انواع عمل جراحی پروستات (از 30 دقیقه تا 3 ساعت)

آخرین بروزرسانی: 27 آذر 1402

در این مقاله می خوانید
پروستات غده ای است که در زیر مثانه و در مقابل انتهای دستگاه گوارش (رکتوم) قرار دارد و نقش کلیدی در بخشی از سیستم باروری مردانه که وظیفه تولید مایع حامل اسپرم را دارد، ایفا می کند. در ادامه به بررسی انواع روش های عمل پروستات که برای درمان بزرگی پروستات، سرطان پروستات و کمک به جریان ادراری بهتر مورد استفاده قرار می گیرد، پرداخته ایم.

عمل پروستات به چه منظور انجام می گیرد؟

جراحی برای برداشتن کامل یا قسمتی از غده پروستات، پروستاتکتومی نام دارد. شایع ترین علت برای جراحی پروستات، سرطان پروستات و بزرگی پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات هستند.

آموزش پیش از درمان، اولین قدم در تصمیم گیری برای درمان می باشد. تمام انواع جراحی پروستات می توانند با بیهوشی کامل (که فرد کاملا به خواب رفته و هوشیار نیست) یا بیهوشی از طریق کانال نخاعی ( که نیمه تحتانی بدن را بی حس می کند ) انجام گیرند. پزشک بر اساس وضعیت حاضر بیمار، درباره نوع بی هوشی تصمیم گیری می کند.

اهداف جراحی شامل موارد زیر است :

  • درمان بیماری درگیر کننده
  • حفظ جریان ادراری بیمار (یعنی بیمار به راحتی بتواند ادرار را تخلیه کند)
  • حفظ توانایی نعوظ
  • به حداقل رساندن عوارض
  • به حداقل رساندن درد در قبل، حین و پس از عمل

انواع جراحی پروستات

هدف جراحی پروستات به وضعیت بیماری فرد بستگی زیادی دارد. برای مثال، هدف از جراحی سرطان پروستات، از بین بردن بافت سرطانی  و هدف از جراحی پروستات حجیم شده، حذف بافت پروستات و بازگردانی جریان نرمال ادراری می باشد.

🔔جراحی پروستات به روش باز

🔔پروستاتکتومی باز

این جراحی، جراحی سنتی یا دسترسی باز به پروستات نیز نامیده می شود و برای پروستات های بالای 80 گرم کاربرد دارد. جراح برای برداشتن پروستات و بافت های اطراف، برش بر روی سطح پوست ایجاد می کند. این جراحی حدودا یک ساعت و نیم به طول انجامیده و دو الی سه روز نیز مدت بستری آن می باشد. در کل دو نوع دسترسی اصلی برای جراحی باز وجود دارد:

  • رتروپوبیک

جراح از طریق ایجاد برش از پایین شکم، به پروستات دسترسی می یابد. در بیشتر موارد، تنها پروستات برداشته می شود اما در موارد سرطانی و شک به تهاجم به بافت های اطراف پروستات، برخی از ندول های لنفاوی برای نمونه برداری برداشته می شود.

در صورت یافتن این نکته که سرطان در تمامی بافت های بدن پخش شده است، جراح از ادامه جراحی خودداری کرده و دیگر، بافت های درگیر را خارج نمی کند.

  • روش پرینه ای

در این روش، جراح یک برش بین رکتوم (مقعد) و کیسه بیضه ایجاد کرده و غده پروستات از آن مسیر خارج میشود. اغلب این عمل به دلیل وجود یک بیماری همراه که جراح قادر به انجام روش رتروپوبیک نمی باشد، انجام می گیرد.

در این وضعیت نمی توان غدد لنفاوی و یا لنف نود ها را حذف نمود. زمان جراحی در این روش کمتر از جراحی رتروپوبیک است اما ریسک بالاتری برای ایجاد ناتوانی در نعوظ وجود دارد.

⚠ توجه: در هر دو روش فوق، بیهوشی می تواند عمومی یا از طریق کانال نخاعی و یا اپیدورال باشد.

لاپاروسکوپی با کمک ربات

🔔روش لاپاراسکوپیک

کم تهاجم ترین روش برای دسترسی به پروستات، عمل لاپاراسکوپیک می باشد. این روش که حدودا 2 الی 3 ساعت به طول میانجامد. لازم به ذکر است این روش جراحی هنوز به تحقیقات بیشتری لازم دارد تا در رده ی جراحی های استاندارد قرار بگیرد. دو روش عمده در این جراحی وجود دارد:

  • پروستاتکتومی لاپاروسکوپی

این جراحی مستلزم برش های بسیار کوچک جهت عبور وسایل جراحی کوچک می باشد و محیط داخل بدن به واسطه لوله کوچک که مجهز به دوربین است، دیده می شود.

  • پروستاتکتومی لاپاروسکوپی با کمک ربات

جراح به وسیله یک بازوی رباتیک و مانیتور متصل به دوربین ربات، بدون مداخله دست، عمل را انجام می دهد. بازوی رباتیک، قابلیت مانور و دقت بیشتری را فراهم می کند.

تفاوت چشمگیری بین روش های جراحی های یاد شده، وجود ندارد. اما در جراحی لاپاراسکوپیک با کمک ربات موارد زیر دیده می شود:

  • درد کمتر
  • زمان بستری کوتاه تر
  • زمان بازتوانی سریع تر
  • از دست دادن خون کمتر

همچنین، در روش با واسطه ربات، بهبودی سریع تری در توانایی کنترل مثانه و کاهش زمان بستری در بیمارستان در مقایسه با لاپاراسکوپی معمولی وجود دارد.

جراحی لیزری پروستات 

انواع جراحی پروستات که به تداوم جریان ادراری کمک می کنند

1_ جراحی لیزری پروستات

این جراحی، بزرگی خوش خیم پروستات را بدون ایجاد هرگونه برش در سطح بدن درمان می کند. در این روش ، جراح یک اسکوپ فیبراپتیک را در طول مجرای پیشابراه عبور می دهد. در جراحی لیزری، بافت پروستاتی که مانع جریان نرمال ادرار می شود را توسط لیزر برش می دهند.

2_ جراحی اندوسکوپیک (جراحی لیزری پروستاتturp)

مشابه جراحی با لیزر، هیچ گونه برشی در سطح بدن داده نمی شود. جراح به وسیله یک لوله بلند و منعطف که از نوک الت عبور داده می شود، بخشی از بافت پروستات را برش می دهد. این روش از کم تهاجم ترین روش های جراحی پروستات محسوب می شود.

3_ جراحی هایی که جهت متسع کردن پیشابراه انجام می گیرد

  • برداشتن پروستات از طریق پیشابراه (TURP)

استانداردترین و بهترین روش جراحی برای هیپرپلازی خوش خیم پروستات، برداشتن پروستات از طریق مجرای ادراری (TURP) است. بخشی از پروستات حجیم شده بوسیله یک سیم حلقوی در طی جراحی بریده می شود و این بخش ها به داخل مثانه رفته و در انتهای پروسه جراحی از داخل مثانه تخلیه می شوند. این جراحی حدودا یک ساعت به طول میانجامد و مدت بستری آن یک الی 2 روز می باشد.

  • برش پروستات از طریق پیشابراه (TUIP)

این عمل جراحی شامل برش های کوچکی می باشد که جهت متسع کردن پیشابراه در پروستات و گردن مثانه ایجاد می شود. برای پروستات های زیر 40 گرم استفاده دارد  (روشی تایید شده نمیباشد) و جدودا 30 دقیقه به طول می انجامد.

turp

پس از عمل جراحی چه اتفاقی می افتد؟

پیش از اتمام بی هوشی، جراح جهت خارج شدن راحتتر ادرار از مثانه، سوند فولی را تعبیه می کند. این کاتتر باید به مدت ٥ روز تا یک هفته در مثانه باقی بماند.
بستری پس از جراحی معمولا چند روز بیشتر نبوده اما به طور کلی بیمار می تواند، 24 ساعت پس از عمل در صورت نبود مشکل مرخص شود.

فارغ از نوع عمل جراحی، درد در محل برش برای چند روز باقی می ماند. علائم زیر ممکن است پس از عمل دیده شود:

وجود این علائم پس از چند روز تا چند هفته نرمال است و زمان بازتوانی به نوع و طول مدت عمل، سلامت کلی بیمار و پیروی از دستورات پزشکی بستگی دارد.

عوارض کلی عمل پروستات

تمامی روش های جراحی ممکن است با برخی عوارض همراه باشد. این عوارض شامل :

  • واکنش به ماده بی هوشی
  • خونریزی
  • عفونت محل عمل
  • آسیب به ارگان ها
  • ایجاد لخته های خونی
  • علائمی که دال بر وجود عفونت است، شامل تب ولرز، تورم یا ترشح از محل برش جراحی
  • مشکلات ادراری: که شامل احساس درد در هنگام ادرار، سختی در ادرار کردن و بی اختیاری ادراری است. این مشکلات خود به خود پس از ٢ هفته تا چند ماه از بین می رود و به ندرت برای همیشه باقی می ماند.
  • مشکل در نعوظ: عدم وجود نعوظ در 8 تا 12 هفته پس از جراحی عادی محسوب می شود. اگر آسیب دیدگی عصبی وجود داشته باشد، شانس مشکلات نعوظ به صورت بلند مدت وجود دارد. برخی از مردان کاهش جزئی طول آلت به علت کوتاه شدگی مجرای پیشابراه را ذکر کرده اند.
  • شانس تجمع مایع در غدد لنفاوی (لنف نود ها) در ناحیه تناسلی یا پاها و یا پیشرفت به طرف فتق کشاله ران محتمل است که می تواند ایجاد درد و تورم کند هر چند هر دو مورد با درمان بهبود می یابند.

چه کارهایی باید پس از عمل پروستات انجام گیرد؟

  • محل زخم جراحی را تمیز نگه دارید.
  • برای یک هفته به هیچ وجه رانندگی نکنید.
  • برای 6 هفته هیچ فعالیت پرانرژی انجام ندهید.
  • حتی الامکان از پله ها استفاده نکنید.
  • از غوطه ور شدن در استخر و سونای آب گرم پرهیز کنید.
  • هر 45 دقیقه نوع نشستن خود را عوض کنید.
  • از درمان های توصیه شده جهت کاهش درد استفاده کنید.
  • همچنین وجود تحرکات روده در 2 الی 3 روز پس از جراحی مهم است. به منظور کاهش یبوست، مایعات بنوشید، فیبر به وعده های غذایی خود اضافه کنید و همچنین فعالیت های ورزشی سبک انجام دهید.
  • جهت جلوگیری از سوزش ادرار و توانایی کنترل هر چه بهتر ادرار از مصرف مواد محرک مثانه مانند فلفل، ادویه، ترشی و تندی اجتناب کنید.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی 

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سیما یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 838 مشاهده پرسش
    با سلام. همسر من ۵۷سال سن دارند و بعد از انجام آزمایش های متعدد و نمونه برداری پزشک ایشون، تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات دادن. اخیرا دچار مشکلاتی نظیر تکرر ادرار شدن و به ایشون گفتن که باید بخشی از پروستات تراشیده بشه اما همسرم به علت نگرانی از ریسک های این اقدام درمانی مردد هستند. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر فرزاد سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 476 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    دکتر من ۳۵ سالمه، اضافه وزن ندارم و فعالیت بدنیم هم کم نیست ولی مخصوصا صبح‌ها که فشار روم باشه ادرارم بسیار ضعیف میاد با حجم کم. بطوریکه خودم حس میکنم برمیگرده تو کلیه‌هام چون قسمت پشت کمرم یه کم احساس درد و سنگینی میکنم که یه مدت حدود ربع یا نیم ساعت که بگذره مجدد باید برم و بقیه ادرار رو تخلیه کنم. البته ۳۰ سالگی یه بار سونو کردم گفتن که پروستاتم به نسبت سنم بزرگ هست و تقریبا برای سن ۴۰ سالگی باید اینقدر باشه، ولی دارویی بهم ندادن. ولی الان موضوع فشار کم و حجم تخلیه نشده ادرار و برگشتش داره بیشتر میشه.
    میخواستم ببینم باید چیکار کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 353 مشاهده پرسش
    باسلام :سن 52سال سایز پروستات 47*43*31حجم 34سی سی ،psa/83 گاهی اوقات سوزش ادراردارم ، درد بین معقدوبیضه ونشیمنگاه هنگتا م نشستن دارم ،وهمچنین دردناحیه پلو وشرمگاهی هنگام نشستن ،دیابت نوع 2کنترل شده دارم ، عدم تمایل جنسی هم دارم،بفرمائیدبزرگی پروستات است باید چکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،علائم شما بیشتر به التهاب پروستات میخورد
  • تصویر کاربر عباس سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 926 مشاهده پرسش
    سلام
    من عمل رادیکال پروستات انجام دادم. ام آر آی تمام بدن قبل از عمل بیانگر این بود که متاستاز به هیچ نقطه ای نداده. پاتولوژی بعد از عمل 95 درصد درگیری نشان می داد. آیادر چنین شرایطی پرتو درمانی و هورمون تراپی لازم است؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا جواب پاتولوژی و MRI خود را از طریق فرم مشاوره آنلاین بفرستید
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    سلام
    آیا خودارضایی زیاد باعث سرطان بیضه یا پروستات میشه؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،خیر
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 447 مشاهده پرسش
    سلام
    میخواستم بدونم آیا بین خودارضایی و سرطان بیضه و پروستات ارتباطی وجود وجود داره؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۳ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،خیر
  • تصویر کاربر Emad سه شنبه ۲۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    اندازه پروستات ۳۱ و دارای تکرار ادرار میباشم ، البته به علت التهاب تیروییدقرص نیزوپرود ۵۰ مصرف میکنم . قبل از مصرف قرص بین شب فقط یک مرتبه نیاز به دستشویی داشتم و اکنون بیشتر شده است ، آیا نیاز به اقدام خاصی هست ؟ممنون از محبت شما 🙏
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 384 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    این آزمایش یکی از نزدیکان من است تشخیص شما چیست ؟ من خیلی نگرانم ... با تشکر از لطفا شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر N97 پنجشنبه ۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 609 مشاهده پرسش
    با سلام
    پدر بنده 52ساله جدیدا ازمایش دادن و PSA بالا بوده (4.2) سونو هم انجام دادن و همه چیز نرمال بوده به جز وجود یه کیست 15mm که توی دیامتر بوده. اخیرا خیلی هم خسته میشن و بی حال هستن اما علائم درد یا تکرر ادرار و خون در ادرار نداشتن.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،کیست پروستات مساله ای نیست بالا بودن PSA را پیگیری کنید
  • تصویر کاربر جواد شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 493 مشاهده پرسش
    سلام سئوالم اینه که آیا کسی که چندسال خودارضایی میکنه اگ بزاره کنار سرطان پروستات میگیره چون باید مایع منی خارج بشه ؟؟
    اینکه خیلی ها میگن داداش تو باید هفته ایی مایع منی از بدنت خارج کنی چه با سکس چه با خودارضایی تا پرستات ب مشکل نخوره و سرطان پروستات نگیری ایا این حرف درست یا غلط ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،هیچ ارتباطی ندارد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر