بدون وجود علامت دیگر، اکثرا حاکی از وجود یورتریت غیرگنوکوکی خواهد بود.

التهاب مجرا

دوره کمون (مدت زمان ورود عامل بیماری زا به بدن و شروع علائم بیماری) در سوزاک (التهاب حاد مجرای ادراری)، معمولا بین ٢ تا ٧ روز است اما در یورتریت غیر گنوکوکی بسیار متغیر بوده و اغلب طولانی تر و مابین 7 تا 14 روز است.

تقریبا 50 درصد مردان مبتلا به یورتریت غیرگنوکوکی در عرض 4 روز علامت دار می شوند. بنابراین، یک دوره کمون کمتر از یک هفته، یک عامل غیرقابل اعتماد برای تشخیص است.

ترشح مجرا در 75 درصد بیماران مبتلا به سوزاک، زیاد و چرکی است، این در حالیکه تنها 11 الی 33 درصد  بیماران مبتلا به یورتریت غیرگنوکوکی ترشح زیاد و چرکی را تجربه می کنند.

سوزاک در مردان

علائم سوزاک اغلب شروع ناگهانی دارند و بیمار ممکن است زمان خاصی از روز که این علائم به وجود آمده اند را به خاطر داشته باشد. شروع علایم یورتریت غیرگنوکوکی آهسته است و رفته رفته در عرض چندین روز زیاد می شود.

ترشح مجرا احتمال دارد چند روز بعد از ایجاد سوزش مجرا ایجاد شود، علائم ممکن است شدت پیدا کرده و یا از بین بروند، بدین ترتیب ممکن است بیمار دنبال درمان نباشد. در صورت عدم درمان مناسب، یکی از عوارض این بیماری ها که گسترش آنها به سایر بافت های بدن از جمله مفاصل و دریچه های قلبی است، ممکن است رخ دهد.

در بانوان ممکن است عدم درمان مناسب سبب گسترش بیماری به رحم و لوله های رحمی و افزایش شانس ناباروری و یا حاملگی خارج رحمی شود.

آیا شریک جنسی بیمار نیز باید درمان شود؟

شیوع عفونت در شرکای جنسی افراد مبتلا، آنقدر زیاد است که آنها را بای ، حتی اگر بدون علامت باشند، درمان نمود. اکثرا علل یورتریت غیرگنوکوکی راجعه، عدم درمان شریک جنسی بدون علامت می باشد.

از آنجاییکه بیماری که مبتلا به یکی از انواع بیماری های مقاربتی باشد، احتمال ابتلا به سایر انواع بیماری های مقاربتی نیز در او وجود دارد، بنابراین تمامی بیمارانی که دارای یورتریت یا التهاب مجاری ادرار هستند، باید از نظر سایر بیماری های مقاربتی نیز غربالگری شوند.

 

التهاب مجرای ادراری

تشخیص بالینی التهاب مجاری ادرار چگونه است؟

برای تشخیص نوع یورتریت ( التهاب مجاری ادرار ) می توان از رنگ آمیزی گرم استفاده نمود. در اکثر مواردی که بیمار دارای علائم یورتریت حاد است، لازم نیست که نتایج رنگ آمیزی گرم توسط کشت تایید شود.

در افرادی که دارای سوزاک هستند، تنها با رنگ آمیزی گرم نمیتوان قضاوت کرد که بیمار همزمان دارای یورتریت غیرگنوکوکی است، یا نه. چون با آزمایش میکروسکوپی مستقیم، ممکن است نتوان تریکومونا ( از عوامل بیماری های مقاربتی و یکی از عوامل یورتریت غیر گنوکوکی ) را تشخیص داد.

تشخیص یورتریت غیرگنوکوکی، از طریق اثبات وجود یورتریت و رد کردن وجود سوزاک خواهد بود. یورتریت را با معاینه ترشحات مجرا با رنگ آمیزی گرم و زیر میکروسکوپ می توان تشخیص داد.

کاندوم

چگونه می توان از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کرد؟

مانند اکثر بیماری های مقاربتی، طرفین باید از روش های محافظتی استفاده نمایند. استفاده از کاندوم یا پوشش از انتقال بیماری جلوگیری می کند.

اگر در شریک جنسی خود نشانه ای از این بیماری را مشاهده کردید، سریع تر برای درمان به پزشک مراجعه کنید، زیرا احتمال مبتلا شدن شما نیز زیاد است.

درمان التهاب مجاری ادرار چگونه است؟

امروزه درمان انتخابی یورتریت گنو کوکی استفاده از آمپول سفتریاکسون و یا قرص آزیترومایسین است. در یورتریت غیر گنوکوکی، داکسی سایکلین، آزیترومایسین و یا تتراسایکلین ها را به مدت 7 روز تجویز می کنند.

از توصیه های مصرف دارو این است که دارو را با معده خالی و بدون شیر یا آنتی اسید مصرف کنید و حتما طول مدت درمان را کامل کنید.
بهبودی پس از مصرف کامل داروهای تجویز شده خواهد بود و اگر علائم جدیدی مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید.

جهت جلوگیری از گسترش بیماری، لازم است تا پس از اتمام کامل دوره درمانی از نزدیکی خودداری کرده و یا نزدیکی حتما با استفاده از وسائل محافظ (کاندوم) صورت گیرد.

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیرضا شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.مرسی که توجه میکنید.
    من ۵ ماهه روزی دوتا قرص راکوتان میخورم ک دکتر تجویز کرده بدنم ب شدت خشک شده و روزی ۵.۶ لیتر آب میخورم به خاطر قرص و ساعتی ۲ بار سرویس میرم.خواستم در جریان باشید.متاسفانه تا چند ماه پیش به دلایلی استمنا میکردم که الان ترک عادت کردم از سر مثانه الان روز دومه که مقدار خیلی کمی چرک خارج میشه که شبیه اب منی غلیظ هست وقتی با دست لمس میکنم.دیروز کمتر بود ولی امروز بیشتر شد.امروز اندازه یک عدس.قبل و بعد از ادرار کمی زیر مثانم درد میگیره و بعد از ۲۰ دقیقه خوب میشه.امروز روز دومه و فقط دوبار این اتفاق تو ۲ روز افتاد و شکمم بی نهایت خالی بود که با خوردن غذا بهتر شد.لطف میکنید کمک کنید 🙏
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،ازمایش ادرار بدهید
  • تصویر کاربر رحیمی جمعه ۲۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    باسلام.بعد از دست شوئی رفتنم دچار ترشح میشوم لطفا راهنمای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر کیارش یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    باسلام
    زمان بهبودی زگیل تناسلی با روش کرایو چند روز است و انجام کرایو آسیبی بر روی رگهای خونی آلت خواهد داشت یا خیر ؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،حدود ۱۰ روز،کرایو هیچ گونه اسیبی بر عروق وارد نمیکند
  • تصویر کاربر سيرين سه شنبه ۱۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 853 مشاهده پرسش
    با سلام من بعد از فريز الان حدود ١هفتس كه گذشته به شدت سوزش دارم قرمز شده و درد ميكنه.. بايدچيكاركنم؟؟ طبيعيه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،پماد زینک اکساید روزی ۳ مرتبه استفاده کنید
  • تصویر کاربر متين پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    با سلام
    آيا ميتوان بوسيله كاندوم از زگيل تناسلى جلوگيرى كرد و درمان زگيل بصرت موضعى قطعى است و يا حتمأ بايد فريز يا ليزر صورت گيرد؟
    ويروس اين بيمارى چگونه از بدن خارج ميشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،کاندوم چون همه نواحی تناسلی را نمیپوساند امکان جلوگیری ۱۰۰٪ از زگیل را ندارد.بهترین درمان زگیل فریز و یا کرایو میباشد
      با کرایو و تقویت سیستم ایمنی امکان خارج سازی این ویروس از بدن است
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 892 مشاهده پرسش
    من مشكلي كه دارم تا دخلون انجام بشه ارضا ميشم نزديكه 3 ساله ازواج كردم ولي بازم هيچ تغييري نكردم از اسپره از كاندوم و ژل استفاده كردم جواب ندادن فكرم مشغول كردم به چيزه ديگه بازم جواب نداد ماشقه زياد انجام دادم بازم جواب نداد همه كار كردم نميدونم مشكلم چيه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا جهت درمان به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر علي یکشنبه ۱۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1131 مشاهده پرسش
    سلام، هزينه كرايو تراپي براي زگيل تناسلي (6 زگيل) حدودا چقدر است. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۶ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،٣٥٠ تومان
    2. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      برای دیدن فیلم کرایوتراپی من می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

      https://drshnategh.com/4723

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر