مرکز تزریق واکسن گارداسیل در تهران

آخرین بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1402

در این مقاله می خوانید
ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل ایجاد بیماری زگیل تناسلی (Genital Wart) در انسان می باشد. ابتلا به این ویروس، شایعترین ابتلا به بیماری های مقاربتی ویروسی است (حدود  ۹ الی ۱۳ درصد جمعیت جهان به این ویروس آلوده است). 

حدود 40 گونه بیماری زای HPV در انسان وجود دارد که تنها ۱۵ گونه از آنها می توانند سرطان زا باشند. این ویروس از عوامل شایع و اصلی سرطانزایی دستگاه زنانه بوده و بر روی مخاط دستگاه مردانه و دستگاه تنفس نیز تاثیر می گذارد و می تواند منجر به ایجاد سرطان شود.

متاسفانه در جامعه ما آموزش کافی در مورد این ویروس وجود ندارد تا جاییکه به شخصه شاهد بوده ام جوانی با داشتن زگیل های متعدد ناحیه تناسلی به خیال اینکه این ها گوشت اضافه هستند و‌ پس از مدتی خود به خود رفع می شوند، پس از ۲ سال جهت معاینه مراجعه کرده بود اما متاسفانه طی این مدت موجب آلودگی چندین نفر از شرکای جنسی خود شده بود که در کمال تاسف یک نفر از آنها به سرطان دهانه رحم مبتلا گردید. اما ۲ نکته امیدوار کننده راجع به این ویروس وجود دارد:
 

1️⃣ ۹۰٪ آلودگی به این ویروس ها، با تقویت سیستم ایمنی بدن خودبخود بهبود می یابند.

2️⃣ روش های پیشگیری و واکسیناسیون بویژه بر ضد ویروس های تولید کننده سرطان های بدخیم وجود دارد.

 
این واکسیناسیون کاملا موثر بوده و پژوهش های فراوان برای درمان نیز در حال پیشرفت است. در این مقاله بیشتر در مورد پیشگیری از زگیل تناسلی و خصوصا کاربرد واکسن زگیل تناسلی( واکسن گارداسیل ) صحبت می کنیم. منظور از پیشگیری از زگیل تناسلی افزون بر پیشگیری از ضایعات ظاهری (زگیل ها)، پیشگیری از پیدایش سرطان به وسیله این ویروس ها است که میتوان این مساله را در ۳ قسمت توضیح داد:

1️⃣ مساله اخلاقی و‌ انتقال فیزیکی

2️⃣ واکسیناسیون

3️⃣ پیشگیری و‌ جلوگیری از پیدایش سرطان نزد کسانی که الوده شده اند.

در مورد پیشگیری با کاندوم، نشان داده شده است که تا حدود زیادی می تواند از آلودگی جلوگیری کند. هر چند این توضیح لازم است که قسمتهایی که به وسیله کاندوم پوشیده نیستند، احتمال انتقال آلودگی را از بین نمی برند. بنابراین کاندوم از ایجاد زگیل تناسلی، 100% پیشگیری نمی کند.

واکسن زگیل تناسلی نخستین بار توسط کارخانه مرک (Merck) در سال ۲۰۰۶ ساخته شد. این واکسن برعلیه ۴ گونه از زگیل تناسلی، انواع ۶ و ۱۱ که شایعترین نوع زگیل بوده و انواع ۱۶ و ۱۸ که شایعترین نوع ایجاد کننده سرطان دهانه رحم بوده، موثر است. بطوریکه تزریق این واکسن احتمال انتقال بیماری را تا حد ۹۰٪ و احتمال پیدایش سرطان دهانه رحم را تا حد ۷۰٪ کاهش می دهد.

نکته بسیار مهم این است که نشان داده شده است که با تزریق واکسن چهارگانه گارداسیل، سلول هایی که در مراحل اولیه ناهنجاری به علت این گونه های ویروسی بوده اند، به حالت طبیعی برگشته اند (یعنی حتی در مراحل اولیه سرطانی نیز موثر بوده اند). بنابراین تزریق واکسن حتی پس از ابتلا نیز به ۲ دلیل زیر توصیه می شود:

1️⃣ تزریق این واکسن پس از ابتلا به یک گونه خاص سبب جلوگیری از ابتلا به سایر انواع آن میشود.

2️⃣ تزریق این واکسن در بانوان مبتلا به انواع بدخیم (High Risk) زگیل تناسلی، سبب کاهش ابتلا به سرطان دهانه رحم (بدخیمی) می شود.

واکسن گارداسیل در ۳ نوبت و‌ در عرض ۶ ماه تزریق می شود (نوبت اول نیم سی سی، نوبت دوم نیم سی سی ۱ یا ۲ ماه پس از نوبت اول و نوبت سوم نیم سی سی ۶ ماه پس از تزریق اول).

واکسن گارداسیل 9 در ایران

واکسن گاردازیل ۹ در سال ۲۰۱۴ توسط کمپانی مرک المان ساخته شد و اکنون جز برنامه واکسیناسیون روتین کشورهای امریکا و کانادا می باشد. این واکسن علاوه بر ۴ نوع ویروسی که واکسن گارداسیل ۴ پوشش می‌دهد (تایپهای ۶،۱۱،۱۶ و ۱۸) ۵ تایپ دیگر ویروس HPV را پوشش می‌دهد (۳۱،۳۳،۴۵،۵۲ و ۵۸).

در حقیقت با تزریق این واکسن فرد در برابر ۹۵٪ ویروسهای HPV مصون میشود (در گارداسیل ۴ این میزان ۹۰٪ است). تایپهای ۶ و ۱۱ شایعترین ویروسهای مسئول ایجاد زگیل تناسلی بوده و انواع ۱۶٫۱۸٫۳۱٫۳۳۳۵٫۴۲ و ۵۸ مسوول ایجاد سرطانهای حلق و دهان،سرویکس(دهانه رحم)،فرج،واژن و مقعد میباشند.

سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) تزریق این واکسن را در آقایان و بانوان در سنین بین ۹ تا ۴۵ سالگی توصیه میکند. تزریق این واکسن همانند گاردازیل ۴ در سه مرحله انجام میشود.

متاسفانه توزیع این واکسن جهانی نبوده و بیشتر در امریکا،کانادا و معدود کشورهای اروپایی موجود میباشد. قیمت ۳ دوز این واکسن در امریکا حدود ۵۵۰ دلار و در انگلستان حدود ۵۰۰ پوند میباشد.

نکته حائز اهمیت این موضوع است که در امریکا به تمامی افراد بین ۹ تا ۲۶ سال واکسن گارداسیل بطور رایگان تزریق میشود و افراد مسن تر از ۲۶ سال موظف به پرداخت هزینه این واکسن می باشند که این مساله بیانگر اهمیت این موضوع میباشد.

متاسفانه در حال حاضر به دلیل یک سری تحریم ها و قیمت بالای دلار، این واکسن به سختی پیدا می شود، امید است که در کشور عزیزمان ایران نیز شاهد واکسیناسیون گسترده بر علیه ویروس HPV باشیم تا شیوع این ویروس و موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم بطور چشمگیری کاهش یابد.

از کجا واکسن گارداسیل تهیه کنم؟

یکی از مراکز تزریق واکسن گارداسیل در تهران ، مطب دکتر شهریار ناطق در ساختمان پزشکان بیمارستان آتیه است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 88367353 یا 88367231 تماس بگیرید.

پس از تایید اثر بخشی این واکسن توسط FDA، برنامه واکسیناسیون بر ضد این ویروس در ۱۹ کشور از ۲۹ کشور اتحادیه اروپا تنظیم شد. هم چنین در امریکا و کانادا نیز برنامه پیشگیری توسط این واکسن تنظیم‌ گردید بطوریکه در کانادا با پرداخت هزینه توسط دولت و برنامه ریزی کشوری، دختران ۹ تا ۱۸ ساله در زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند. بعدها این واکسن تا ۲۶ سالگی در اختیار همگان قرار گرفت دختران یا پسران با سن بالاتر می توانستند با هزینه شخصی این واکسن را تهیه کنند.

