آیا پرتاب نشدن اسپرم باعث ناباروری می شود؟

آخرین بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402

در این مقاله می خوانید
پرتاب نشدن اسپرم یا همان انزال معکوس، می تواند برای باروری مردان خطرناک باشد. این عارضه باعث می شود قدرت باروری مردان ضعیف شده و یا از بین برود. در این مقاله علت پرتاب نشدن اسپرم و راهکار درمان آن، را بیان خواهیم کرد.

پرتاب نشدن اسپرم

انزال معکوس یا همان عدم جهش منی هنگامی اتفاق می افتد که مایع منی در هنگام ارگاسم به جای خارج شدن از آلت به درون مثانه وارد شود. در این انزال با اینکه فرد به اوج لذت جنسی یا ارگاسم می رسد اما منی خارج نشده یا مقدار آن بسیار کم می باشد.

این وضعیت گاهی اوقات ارگاسم خشک نیز نامیده می شود. انزال معکوس همواره مضر نیست اما می تواند سبب ناباروری در مردان شود. درمان انزال معکوس عموما برای احیای باروری مردان مبتلا انجام می شود.

علائم پرتاب نشدن اسپرم

انزال معکوس توانایی دستیابی به نعوظ یا ارگاسم را تحت تاثیر قرار نمی دهد. با این حال، در هنگام رسیدن به اوج لذت جنسی، مایع منی به جای خارج شدن از آلت به مثانه وارد می شود. علائم و نشانه های انزال معکوس شامل موارد زیر می شوند:

❇ارگاسم هایی که با عدم خروج منی یا مقادیر اندک آن همراه هستند (ارگاسم خشک)

❇کف آلود بودن ادرار پس از ارگاسم به دلیل دارا بودن منی

❇عدم توانایی باردار کردن همسر (باروری مردان)

مطلب مرتبط:
برای تقویت اسپرم چه بخوریم؟

علت پرتاب نشدن اسپرم

دلیل عدم جهش اسپرم

در هنگام ارگاسم مردان مجرایی به نام وازو دفران اسپرم ها را به پروستات منتقل می کند. این اسپرم ها در آنجا با مایع های دیگری ترکیب می شوند تا مایع منی ایجاد شود. عضله ای که در ورودی مثانه (عضله گردن مثانه) وجود دارد، جهت جلوگیری از ورود منی به مثانه منقبض می شود.

این انقباض در زمانی انجام می شود که منی از پروستات عبور کرده و به میزراه وارد می شود. میزراه مجرایی است که در آلت تناسلی قرار دارد. عضله گردن مثانه همان عضله ای است که وظیفه نگهداری ادرار را تا زمان مناسب تخلیه برعهده دارد.

در انزال معکوس، این عضله به خوبی منقبض نشده و در نتیجه آن اسپرم به جای خارج شدن از آلت به مثانه وارد می شود. برخی شرایط می توانند عملکرد این عضله را مختل کنند. از جمله این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جراحی آلت تناسلی

❇جراحی: همانند جراحی گردن مثانه، جراحی برداشتن گره های لنفی خلف صفاق در سرطان بیضه و جراحی پروستات

❇عوارض جانبی برخی دارو هایی که برای درمان فشار خون بالا، بزرگی پروستات یا افسردگی مصرف می شوند.

❇آسیب عصبی ایجاد شده توسط بیماری هایی از جمله دیابت، مالتیپل اسکلروزیس (ام اس)، پارکینسون یا آسیب طناب نخاعی

ارگاسم خشک اولین نشانه انزال معکوس است. البته، شرایط دیگری نیز می توانند ارگاسم خشک را به وجود آورند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

❇برداشت جراحی پروستات (پروستاتکتومی)

❇برداشت جراحی مثانه (سیستکتومی)

❇پرتو درمانی جهت درمان سرطان ناحیه لگن

مطلب مرتبط:

۱۲روش برای بزرگ کردن آلت تناسلی + افزایش سایز سریع

عوارض پرتاب نشدن اسپرم

در حالی که انزال معکوس مضر نیست اما عوارض جانبی آن می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • عدم توانایی باردار کردن همسر (ناباروری مرد)
  • کاهش لذت ارگاسم ناشی از نگرانی درباره عدم انزال

درمان جهش نداشتن اسپرم

انزال معکوس معمولا تا زمانی که در باروری اختلالی ایجاد نکرده نیازمند درمان نیست. در این موارد، درمان به عامل زمینه ای این مشکل بستگی دارد.

درمان ناباروری

مردان مبتلا به انزال معکوس به احتمال زیاد جهت باردار کردن همسر خود به درمان نیاز دارند. برای اینکه بارداری اتفاق افتد، به انزال مقداری کافی از مایع منی نیاز می باشد. این مقدار مایع منی باید به اندازه ای باشد که اسپرم ها را از واژن زن عبور داده و به رحم برساند.

در صورت عدم تاثیر مصرف دارو در انزال منی، فرد به فرایند های درمان باروری نیاز خواهد داشت. در برخی موارد، می توان اسپرم ها را از مثانه خارج کرده و پس از فرآوری در آزمایشگاه جهت باردار کردن همسر فرد از آن ها استفاده کرد.

گاهی اوقات جهت باردار کردن همسر فرد مبتلا، به تکنولوژی های پیشرفته تری در زمینه ناباروری نیاز است. بسیاری از مردان مبتلا به انزال معکوس پس از پیگیری فرآیند های درمانی قادر به باردار کردن همسر خود خواهند بود.

داروهای درمان انزال معکوس

داروی پرتاب نشدن اسپرم

ممکن است دارو ها بتوانند در درمان انزال معکوس ناشی از آسیب عصبی مفید باشند. این نوع آسیب می تواند توسط دیابت، مالتیپل اسکلروزیس، برخی جراحی ها و دیگر درمان ها یا بیماری ها به وجود آید. در مواردی که جراحی، یک تغییر فیزیکی دائمی در آناتومی بدن فرد به وجود آورده، دارو ها نمی توانند تاثیر گذار باشند.

از جمله این جراحی ها می توان به جراحی گردن مثانه و برش پروستات از طریق میزراه (TURP) اشاره کرد. در صورتی که پزشک تصور کند دارو های مصرفی فرد توانایی انزال طبیعی او را تحت تاثیر قرار داده اند، از فرد خواهد خواست تا برای مدتی از مصرف این دارو ها اجتناب کند.

دارو هایی که می توانند سبب انزال معکوس شوند شامل برخی دارو های ضد افسردگی و آلفا بلاکر هستند. دارو های آلفا بلاکر برای درمان فشار خون بالا و برخی بیماری های پروستات مصرف می شوند. دارو های درمان انزال معکوس دارو هایی هستند که عمدتا برای درمان بیماری های دیگر استفاده می شوند. از جمله این دارو ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایمی پرامین (توفرانیل)
  • میدودرین
  • کلروفنیرامین (کلرتریمتون) و برم فنیرامین (ولتان)
  • افدرین (آکوواز)، سودوافدرین (سودافد) و فنیل افرین (وازکولپ)

عوارض جانبی داروهای انزال معکوس

این دارو ها به بسته نگه داشتن عضله گردن مثانه در هنگام انزال کمک می کنند. در حالی که این دارو ها اغلب برای درمان انزال معکوس مؤثر هستند اما می توانند عوارض جانبی یا تداخلاتی با سایر دارو های دیگر نیز داشته باشند.

برخی دارو های استفاده شده در درمان انزال معکوس می توانند سبب افزایش فشار خون و ضربان قلب شوند. این وضعیت می تواند در مبتلایان به فشار خون بالا یا بیماری قلبی خطرناک باشد.

⚠️ زوج جوانی به دکتر شهریار ناطق با مشکل ناباروری مراجعه می کنند. در فیلم مقاله ی زیر تفسیر آزمایش اسپرم مرد جوان توسط دکتر شهریار ناطق آورده شده است. در انتهای فیلم نیز، دکتر ناطق توصیه هایی برای زمان نزدیکی به زوجین خواهند داد. برای مشاهده ی این فیلم روی لینک زیر کلیک کنید:

آیا عمل واریکوسل در این آقا ضروری است؟

هنگام مراجعه به پزشک

انزال معکوس مضر نبوده و تنها در صورتی نیازمند درمان است که فرد قصد فرزند دار شدن داشته باشد. با این وجود، در صورت ابتلا به ارگاسم های خشک، فرد باید جهت اطمینان از عدم وجود وجود یک مشکل زمینه ای به پزشک مراجعه کند.

در صورتی که یک زوج به مدت یک سال یا بیشتر رابطه جنسی طبیعی و محافظت شده داشته اما موفق به بارداری نشده اند، باید به پزشک مراجعه کنند. در صورتی که در هنگام انزال، مایع منی خارج نشده یا مقدار آن اندک می باشد، امکان دارد این وضعیت توسط انزال معکوس ایجاد شده باشد.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب ده روزی هست سرآلت تناسلی قسمتهایی حالت تاول زده ولی تاول نیست تقریبا تغییررنگ داده دردی هم احساس نمیکنم .ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر بهراد یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 643 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    آقای دکتر بنده ۴۹ سال سن و متاهل و دارای دو فرزند هستم.
    حدود ۸ سال قبل با احساس تکرر و سوزش ناگهانی و درد از ناحیه مقعد تا نوک آلت به دکتر مراجعه کردم و بعد از انجام سونوگرافی و آزمایش گفتند التهاب پروستات دارم لذا درمان رو شروع و با کلی اذیت شدن بعد از چندین ماه بهتر شدم.
    سوزشم قابل تحمل شد اما بطور ۱۰۰ درصد از بین نرفت هر موقع عصبی میشم احساس درد کمی در ناحیه مقعد دارم که با نزدیکی بهتر میشم.
    در حال حاضر به این رویه تقریبا عادت کردم اما مشکلی که بیشتر آزارم میده اینه که قبل از این بیماری منی با فشار و پرناب خوبی خروج میشد اما الآن خیلی ضعیف خروج میشه و بعد از ارگاسم آرام آرام بیرون میاد و بیشتر با دست آنرا تخلیه می نمایم.
    میخواستم برای درمان این مشکل دستور و راهنمایی فرمایید.
    ضمنا بنده دارای فتق کشاله ران هستم سمت راست بزرگ و بصورت چشمی قابل دیدن هست به اندازه شاید یک تخم مرغ متوسط اما سمت چپ در سونو دیده میشود.
    آیا فتق میتواند با کاهش فشار منی تاثیر بگذارد.
    از نظر تخلیه و فشار ادار و یا درد مجرا خوشبختانه مشکلی ندارم.
    دعاگوی حضرتعالی و خانواده ی محترم از درگاه باری تعالی هستم .
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر احمدرضا یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 803 مشاهده پرسش
    سلام اینجانب ۴۵سال دارم مشکل دیابت نوع ۲ دارم اولا تعداد دفعات ادار من زیاد حدودا هر یک ساعت وبعضی مواقع ضخامت ادرار کم است ومشکل بعدی درموقع انزال جهش اسپرم متاسفانه خیلی ضعیف شده است وقرص پروستاتان هرشب یک عدد جهت کنترل پروستات و۳عدد قرص متفورمین۵۰۰ استفاده میکنم درمان طبیعی این مشکلات من دارد یا خیر لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    سلام ما یه سال است که برای بارداری اقدام کردیم اما هنوز موفق نشدیم که باردار بشیم خانمم دوره قائدگی منظم نداره و تنبلی تخم دان هم داره با کنی عفونت
    اما من رفتم پزشک و گفتن که چهش اسپرم کم است یه دوره دو ماه دارو استفاده کردم کپسول زینک و ویتامین eبا دوز 40 الان یه ماه از اتمام دوره میگذره اما خانمم باردار نشده اگر که منو راهنمایی کنید ممنون میشم ویا پزشکی از مشهد به من معرفی کنید سپاسگذارم و در ضمن اینم بگم که سه سال است که ازدواج کردم ممنون میشم اگر اطلاع بدید ار تلگرام که خیلی سپاسگذار میشم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر سهراب سه شنبه ۲۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 671 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر
    من ۴۰ سال سن دارم و ۱۶ سال پیش فرزند دختری بدنیا آوردیم و تا به امروز حدود ۳ تا ۴ سال است که برای فرزند دوم اقدام می‌کنیم. چند بار به پزشک مراجعه کردم ولی هیچ تاثیری نداشته و همچنان مشکلات مطرح شده در کادر بالا پابرجاست.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر mohsen شنبه ۱۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۱۷ سال سن دارم میزان اسپرم طبیعیه ولی هیچ جهشی در زمان انزال نداره علت این موضوع چیه و چطور درمان میشه لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام به علت اختلال در ماهیچه های الت است اما مشکلی برای باروری شما بوجود نمی آورد
  • تصویر کاربر مستانه شنبه ۱۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 868 مشاهده پرسش
    ۹ساله ازدواج کردم قبلا تو نزدیکی همسرم اب منی داشت الان اصلا نداره ازمایش داده تعدا اسپرم خیلی کمهو کم کاری تیروئیدم داره. ۳ساله تحت درمان اصلا اثری نداشته کلا رابطه جنسیمون خیلی کمه میگه خستم وسرده وباردار نمیشم خودم هیچ مشکلی ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر نیما پنجشنبه ۱۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 443 مشاهده پرسش
    من همیشه موقه انضال از خارج شدن منی جلوگیری میکردم تا این که الان دونستم مضر هست لطفا بگید که عوارض ای کار چی هست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ممکن است باعث التهاب پروستات شود
  • تصویر کاربر امین دوشنبه ۱۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام من۷سال ازدواج کردم هنوز بچه دار نشدم احساس میکنم منی کم دارم و پرتاب نمیشه انگار جلوش گرفته شده آیا میشه مشکل حل کرد با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا آزمایش اسپرم بدهید
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    بعد از 5 سال زندگی زناشویی و داشتن یک بچه که الان چهار سال داره میخایم برا بچه دوم اقدام کنیم و چند ماهی هست که اقدام کردیم که حس میکنم جهش اسپرمم نسبت به قبل کم شده... میخاستم ببینم چه کاری باید انجام بدم البته قابل ذکر هست که بگم تو این مدتی داریم اقدام میکنیم 2 بار خانم باردار شده که به یک ماه نرسیده سقط شده.. ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی رنگی از عروق بیضه و آزمایش اسپرم انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر