کرایوتراپی زگیل تناسلی چگونه انجام می شود؟ [+ عوارض]

روش های متنوعی برای درمان زگیل تناسلی استفاده می شوند که یکی از بهترین و موثرترین آنها استفاده از کرایوتراپی است. ضمن این مقاله با چگونگی انجام کرایوسرجری و عوارض آن در زنان و مردان بیشتر آشنا می شوید.

مروری بر درمان با استفاده از روش کرایوتراپی

• کرایوتراپی (کرایوسرجری) با انجماد به وسیله نیتروژن مایع، زگیل های تناسلی را از بین می برد. پزشک نیتروژن مایع را بر روی زگیل ها و اطراف آن ها اعمال می کند.
  • ابتدا، بافت زگیل به وسیله نیتروژن مایع منجمد شده و سپس دوباره گرم می شود. در صورت نیاز، بافت زگیل مجددا منجمد می گردد. مدت زمان اعمال نیتروژن مایع بسته به پزشک و اندازه زگیل ها متغییر است.
  • اندازه و ضخامت زگیل ها تعیین کننده تعداد و مدت چرخه های انجماد و گرم کردن می باشند. امکان دارد، انجام تا سه دوره درمانی نیاز باشد.
  • بیمار در حین درمان احساس سوزشی خفیف تا متوسط را تجربه می کند.
  • زگیل های تناسلی موجود در میزراه یا مقعد معمولا به بیشترین درمان نیاز دارند، زیرا امکان دارد در درون مجرا قرار داشته باشند.

کرایوتراپی معمولا در کلینیک یا مطب پزشک انجام می شود. همچنین، برای بهتر دیدن بافت غیر عادی، یک ابزار ذره بین به کار گرفته می شود.

بیمارستان درمانی زگیل تناسلی درتهران کجاست؟

برداشتن زگیل تناسلی به روش کرایوتراپی در بیمارستان آتیه توسط متخصص ارولوژی دکتر شهریار ناطق صورت می گیرد. ایشان برای از بین بردن زگیل تناسلی از روش سوآپ کرایوتراپی استفاده می کنند که مزیت آن نسبت به کرایوتراپی این است که به صورت عمقی تر عمل می کند و بیشتر موثر واقع می شود.

موارد مورد انتظار پس از کرایوتراپی

دوره بهبودی به محل و تعداد زگیل های از بین رفته بستگی دارد. التیام یافتن معمولا ۱ تا ۳ هفته به طول می انجامد. پس از درمان امکان دارد موارد زیر به وجود آیند:

• تحریک پذیری و دردی خفیف یا عضلانی
  • افتادن بافت های مرده
  • تشکیل تاول یا تبخال ها

زنان و مردان

زنان و مردانی که جهت درمان زگیل های تناسلی خارجی تحت فرایند کرایوتراپی قرار گرفته اند، در صورت بروز موارد زیر باید با پزشک خود تماس گیرند:

• خونریزی مداوم
  • ترشحات بد بو یا زرد رنگ که می توانند بیانگر عفونت باشند
  • درد مداوم
توجه: تا هنگام التیام یافتن ناحیه درمان شده و از بین رفتن درد باید از برقراری ارتباط جنسی خودداری کرد.

زنان

پس از انجام درمان زگیل های واژن یا دهانه رحم باید از موارد زیر آگاه بود:

• امکان دارد، ترشحاتی آبکی به مدت ۱ تا ۳ هفته از واژن جریان داشته باشند.
  • به مدت ۲ تا ۳ هفته باید به جای تامپون از نوارهای بهداشتی استفاده کرد.
  • تا هنگام التیام یافتن ناحیه درمان شده، معمولا به مدت ۱ تا ۳ هفته، باید از برقراری ارتباط جنسی خودداری کرد.

مردان

مردانی که زگیل های تناسلی موجود بر روی آلت تناسلی، کیسه بیضه یا درون میزراه خود را درمان کرده اند، باید تا التیام یافتن آن ناحیه و از بین رفتن درد، از برقراری ارتباط جنسی خودداری کنند.

چرا فرایند کرایوتراپی انجام می شود؟

کرایوتراپی می تواند برای درمان زگیل های تناسلی آشکار، تشکیل شده در نواحی کوچک (مخصوصا در نزدیکی مقعد) و آزار دهنده استفاده شود. این درمان معمولا برای درمان زگیل های تناسلی گسترده به کار گرفته نمی شود.

موفقیت روش فریز کردن چقدر است؟

متخصصان بر این موضوع توافق دارند که کرایوتراپی می تواند در از بین بردن زگیل های تناسلی مفید باشد. در برخی مطالعات، کرایوتراپی تا ۹۰ درصد موارد زگیل های تناسلی را از بین برد. با این حال، زگیل ها می توانند دوباره رشد کرده و ممکن است به بیش از یک جلسه درمانی نیاز باشد.

از بین بردن زگیل ها، عفونت پاپیلومای انسانی (HPV) را درمان نمی کند. این ویروس می تواند بعد از برداشته شدن زگیل ها در حالت غیر فعالی در بدن باقی بماند.

⚠ خطرات استفاده از کرایوتراپی برای درمان زگیل تناسلی

انجام کرایوتراپی عوارض اندکی را به همراه دارد. به وجود آمدن جای زخم یک خطر ناچیز است. تعداد و شدت عوارض جانبی به تعداد چرخه های انجماد و گرم کردن در حین کرایوتراپی و اندازه ناحیه درمان شده بستگی دارند.

مواردی که باید در حین درمان با استفاده از کرایو در نظر گرفت

کرایوتراپی را می توان جهت از بین بردن زگیل های تناسلی خارجی در حین بارداری به صورت ایمن انجام داد. درمان زگیل های تناسلی عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را درمان نمی کند. این عفونت همان ویروس ایجاد کننده زگیل ها می باشد. این ویروس می تواند پس از برداشته شدن زگیل ها در حالت غیر فعالی در بدن باقی بماند. فردی که تحت درمان زگیل های تناسلی قرار گرفته است باز هم می تواند این عفونت را منتقل کند.

کاندوم های لاتکس با اینکه می توانند خطر ابتلا به عفونت HPV را کاهش دهند اما تمامی ناحیه تناسلی را در برابر تماس مستقیم پوستی محافظت نمی کنند.

مزایا و معایب هر کدام از روش های درمانی را باید نسبت به عوارض جانبی و هزینه آن سنجید. در ارتباط با این موارد با پزشک خود مشورت کنید.

انواع روش های درمان زگیل تناسلی

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه و متخصص ارولوژی