نشان داده شده است که واکسن گارداسیل در برابر ویروس ها با گونه های مربوط به خود، ۱۰۰٪ اثر پیشگیری کننده دارد ولی در مواردی عکس العملهای پیشگیری کننده در برابر ویروسها غیر از گونه های ویژه ی خود نیز نشان داده است. هم چنین نوع دیگری از واکسن به نام واکسن سرواریکس (واکسن ۲ گانه) وجود دارد که تنها بر علیه نوع ۱۶ و ۱۸ موثر است.

افزون بر گرانی (هر دوز این واکسن یا هر نیم سی سی ان حدود ۱۲۰‌ دلار است) عوارض متعددی نیز در تزریق این واکسن دیده می شود که شایعترین آن درد گذرای محل تزریق است و‌ همانند هر تزریق دیگری عوارضی چون سردرد، تب، حالت تهوع، سرگیجه و استفراغ نیز گزارش شده است.

موضوع مهم پیدایش عارضه نادر اما خطرناک‌ غش کردن است که گزارشها حدود ۱ مورد در یک میلیون بوده است و چون این عارضه در عرض ربع ساعت پدید می آید، لازم است بیمار پس از تزریق به مدت ربع ساعت بی حرکت و در محلی زیر نظر تیم پزشکی بوده باشد.

واکسن گارداسیل 9

در دسامبر ۲۰۱۴ پژوهشگران امریکایی با افزودن گونه های ۳۱،۳۳،۳۵،۵۲ و ۵۸ موفق به ساخت واکسن گارداسیل ۹ شده که این واکسن از ۹۰٪ زگیل ها و ۹۰٪ سرطان های گردن رحم و دیگر مخاط های وابسته به آن جلوگیری می کند.

در پایان یاد آور می شویم که با انجام واکسیناسیون، بانوان نباید هیچوقت از انجام پاپ اسمیر سالیانه صرف نظر کنند، زیرا درست است که واکسیناسیون از پیدایش ۷۰٪ سرطان های مربوطه جلوگیری می کند، اما تا تهیه واکسن ۳۰٪ گونه های دیگر، باید تست پاپ اسمیر و مراقبت های ویژه انجام شود.

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر صادق سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 399 مشاهده پرسش
    برای خرید واکسن آیا واکسن ۹موجوده؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،خیر گاردازیل ۹ فقط در امریکا،اروپا و معدود کشور های اروپایی وجود دارد
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    سلام. من ۴۱ سال دارم. دیابت کنترل شده دارم. از ۱۵ اسفند به دلیل ابتلا به کرونا خفیف به مدت یک ماه قرنطینه خانگی و فردی بودم. در این مدت تامی فلو روزی ۲ عدد به مدت ۵ روز و ۱۵ روز هیدروکس کلرکین و ۵ روز تاوانکس خوردم.
    متاسفانه در این مدت حس کردم مشکل نعوظ پیدا کردم‌. یا اصلا نعوظ ندارم و یا ابنکه خیلب سریع از بین میره.
    البته سال ۹۲ هم یه همچنین مشکلی برخوردم که با مشورت یکی از همکاران شما خیلی زود رفع شد ( فکر میکنم‌ روحی بود).
    ممکنه بخاطر عوارض دارو باشه.
    باتوجه به کرونا فعلا امکان حضور در تهران و مطب وجود نداره.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    اگر نیاز به ازمایش خاصی است بفرمایید انجام بدم و نتیجه رو واستون بفرستم.
    بسیار سپاسگذارم از راه اندازی این وب سایت و پاسخگویی جنابعالی.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،احتمالا به علت استرس و مسائل روحی هست در صورت عدم بهبود به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر Hana یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 356 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر میخواستم بپرسم کسی که زگیل تناسلی میزنه حتما حتما یکی از این ۴ تایپ هست یا خیر؟ و اینکه دلیل ابتلا فقط تماس پوست اندام های تناسلی به هم هست یا می‌تونه از حوله آلوده به ویروس یا از نقاط دیگه بدن هم منتقل بشه؟ و میخواستم بپرسم که در حال حاضر میدونین که کجا واکسن رو عرضه میکنن چون من مدتهاست دنبال شم و پیدا نمیکنم؟ یه سوال دیگه دارم, اینکه من به پزشک مراجعه کردم و برای درمان زگیل (۴ تا کوچیک و قسمت های مختلف اندام تناسلی بود) کرایو تراپی انجام دادن، آیا بهترین روش برای درمان کرایو هست یا لیزر قطعی تر و راحت تر هست؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 375 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    اقای دکتر من خودم دچار این مریضی شدم و اینکه زگیلی که تو قسمت تناسلی بود رو کرایو مردم الان چند ماهی هست که در نیومده ایا ویروس تو بدنم ضعیف شده؟
    و اینکه لطفا بگید که از طریق بزاق دهان مثله بوسیدن لب انتقال پیدا میکنه؟؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقتتون بخیر
      اقای دکتر من خودم دچار این مریضی شدم و اینکه زگیلی که تو قسمت تناسلی بود رو کرایو مردم الان چند ماهی هست که در نیومده ایا ویروس تو بدنم ضعیف شده؟
      و اینکه لطفا بگید که از طریق بزاق دهان مثله بوسیدن لب انتقال پیدا میکنه؟؟
      ممنون
    2. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام وقتتون بخیر
      اقای دکتر من خودم دچار این مریضی شدم و اینکه زگیلی که تو قسمت تناسلی بود رو کرایو مردم الان چند ماهی هست که در نیومده ایا ویروس تو بدنم ضعیف شده؟
      و اینکه لطفا بگید که از طریق بزاق دهان مثله بوسیدن لب انتقال پیدا میکنه؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سارا جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 428 مشاهده پرسش
    سلام به اميد خدا كي در سال جديد اغاز به كار مي كنيد ؟؟؟؟؟و ايا واكسن گارداسيل موجود داريد كه به خودتان براي تزريق مراجعه كنم؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،۱۶ فروردین،واکسن موجود است
  • تصویر کاربر Farzad دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 708 مشاهده پرسش
    سلام
    از کجا بفهمیم که اچ پی وی گرفته ایم ،ایا آزمایش کلی دارد که نشان دهد که به چه نوع از ویروس ها آلوده هستیم،و امکان دارد کسی از نوع ویروس ۱۶و۱۸ بگیرد و سیستم ایمنی بدن آن ویروس را دفع کند؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
  • تصویر کاربر سارا جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    سلام
    ممکن هست بگویید واکسن گارداسیل ساخت ایران هسا یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،خیر
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 364 مشاهده پرسش
    من ۶ ماه پیش دچار تبخال تناسلی شدم.اما بعداز ان هرماه دچار یسری ضایعات جوش مانند میشم ک تاولی نیستند و شکل گل کلمی هم ندارند و بشدت خارش دارندو یمدت ضاهر میشن و بعد مدتی دوباره از بین میرن.ایا این ها زیگیلند؟چیکار باید بکنم؟ایا این ها هم انتقال پیدا میکنند؟راه درمان چیست؟ضمناا من تبخال هایم هم خیلی حالت تاولی نداشتند بیشتر شکل جوش و افت بودند؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،از روی عکس قابل قضاوت نیست به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر ارکیده پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 352 مشاهده پرسش
    با سلام . میخواستم بدونم چرا بعد از سن ۴۵ سالگی نباید واکسن گارداسیل رو تزریق گرد. آیا بخاطر این است که بعد از ۴۵ سالگی دیگر فرد مبتلا نمیشود یا چیز دیگری است؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،احتمال ابتلا در ان سن کم است
  • تصویر کاربر سارا پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 467 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر نوبت آخر واکسن من الانه که همه جا قرنطینس و واکسن رو دارم میترسم برم جایی بزنم، هیچ جا قبول نمیکنن که بزنن،اگه دیرتر بزنم اشکالی داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،۱۶ فروردین مطب تشریف بیارید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر