سیستوسکوپی و مراقبتهای بعد از سیستوسکوپی

آخرین بروزرسانی: 18 دی 1402

در این مقاله می خوانید
سيستوسكوپی بعنوان یکی از شایعترین عمل های ارولوژی، با هدف تشخیص و درمان بیماری های مربوط به مثانه، پروستات، دستگاه ادراری و … صورت می گیرد. یک لوله باریک به نام سیستوسکوپ که حاوی یک لنز می باشد، وارد دستگاه مجاری ادرار می گردد و قادر به مشاهده داخل مثانه می باشد. از مزایای این عمل، مشاهده واضح خون در ادرار به خصوص در افراد بالای 50 سال می باشد.

سیستوسکوپ چیست؟

سیستوسکوپ یک لوله باریک حاوی لنز است که از طریق مجاری ادراری وارد مثانه شده و محیط داخل آن را روی مانیتور نمایش می دهد. سایز کوچکتر این دستگاه برای اهداف تشخیصی و سایز بزرگتر آن برای اهداف درمانی به کار می رود.

سیستوسکوپی چیست

اگر حین این کار از اندوسکوپ کوچکتری به نام یورتروسکوپ استفاده شود امکان دیدن مستقیم حالبها نیز فراهم می شود. پزشک شما دقیقاً مجرای ادرار،مثانه و یا قسمتهای فوقانی سیستم ادراری شما را از نظر بیماریهای احتمالی از قبیل علل خونریزی وتنگی مجرای ادرار، بزرگی پروستات، تومور مثانه، تومور حالب، سنگهای مثانه و حالب و……. را بررسی می کند.

عمل سیستوسکوپی چیست؟

سيستوسكوپی و سیستویورتروسکوپی عملی است که طی آن، مجرای ادرار، پروستات، داخل مثانه و حالب ها توسط اندوسکوپ می گردد. این عمل هم در مطب و هم در اتاق عمل قابل انجام است.

سیستوسکوپی عمدتا با اهداف تشخیصی انجام می شود که یکی از مهمترین آنها در بیماران با هماچوری (خون در ادرار) است. سیستوسکوپ در دو نوع ریجید (سخت و غیر قابل انعطاف) و فلکسیبل (نرم و قابل انعطاف) و در سایزهای مختلف وجود دارد.

مطلب مرتبط: خون در ادرار مردان و زنان نشانه ی چیست و چگونه درمان می شود؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.
آیا وجود خون در ادرار خطرناک است؟

در واقع یکی از شایعترین دلائل انجام سیستوسکوپی مشاهده خون واضح در ادرار (Gross Hematuria) خصوصاً در افراد بالای 50 سال است. اندوسکوپ انعطاف پذیر ‏(Flexible) جهت رؤیت قسمتهای فوقانی حالب و داخل کلیه و اندوسکوپ سخت و غیر منعطف‏ (Rigid) جهت رویت قسمت تحتانی حالب، مثانه، پروستات و مجرای ادراری می باشد.

در چه مواردی باید سيستوسكوپی انجام شود؟

١-هدف از انجام سیستوسکوپی در مرحله اول، تشخیص و سپس درمان می باشد. به عنوان مثال قطعی ترین روش تشخیص تومور مثانه، تنگی پیشابراه، بزرگی پروستات و سنگ داخل مجرا یا مثانه، انجام سیستوسکوپی است.

معمولا قبل از انجام جراحی بزرگی پروستات، سیستوسکوپی برای تعیین اندازه دقیق پروستات و تعیین نوع عمل جراحی(جراحی باز و یا جراحی بسته/لیزری) انجام می شود.

هم چنین در صورتیکه شخص، دچار عفونت های مکرر مثانه و یا بی اختیاری ادرار باشد، انجام سیستوسکوپی در تشخیص علت زمینه ای و کمک به روند درمان موثر است.

٢- امروزه با هدف انجام عملهای بزرگ از طریق شکاف کوچک و پیشرفت در تکنیک های آندوسکوپی، دومین جایگاه برجسته سیستوسکوپی نقش درمانی آن است.

به عنوان مثال نمونه برداری از ضایعات مشکوک مجرا،مثانه و یا حالب، تراش تومور مثانه، تشخیص و شکستن سنگهای مثانه، تشخیص بزرگی پروستات وتراش بزرگی پروستات از طریق مجرا، بدون شکاف جراحی و در نهایت گذاشتن سوند حالب جهت جلوگیری از آسیب کلیه به علت انسداد و عکس برداری از کلیه از موارد دیگر جایگاه درمانی سیستوسکوپی می باشند.

مراقبت های قبل از عمل سيستوسكوپی

در صورت نیاز به سیستوسکوپی بهتر است بیمار از ۶ تا ۸ ساعت قبل از آن ناشتا بوده و در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون (اسپرین،وارفارین و یا پلاویکس) طبق صلاحدید پزشک معالج از ٣ روز قبل از انجام سیستوسکوپی آنها را قطع کند.

معمولا تک دوز آنتی بیوتیک جهت جلوگیری از عفونت ادراری نیز قبل از انجام سیستوسکوپی تزریق می شود. حین سیستوکوپی بیمار با با پوشیدن لباس مخصوص و به صورت طاق باز روی تخت قرار می گیرد(مشابه وضعیت معاینه زنان).

مراقبت های بعد از عمل سیستوسکوپی

بعد از سیستوسکوپی، سوزش ادرار، خون در ادرار و درد خفیف، طبیعی است و با مصرف مایعات از بین خواهد رفت. بهتر است تا مدتی که سوزش ادرار ادامه دارد، فرد از مصرف غذاهای محرک مثانه خودداری کند.

استفاده از لگن آب گرم، گذاشتن حوله مرطوب گرم در روی مجرا و قسمت خارجی دستگاه تناسلی و گرفتن و نیز دوش آب گرم نیز در کاهش درد و عوارض بعدی سیستوسکوپی موثر است.

هم چنین به علت دستکاری سیستم ادراری و شلی عضلات ناشی از تزریق داروهای بی حسی ممکن است فرد دچار اختلال در دفع ادرار شده و یا حتی دچار احتباس ادراری شود.

معمولاً انجام این پروسه بدون نیاز به بیهوشی عمومی و با بی حسی موضعی بوده و بعد از پایان سیستوسکوپی که اصولا ١٠-٥  دقیقه طول می کشد بیمار از تخت بلند شده و لباس معمولی خود را پوشیده و پس از ٢-١ ساعت تحت نظر بودن مرخص است.

توصیه می شود یک نفر همراه داشته باشید. انجام سیستوسکوپی عادی معمولا عارضه خاصی نداشته و فرد می تواند زندگی عادی خود را (پس از طی کردن مدت زمان تاثیر گذاری داروهای بیهوشی و برگشت کامل هوشیاری) ادامه دهد.

در موارد نادر انجام سيستوسكوپی سبب عفونت مجاری ادراری و یا حتی عفونت بیضه ها نیز می شود. در صورت تب و لرز و یا ادامه مشکلات فوق و یا عدم رفع خونریزی و سوزش ادرار، پس از ۲ تا ۳ روز با پزشک خود تماس بگیرید.

 

                                                              دکتر شهریار ناطق متخصص و جراح کلیه

                                                 برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شکیبا چهارشنبه ۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    54سالمه و کراتینم از 1.3 رسیده به 1 .54و 7 اسید اوریک چربی بالا دارم قرص فشار و چربی و قند میخورم نمیدونم چیکار کنم پام درد میکنه و ی کم ورم داشت
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر بهروز دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 410 مشاهده پرسش
    سلام۴۳ ساله هستم. ۷روز پیش به تدریج درد پهلو سمت چپ داشتم که تشدید شد و روز چهارم خیلی دردش کمتر شده بود.. روز چهارم نزد دکتر متخصص رفتم وسونوگرافی انجام دادم. که وجودسنگریزه در هر دو کلیه به تعداد کم و به اندازه حداکثر ۳_۴ mm نشان داده. بقیه موارد نرمال بوده. فقط به دکتر گفته بودم که موقع ادرا کمی زور میزنم وفشار زیادی مثل قبل نداره .و همچنین خستگی تب و حالت تهوع ندارم. الان درد ندارم ولی دو روزه به خاطر خالی نشدن ناقص ادرار نمی تونم خووب بخوابم. ضمنا دکتر در نسخه ای که برام نوشته علاوه بر داروی ترکیبی مخصوص، قرص پرو ترال ۰/۴ رو هم برام نوشته . ایا مثانه یا پرتستات من مشکلی داره. در سونوگرافی مثانه دارای ضخامت ۴mm بوده و سطح مخاطی ان نرمال است. ایا باید این قرص پروترال رو بخورم نیازی هست. فشار خونم من هم پایینه و موقع کار اذیت میشم.ایا این دفع کم فشار و ناقص ادرار به خاطر سنگ ریز کلیه نمی تونه باشه. ایا واسه سنگ به این ابعاد کوچک نیاز به داروی پرو ترال ۰/۴ هستش. به نظر شما چند روز طول میکشه سنگ دفع بشه؟ دویدن و ورزش کنترل شده خوبه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر صنعتي شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    با سلام
    من سابقه سنگ كليه و گير كردن سنگ در حالب و عفونت ادراري دارم. مدتي است سوزش و درد دارم. قرص نيتروفرانتوئين را طبق دستور قبلي پزشك ٥ روز استفاده كردم و الان كه دو روزه قطع كردم مجددا سوزش دارم
    در شرايط حاضر به دليل بيماري كرونا نتونستم به پزشك مراجعه كنم. لطفا راهنماييم كنيد كه چه مراحلي را بايد طي كنم
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،سونوگرافی و ازمایش ادرار انجام دهید
  • تصویر کاربر آرش پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    سلام من جنسیتم پسره پانزده سال دارم
    من وقتی که خودارضیا بی کرم هیچ لکه ای نبود بعد تز سه چهار ساعت که دوباره اینکارو کردم لکه ای رو شورت خود دیدم که به خون میخورد الان باید چه کار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،در صورت تکرار به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    اینجانب آقا ۳۶ساله بمدت ۸ سال مشکل پرکاری مثانه دارم و انواع آزمایشات سونوگرافی مثانه دیابت کشت ادرار و پروستات و سیستوسکوپی انجام دادم که مشکلی نداشتم تست نوار مثانه انجام دادم دکتر گفت که پرکاری مثانه دارم .در این ۸ سال داروهای زیادی خوردم که اثری نداشت. شب مواقع خواب نزدیک به ۳۰ یا ۴۰ مرتبه دستشویی میرم که واقعا خسته و کلافه شدم. لطفا راهنمایی بفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا با جواب نوار مثانه به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر احمدی چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 738 مشاهده پرسش
    سلام،پدرم به دلیل عمل فتق و پروستات دو ماهی سونداژ میشن الان که سوند رو برداشتیم سوزش شدید و درد دارن،برای التیام سوزش و درد چیکار میشه کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      مایعات بیشتر مصرف کنند مواد محرک مثانه مصرف نکنند
  • تصویر کاربر بهزاد چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 750 مشاهده پرسش
    سلام
    حدود ۲۵ روز پیش در بیمارستان هاشمی نژاد عمل turbt انجام دادم، درد به خصوص شبها زیاد است. پاهایم خواب میرود و احساس سوزش شدید در مثانه دارم. تومور ۶ سانت در چپ/پایین مثانه بوده که نمی‌دانم چقدر آن را درآورده‌اند. گاهی هنوز تکه‌هایی دفع می‌کنم. امروز دو قطرخ خون دفع کردم. برای درد اسید مفنامیک و گاهی سلکوکسیب میخورم. برای کاهش درد چه‌کار کنم؟ آیا این وضعیت پس از ۲۵ روز طبیعی است؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،قاعدتا” عمل TUR-BT درد ندارد با جراح خود مشورت کنید
  • تصویر کاربر روزبه چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید
    من 27 سالم مذکر هستم حدود 2 ماه پیش درد خیلی شدیدی سمت راست شکمم احساس کردم که باعث شد از درد بالا بیارم و به بیمارستان رفتم بهم سرم زدن دکتر بیمارستان گفتش احتمالا سنگ دارین برو متخصص نفرولوژیست منم رفتم بعد از چندین ازمایش مثل سی تی اسکن و سونگرافی وسیتولوژی ادرار و کشت ادرار و ازمایش خون که دادم همه چیز نرمال بوده فقط خون داخل ادرارم بوده عفونتم نبوده هیچ چیزه خواصیم توی سی تی پیدا نکردن بعد از دو ماه دوباره ازمایش ادار دادم بازم خون بوده توی ادرارم من با دکتر نفرولوژیستم صحبت کردم میگی ازمایش هاتون مشکلی نداره الانم نزدیک دوماه هست که هم خون توی ادرارم هست هم درد خفیفی به طور یک نواخت دارم که به دو سمت شکمم است و دردش تموم نمی شه ادارم هم خیلی از قبل تیره تر شده نمی دونم واقعا باید چیکار کنم بیخیال باشم یا بازم پیگیر باشم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا با کلیه مدارک به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر saeid چهارشنبه ۲۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام
    پس از خارج کردن سوند فولی،تب و تهوع و استفراغ طبیعی است یا علت دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،نشانه عفونت ادراری است
  • تصویر کاربر غلامرضا چهارشنبه ۲۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 388 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید.من چند روزی بود سورزش ادرار داشتم یهو خوب شد درد سنگ کلیه اومد سراغم بعد کم کم اینم خوب شد دوباره بعد چند روز دوباره درد کلیه شروع شد رفتم دکتر سنو برام انجام داد ایشون گفتن خوش شانس بودی سنگ حرکت کرده از مجرای کلیه اومده نزدیک مثانه سر سه راهی گیر کرده عمودی گیر کرده گفت مایعات زیاد بخور بپر بپر زیاد بکن دفعه میشه تا ۱۰روز اگه نشد دوباره بیا پیشم... اندازه سنگ ۹میلمتره...خواستم بدونم راهیی ندارید ک زوتر دفع بشه خیلی دارم اذیت میشم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،دفع سنگ ۹ میلی حتما و حتما نیازمند دارو است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر