درمان قطعی عفونت ادراری

آخرین بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402

در این مقاله می خوانید

عفونت های مجاری ادراری یا همان UTI از جمله رایج ترین باکتری هایی هستند که وارد مثانه افراد می شوند؛ این دسته از عفونت ها با نام عفونتهای مثانه ای نیز شناخته می شوند. این عفونت بین همه رایج است اما زنان مکرر به آن مبتلا میشوند، اما آیا درمان قطعی برای عفونت ادراری وجود دارد؟

بیش از نیمی از بانوان در طول زندگی خود حداقل یک بار با عفونت مثانه روبرو می شوند. این عفونت ها جدی و گاهی اوقات دردناک هستند. اما بیشتر آن ها را می توان به سادگی با کمک آنتی بیوتیک و مراقبت های روزانه درمان کرد.

عفونت مجاری ادرار چیست؟

این عفونت ها می توانند در هر نقطه از سیستم ادراری شما ( که شامل کلیه ها، حالب، مثانه و مجرای خروج ادرار، به وجود آیند. عفونت های مجاری ادراری بیشتر در مثانه شایع هستند. به عفونتی که در مثانه افراد باشد سیستیت می گویند. 

عفونت های درون مثانه ممکن است به بخش های بالاتر از سیستم ادراری یا کلیه ها نفوذ کنند. به عفونت مجرای ادراری که در کلیه ها باشد پیلونفریت می گویند.

چرا زنان بیشتر به عفونت ادراری مبتلا می شوند؟

دلیل این که بانوان بیشتر از آقایان با مشکل عفونت های مجاری ادراری روبرو می شوند این است که لوله خروجی ادرار در آن ها کوتاه تر از آقایان است. در نتیجه باکتری ها سریع تر می توانند خود را به مثانه فرد برسانند.

همچنین محل خروج ادرار در بانوان به  مقعد و واژن نزدیک بوده که هر دو منبع جرم های مختلف عامل عفونت های مجاری ادراری هستند.

علائم عفونت های مجاری ادراری چه هستند؟

اگر با عفونت مواجه هستید، ممکن است برخی و یا همه این علائم را داشته باشید:

درمان قطعی عفونت ادراری 

شما باید عفونت ادراری را درمان کنید. آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که باکتری ها را از بین می برند و با عفونت مبارزه می کنند. آنتی بیوتیک ها معمولا برای درمان عفونت های دستگاه ادراری استفاده می شوند. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما دارویی را انتخاب می‌کند که به بهترین وجه باکتری خاصی را که باعث عفونت شما می‌شود درمان می‌کند. برخی از آنتی بیوتیک های رایج می توانند شامل موارد زیر باشند:

بسیار مهم است که دستورالعمل های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را برای مصرف دارو دنبال کنید. مصرف آنتی بیوتیک را قطع نکنید زیرا علائم شما از بین می رود و احساس بهتری پیدا می کنید. اگر عفونت به طور کامل با دوره کامل آنتی بیوتیک درمان نشود، می تواند عود کند.

اگر سابقه عفونت مکرر دستگاه ادراری دارید، ممکن است نسخه آنتی بیوتیکی برای شما تجویز شود که در اولین شروع علائم مصرف کنید. اگر سابقه عفونت ادراری مکرر دارید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد بهترین گزینه درمانی برای خود صحبت کنید.

عفونت های پیچیده و خاص ادراری چگونه درمان می شوند؟

اگر عفونت فرد یک عفونت پیچیده و خاص مجاری ادراری باشد ، پروسه های درمانی طولانی تر آنتی بیوتیک ها برایش تجویز می شود. گاهی اوقات ممکن است آنتی بیوتیک درمانی به شکل درون وریدی در داخل بیمارستان آغاز شود.

پس از گذشت یک دوره کوتاه ، آنتی بیوتیک ها به صورت ماهانه یا هر دو هفته یک بار تجویز می شوند. عفونت های کلیوی گاهی اوقات به همین شکل مورد درمان قرار می گیرند.

علت عفونت در مجرای ادرار چیست؟

این موارد به دلیل باکتری ها و به ندرت مخمر و رسیدن آن ها به سیستم ادراری شما به وجود می آیند. پس از رسیدن به این ناحیه، باکتری ها شروع به افزایش و رشد کرده و منجر به بروز التهاب ( ورم ) و درد می شوند.

علت عفونت ادراری

با شستن ناحیه پشت و جلوی ناحیه تناسلی و مقعد خود هر بار پس از دستشویی رفتن می توانید از بروز عفونت های مجاری ادراری جلوگیری کنید. از جمله دیگر فاکتور هایی که احتمال بروز این عفونت ها را بیشتر می کنند می توان به موارد زیر اشاره داشت:

فاکتور های بدنی

زنانی که وارد دوره یائسگی شده اند با مشکل تغییر حالت واژن شده و پشتیبانی استروژن از بدن که احتمال بروز عفونت را کم می کند از دست خواهند داد

برخی از بانوان به شکل ژنتیکی در معرض عفونت هستند و مجاری ادراری دارند که کار را برای باکتری ها جهت رسیدن به مثانه راحتتر می کنند. رابطه جنسی نیز می تواند در ابتلای شما به عفونت های مجاری ادرار تاثیرگذار باشد.

جلوگیری از بارداری

ریسک بروز عفونت های مجاری ادراری در بانوانی که از دیافراگم استفاده می کنند نیز بالاتر از افرادی است که از روش های دیگر کنترل بارداری بهره می برند

استفاده از کاندوم های حاوی فوم اسپرم کش نیز ریسک ابتلای بانوان به عفونت های مجاری ادراری را بالاتر می برد

آناتومی غیر نرمال

در صورت داشتن حالت غیر نرمال در مجاری ادراری و یا این که اخیرا دستگاهی وارد بدن شما شده باشد ( به عنوان مثال لوله ای جهت تخلیه مایعات درون بدن ) احتمال بروز عفونت مجاری ادراری در شما بالا است.

اگر به دلیل نوعی انسداد نمی توانید به شکل عادی ادرار خود را تخلیه کنید ، باید بگوییم ریسک بروز عفونت ها در این شرایط نیز بالاتر می رود.

غیر نرمال بودن آناتومی بدن در مجاری ادراری نیز ممکن است عامل بروز عفونت های مجاری ادرار شود. این موارد معمولا در بین کودکان در سنین پایین دیده می شوند اما در بزرگسالان نیز وجود دارند.

ممکن است عدم نرمال بودن ساختاری نظیر مراکز خروجی به نام دایورتیکولا ( که محل استقرار باکتری ها در مثانه است) و یا حتی وجود انسداد ( به عنوان مثال مثانه بزرگ شده که اجازه خروج تمامی ادرار را نمی دهد ) از جمله عواملی باشند که زمینه را برای بروز عفونت های مجاری ادراری فراهم نمایند

سیستم ایمنی بدن

مشکلاتی نظیر دیابت ( قند خون بالا) نیز افراد را در معرض ریسک بالای ابتلا به عفونت های مجاری ادراری قرار می دهند چرا که بدن توانایی مبارزه مناسب با جرم ها را ندارد

پیشگیری از عفونت ادراری

مراحلی وجود دارد که در صورت رعایت شدن توسط بانوان از بروز عفونت ها جلوگیری به عمل خواهد آمد:

  • برخی از روش های پیشگیری از بارداری نظیر فوم های اسپرم کش و دیافراگم می توانند ریسک بروز عفونت های مجاری ادراری را افزایش دهند. در مورد راه های دیگر پیشگیری از پزشک خود سوال بپرسید.
  • مایعات زیادی بنوشید ( حدود ۲ لیتر در روز) تا بدن به خوبی پر آب باشد.
  • ادرار کردن در زمانی که به آن نیاز دارید را به زمان دیرتر موکول نکنید و جهت اتمام کار عجله نداشته باشید.
  • نگه داشتن ادرار و خالی نشدن مثانه به شکل کامل ریسک بروز عفونت های مجاری ادراری را افزایش می دهند
  • آبمیوه کرن بری و قرص های آن نیز در پیشگیری از عفونت ها به شما کمک می کنند.

انواع عفونت های مجاری ادراری

عفونت می تواند در بخش های مختلف از سیستم ادراری شما رخ دهد. هر نوع از آن بر اساس ناحیه مورد نظر نام خاصی دارد.

  • سیستیتیس (مثانه)

شاید حس داشتن ادرار در شما به دفعات زیاد ایجاد شود، یا این که ادرار کردن دردناک شود. همچنین ممکن است در بخش زیرین شکم درد داشته باشید یا ادراری به شکل ابری یا همراه با خون را از بدن خارج کنید.

  • پیلونفریت ( کلیه ها ):

این مورد می تواند منجر به بروز تب، لرز، حالت تهوع، استفراغ و درد در ناحیه بالای کمر یا پهلو شود.

  • اورتریت ( مجرای ادرار ):

این مورد باعث تخلیه مایعات از بدن و همچنین حس سوزش در حین ادرار کردن می شود.

انواع عفونت های ادراری


نحوه تشخیص عفونت های مجاری ادراری

بدین منظور پزشک یا پرستار یک نمونه از ادرار شما را تست خواهند کرد. این بدان معناست که ابتدا باید ناحیه تناسلی خود را به خوبی و با یک پد خاص تمیز کنید

سپس نمونه خود را در داخل ظرف کوچک جمع خواهید کرد. پس از آن ، پزشک یا پرستار می توانند ادرار شما را بررسی کرده تا از وجود عفونت مجاری ادراری در بدن شما مطلع شوند. این پروسه می تواند تا چند روز به طول بیانجامد.

اگر قبلا این تست را انجام داده اید ، پزشک معالج ممکن است آزمایش های دیگری را پیشنهاد دهد تا دیگر احتمالات به کمک آن ها رد شوند. از جمله این تست ها می توان به این دو اشاره کرد:

سیستوگرام

 این یک نوع خاص از اشعه ایکس و تصاویری است که از مجاری ادراری شما گرفته می شود. پرتو های ایکس می توانند مشکلاتی از جمله تورم یا سنگ کلیه را نشان دهند.

آزمایش سیستوسکوپی

سیستوسکوپ یک لوله کوچک است که پزشک در مجرای ادراری قرار می دهد تا داخل مجرای ادرار و مثانه را برای بررسی وجود هرگونه مشکل بررسی کند.

آیا عفونت های مجاری ادرار بر روی بارداری تاثیر می گذارند؟

تغییرات هورمونی دوره بارداری ریسک بروز عفونت های این ناحیه را بالا می برند. احتمال رسیدن عفونت های مجاری ادراری به کلیه در دوره بارداری بانوان بیشتر است.

اگر باردار هستید و علائم این مشکل را دارید ، هر چه سریعتر به پزشک خود مراجعه نمایید. او می تواند آنتی بیوتیکی را برایتان تجویز کند که برای دوره بارداری امن و مطمئن باشد.

در صورتی که درمان صورت نگیرد، احتمال عفونی شدن کلیه ها و بروز مشکلاتی از قبیل موارد زیر وجود دارد:

  • زایمان زودهنگام ( به دنیا آمدن کودک کمتر از ۳۹ یا ۴۰ هفته)
  • وزن کم نوزاد در حین تولد ( کمتر از ۵ و نیم پوند )
  • فشار خون بالا ( که منجر به بروز یک مشکل جدی تر به نام پره اکلامپسی می شود)

چگونه از عفونت ادراری پیشگیری کنم؟

پیشگیری از انواع عفونت های مجاری ادراری ساده است. شما می توانید:

پیشگیری از عفونت ادراری در زنان

  • هنگام نیاز ادرار کنید. بیش از سه یا چهار ساعت بین دستشویی رفتن خود فاصله نگذارید. هرچه ادرار طولانی تر در مثانه بماند ، زمان بیشتری برای رشد باکتری ها وجود خواهد داشت.
  • قبل و بعد از رابطه جنسی سعی کنید حتما ادرار کنید.
  • همیشه ناحیه مورد نظر را از جلو به عقب پاک کنید.
  • سعی کنید روزانه شش تا هشت لیوان مایعات بنوشید.
  • هر روز مقعد و لبه های خارجی دستگاه تناسلی خود را تمیز کنید.
  • از اسپری های بهداشتی زنانه استفاده نکنید
  • اگر دفعات زیادی با عفونت های مجاری ادراری روبرو می شود و از کرم هایی استفاده می کنید که اسپرم ها را تخریب می کند (اسپرم کش ها) ،برای استفاده از روش های دیگر کنترل بارداری ، با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید
  • لباس زیر از جنس پنبه بپوشید. از شلوار های محکم که رطوبت را به دام می اندازند خودداری کنید و خیلی زود لباس های مرطوب و لباس تمرین و ورزش خود را عوض دهید.
  • دوش بگیرید یا حمام ها را به مدت 30 دقیقه یا کمتر محدود کنید.
 

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر گلریز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    من یه خانم 60ساله هستم این چندمین بار است که هم تو آزمایش و در ادار خون ولخته خون میبینم البته روز گذشته پیاده روی و فشار زیادی تو سرا بالایی وسرازیزی داشتم و موقع دستشویی سوزش با فشار و خون ریزی و لخته خون دیدم سه بار که رفتم دستشویی بود بعدش کم کم رنگ ادرارم عادی شد ولی هنوز سوزش و نگه داشتن ادرارم سخته قبلا که اینجور شدم سونو کردم چیزی دیده نشدتو آزمایشم خون دیده شده لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام با توجه به سوزش احتمالا در زمینه عفونت ادراری هست
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من چند وقته که درد دنبالیچه دارم و دیشب تو رابطه دچار اختلال نعوظ شدم ایا به دنبالیچه ربط دارد؟
    و ایا نشستن روی تیوپ اسیب میزند؟ من ۱۷ ساله هستم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام اختلالات عصبی می‌توانند باعث اختلال در نعوظ شوند اما با توجه به سن شما بعید است مگر اینکه ضربه خورده باشد
  • تصویر کاربر امین یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر
    یک مدتی هست روی آلت تناسلی من جوش های کوچک سر سفید که من فکر کردم زیگیله در اومده که اذیتی هم ندارند حدود ۴ تا هست چطور میتونم درمانش کنم ممنون میشم اگر کمک کنین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام زگیل معمولا سر سفید نیست
  • تصویر کاربر یاس شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر پدر من فتق دو طرف داره سمت راست رو عمل باز کردن الان رو به بهبودی هست سمت چپ رو گفتن خطرناکه عمل نکردن الان چی میشه بعدا؟ واقعا خطرناکه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید مدارک ایشان را ببینم
    2. تصویر کاربر یاس شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      عکس سونو فرستادم
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام بهتر بود فتق و‌پروستات با هم جراحی میشد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرهاد جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 821 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر .ده روز پیش سنگ کلیه داشتم به سنوگرافی مراجعه کردم که گفتن سنگ به اندازهی ۵.۵ میل داخل حالب نزدیک مثانه هست .ولی الان تو این ده روز هیچ دردی یا اثری نبود آیا سنگ دفع شده یا نه ؟؟ البته با روزی دوساعت طناب زدن و دویدن و مصرف زیاد آب بوده .ممنون میشم راهنمایی کنید .کدقبلی رو نداشتم دوباره مزاحم شد .
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام برای اطمینان سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر اوستا یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 342 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی. من ۳۴ سال سن دارم .و حدود سه ماه هست که در سمت راست پهلوم درد دارم بخصوص وفتی که بیرون از خانه اگر هم وقت کمی باشه درد میگره .یعنی در سرما درد و گرما از بین میره. لرز هم دارم .با درد .لطفا اگر امکان دارد راهنمایی کنید.بخاطر کرونا تا الان نرفتم دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر سجاد جمعه ۶ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 437 مشاهده پرسش
    سلام،خسته نباشید.
    من اقا و ۳۷ساله،حدود دوازده روز از درد کلیه بخاطر سنگ‌کلیه در رنج هستم.روز هفتم یه سنگ دفع کردم .اما درد باز هم ادامه داشت.روز دهم سونو انجام شد و تشخیص یه سنگ هشت میلی متری در بالای کلیه داده شد.از دفع سنگ قبل قرص سیپروفلوکساسین 500خوردم.و طبق ازمایش روز دهم سطح کراتنین خون بالا و حدود 1/7بود.قرص پروترال0.4تجویز کردن ،دو عدد بار اول و بعد هر 12ساعت یکعدد.اما قرص سنگ شکنی مثل رواتینکس یا مشابه اونو‌تحویز نکردن.و گفتن اگر کراتنین بالاتر رفت بعد از دو روز نیاز به اقدامات اورژانسی هست.بنظر شما اگر رواتنیکس مصرف کنم،سطح کراتنین بالا میره و هطرناک هست و ممکنه موجب نارسایی کلیه بشه؟و از نظر شما راه حل چیه؟چون تعطیلات عید هست دکتر مناسبی برای مراجعه پیدا نکردم.قبلا از راهنمایی شما ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۶ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      رواتینکس باعث افزایش کراتینین نمی‌شود سنگ داخل کلیه هم معمولا کراتینین را بالا نمیبرد بهتر است یک سی تی اسکن بدون تزریق انجام دهید
  • تصویر کاربر شیوا چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 367 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    مادرم من دو هفته هست درگیر سرطان مثانه هستن.میش نظرتان را راجع به جواب پاتولوژی بفرمائید
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام بد خیم با درجه بالا هست
  • تصویر کاربر رجب چهارشنبه ۲۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    ضمن عرض سلام خدمت آقای دکتر من مدتی است ادرارم به کندی خارج میشه البته چند ساله بزرگی پرستات دارم ولی خروج ادرار به این کندی نبود ضمنا" شکمم هم درد میکنه قبلا"هر چند ماه یک سنک ریز دفع میکردم اقای دکتری قرص پتاسیوم سیترات بهم داده روزی یکی میخورم دیگر سنگ درست نمی شه ایا این قرص عوارض دارد علت کندی خروج ادار چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق ویزیت آنلاین اقدام کنید
  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۹ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 355 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان آزمایش انجام داده ایم result128.46
    Refrence range 25 هست بنظرتون این دفع پروتین +1هم زده مشکلی برامون پیش نمیاره حاد خطرناک نیست که سلامتی کلیه هارا تهدید کنه ؟
    دکتر قرص لوزار ۲۵ براش شبی یک عد تجویز کرده بمدت ۲ماه نظرتون میخوام ازت ممنونم قربان
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا آزمایش ادرار ۲۴ ساعته انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر