12+1 علت خون در مدفوع

آخرین بروزرسانی: 23 دی 1401

در این مقاله می خوانید

زمانی که افراد خون در مدفوع خود مشاهده می‌کنند، چه این موضوع حین دفع صورت بگیرد، چه در آزمایشات بالینی باشد، معمولا وحشت می‌کنند. خون در مدفوع می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، این دلایل ممکن است از مسائل غیرجدی تا بیماری‌های حاد متغیر باشند. دلیل مشاهده خون هر چه باشد، یافتن خون در مدفوع موضوعی هشدار دهنده است و می‌تواند موجب نگرانی فرد شود.

خون در مدفوع نشانه ی چیست؟

مدفوع خون آلود می‌تواند خون روشنی به همراه داشته باشد یا می‌تواند موجب تیره یا سیاه شدن رنگ شدن مدفوع شود. در ادامه مواردی را برایتان خواهیم گفت که احتمال دارد، دیدن خون در مدفوع تان ناشی از این مشکلات باشد، البته تشخیص آن به عهده ی پزشک است.

🔔هموروئیدها یا بواسیر

یکی از رایج ترین دلایل خون در مدفوع به هموروئیدها مربوط می‌شود. هموروئیدها با عناوینی نظیر بواسیر یا توده نیز شناخته می‌شوند و برای افراد در سنین مختلف رخ می‌دهند. هموروئیدها ممکن است در کودکان تا افراد مسن مشاهده شوند. مقعد و راست روده پر از سیاه رگ هستند. این سیاهرگ‌ها می‌توانند ملتهب شوند و زمانی که این اتفاق بیافتد، بواسیر یا هموروئید ایجاد می‌شود. هموروئیدها می‌توانند به دلایل متفاوتی ایجاد شوند.

این مشکلات می‌توانند به دلیل یبوست، دفع مدفوع پرتکرار، نشستن طولانی بر توالت یا سطوح سخت، فشار آوردن در زمان دفع و فشار بیش از حد بر سیاهرگ‌های موجود در راست روده در زمان بارداری ایجاد شوند. دلیل ایجاد بواسیر یا هموروئید هر چه باشد، می‌تواند به مشاهده خون در مدفوع منتهی شود. این خون معمولا رنگ قرمز روشن دارد و زمان تمیز کردن خود نیز قابل مشاهده است. همچنین فرد ممکن است این خون را در مدفوع خود نیز مشاهده کند.

علت مدفوع اغشته به خون

🔔مدفوع آغشته به خون ناشی از شکاف‌های مقعدی

بافتی که مقعد را جدا می‌کند بسیار باریک و مرطوب است، این ویژگی‌های این بافت را در معرض بریدگی قرار می‌دهند. تلاش برای دفع مدفوع سفت یا مدفوع‌هایی که اندازه بزرگی دارند می‌تواند به شکاف‌های مقعدی منجر شود، این موضوع می‌تواند در زمان رابطه مقعدی نیز ایجاد شود. یکی از نشانه‌های شکاف مقعدی، دفع مدفوعی است که به خون قرمز درخشانی آغشته شده است.

🔔دیدن خون در مدفوع ناشی از زخم‌های گوارشی

اگر فردی به زخم‌های گوارشی مبتلا شود، ممکن است خون را در مدفوع خود مشاهده کند. زخم‌های دستگاه گوارش ممکن است در بافت جدا کننده معده، بخش بالایی روده کوچک یا هر دو اتفاق بیافتد. این زخم‌ها زمانی رخ می‌دهند که مایعات گوارشی به شدت اسیدی هستند و این مایعات منجر به خورده شدن لایه محافظ معده و روده کوچک می‌شوند و بدین ترتیب زخم در این قسمت‌ها ایجاد می‌شود و خونریزی رخ می‌دهد.

🔔دیورتیکولیت (Diverticulitis)

دیورتیکولیت بیماری رایجی است که معمولا در روده بزرگ رخ می‌دهد، در این بیماری کیسه‌های کوچک در دیواره‌هایی روده‌های بزرگ و کوچک ایجاد می‌شوند. دیورتیکولیت‌ها معمولا زمانی رخ می‌دهند که تکه‌های کوچک غذا نظیر آجیل یا دانه‌ها در فضاهای کوچک موجود در دیورتیکول‌های جدار روده گرفتار می‌شوند. زمانی که این اتفاق بیافتد، درد شدید در سمت چپ شکم ایجاد می‌شود. مشاهده خون در مدفوع نیز یکی از عوارض رایج این بیماری است.

🔔گاستروانتریت (بیماری التهاب معده ای روده ای)

دلیل دیگری که ممکن است موجب پدیدار شدن خون در مدفوع شود بیماری گاستروانتریت است. این بیماری با علائمی نظیر اسهال و استفراغ همراه است و با نام آنفولانزای معده نیز شناخته می‌شود، با این حال در واقعیت، این بیماری نوعی التهاب در معده یا روده است.

زمانی که فرد به این مشکل مبتلا می‌شود، روده‌ها و معده حساس می‌شوند و التهاب در آنها شکل می‌گیرد. این موضوع باعث اسهال، حالت تهوع و استفراغ می‌شود و در موارد شدید ممکن است افراد در مدفوع خود خون مشاهده کنند.

🔔وجود خون در مدفوع ناشی از سندروم روده تحریک پذیر (IBS)

این بیماری که به اختصار IBS شناخته می‌شود، با افزایش نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی، مدفوع‌های آبکی پرتکرار، یبوست یا هر دو همراه است. علی رغم پژوهش‌های زیادی که در این زمینه انجام شده اند، علت سندروم روده تحریک پذیر مشخص نیست. علت‌های احتمالی این مشکل مواردی نظیر روده به شدت حساس، افزایش حرکت حلقوی (حرکتی که در فرآیند گوارش اتفاق می‌افتد)، پاسخ سیستم ایمنی به عفونت‌ها و استرس هستند. سطح بالای استرس و تغییرات سطوح هورمون‌ها می‌توانند به ایجاد این مشکل منجر شوند.

🔔کولیت زخمی یا کولیت اولسروز

کولیت زخمی نیز یک مشکل معمول در میان افراد است. این مشکل یک بیماری دفعی التهابی است که از التهاب طولانی در دستگاه گوارش ناشی می‌شود. در مسیر دستگاه گوارش ممکن است زخم‌هایی ایجاد شوند. این مشکل بر پوشش داخلی روده (روده بزرگ) و راست روده (رکتوم) تاثیر می‌گذارد. علائم این مشکل شامل اسهال، افزایش نیاز به دفع مدفوع، درد و گرفتگی شکم، خونریزی مقعدی، خون در مدفوع، کاهش وزن و خستگی هستند. کولیت زخمی یک مشکل حاد محسوب می‌شود و نیازمند درمان فوری است.

🔔مدفوع آغشته به خون ناشی از سرطان روده بزرگ (سرطان کولورکتال)

سرطان روده بزرگ شکلی از سرطان است که در روده بزرگ (که بخش انتهایی دستگاه گوارش است) ایجاد می‌شود. این سرطان زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های پوشاننده روده تغییر ژنتیک می‌دهند و تومورهای بدخیم ایجاد می‌کنند.

سرطان روده بزرگ یک بیماری بسیار جدی است و می‌تواند به باقی بخش‌های بدن نیز سرایت کند، با این وجود، بدبختانه معمولا علائم این نوع از سرطان تا وقتی که غیرقابل درمان نشوند یا به بخش‌های دیگر بدن سرایت نکنند قابل شناسایی نیستند.

سرطان روده بزرگ علت وجود خون در مدفوع

🔔آنژیو دیسپلازی

این بیماری زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی موجود در دستگاه گوارش به شکلی غیرعادی رشد می‌کنند. این رشد غیر عادی می‌تواند در هر نقطه از دستگاه گوارش ایجاد شود و می‌تواند در دهان، مری، معده، روده کوچک و بزرگ و مقعد ایجاد شود. زمانی که این مشکل ایجاد می‌شود، رگ‌های خونی آسیب دیده متورم و بزرگ می‌شوند. این موضوع می‌تواند ضایعاتی خون آلود در شکم و روده ایجاد کند.

🔔پولیپ‌ها

پولیپ‌ ها ضایعاتی گوشتی هستند که از دیواره دستگاه گوارشی گسترش پیدا می‌کنند. چندین نوع پولیپ وجود دارند که رایج ترین آنها پولیپ‌های آدنوماتوز هستند. پولیپ‌های آدنوماتوز تقریبا در بدن 25 درصد بزرگسالان بالای پنجاه سال یافت می‌شوند.

🔔آسیب‌های ناشی از تشعشعات پرتودرمانی

افرادی که برای درمان سرطان در معرض پرتودرمانی قرار می‌گیرند این عارضه را تا دو تا سه هفته بعد از پایان درمان خود مشاهده می‌کنند. در این مرحله، معمولا بیماران خون در مدفوع مشاهده می‌کنند که ناشی از کشته شدن سلول‌های سرطانی موجود در شکم به وسیله پرتودرمانی هستند.

🔔آبسه پری آنال یا مقعدی

مقعد غده‌های کوچکی دارد که در زمان جابجایی مدفوع باز می‌شوند، این غده‌ها به ترشح مایعاتی می‌پردازند که به جابجایی مدفوع کمک می‌کنند. آبسه‌های پری آنال زمانی ر خ می‌دهند که این غده‌ها به واسطه عفونت مسدود شوند، این موضوع در نهایت به جمع شدن چرک می‌انجامد. با جمع شدن چرک، آبسه در این نقاط ایجاد می‌شود و اگر این آبسه‌ها درمان نشوند، در نهایت شکافته شده و محتویات خود را درون مقعد می‌ریزند.

🔔فیستول

زمانی که آبسه پری آنال یا مقعدی بیمار درمان نشود، احتمال زیادی وجود دارد که فیستول مقعدی در بدن وی ایجاد شود. فیستول به وصل شدن دو فضای مختلف بدن گفته می‌شود. در مورد فیستول‌های مقعدی، در مقعد یا راست روده بیمار یا پوست اطراف مقعد اتصالاتی ایجاد می‌شود. در نتیجه باز شدن این اتصالات، بیمار ممکن است خون در مدفوع خود مشاهده کند.

عکس مدفوع خونی

عکس خون در مدفوع
عکس مدفوع خونی
مدفوع آغشته به خون

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رسول جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ی مدتیه هنگام مدفوع کردن ی چیزی ازم خارج میشه و بعضی اوقات کوچیکه و بزرگه ولی هیچ دردو خونریزی ندارم ممنون میشم راهنماییم کنین.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمالا هموروئید(بواسیر)هست بهتره به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر مقداری خون درمدفوعم هستش نیازی هست برم دکتر یا نه ? روده هام تحریک پزیرن استرس که میگیرم دل پیچه های شدید میگیرم و زمان زیادی رو تو دستشویی میگزرونم واز بس که میشینم محل خروج مدفوع حالا شروع به درد میکنه ومیسوزه ...راهنماییم کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمالا به علت بواسیر است
  • تصویر کاربر هستی جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.من یه دختر۴سالو۴ماهه دارم ک یکساله به طوردائم شب ادراری داره.اوایل بردم دکترسونوگرافی وازمایش انجام دادیم مشکلی نداشت.البته وزنش خیلی زیاده ممکنه ربطی داشته باشه؟لطفاراهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اگر وزن بالا باعث اپنه در خواب شود موثر است
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 603 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من در ناحیه مقعد درد و سوزش دارم و یه ۶ ماهی بیشتر اخر مدفوع بعضی موقعه ها خونریزی دارم
    ۵ ساله سوزش و درد مقعد دارم هر از گاهی و روم نمیشه به خانواده بگم و ۱۸ سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمالا دچار هموروئید(بواسیر)هستید به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مجید شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید
    بنده بواسیر دارم و هر ازگاهی درد شدیدی هم مجبورم تحمل کنم.سوای اینها متاسفانه به تازگی هر چند روز یکبار حتی موقعی که یبوست نیز ندارم چند قطره خون روشن در مدفوعم مشاهده میکنم
    بنظرتون سرطان هست؟با توجه به اینکه هیچگونه دردی نیز ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بعید است ولی بهتره پیگیری کنید
  • تصویر کاربر آرش جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    پدرم هفتاد و هشت سال سن دارد، حدود پانزده سال است که از مقعد وی خون قرمز و گاهی مایعی زرد رنگ که لکه آن بر روی لباس با هیچ چیزی پاک نمیشود، می‌آید.نه دردی دارد و نه کم اشتها است.وقتی دفع مزاج می‌کند، مقداری خون تازه و چرک زرد نیز می‌آید، گاهی کم و گاهی زیاد می‌شود.هبچ گاه نزد پزشک متخصص نرفته است.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اشتباه میکنند حتما به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    سلام علیکم اقای دکتر! من 24سالمه حدود دو ماهه موقع بیدار شدن حالت تهوع دارم و اصلا نمیتونم چیزی بخورم و حتی اگر دو لقمه میخورم احساس میکنم میخوام بالا بیارم و نمیتونم چیزی بخورم(صبحانه یا ناهار)(توی شام کمتر) ازمایشم گرفتم مقداری زردی و غلظت خون داشتم،اما چند روزه تقریبا 5روز بعد ازمایش توی مدفوعم خون میبینم ممکنه سرطان داشته باشم؟ وقتی به سمت راست شکمم یه خورده فشار میارم درد میکنه ولی تو حالت عادی درد نداره
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا به همکاران گوارش مراجعه کنید
  • تصویر کاربر یونیس یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    ببخشید سالی یکی دوباز تو مدفوعم خون میبینم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بهتر است پیگیری کنید
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت دکتر پسری هستم ۲۷ ساله چند روزی هست که توی مدفوع خون به وجود آمده وفقط هم بعد از ظهر که دسشویی میرم خون میبینم وقت های دیگه عادی است وهیچ گونه علائم دیگر سردرد سرگیجه ویا حالت تهوع هم ندارم ممنون میشم راهنمای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ممکن است بر اثر شقاق و یا بواسیر باشد
    2. تصویر کاربر رضا جمعه ۲۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون میشم اگر راه های درمان را هم بگید
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      با همکاران جراح عمومی مشورت کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر sara شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    سلام .وقت بخیر .هرچند وقت دچار اسهال خونی میشم .با توجه به اینکه سنگ کلیه دارم میخواستم بدونم ربطی به سنگ کلیه داره اسهال خونی؟ و از طرفی دلیلش چی میتونه باشه .من همه راهها رو برای سنگ کلیه رفتم تا الان که رژیم غذایی بهم دادن دارم انجام میدم .نمیدونم از چیه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ارتباطی ندارد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر