مرکز تزریق واکسن گارداسیل در تهران

آخرین بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1402

در این مقاله می خوانید
ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل ایجاد بیماری زگیل تناسلی (Genital Wart) در انسان می باشد. ابتلا به این ویروس، شایعترین ابتلا به بیماری های مقاربتی ویروسی است (حدود  ۹ الی ۱۳ درصد جمعیت جهان به این ویروس آلوده است). 

حدود 40 گونه بیماری زای HPV در انسان وجود دارد که تنها ۱۵ گونه از آنها می توانند سرطان زا باشند. این ویروس از عوامل شایع و اصلی سرطانزایی دستگاه زنانه بوده و بر روی مخاط دستگاه مردانه و دستگاه تنفس نیز تاثیر می گذارد و می تواند منجر به ایجاد سرطان شود.

متاسفانه در جامعه ما آموزش کافی در مورد این ویروس وجود ندارد تا جاییکه به شخصه شاهد بوده ام جوانی با داشتن زگیل های متعدد ناحیه تناسلی به خیال اینکه این ها گوشت اضافه هستند و‌ پس از مدتی خود به خود رفع می شوند، پس از ۲ سال جهت معاینه مراجعه کرده بود اما متاسفانه طی این مدت موجب آلودگی چندین نفر از شرکای جنسی خود شده بود که در کمال تاسف یک نفر از آنها به سرطان دهانه رحم مبتلا گردید. اما ۲ نکته امیدوار کننده راجع به این ویروس وجود دارد:
 

1️⃣ ۹۰٪ آلودگی به این ویروس ها، با تقویت سیستم ایمنی بدن خودبخود بهبود می یابند.

2️⃣ روش های پیشگیری و واکسیناسیون بویژه بر ضد ویروس های تولید کننده سرطان های بدخیم وجود دارد.

 
این واکسیناسیون کاملا موثر بوده و پژوهش های فراوان برای درمان نیز در حال پیشرفت است. در این مقاله بیشتر در مورد پیشگیری از زگیل تناسلی و خصوصا کاربرد واکسن زگیل تناسلی( واکسن گارداسیل ) صحبت می کنیم. منظور از پیشگیری از زگیل تناسلی افزون بر پیشگیری از ضایعات ظاهری (زگیل ها)، پیشگیری از پیدایش سرطان به وسیله این ویروس ها است که میتوان این مساله را در ۳ قسمت توضیح داد:

1️⃣ مساله اخلاقی و‌ انتقال فیزیکی

2️⃣ واکسیناسیون

3️⃣ پیشگیری و‌ جلوگیری از پیدایش سرطان نزد کسانی که الوده شده اند.

در مورد پیشگیری با کاندوم، نشان داده شده است که تا حدود زیادی می تواند از آلودگی جلوگیری کند. هر چند این توضیح لازم است که قسمتهایی که به وسیله کاندوم پوشیده نیستند، احتمال انتقال آلودگی را از بین نمی برند. بنابراین کاندوم از ایجاد زگیل تناسلی، 100% پیشگیری نمی کند.

واکسن زگیل تناسلی نخستین بار توسط کارخانه مرک (Merck) در سال ۲۰۰۶ ساخته شد. این واکسن برعلیه ۴ گونه از زگیل تناسلی، انواع ۶ و ۱۱ که شایعترین نوع زگیل بوده و انواع ۱۶ و ۱۸ که شایعترین نوع ایجاد کننده سرطان دهانه رحم بوده، موثر است. بطوریکه تزریق این واکسن احتمال انتقال بیماری را تا حد ۹۰٪ و احتمال پیدایش سرطان دهانه رحم را تا حد ۷۰٪ کاهش می دهد.

نکته بسیار مهم این است که نشان داده شده است که با تزریق واکسن چهارگانه گارداسیل، سلول هایی که در مراحل اولیه ناهنجاری به علت این گونه های ویروسی بوده اند، به حالت طبیعی برگشته اند (یعنی حتی در مراحل اولیه سرطانی نیز موثر بوده اند). بنابراین تزریق واکسن حتی پس از ابتلا نیز به ۲ دلیل زیر توصیه می شود:

1️⃣ تزریق این واکسن پس از ابتلا به یک گونه خاص سبب جلوگیری از ابتلا به سایر انواع آن میشود.

2️⃣ تزریق این واکسن در بانوان مبتلا به انواع بدخیم (High Risk) زگیل تناسلی، سبب کاهش ابتلا به سرطان دهانه رحم (بدخیمی) می شود.

واکسن گارداسیل در ۳ نوبت و‌ در عرض ۶ ماه تزریق می شود (نوبت اول نیم سی سی، نوبت دوم نیم سی سی ۱ یا ۲ ماه پس از نوبت اول و نوبت سوم نیم سی سی ۶ ماه پس از تزریق اول).

واکسن گارداسیل 9 در ایران

واکسن گاردازیل ۹ در سال ۲۰۱۴ توسط کمپانی مرک المان ساخته شد و اکنون جز برنامه واکسیناسیون روتین کشورهای امریکا و کانادا می باشد. این واکسن علاوه بر ۴ نوع ویروسی که واکسن گارداسیل ۴ پوشش می‌دهد (تایپهای ۶،۱۱،۱۶ و ۱۸) ۵ تایپ دیگر ویروس HPV را پوشش می‌دهد (۳۱،۳۳،۴۵،۵۲ و ۵۸).

در حقیقت با تزریق این واکسن فرد در برابر ۹۵٪ ویروسهای HPV مصون میشود (در گارداسیل ۴ این میزان ۹۰٪ است). تایپهای ۶ و ۱۱ شایعترین ویروسهای مسئول ایجاد زگیل تناسلی بوده و انواع ۱۶٫۱۸٫۳۱٫۳۳۳۵٫۴۲ و ۵۸ مسوول ایجاد سرطانهای حلق و دهان،سرویکس(دهانه رحم)،فرج،واژن و مقعد میباشند.

سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) تزریق این واکسن را در آقایان و بانوان در سنین بین ۹ تا ۴۵ سالگی توصیه میکند. تزریق این واکسن همانند گاردازیل ۴ در سه مرحله انجام میشود.

متاسفانه توزیع این واکسن جهانی نبوده و بیشتر در امریکا،کانادا و معدود کشورهای اروپایی موجود میباشد. قیمت ۳ دوز این واکسن در امریکا حدود ۵۵۰ دلار و در انگلستان حدود ۵۰۰ پوند میباشد.

نکته حائز اهمیت این موضوع است که در امریکا به تمامی افراد بین ۹ تا ۲۶ سال واکسن گارداسیل بطور رایگان تزریق میشود و افراد مسن تر از ۲۶ سال موظف به پرداخت هزینه این واکسن می باشند که این مساله بیانگر اهمیت این موضوع میباشد.

متاسفانه در حال حاضر به دلیل یک سری تحریم ها و قیمت بالای دلار، این واکسن به سختی پیدا می شود، امید است که در کشور عزیزمان ایران نیز شاهد واکسیناسیون گسترده بر علیه ویروس HPV باشیم تا شیوع این ویروس و موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم بطور چشمگیری کاهش یابد.

از کجا واکسن گارداسیل تهیه کنم؟

یکی از مراکز تزریق واکسن گارداسیل در تهران ، مطب دکتر شهریار ناطق در ساختمان پزشکان بیمارستان آتیه است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 88367353 یا 88367231 تماس بگیرید.

پس از تایید اثر بخشی این واکسن توسط FDA، برنامه واکسیناسیون بر ضد این ویروس در ۱۹ کشور از ۲۹ کشور اتحادیه اروپا تنظیم شد. هم چنین در امریکا و کانادا نیز برنامه پیشگیری توسط این واکسن تنظیم‌ گردید بطوریکه در کانادا با پرداخت هزینه توسط دولت و برنامه ریزی کشوری، دختران ۹ تا ۱۸ ساله در زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند. بعدها این واکسن تا ۲۶ سالگی در اختیار همگان قرار گرفت دختران یا پسران با سن بالاتر می توانستند با هزینه شخصی این واکسن را تهیه کنند.

نشان داده شده است که واکسن گارداسیل در برابر ویروس ها با گونه های مربوط به خود، ۱۰۰٪ اثر پیشگیری کننده دارد ولی در مواردی عکس العملهای پیشگیری کننده در برابر ویروسها غیر از گونه های ویژه ی خود نیز نشان داده است. هم چنین نوع دیگری از واکسن به نام واکسن سرواریکس (واکسن ۲ گانه) وجود دارد که تنها بر علیه نوع ۱۶ و ۱۸ موثر است.

افزون بر گرانی (هر دوز این واکسن یا هر نیم سی سی ان حدود ۱۲۰‌ دلار است) عوارض متعددی نیز در تزریق این واکسن دیده می شود که شایعترین آن درد گذرای محل تزریق است و‌ همانند هر تزریق دیگری عوارضی چون سردرد، تب، حالت تهوع، سرگیجه و استفراغ نیز گزارش شده است.

موضوع مهم پیدایش عارضه نادر اما خطرناک‌ غش کردن است که گزارشها حدود ۱ مورد در یک میلیون بوده است و چون این عارضه در عرض ربع ساعت پدید می آید، لازم است بیمار پس از تزریق به مدت ربع ساعت بی حرکت و در محلی زیر نظر تیم پزشکی بوده باشد.

واکسن گارداسیل 9

در دسامبر ۲۰۱۴ پژوهشگران امریکایی با افزودن گونه های ۳۱،۳۳،۳۵،۵۲ و ۵۸ موفق به ساخت واکسن گارداسیل ۹ شده که این واکسن از ۹۰٪ زگیل ها و ۹۰٪ سرطان های گردن رحم و دیگر مخاط های وابسته به آن جلوگیری می کند.

در پایان یاد آور می شویم که با انجام واکسیناسیون، بانوان نباید هیچوقت از انجام پاپ اسمیر سالیانه صرف نظر کنند، زیرا درست است که واکسیناسیون از پیدایش ۷۰٪ سرطان های مربوطه جلوگیری می کند، اما تا تهیه واکسن ۳۰٪ گونه های دیگر، باید تست پاپ اسمیر و مراقبت های ویژه انجام شود.

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Asal پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 856 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۳۷ سالمه دوماه پیش به دلیل وجود فیبروم هیسترکتومی کردم وحین عمل مثانم آسیب دید وبخیه خورد یک هفته سوندفولی داشتم توی این مدت گاهی ادرارم خونی میشد بعد از برداشتن سوندادرارم کاملا خونی بود گاهی همراه با لخته خون کم کم درد و بی اختیاری ادرار هم شروع شد آزمایش ادراردادم عفونت داشتم‌ قرص سیپروفلوکساسین مصرف کردم فایده نداشت کوتریموکسازول مصرف کردم دو دوره همراه با کپسول کرنبری عفونت برطرف شد اما همچنان تکرر ادرار ودرد واحساس پری مثانه وبی اختیاری شدید ادراردارم خواستم بدونم دلیلش چی هست با اینکه توی آزمایش عفونت نشون داده نشده ممنون میشم پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،با جراح خود مشورت کنید
    2. تصویر کاربر Asal پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام آقای دکترمن با جراحم مشورت کردم گفتندممکنه زخم مثانه دراثرعفونت جوش نخورده باشه وگفتندممکنه لازم بشه عمل کنن خواستم بدونم عملش از چه طریقی هست؟
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      باز
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر عرفان پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 672 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر سال نو مبارک.بنده ی برآمدگی در ناحیه مقعدم مشاهده کردم.با اینکه رابطه مقعدی نداشتم و از آخرین تماسم با ی خانم یکسال میگذره که با کاندوم بوده و در آلت تناسلیم ضایعه ای نیست.به دکتر پوست مراجعه کردم و گفتن اون برآمدگی زگیله.و کرایو انجام دادن.با توجه به توضیحات بنده ممکنه زگیل باشه؟و از چه طریقی غیر از رابطه جنسی امکان انتقال داره؟و اینکه معمولا چتد روز بعد از کرایو تراپی اگه زگیل باشه از بین میره؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
  • تصویر کاربر مجتبی شنبه ۹ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 383 مشاهده پرسش
    سلام
    دیروز با زنم بدون کاندوم سکس واژنی داشتم
    امروز التم میسوزد.الان اب زیاد مصرف میکنم سوزش التم کمتر شده.چند سال قبل
    یکبار اینجوری شدم رفتم دکتر و یک انتی بیوتیک مصرف کردم و خوب شدم.حالا هر چی فکر میکنم اسم انتی بیوتیک یادم نمیاد
    اگه داروی خاصی نیاز هست مصرف کنم؟
    ضمنا موقع ادرار کردن هیچ سوزش و مشکل یا ترشح دیگری ندارم.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۹ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر سروش شنبه ۹ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 584 مشاهده پرسش
    سلام
    من 14 سال سن دارم و چهار شب است محتلم میشوم و لکه قرمزی مثل جوش بالای الت تناسلی ام به وجود آمده و بسیار احساس ضعف میکنم
    1. تصویر کاربر سروش یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      ببخشید فراموش کردم شب ها از احساس خارش خوابم نمی‌برد آیا امکان دارد حساسیت باشد؟
      خیلی ممنون
    2. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۹ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،بله
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۹ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 422 مشاهده پرسش
    سلام دکتر و انشاا... شما و همه سلامت باشند

    مرد 30 ساله ام. سالها است که در نوک آلتم ( در کنار چاک ادرار ) زایده ای کوچک حدود 2میلیمتری در آمده که فکر میکنم زگیل یا ضخم باشه. انگار تجمعی از خون مردگی هست. تعداد و اندازش اصلا تغییری نکرده و از بین هم نرفته.

    کمی فشارش بدی همرنگ پوست میشه. البته سالها پیش همون موقع یکم دستکاریش کردم و خون آمد. اما دیگر دستی بهش نزدم. خیلی تا الان دقت نکرده بودم و دنبال چاره نگشتم.

    داخل مجرا نیست و در کناره. درد و خون و ترشحی و مزاحمتی هم نداره. حتما مراجعه میکنم.

    اما سوالم اینه که آیا باید خیلی خیلی نگران باشم؟ آیا این خیلی خطرناکه؟ نیاز به آزمایش و سپس کرایو هست؟ ممنون کمی کاملتر بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۹ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،به نظر انژیودرم است زگیل نیست
  • تصویر کاربر سیما پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 637 مشاهده پرسش
    سلام.اقای دکتر من دوز یک واکسن گارداسیل را تزریق کردم و برای دوز دوم هرچقدر هلال احمر مراجعه میکنم میگن موجود نیست و الان ۱۵ روزه که از تاریخی که باید تزریق میکردم گذشته.شما میدونین چرا واکسن وارد نشده و کی وارد میشه؟اگر بیشتر از ۱ ماه تاخیر بیوفته باید چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،اطلاعی در مورد زمان واردات واکسن ندارم اگر بیش از ۱ ماه تاخیر شود باید از اول تزریق کنید
  • تصویر کاربر فریبا سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 577 مشاهده پرسش
    سلام خواهر من بدون رابطه و با استفاده از توالت فرنگی کسی که زگیل تناسلی داشته مبتلا شده حالا این امکان وجود داره که با استفاده از دستشوی مشترک به ما هم انتقال پیدا کنه؟ برای او چنین اتفاقی افتاده. ضمن اینکه بعد از رفتن ضایعات هم اگر ترشحات بدنش به سایرین از طریق سرویس بهداشتی منتقل بشن ممکنه ما بگیریم؟
    یه سوال دیگه واکسن گارداسیل در سن 23 سالگی چقدر موثره؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر Reza یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 664 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۲۷ سالمه و مشکل زود انزالی دارم قرص پاروکسین و داپوکستین هم مصرف کردم خوب نشدم قرص های وگادول و ... هم استفاده کردم هیچ تاثیری ندارن ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    دو دوز واکسن گارداسیل را سر وقتش تزریق کردم
    واکسن سوم را ۲۰روز دیگه باید تزریق کنم.با توجه به تعطیلات عید و کرونا که نمیخام به مراکز پزشکی مراجعه کنمایا میتونم زمان ترریق را جلو یا عقب بندازم مثلا یک ماه زودتر یا دیرتر بزنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،تا یک ماه فاصله منعی ندارد
  • تصویر کاربر Nyp جمعه ۲۳ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 575 مشاهده پرسش
    سلام دكتر
    من ٢ ماه پيش واكسن گارداسيل رو زدم اخر اسفند نوبت دومش رو بايد تزريق كنم ولى متاسفانه واكسن رو توى داروخانه ها پيدا نكردم
    مشكلي پيش مياد اگر تزريق واكسن به تعويق بيوفته؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۳ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،تا یک ماه مساله ای نیست
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر