آیا پرتاب نشدن اسپرم باعث ناباروری می شود؟

آخرین بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402

در این مقاله می خوانید
پرتاب نشدن اسپرم یا همان انزال معکوس، می تواند برای باروری مردان خطرناک باشد. این عارضه باعث می شود قدرت باروری مردان ضعیف شده و یا از بین برود. در این مقاله علت پرتاب نشدن اسپرم و راهکار درمان آن، را بیان خواهیم کرد.

پرتاب نشدن اسپرم

انزال معکوس یا همان عدم جهش منی هنگامی اتفاق می افتد که مایع منی در هنگام ارگاسم به جای خارج شدن از آلت به درون مثانه وارد شود. در این انزال با اینکه فرد به اوج لذت جنسی یا ارگاسم می رسد اما منی خارج نشده یا مقدار آن بسیار کم می باشد.

این وضعیت گاهی اوقات ارگاسم خشک نیز نامیده می شود. انزال معکوس همواره مضر نیست اما می تواند سبب ناباروری در مردان شود. درمان انزال معکوس عموما برای احیای باروری مردان مبتلا انجام می شود.

علائم پرتاب نشدن اسپرم

انزال معکوس توانایی دستیابی به نعوظ یا ارگاسم را تحت تاثیر قرار نمی دهد. با این حال، در هنگام رسیدن به اوج لذت جنسی، مایع منی به جای خارج شدن از آلت به مثانه وارد می شود. علائم و نشانه های انزال معکوس شامل موارد زیر می شوند:

❇ارگاسم هایی که با عدم خروج منی یا مقادیر اندک آن همراه هستند (ارگاسم خشک)

❇کف آلود بودن ادرار پس از ارگاسم به دلیل دارا بودن منی

❇عدم توانایی باردار کردن همسر (باروری مردان)

مطلب مرتبط:
برای تقویت اسپرم چه بخوریم؟

علت پرتاب نشدن اسپرم

دلیل عدم جهش اسپرم

در هنگام ارگاسم مردان مجرایی به نام وازو دفران اسپرم ها را به پروستات منتقل می کند. این اسپرم ها در آنجا با مایع های دیگری ترکیب می شوند تا مایع منی ایجاد شود. عضله ای که در ورودی مثانه (عضله گردن مثانه) وجود دارد، جهت جلوگیری از ورود منی به مثانه منقبض می شود.

این انقباض در زمانی انجام می شود که منی از پروستات عبور کرده و به میزراه وارد می شود. میزراه مجرایی است که در آلت تناسلی قرار دارد. عضله گردن مثانه همان عضله ای است که وظیفه نگهداری ادرار را تا زمان مناسب تخلیه برعهده دارد.

در انزال معکوس، این عضله به خوبی منقبض نشده و در نتیجه آن اسپرم به جای خارج شدن از آلت به مثانه وارد می شود. برخی شرایط می توانند عملکرد این عضله را مختل کنند. از جمله این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جراحی آلت تناسلی

❇جراحی: همانند جراحی گردن مثانه، جراحی برداشتن گره های لنفی خلف صفاق در سرطان بیضه و جراحی پروستات

❇عوارض جانبی برخی دارو هایی که برای درمان فشار خون بالا، بزرگی پروستات یا افسردگی مصرف می شوند.

❇آسیب عصبی ایجاد شده توسط بیماری هایی از جمله دیابت، مالتیپل اسکلروزیس (ام اس)، پارکینسون یا آسیب طناب نخاعی

ارگاسم خشک اولین نشانه انزال معکوس است. البته، شرایط دیگری نیز می توانند ارگاسم خشک را به وجود آورند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

❇برداشت جراحی پروستات (پروستاتکتومی)

❇برداشت جراحی مثانه (سیستکتومی)

❇پرتو درمانی جهت درمان سرطان ناحیه لگن

مطلب مرتبط:

۱۲روش برای بزرگ کردن آلت تناسلی + افزایش سایز سریع

عوارض پرتاب نشدن اسپرم

در حالی که انزال معکوس مضر نیست اما عوارض جانبی آن می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • عدم توانایی باردار کردن همسر (ناباروری مرد)
  • کاهش لذت ارگاسم ناشی از نگرانی درباره عدم انزال

درمان جهش نداشتن اسپرم

انزال معکوس معمولا تا زمانی که در باروری اختلالی ایجاد نکرده نیازمند درمان نیست. در این موارد، درمان به عامل زمینه ای این مشکل بستگی دارد.

درمان ناباروری

مردان مبتلا به انزال معکوس به احتمال زیاد جهت باردار کردن همسر خود به درمان نیاز دارند. برای اینکه بارداری اتفاق افتد، به انزال مقداری کافی از مایع منی نیاز می باشد. این مقدار مایع منی باید به اندازه ای باشد که اسپرم ها را از واژن زن عبور داده و به رحم برساند.

در صورت عدم تاثیر مصرف دارو در انزال منی، فرد به فرایند های درمان باروری نیاز خواهد داشت. در برخی موارد، می توان اسپرم ها را از مثانه خارج کرده و پس از فرآوری در آزمایشگاه جهت باردار کردن همسر فرد از آن ها استفاده کرد.

گاهی اوقات جهت باردار کردن همسر فرد مبتلا، به تکنولوژی های پیشرفته تری در زمینه ناباروری نیاز است. بسیاری از مردان مبتلا به انزال معکوس پس از پیگیری فرآیند های درمانی قادر به باردار کردن همسر خود خواهند بود.

داروهای درمان انزال معکوس

داروی پرتاب نشدن اسپرم

ممکن است دارو ها بتوانند در درمان انزال معکوس ناشی از آسیب عصبی مفید باشند. این نوع آسیب می تواند توسط دیابت، مالتیپل اسکلروزیس، برخی جراحی ها و دیگر درمان ها یا بیماری ها به وجود آید. در مواردی که جراحی، یک تغییر فیزیکی دائمی در آناتومی بدن فرد به وجود آورده، دارو ها نمی توانند تاثیر گذار باشند.

از جمله این جراحی ها می توان به جراحی گردن مثانه و برش پروستات از طریق میزراه (TURP) اشاره کرد. در صورتی که پزشک تصور کند دارو های مصرفی فرد توانایی انزال طبیعی او را تحت تاثیر قرار داده اند، از فرد خواهد خواست تا برای مدتی از مصرف این دارو ها اجتناب کند.

دارو هایی که می توانند سبب انزال معکوس شوند شامل برخی دارو های ضد افسردگی و آلفا بلاکر هستند. دارو های آلفا بلاکر برای درمان فشار خون بالا و برخی بیماری های پروستات مصرف می شوند. دارو های درمان انزال معکوس دارو هایی هستند که عمدتا برای درمان بیماری های دیگر استفاده می شوند. از جمله این دارو ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایمی پرامین (توفرانیل)
  • میدودرین
  • کلروفنیرامین (کلرتریمتون) و برم فنیرامین (ولتان)
  • افدرین (آکوواز)، سودوافدرین (سودافد) و فنیل افرین (وازکولپ)

عوارض جانبی داروهای انزال معکوس

این دارو ها به بسته نگه داشتن عضله گردن مثانه در هنگام انزال کمک می کنند. در حالی که این دارو ها اغلب برای درمان انزال معکوس مؤثر هستند اما می توانند عوارض جانبی یا تداخلاتی با سایر دارو های دیگر نیز داشته باشند.

برخی دارو های استفاده شده در درمان انزال معکوس می توانند سبب افزایش فشار خون و ضربان قلب شوند. این وضعیت می تواند در مبتلایان به فشار خون بالا یا بیماری قلبی خطرناک باشد.

⚠️ زوج جوانی به دکتر شهریار ناطق با مشکل ناباروری مراجعه می کنند. در فیلم مقاله ی زیر تفسیر آزمایش اسپرم مرد جوان توسط دکتر شهریار ناطق آورده شده است. در انتهای فیلم نیز، دکتر ناطق توصیه هایی برای زمان نزدیکی به زوجین خواهند داد. برای مشاهده ی این فیلم روی لینک زیر کلیک کنید:

آیا عمل واریکوسل در این آقا ضروری است؟

هنگام مراجعه به پزشک

انزال معکوس مضر نبوده و تنها در صورتی نیازمند درمان است که فرد قصد فرزند دار شدن داشته باشد. با این وجود، در صورت ابتلا به ارگاسم های خشک، فرد باید جهت اطمینان از عدم وجود وجود یک مشکل زمینه ای به پزشک مراجعه کند.

در صورتی که یک زوج به مدت یک سال یا بیشتر رابطه جنسی طبیعی و محافظت شده داشته اما موفق به بارداری نشده اند، باید به پزشک مراجعه کنند. در صورتی که در هنگام انزال، مایع منی خارج نشده یا مقدار آن اندک می باشد، امکان دارد این وضعیت توسط انزال معکوس ایجاد شده باشد.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مینا پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ایا خروج بی فشار و بسیار کم مایع منی میتونه دلیلی بر خود ارضایی شدید همسرم باشه ‌چون من باتوجه به اینکه ۲ساله عقدم وما فقط ماه اول باهم رابطه محدودجنسی داشتیم و احتمال میدم همسرم باتوجه به علائمش خودارضایی شدیدداشته باشه لطفا راهنماییم کنین چون مسئله جداشدنم درمیونه لطفا جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،ارتباطی ندارد
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من حدود دوهفته هست قسمت چپ دور بر نافم درد خفیف میگرفت حالا
    قسمت پایین مثانه بعضی موقع
    درد خفیف به بیضه هام تیرمیزنه
    واریکوسل خفیف هم دارم
    ممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا جهت معاینه به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر بهمنی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 642 مشاهده پرسش
    سلام من تحرک اسپرم ام 5 تعداد 68000 با سه ماه استفاده دارو داروی پنتوکسی فیلین میشه استفاده کنم روزی چه مقدار باید مصرف شه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر وحید چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 571 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید اسپرمم موقعه ارضا شدن جون نداره اصلا پرتاب نمیشه علتش چیه ممنون میشم راهنماییم کنی مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      پرتاب اسپرم مهم نیست مهم‌تحرک اسپرمها هست
  • تصویر کاربر وحید جمعه ۲۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید.اسپرم من اصلا جونی نداره وقتی ارضا میشم به آرومی بدون پرتاب درمیاد.من الان ۲۳سالمه مجردم هستم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا با جواب ازمایش اسپرم به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر امير جمعه ۲۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من ۳۸ سالمه ودوتا بچه دارم وجنسیتم مرد هست برای بچه سوم اقدام کردیم چندین بار ولی موثر نبوده خانمم دکتر رفته وهیچ مشکلی نداره برای بچه دومم من رفتم دکتر بعداز آزمایش اسپرم دکتر قرص ویتامین eبهم داد وبعداز اون خانمم باردارشد الان هم متاسفانه همون طور شدم راهنمایی بفرمایید تشکر از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا با جواب ازمایش اسپرم و سونوگرافی رنگی از بیضه ها به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    باسلام
    بنده پرتاب منی ندارم ولی منی به حالت ارام میریزد وجاری میشود ایا این برایم دراینده برایم ازلحاظ باروری مشکل ایجاد خواهد کرد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،ازمایش اسپرم بدهید
  • تصویر کاربر حمیدکافی چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید.حدود۳ماه پیش باتورم ودردشدیدشصت پامراجعه به پزشک داشتم میزان اسیداوریک خونم ۷ بودروزی ۳قرص الوپیرانول تجویزکردن الان شصت پای دیگرم متورم وقرمزشده همراه بادردشدید.اسیداوریک درازمایش جدید۱/۶ است که پایین میباشد.علت دردشدیدوتورم چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا به همکاران ارتوپد مراجعه کنید
  • تصویر کاربر فری سه شنبه ۱۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    با سلام پسری دارم نه ساله بدلیل تشنج در شش ماهگی نتوانستم او را ختنه کنم حالا میشود با توجه به سن او این کار را انجام داد اگر ختنه نشود چگونه میشود ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،اگر از نظر دکتر مغز و اعصاب اوکی باشد مساله ای ندارد عدم ختنه منجر به افزایش شانس عفونت ادراری میشود
  • تصویر کاربر امین جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 447 مشاهده پرسش
    با تشکر از راهنمایی تان
    اقای دکتر در مورد تاثیر ختنه بر لذت جنسی پرسیده بودم که فرمودید تاثیری ندارد. ولی پس اینکه گفته می شود با حذف پوست الت و نرو های آن و یا با تماس بیشتر سر الت با محیط خارج مانند شورت و ... حساسیت آن کاهش میابد چیست؟
    درصورتی که این آسیب واقعا وجود دارد، ایا این ساییده شدن سر آلت و کاهش حساسیت به تدریج باعث اختلال نعوظ نمی شود؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،چنین مطلبی از نظر علمی تایید نشده است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر