تغییر رنگ اسپرم به قهوه ای نشانه چیست؟

آخرین بروزرسانی: 17 مهر 1402

در این مقاله می خوانید

 مردان معمولاً مایع منی غلیظ و سفید را طى انزال از آلت تناسلى خارج می کنند. تغییر رنگ آن نشان دهنده ی تغییراتی در بدن است. در این نوشتار به بررسی علت قهوه ای شدن رنگ اسپرم و درمان آن می پردازیم همچنین به شما می گوییم رنگ های مختلف اسپرم نشان دهنده چیست؟

شما میتوانید برای مشاهده ی راه های تقویت اسپرم خود به لینک زیر مراجعه کنید:
برای تقویت اسپرم چه بخوریم؟

علت قهوه ای شدن رنگ اسپرم

علت قهوه ای شدن رنگ اسپرم چیست؟ هماتوسپرمی (علت خونریزی بعد از ارضا شدن در مردان) یا وجود خون در مایع منی توسط عوامل مختلفی ایجاد می شود. موارد زیر دلایل متداول آن است.

عفونت

 شایع ترین علت قهوه ای شدن رنگ اسپرم ، عفونت است. این حالت به دلیل تهاجم میکروارگانیسم هایی مانند انگل، قارچ، باکتری و ویروس رخ می دهد. این میکروب ها می توانند از راه های مختلف وارد سیستم تولید مثل انسان شوند كه یک راه آن از طریق مقاربت است.  اسپرم قهوه ای اغلب نشانه بیماری های مقاربتی (STD) مانند سوزاک، کلامیدیا و تبخال تناسلى است.

👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با بیماری سوزاک بر روی لینک زیر کلیک کنید.

درمان سوزاک چند روز طول میکشد؟

التهاب

 ارگان های مختلفی در تولید اسپرم مانند غده پروستات، اپیدیدیم، وزيكل سمينال، مجرای ادرار و وازو دفران نقش دارند. هنگامی که هر یک از این اندام ها متورم شوند، ممكن است مایع منی به رنگ قهوه ای در آید. این اندام ها ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تحریک، تروما، وجود رسوبات سنگی یا سنگ و عفونت متورم شوند.

روش های درمانى و جراحى

 روش های درمانى مانند بیوپسی پروستات، رادیوتراپی، پروسه هاى ادراری و وازکتومی می تواند منجر به هماتواسپرمی شود. آسیب دیدگی بیضه ها و آلت تناسلی نیز می تواند باعث تغییر رنگ مايع منی شود. دلایل دیگر شامل شکستگی لگن، رابطه جنسی خشن و خودارضایی شدید است.

انسداد

 هنگامی که انسداد مجرا رخ می دهد، رگ های خونی اطراف آن ناحیه متسع می شوند و منجر به وجود خون در مایع منی می شوند.  یکی دیگر از دلایل احتمالی هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) است كه در آن پروستات بزرگ شده مجرای ادرار را می بندد.

پولیپ و تومور

 وجود پولیپ در سیستم تولید مثل می تواند باعث ایجاد خون در مایع منی شود. پولیپ ها رشد غیر طبیعی بافت هایی هستند که مانند یک برآمدگی کوچک احساس می شوند. به طور معمول خوش خیم هستند اما  با این حال، ممکن است سرطانی شوند.

 یکی دیگر از دلایل اسپرم خونی تومور است. طبق بررسی، حدود 3.5٪ از 900 بیمار مبتلا به اسپرم قهوه ای رنگ تومور داشتند كه بیشتر آنها در پروستات وجود داشت.  علاوه بر آن، تومور بدخیم یا سرطان به غده پروستات محدود نمی شود. همچنین می تواند در بیضه ها، مثانه و سایر ارگان های دستگاه تناسلی و ادراری ایجاد شود.  به همین دلیل، اکیداً توصیه می شود پیرمردانی که خطر ابتلا به سرطان دارند، در صورت انزال مایع منی قرمز یا قهوه ای به دنبال مراقبت پزشکی باشند.

مشکلات عروقی

 رگ های خونی سیستم تولید مثل را احاطه کرده اند. به دلایل مختلفی می توان پارگی یا آسیب دیدگی آنها منجر به وجود خون در مايع منى شود.

شرایط پزشکی خاصی

در اینجا شرایط پزشکی دیگری وجود دارد که می تواند با قهوه ای شدن اسپرم مرتبط باشد. از جمله این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فشار خون بالا
  • لوسمی
  • بیماری های کبدی
  • ايدز

آزمایش اسپرم

تغییر رنگ در اسپرم نشانه چیست؟

 مایع منی نشانگر خوبی از وضعیت سلامتی انسان است. اسپرم رنگی به احتمال زیاد نشانگر مشکلی خواهد بود. در زیر رنگهای متداول مایع منی و معنای آنها وجود دارد.

رنگ اسپرم سالم

 مایع منی سفید، ابری و چسبناک نشان دهنده سلامتی خوب است. بعد از 30 دقیقه، به طور معمول حل می شود یا مایع می شود. به دلیل دارا بودن مقدار زیادی فروکتوز، عطر و طعم شیرینی دارد. اگر شریک شما متوجه طعم غیرمعمول شود، مصرف زیاد آب و رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات این مشکل را برطرف مى کند.

دلیل زرد شدن رنگ اسپرم

 در بیشتر موارد، مایع منی زرد طبیعی است. با بالا رفتن سن، مایع منی ممکن است تغییر رنگ داشته باشد. مايع منى در مردانی که مدت طولانی انزال نداشته اند نیز ممکن است زرد باشد. هنگامی که مایع منی حاوى مقداری ادرار باشد، ممکن است زرد شود. بنابراین، بهتر است قبل از مقاربت ادرار کنید.

در بعضی موارد، این حالت ناشی از چند بیماری مانند عفونت یا زردی باشد. اگر مایع منی شما بوی نامطبوع داشته باشد حتما ناشى از عفونت است. اگر پوست یا قسمت سفید چشم زرد باشد، فرد زردی دارد. در صورت بروز هر یک از این علائم، برای درمان مناسب باید با پزشک خود مشورت کنید.

علت بی رنگ بودن اسپرم

 سلولهای اسپرم مسئول ايجاد رنگ سفید مايع منی هستند. مایع منی شفاف یا آبکی ممکن است نشان دهنده تعداد کم اسپرم باشد و بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، بخصوص اگر می خواهید بچه دار شوید.

یک استثنا برای این امر وجود و آن در صورتی است که روزانه چندین بار انزال داشته باشيد. انزال مکرر نیز منجر به ايجاد اسپرم آبکی خواهد شد. در پسرانى که سیستم تولید مثل آنها هنوز بالغ نشده است نيز ممکن است مایع منی روشن یا بی رنگ باشد.

تغییر رنگ اسپرم به قرمز و قهوه ای

 همانطور که در اینجا بحث شد، اسپرم قرمز یا قهوه ای حاکی از وجود خون به دلیل عوامل مختلف است. در بیشتر موارد، اين حالت بدون درمان از بین می رود. در صورت بروز علائم ديگر مانند درد هنگام ادرار و انزال، تب، افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون، باید به پزشک مراجعه کنيد.

درمان رنگ قهوه ای اسپرم

 بسته به علت ايجاد آن، درمان های مختلفی نياز است. اگر مايع منی به رنگ قهوه ای است، می توانید موارد زیر را انجام دهید:

❇ اگر اخيرا یک پروسه پزشکی مانند بیوپسی پروستات یا پروسه اورولوژی را انجام داده اید، درمانى لازم نیست. مایع منی قهوه ای بعد از چند هفته از بین می رود.

❇ در مورد مردان جوان و سالم، در صورت عدم وجود علائم اضافی، مایع منی بدون درمان به رنگ سفید خود برمی گردد.

❇ در صورت مشاهده علائم اضافی، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک معاینه انجام می دهد و ممکن است آزمایشاتی نظیر آزمايش ادرار، آزمایش STD، آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (در آزمایش خون PSA چیست؟) و آزمایشات اورولوژی را درخواست کند. این آزمایشات به تعیین علت دقیق اسپرم قهوه ای کمک می کند.

❇ اگر خون موجود در مایع منی به دلیل بيمارى زمينه اى مانند فشار خون بالا باشد، بهتر است ابتدا بیماری زمینه ای را درمان کرد.

آنتی بیوتیک برای عفونت ها از جمله STD تجویز می شود.

❇ در صورت وجود التهاب، داروهای ضد التهاب به کاهش درد و تورم کمک می کند.

❇ در صورت بروز عارضه در مجاری ادراری یا تولید مثلی، ممکن است پزشک شما را به اورولوژیست ارجاع دهد. علامت مهم درد هنگام ادرار یا انزال است.

❇ اگر پزشک شک به سرطان پروستات کند، درخواست بیوپسی پروستات خواهد کرد. این نوع سرطان در مردان پیر 45 ساله و مسن تر شیوع بیشتری دارد. اما مردان جوان با سابقه خانوادگی سرطان نیز مورد آزمایش قرار می گیرند.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 368 مشاهده پرسش
    سلام‌وخسته‌نباشید.من‌امروزدرهنگام‌ارضاع‌منی‌خودرابه‌رنگ‌قهوه‌ای‌مشاهده‌کردم‌اماهنگام‌ارضاع‌هیچ‌گونه‌دردی‌نداشتم‌.مردی‌جوان‌‌هستم‌‌میخواستم‌بدانم‌
    علت‌این‌تغییر‌رنگ‌چیست‌.باتشکرفراوان‌ازآقای‌دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام شما دچار اسپرم خونی شده اید در صورت تداوم به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۹ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 418 مشاهده پرسش
    باسلام.بنده شبها نه بطور منظم بلکه هر چند وقت یکبار چند روزی پیاپی دچار شب ادراری میشوم! سن بنده۳۸سال و خوشبختانه هیچگونه مریضی ندارم؟ باتشکر فراوان از اقای دکتر لطفا نحوه رفع بیماری یا داروی مناسب راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا برای ویزیت آنلاین اقدام کنید
  • تصویر کاربر کرم شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    با سلام وعرض ادب خدمت جناب دکتر
    پدرم ۸۵ سال سن داره بیمار شماست دوسال هست مراجعه نکردن ، شهرستان هستند بخاطر کرونا نمیتوند حضوری بیایند
    روزی بیشتر از ۱۰ بار دفع ادرار دارد و داروی پارکینسون استفاده می کند
    لطفا راهنمایی بفرمایید ، چکار کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خوب هستین
    من دیشب که خوابیده بودم حول حوش ساعت 4 صبح بود که در ناحیه سر آلتم سوزشی ایجاد کردم
    بیدار شدم دیدم زیرپوش با شلوارم به اندازه کف دست خیس شد و همچنان هم سوزش در اون ناحیه داشتم،لامپ و روشن کردم دیدم که هم مایع قرمز رنگ هست هم زیاد چسب ناک میشه منو راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمالا به علت عفونت است
  • تصویر کاربر پژمان شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر.چند وقت هست رنگ مایع منی بنده قهوه‌ای شده.نه عملی داشتم نه بیماری نه اتفاقی افتاده فقط گرمی به دلیل کرونا زیاد خوردم.لطفا اگر ممکنه راهنماییم کنید.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمالا به علت عفونت پروستات هست
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    با سلام
    جدیدا ۲ دفعه هستش که ارضا شدم مایع منی قهوه رنگ خارج شده و مشکل دیگه ای که اخیرا داشتم چند روزیه که هنگام دفع مدفوع درد شدیدی در ناحیه مقعد احساس میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام شما دچار التهاب پروستات شده اید
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۹ سالمه و فعالیت جنسی خاصی ندارم و به همین دلیل مایع منی از بدنم معمولاً شش ماه یکبار بیشتر نمیاد که اون هم در حد یکی دو قطره در خواب و بجز چند بار اول دوران بلوغم بقیه دفعات رنگ اسپرمم قهوه‌ای بود تا الان و حدوداً یک هفته ای میشه که خود ارضایی دارم و همچنان قهوه‌ای رو به تیره ی پررنگه و از شما سوال کردم دفعه قبل گفتید احتمالا التهاب پروستاته ولی این با که ی مقدار در انزال به خودم فشار آوردم رنگ اسپرمم قهوه‌ای روشن تر بود و قرمز تر بود و تو اینترنت هم نوشته خون در منی نشانه ی سرطان پروستات هست بنظر شما من سرطان پروستات دارم یا فقط التهاب؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام در سن شما امکان سرطان پروستات وجود ندارد
  • تصویر کاربر سیاوش شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    چن روزه رنگ اسپرمم قهوه ای شده و سوزش ادرار داشتم از صب هم بیضه هام درد میکنه مشکل از کجاست ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام شما دچار عفونت پروستات شده اید
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    سلام.من حتی اگ چند بار هم خود ارضایی کنم باز هم کلا مایع منی ام کلا قهوه‌ای هستش و تا نصفه روز پس از خود ارضایی مجاری ادراری ام میسوزه و بعد خوب میشه و نمیدونم بخاطر مواد صابونیه یا مشکل دارم ولی بجز اوایل بلوغ که اسپرم‌هام سفید بود دیگه الان کلا قهوه‌ای رنگه ناباروی یا سرطان دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمالا به علت التهاب پروستات است
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید من به تازگی متوجه تغییر رنگ منی به قهوایی شدم بعضی مواقع به رنگ طبیعی میشه بعد الان به تازگی دیگه قهوایی نیست و الان مایل به زرد شده خیلی نگران هستم باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر