جراحی واریکوسل

واریکوسل به شرایطی گفته می شود که طی آن وریدهای بیضه بزرگتر از حالت عادی می شوند. ده تا پانزده درصد مردان، مبتلا به واریکوسل هستند. این بیماری شبیه واریسی شدن پاهاست که در ادامه به بررسی این بیماری و درمان آن به روش جراحی واریکوسل می پردازیم.

درمان قطعی واریکوسل تنها عمل جراحی می باشد زیرا پروسه پیشرفت و مبتلا شدن، یک پروسه ساختاری و ساختمانی است و با دارو نمی توان یک نقص ساختمانی را ترمیم نمود. جراحی واریکوسل در میان تمام درمان های مرسوم برای ناباروری برای مرد، از همه امیدبخش تر است.

واریکوسل چگونه بر باروری تاثیر می گذارد؟

اسپرم ها در دمای نزدیک به ۳۴٫۵ درجه ی سلسیوس ساخته می شوند و این در حالی است که دمای معمول بدن انسان ها ۳۷ درجه سلسیوس می باشد. همین موضوع دلیل اصلی قرار گرفتن بیضه ها در خارج از محیط اصلی بدن است.

نقش اصلی شبکه ی پمپینیفورم خنک کردن خون قبل از رسیدن به اسپرم ها است. این کار با مکانیسم از دست دادن گرما انجام می شود. واريکوسل می تواند باعث تخریب این سیستم شود و این موضوع باعث جلوگیری از تولید اسپرم های با کیفیت می شود.

علائم واریکوسل

واریکوسل ندرتا باعث ایجاد درد می شود، اما اگر این اتفاق بیافتد، درد آن مانند زیر است:

• بدتر شدن با ایستادن و در هنگام ورزش
  • دردهای مختلف گاهی تیز و شدید و گاهی آرام
  • کاهش درد در هنگام دراز کشیدن
  • بدتر شدن در طی روز

واريکوسل ممکن است حتی غیر قابل درک باشد، اما پزشک می تواند با معاینه ی جسمانی آن را تشخیص دهد. در هر صورت، اگر فردی متوجه علائم زیر شد، باید به پزشک مراجعه کند.

• هر گونه تغییر در شکل، اندازه یا ظاهر بیضه ها
  • وجود یک توده
  • مشکلات باروری
  • ورم کیسه بیضه
  • وریدهایی که به صورت غیرمعمولی بزرگ و یا پیچ خورده اند.

تشخیص واریکوسل

واریکوسل بر اساس شدت به سه درجه ی مختلف تقسیم می شود:

درجه ۱ : واریکوسل خفیف

خفیف ترین حالت بوده، قابل مشاهده نیست، اما پزشک می تواند با انجام مانور وال سالوا آن را تشخیص دهد.

درجه ۲ : واریکوسل

قابل مشاهده نیست، اما بدون مانور وال ساوا نیز قابل تشخیص است.

درجه ۳ : واریکوسل حاد

واریکوسل عروق بیضه از بیرون نیز قابل مشاهده است.

اگر بزرگ شدن به اندازه ی کافی زیاد باشد، ممکن است چیزی شبیه تجمعی از کرم ها مشاهده کنید. واریکوسل تحت بالینی نوعی از واریکوسل است، که فقط با آزمایش های تصویربرداری وجود آن دریافت می شود. این آزمایش ها شامل ترموگرافی بیضه ای و تست رفلکس داپلر که نوعی سونو گرافی است می تواند باشد.

درمان واریکوسل

سونوگرافی می تواند برای رد علل ممکن دیگری، که باعث واریکوسل می شوند، مانند وجود تومور در نزدیکی طناب اسپرماتیک، انجام شود. تست های آزمایشی دیگر شامل آنالیز مایع منی و تست های هورمونی برای پی بردن به میزان هورمون FSH  و تستوسترون می شوند. این تست ها ممکن است زمانی انجام شود که پزشک به  عملکرد بیضه ها شک  کند.

واریکوسل معمولا شرایط خطرناکی را ایجاد نمی کند، اما اگر باعث تغیر در شکل و اندازه ی بیضه یا تغییری در ناحیه ی جنسی شود، باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

درمان واریکوسل

در همه ی موارد درمان واریکوسل الزامی نیست، اما در صورت وجود عوارض زیر، درمان واریکوسل باید هر چه سریعتر انجام شود:

• درد و ناراحتی
  • کاهش تعداد اسپرم ها
  • ناباروری ای که حداقل دو سال طول کشیده است و وجود نداشتن دلیل دیگری برای آن

جراحی واریکوسل

سه نوع جراحی برای درمان واریکوسل وجود دارد، از جمله:

جراحی از بین بردن واریکوسل

نوعی جراحی باز که تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی انجام می شود. جراح معمولا از طریق کشاله ی ران، یا به طور ناشایع از طریق شکم یا بالای ران به ناحیه مربوطه دسترسی می ابد.

با استفاده از سونوگرافی و میکروسکوپ جراحی، جراح وریدهای آسیب دیده را میبندد تا جریان خون درست از طریق عروق سالم برقرار شود. درد بعد از جراحی معمولا بسیار کم است و فرد به زودی می تواند به زندگی سابق خود بازگردد. امروزه به دلیل دقت بالای جراحی میكروسكوپی در پیدا كردن وریدهای معیوب،احتمال كمتر برای آسیب زدن به شریانهای بیضه و عوارض كمتر پس از جراحی و هم چنين دوره نقاهت كوتاهترپس از جراحی،روش جراحی میكروسكوپی روش choice (انتخابی) در جراحی واریكوسل می باشد.

جراحی واریکوسل به روش لاپاراسکوپی

جراح یک برش کوچک روی شکم ایجاد می کند و از طریق آن یک ابزار جراحی ظریف را وارد عروق می کند.

درمان واریکوسل با لخته سازی زیرجلدی

رادیولوژیست یک لوله یا کتتر را از طریق گردن یا کشاله ی ران وارد بدن می کند. وسایل جراحی از طریق این لوله وارد بدن می شوند، پس از آن جراح ورید های آسیب دیده را از طریق سوزاندن یا مواد شیمیایی خاصی می بندد.

عکس جراحی واریکوسل به روش میکروسکوپی

مراحل جراحی واریکوسل بیضه - یافتن ورید واریکوزی

مراحل جراحی واریکوسل بیضه - قطع ورید واریکوزی

مراحل جراحی واریکوسل بیضه - گره زدن ورید برای جلوگیری از واریکوسل مجدد

این روش کم تهاجمی ترین عمل جراحی می باشد که حتی می توان به صورت سرپایی آن را انجام داد و مدت زمان بهبودی آن نسبتا کوتاه است. اما امروزه به دلیل احتمال بالای عود با روش لخته سازی زیر جلدی، به ندرت از روش فوق استفاده میشود.

فیلم جراحی واریکوسل دکتر ناطق

در این فیلم دکتر شهریار ناطق به صورت هم زمان عمل واریکوسل از طریق جراحی میكروسكوپی ورید های ملتهب را جدا سازی کرده و آنها رو می بندند. دیدن این فیلم ممکن است خوشایند همگان نباشد.

مراقبت های بعد از جراحی واریکوسل

رابطه زناشویی تا ۲ هفته پس از جراحی توصیه نمی‌شود. اولین آزمایش اسپرم ۳ ماه پس از جراحی درخواست می‌شود. میزان موفقیت در بهبود اسپرم‌ها پس از جراحی، حدود ۸۰ – ۷۵ درصد بوده و بهتر است بیمار پس از جراحی جهت حصول نتیجه بهتر تحت درمان دارویی (داروهای تقویت کننده اسپرم) قرار گیرد.

بیمار پس از عمل جراحی میکروسرجری، پس از ۲ تا ۳ روز قادر به انجام کارهای روزانه و نرمال خود خواهد بود. اگر کار همراه با فعالیت فیزیکی سنگین یا برداشتن اشیا سنگین باشد، ممکن است هفته ها طول بکشد تا به حالت قبل بازگردد.

پس از عمل، تورم و یا کبودی در محل کشاله ران و یا کیسه بیضه ها ممکن است دیده شود. درد مختصر در محل کشاله ران برای ۳ تا ۶ هفته ممکن است وجود داشته باشد. همچنین پزشک یک محافظت کننده ورزشی تجویز می کند که بیمار  برای دو هفته پس ازعمل باید آنرا بپوشد.

تغذیه پس از عمل جراحی مانند برنامه غذایی نرمال فرد بوده و نیاز به مصرف ماده غذایی خاصی نیست.

مسکن برای عمل واریکوسل

برای از بین بردن درد مختصر پس از عمل از مسکن های معمول مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می توان استفاده نمود.

همچنین پس از سه ماه پس از عمل جراحی بیمار باید آزمایش آنالیز مایع منی یا Semen Analysis بدهد که توانایی تولید اسپرم و کیفیت و کمیت اسپرم های جدید سنجیده شود. به بیمار توصیه می شود جهت افزایش تاثیر جراحی و افزایش کیفیت اسپرم ها از مصرف دخانیات پرهیز کند و سعی در خنک نگه داشتن بیضه خود داشته باشد.

• پس از طی دوره نقاهت لباس زیر تنگ نپوشد
  • از حمام داغ طولانی مدت، سونا و جکوزی استفاده نکند
  • پس از هر بار استفاده از دستشویی بیضه های خود را با آب سرد ماساژ دهد

خطرات جراحی واریکوسل

این جراحی ها نسبتا بی خطر هستند، اما مانند تمام جراحی های دیگر، یک سری خطرات هم دارند که شامل موارد زیر می باشند:

• آسیب به شریان
  • از بین رفتن بیشتر بافت بیضه
  • کبودی، تورم و تجمع مایع در ناحیه ی مربوط
  • درد شکمی

ندرتا ممکن است ترومبوز (ایجاد لخته) عروق کلیوی نیز به وجود بیاید. که ممکن است کلیه ها را درگیر کرده و باعث تحمیل یک جراحی اضافه به بیمار شود. بعضی اوقات ممکن است عروقی که بعد از جراحی وظیفه ی خونرسانی به بیضه ها را دارند، نیز دچار اتساع شوند و نیاز به درمان دوباره باشد.

آیا درمان دارویی برای واریکوسل وجود دارد؟

با توجه به اینکه علت زمینه ای این بیماری، یک اختلال آناتومیک و ساختاری می باشد، درمان دارویی برای این بیماری وجود نداشته و بهترین روش درمان، همان جراحی است.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

0

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.