مراقبت از کلیه نعل اسبی

آخرین بروزرسانی: 17 مهر 1402

در این مقاله می خوانید

بیماری کلیه نعل اسبی یک عارضه مادرزادی است. در این مقاله شرح می دهیم که کلیه نعل اسبی چه مشکلاتی را ایجاد می کند و فرد دچار به این نقیضه احتیاج به چه مراقبت هایی دارد.

کلیه نعل اسبی در کودکان 

زمانی که دو کلیه در ناحیه پایینی خود به هم متصل شده و به شکل حرف U در انگلیسی در می آیند، فرد با مشکل کلیه نعل اسبی مواجه است. به این مشکل فیوژن کلیه هم گفته می شود.

این مشکل زمانی به وجود می آید که نوزاد در شکم مادر در حال رشد است و کلیه ها در حال قرار گرفتن در جای اصلی خود هستند. کلیه نعل اسبی مشکلی است که شاید به تنهایی و یا به همراه بیماری های دیگر به وجود بیاید.

کلیه نعل اسبی

علت ایجاد کلیه نعلی شکل در نوزاد 

محققان علت اصلی به وجود آمدن کلیه نعل اسبی در کودکان را دقیقا نمیدانند. اما احتمال ارتباط آن با کروموزوم ها وجود دارد. کلیه نعل اسبی ممکن است در کنار برخی مشکلات ژنتیکی دیگر نظیر سندروم ادواردز یا سندروم ترنر به وجود بیاید.

مشکل کلیه نعلی شکل در پسرها نسبت به دختران شایع تر است.

مراقبت از کلیه نعل اسبی 

بسیاری از والدین پس از فهمیدن مشکل فرزندشان، به دنبال توصیه هایی برای زندگی راحت با کلیه نعلی شکل هستند.

کلیه کودکانی که با مشکل کلیه نعل اسبی مواجه هستند در معرض آسیب قرار دارد. دلیل این موضوع نیز آن است که کلیه های به هم چسبیده معمولا در بخش پایین تری از بدن فرد قرار داشته و متمایل به جلو هستند. 

کودکی که مشکل کلیه نعل اسبی دارد ممکن است نتواند در ورزش هایی که با تماس بدنی همراه هستند شرکت کند. پزشک کودک شما ممکن است بخواهد کودک از کش های خاصی استفاده کند و آن ها را در حین ورزش یا فعالیت های خاص دور کمر خود قرار دهد.

کلیه نعل اسبی و معافیت سربازی

بر اساس بند ۱۲ ماده ۳۹ آیین نامه معافیت پزشکی ناشی از بیماریهای دستگاه ادراری تناسلی، افراد دچار کلیه نعل اسبی، مشمول معافیت سربازی می گردند.

علائم کلیه نعل اسبی

در بیشتر موارد، کودک هیچ علائم خاصی ندارد. برخی کودکان ممکن است حالت تهوع یا درد در ناحیه شکم را تجربه کنند. همچنین این احتمال وجود دارد که کودک در کلیه های خود سنگ داشته باشد.

در این شرایط مواد معدنی و پروتئین ها در داخل کلیه به شکل سنگ در می آیند. ممکن است این سنگ ها در آینده مسیر انتقال ادرار در فرد را مسدود کنند.

در یک سوم موارد، کلیه نعل اسبی علائم خاصی را در بدن بیماران به وجود نمی آورد. اما بسیاری از کودکان مشکلات خاصی را تجربه می کنند. به عنوان مثال:

1_ عفونت ادراری به علت کلیه نعلی شکل

که می تواند منجر به بروز موارد زیر شود:

  • تب
  • ادرار با بوی بد
  • نیاز به ادرار به شکل مکرر و اضطراری
  • درد یا مشکلات دیگر هنگام ادرار کردن
  • سنگ کلیه که می تواند باعث بروز موارد زیر شود:
  • درد شدید در ناحیه پشت ، پهلو یا زیر شکم
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • ادرار ابری یا خونین
  • لرز
  • تب

2_ هیدرونفروز کلیه بر اثر کلیه U شکل

هنگامی که چیزی مجاری ادراری را مسدود کرده و باعث تجمیع ادرار شود، کلیه ها متورم می شوند. علائم شامل موارد زیر می شوند:

  •  توده ای در شکم
  •  عدم به دست آوردن وزن کافی
  •  کاهش دفعات ادرار

هیدرونفروز کلیه

3_ عفونت های مجاری ادراری

این عفونت ها می توانند در هر نقطه از سیستم ادراری شما ( که شامل کلیه ها ، یوریتر یا همان حالب، مثانه و مجرای خروج ادرار است) به وجود آیند. عفونت های مجاری ادراری بیشتر در مثانه افراد شایع هستند. به عفونتی که در مثانه افراد باشد سیستیت می گویند.

عفونت های درون مثانه ممکن است به بخش های بالاتر از سیستم ادراری یا کلیه ها نفوذ کنند. به عفونت مجرای ادراری که در کلیه ها باشد پیلونفریت یا پیلو می گویند.

چه چیزی عامل اصلی کلیه نعل اسبی است؟

هنوز کسی در این مورد اطلاعات دقیقی ندارد. برخی از محققان بر این باورند که علت اصلی بروز کلیه نعل اسبی، ژن کودک است.

این مشکل زمانی رخ می دهد که کودک مشکلات ژنتیکی خاصی داشته باشد. از جمله این موارد می توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

  1. سندروم ترنر: مشکلی در دختران که منجر به کوتاه بودن غیر نرمال قد آن ها شده و مشکلاتی در تخمدان آنها ایجاد می کند.
  2. سندروم ادواردز: که به آن تریسومی ۱۸ نیز می گویند. در نتیجه این سندروم، سرعت رشد جنین در شکم مادر کند شده، وزن نوزاد در حین تولد کم می شود. همچنین ممکن است بیماری های جدی دیگری در اثر سندروم ادواردز به وجود بیایند.

تشخیص کلیه نعل اسبی در کودکان

پزشک مورد نظر از شما در مورد علائم کودک و تاریخچه سلامتی وی سوالاتی می پرسد. همچنین امکان دارد سوالاتی در مورد تاریخچه خانوادگی مطرح شوند. سپس کودک توسط پزشک معاینه خواهد شد. ممکن است به آزمایش های خاصی نیاز باشد. از جمله:

1_ سونوگرافی کلیه 

این مورد یک آزمایش بدون درد است که از امواج صوتی و یک رایانه برای ایجاد تصاویری از بافت های بدن استفاده می کند. در طول آزمایش، پرستار یا پزشک، دستگاهی به نام مبدل را روی شکم در ناحیه کلیه حرکت می دهد. این دستگاه تصویری از کلیه را به یک صفحه رایانه ای می فرستد. در نهایت پزشک می تواند اندازه و شکل کلیه را مشاهده کند. وی می تواند سنگ های کلیه ، کیست یا سایر مشکلات را در بدن کودک مشاهده نماید.

2_ سیستروتوروگرام

نوعی اشعه ایکس است که تصاویری از مجاری ادراری تهیه می کند. یک لوله نازک و انعطاف پذیر در مجرای ادرار قرار می گیرد. این لوله ادرار را از مثانه به سمت خارج بدن تخلیه می کند. مثانه با ماده رنگی خاصی پر می شود. تصاویر پرتونگاری با پر شدن و خالی شدن مثانه گرفته می شوند. این تصاویر نشان می دهند که آیا جریان معکوس ادرار به مجرای ادرار و کلیه وجود دارد یا خیر.

3_ پیروگرام درون وریدی

این مورد نیز یک آزمایش تصویربرداری است که از اشعه ایکس برای مشاهده سیستم مجاری ادراری استفاده می کند. ماده رنگی به گونه ای در بدن تزریق می شود که بتوان دستگاه آزمایش را در بدن مشاهده کرد. آزمایش IVP میزان و مسیر جریان ادرار از طریق مجاری ادراری را نشان می دهد.

  • آزمایش خون: این آزمایش چگونگی عملکرد کلیه ها را نشان می دهد.
  • آزمایش ادرار: این آزمایش مواد شیمیایی موجود در ادرار و علائم عفونت را بررسی می کند.

درمان کلیه نعل اسبی در کودکان

این مشکل را نمی توان درمان کرد یا تغییری در شکل کلیه ها به وجود آورد. اما کودکانی که علائم خاصی را تجربه نمی کنند می توانند بدون هیچگونه درمانی به زندگی خود ادامه دهند. اگر کودک شما علائم یا مشکلات مرتبط داشته باشد، این موارد را می توان درمان کرد. در این زمینه ممکن است کودک به متخصصان خاصی ارجاع داده شود:

  • پزشک متخصص درمان مشکلات مجاری ادراری و ناحیه تناسلی آقایان
  • پزشکی که متخصص درمان مشکلات مرتبط با کلیه ها است

پروسه و نحوه درمان به علائم، سن و سلامت عمومی کودک بستگی دارد. همچنین میزان شدت و جدی بودن شرایط فرد نیز در نظر گرفته می شوند. با پزشک کودک خود در زمین ریسک ها، مزایا و عوارض جانبی احتمالی تمامی داروها صحبت کنید.

عوارض جانبی احتمالی کلیه نعل اسبی در کودک چه هستند؟

از هر ۳ کودکی که کلیه های نعل اسبی دارند، ۱ کودک در قلب و رگ های خونی، سیستم عصبی یا سیستم تناسلی ادراری خود مشکل دارند. 

  • هیدرونفروز: این مشکل مربوط به ورم کلیه ها است که در اثر تجمیع ادرار به وجود می آید. ممکن است به دلیل انسداد مجاری ادراری با مشکل هیدرونفروز مواجه شوید.
  • تومور ویلمز. این تومور مربوط به کلیه است که می تواند در اوایل کودکی به وجود بیاید.
  • سرطان کلیه. این مشکل در شرایطی به وجود می آید که سلول ها بدون کنترل در توده های کلیه رشد می کنند.
  • بیماری کلیه پلیکیستیک. این بیماری باعث می شود بسیاری از کیسه های پر از مایعات (کیست) در کلیه ها تشکیل شوند.
  • هیدروسفالی: این مورد به مایع اضافی روی مغز مرتبط است.
  • اسپینا بیفیدا. نوعی نقص لوله عصبی است، جایی که بخشی از نخاع به طور غیر طبیعی در بدن تشکیل می شود.

امکان بروز مشکل کلیه نعل اسبی در کنار دیگر مشکلات نیز وجود دارد. از جمله این موارد می توان به مشکلات مربوط به قلب و رگ های خونی، سیستم گوارشی بدن و استخوان ها اشاره داشت.

دکتر شهریار ناطق، جراح کلیه و مجاری ادراری

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عابد سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 66 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان ببخشید آیا در سندروم روده تحریک پذیر خون در مدفوع دیده میشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام بله
  • تصویر کاربر مهران دوشنبه ۱۵ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 101 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز بنده ۲۵ سال سن دارم ک دوسال ازدواج کردیم رفتیم دکتر برای اقدام بارداری همسرم مشکلی نداشت من‌ازمایش دادم ک گفتن حرکت واسپرمت خیلی ضعیفه یکماهه برام چندد جور قرص دارو نوشتن مصرف کردم اما بعد از یماه باز ازمایش دادم‌گفتن‌ضعیفه ناگفته نمونه یماه پیش گفتن واریکوسلم داری ولی گرید ۱ خفیف برای اونم دارو استفاده کردم مجدد سونو دادم واریکسولم خوب شده بود اما مشکلی اسپرمم خوب نشده و خیلی مشکل زودارضای دارم بنده کرمانشاه هستم میشه ی راهنمای کنید چیکارکنم یا چ داروی استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا با کلیه مدارک به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر اکبر یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    سلام دکترجان.خسته نباشین
    من 38سالمه و16ساله ازدواج کردم.وی دختر10ساله دارم.
    الان نزدیک ب چندماهه که دچارنعوظ شدم شدید.اصلا خجالت میکشم.دکترهم رفتم ولی جوابی نگرفتم اگه میشه راهنماییم کنین ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 402 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت شما.بنده مرد هستم ۳۲ساله بنده مدتی است که بعد از ادرار کردن همیشه به فاصله چند دقیقه به صورت یک قطره مایع از مجاری ادرار خارج میشود.این اتفاق اوایل هنگام فعالیت یا خم شدن یا فشار انجام میشد که اواخر حتی بعد از نشستن بعداز چند دقیقه ناخوداگاه حس میکنم یک قطره از مجاری ادراری خارج میشود.بنده هم بخاطر وسواسی که دارم عذاب میکشم.خواهشا بنده را راهنمایی فرمایید و اگر دارویی هست به بنده اطلاع بدید.جسارتا بنده مدتی است که از قرص بوپرونورفین b2 که برای ترک اعتیاد است روزانه نصف قرص استفاده میکنم.خواستم بدونم امکان داره از عوارض اون باشه؟ با تشکر از زحمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 380 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من چند وقت پیش هم براتون سوالی فرستادم که جوابش دیر به دستم رسید
    من پایین شکم سمت راست درد میکرد که دکتر رفتم برام سونوگرافی نوشتن شکم و لگن که وقتی به دکترم نشون دادم گفتن یا عفونت رودس یا اپاندیس بعد یه سونوگرافی اینگوینال هم نوشتن که چیزی نبود اصلا خداروشکر بعد دکتر داخلی رفتم و گفتن که همون عفونت رودس برام چند تا دارو نوشتن و منم مصرف کردم دردم کمتر شده اما چند هفته ای میشه احساس میکنم یه چیزی مثل رگ رو بیضه سمت راستم هستش
    و احساس میکنم بیضه سمت راستم بزرگتر از چپیه با لمس کردن درد نمیگیره
    کلا درد بیضه ندارم بجز همون درد سمت کشاله ران و پایین شکم و یکم نزدیک به بیضه
    میخوام بدونم نکنه این چیزی که شبیه ی رگ رو بیضه اس باعث درد باشه یا اینکه واریکوسل باشه
    اقای دکتر توروخدا سریع جواب بدید🙁❤
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی رنگی از عروق بیضه انجام دهید
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام
    برا درمان زیگیل ادرس مطب را میخواستم
    و هزینه درمان
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام
      ادرس:شهرک غرب،جنب بیمارستان اتیه،ساختمان پزشکان اتیه،طبقه ۴
      هزینه بسته به وسعت زگیل حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است
  • تصویر کاربر Majid پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.ازاول بهمن مشکل پسرم شروع شد.دوروز میگفت دسشویی دارم میبردمش ولی نداشت.بردمش دکتر وخواستم ازمایش کامل بده.روزی که ازمایش داد تب نداشت ولی فرداش تب کرد.بردم بیمارستان کودکان تهران فوری دوباره ازمایش گرفتن.هم این ازمایش هم قبلی که توبیمارستان لاله داده بود مشکلی نداشت.البته به گفته چندپزشکی که دیدن.تبش بعددوهفته خوب شدوحالاگله داره ازاینکه نعوذمیشه.توتوضیح مشکلش فقط میتونه بگه اذیت میشم.الان یک ماهه نمیتونه شلواربپوشه.انگار پوستشم تحریک میشه.پیش دکتر متخصص کودکان واورولوژیست بردم.تنگی مجرای مختصری داشت که گفتن خیلی جزیی هست.ومشکلی نداره.سونو بیضه وکلیه هم دادم گفتن مشکلی نداره.فقط متخصص غدد نبردم پیش شماهم وقت داشتم که خوردیم به کرونا.لطفا راهنمایی بفرمایید.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر امیرمحمد یکشنبه ۱۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 323 مشاهده پرسش
    سلام باعرض ادب من از اهواز مزاحمتون میشم.من دو پسر8و12ساله دارم که از سن یکسالگی شان متوجه ی بزرگ شدن مکرر آلت تناسلی شان شدیم.برای پسر اولم به دکترفوق تخصص خون کودکان مراجعه کرده بعد انجام کلی آزمایش دکتر گفتن فقط فاکتور7ش کم هست و علت مشکل بزرگ شدن آلتش رو هم نفهمیدن.پسردومم هم آنمی بسیارشدید و مینور داره و همین مشکل رو به تعداد بسیار بیشتر داردِ.لطفا مارو راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،فاکتور های خونی باعث تغییر رشد الت نمیشوند احتمالا مسائل ژنتیک مطرح است
  • تصویر کاربر بهمن جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    سلام دخترم تنگی مجرای ادرار در کلیه راست داشت قبل عمل قطر لگنچه۲۸بو د وبعد از عمل شد۱۹ و الان دوباره بعد از هفت ما قطر لگنچه شده ۲۰ به نظر شنا آیا تنگی دوباره عود کرده یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      عود از روی قطر لگنچه قابل قضاوت نیست اگر واقعا میخواهیدذبفهمید که عود دارید یا خیر باید اسکن DTPA انجام دهید
  • تصویر کاربر بیمار جمعه ۹ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 424 مشاهده پرسش
    باسلام و وقت بخیر.اقای دکتر عکسی رو میفرستم خدمت شما بیزحمت ببینید جایی رو که علامت دایره گذاشتم ایا دارای مشکل و تنگی است؟و ایا اگر تنگی دارد اون تنگی مربوط به پروستات است یا جای دیگه؟
    خیلی ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۹ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
      اون تنگی طبیعی و به علت اثر پروستات روی مجرای ادرار است که در همه افراد وجود دارد اما در کنار ان(همان محلی که رادیولوژیست با نوشتن عدد طول ان را مشخص کرده)شما داراری تنگی مجرای ادرار هستید که باید درمان شود
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر