درمان زگیل تناسلی خفیف در مردان

آخرین بروزرسانی: 26 اسفند 1401

در این مقاله می خوانید

زگیل تناسلی خفیف به زگیل های کوچک و کم خطری گفته می شود که به راحتی توسط پماد و یک سری مراقبت های خانگی قابل درمان هستند. در این مقاله به معرفی زگیل تناسلی نوع خفیف و درمان قطعی آن می پردازیم.

زگیل تناسلی چگونه به وجود می‌آید؟

زگیل تناسلی برجستگی‌هایی گل کلم مانند هستند که پس از تماس جنسی شما با شرک جنسیتان که به ویروس HPV مبتلاست در نواحی تناسلی شما ظاهر می‌شوند.

انواع زگیل تناسلی ( HPV )

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک عفونت مقاربتی (STI) است که از آن به عنوان بیماری مقاربتی (STD) نیز یاد می‌شود. 

طبق بررسی و تحقیقات در ایالات متحده، 80 میلیون نفر به ویروس HPV مبتلا هستند. هم چنین برآورد می شود حدود ۲۸٪ جمعیت فعال جنسی در کشور ایران مبتلا به زگیل تناسلی باشند.

ویروس HPV بیش از 100 نوع مختلف دارد. پزشکان بر اساس عوارض این ویروس بر بدن، HPV را به دو دسته کم خطر و پرخطر تقسیم بندی کرده‌اند.

زگیل تناسلی خفیف چه نوع زگیل تناسلی می‌باشد؟

زگیل تناسلی کوچک ( زگیل تناسلی خفیف ) از نوع کم خطر ویروس HPV می‌باشد که اگر به موقع به پزشک متخصص زگیل تناسلی مراجعه کنید، قابل کنترل است.

درمان زگیل تناسلی خفیف

اگر شما دچار زگیل تناسلی از نوع HPV 6 و HPV 11 هستید به پزشک متخصص زگیل تناسلی مراجعه کنید. پزشک متخصص با تجویز داروهایی مانند (imiquimod (Aldara, Zyclara و یا (podofilox (Condylox که به صورت موضعی استعمال می‌شوند بافت زگیل را از بین می‌برند و باعث درمان آن می‌شوند. استعمال موضعی این داروها بسته به نوع مقاومت ویروس می‌تواند زمان‌بر باشد و در نهایت زگیل تناسلی خفیف درمان می‌شود. این داروها را مستقیما بر روی زگیل بمالید.

داروهای موضعی درمان زگیل تناسلی خفیف:

۱-پودوفیلوکس (podofilox)

 
پودوفیلوکس (podofilox) یک داروی آنتی بیوتیک است که از خانواده گیاهی Coniferae و Berberidaceaeساخته می‌شود. ژل کاندیلوکس (ژل podofilox) با مشخصه 5.5 درصد برای استعمال موضعی تجویز می‌شود. هر گرم ژل حاوی 5 میلی گرم پودوفیلوکس است که حاوی الکل، گلیسیرین، اسید لاکتیک، هیدروکسی پروپیل سلولز، لاکتات سدیم، و هیدروکسی توولن بوتیله می‌باشد.

۲-کراتوز اکتینیک imiquimod (Aldara, Zyclara

 

از ژل کراتوز اکتینیک (imiquimod (Aldara, Zyclara در درمان زگیل تناسلی استفاده می‌شود. این ژل را به صورت یک لایه نازک روی زگیل تناسلی بمالید و بعد از 8 ساعت با آب گرم و صابون شستشو دهید.

توجه داشته باشید که درمان‌های فوق مختص زگیل‌های تناسلی خفیف می باشند در موارد زگیل های بزرگ‌تر و یا گسترده تر کرایو تراپی درمان انتخابی است.

در مواقعی که زگیل تناسلی با پماد و یا کرم های زگیل قابل درمان نباشد، از کرایوتراپی یا فریز کردن زگیل تناسلی استفاده می شود:

انواع ویروس زگیل

ویروس HPV خفیف و سرطانی چه فرقی با هم دارند؟

ویروس HPV خفیف نمی‌تواند باعث ایجاد سرطان شود در نتیجه قابل کنترل و درمان است. ولی ویروس HPV از نوع پر خطر می‌تواند با رشد غیر طبیعی باعث ایجاد سرطان شود و قابل درمان و کنترل نباشد.

عکس واضح از زگیل تناسلی خفیف

برای مشاهده تصاویر زگیل تناسلی خفیف روی لینک زیر کلیک کنید:

درمان HPV کم خطر

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از HPV6 و HPV11 دریافت واکسن می‌باشد. طبق آزمایشات بالینی اثر بخشی واکسن Gardasil 9 بر ۹۵٪درصد مبتلایان به HPV6 و HPV11 بسیار زیاد بوده است.

یکی از مهمترین توصیه‌های پزشکان این است که تا جایی که ممکن است قبل از اینکه رابطه جنسی خود را با فرد مبتلا به HPV شروع کنید، حتما واکسن Gardasil را دریافت کنید.

HPV 6 و HPV 11 را بهتر بشناسید

HPV6 و HPV11 از انواع کم خطر  و شایع ویروس HPV هستندکه عمدتا باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند. این دو نوع HPV بیشتر در افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند ایجاد می‌شود.

در بسیاری از افراد که دچار HPV 11 می‌شوند، زگیل‌های تناسلی به صورت تومورهای خوش خیم روی آنوژنیتالیا (نواحی تناسلی-مقعدی) داخلی و خارجی ایجاد ‌می‌شوند و یا به صورت زگیل تناسلی گل کلمی کوچک مشاهده می‌شوند که به آنها Condylomata acuminata هم گفته می‌شود یا به صورت زگیل‌های تناسلی مسطح هستند که معمولا به همراه عفونت داخلی ایجاد می‌شوند. این نوع زگیل تناسلی بدون علامت می‌باشد و گاهی با خارش، سوزش و یا خونریزی همراه است.

دکتر شهریار ناطق متخصص ارولوژی

برای مشاوره رایگان در زمینه بیماری های جنسی روی پرسش از دکتر کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیرحسین چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر الان چند ماهی هست که ی چیزی شبیه به زیگیل زیر کلاهک آلتم به وجود اومده البته یادم میاد که روز اول زخم به وجود اومد و دیگه از بین نرفت ممنون میشم پاسخ بدین چون خیلی نگرانم. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ظاهر آن به زگیل نمیخورد بهتر است نمونه برداری شود
  • تصویر کاربر Hamed دوشنبه ۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 357 مشاهده پرسش
    سلام میخواستم بدونم شما تو این ایام کرونا هم تشریف دارید. و اینکه آدرس مطب و شماره تلفن برای وقت گرفتن رو میخواستم . ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بله ۸۸۳۶۷۳۵۳
  • تصویر کاربر على جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 480 مشاهده پرسش
    سلام
    اگر با شخصى كه به hpv مبتلا هست رابطه داشته باشيم،آيا زدن واكسن از ابتلا به ويروس جلوگيرى ميكنه؟اگر موثر هست،تا چند وقت بعد از رابطه زدن واكسن زروريست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام هنگامیکه شما اولین دوز واکسن را بزنید از سه ماه بعد آن به ۹۰٪ ویروسها مقاوم میشوید
  • تصویر کاربر Eh یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    باسلام میخواستم ببینم باتوجه به عکسها ایااین مواردی که خط کشیدم زگیل تناسلی است یاخیر؟ ۵سال پیش بافردی که زگیل تناسلی داشته رابطه داشتم و ازاون زمان تاالان مورد خاصی نداشتم و رابطه دیگم نداشتم اماالانکه دقت میکنم ی لکهای سیاهی زیرالتم به اندازه ۴عددمیبینم میخواستم بدونم زگیله؟واینک اگ هست باتوجه به اینک میگن بعد۲سال میره بیرون؟ و اینک کپسول پاورفیت اگ مناسبه چجوراستفاده کنم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اینها زگیل نیستند نگران نباشید
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من پسری ۳۰ ساله هستم
    تغریبا فرودین هنگام زدودن موهای زاید متوجه یه جوش موی پوستی بالای آلتم شدم چند بار با تیغ زدمش که خون ازش اومد فشار میدام چرک ازش میزد بیرون و چند بار هم با ناخن گیر ورش داشتم که عین جوش جوانی که رو بینی بود شد و من هی یا با تیغ میزدم یا با ناخن گیر ورش میداشتم تا موقعی که با اسید سالیک سوزوندمش که حالت گوشت شد ولی نه خارش داشت نه دردی خیلی ریز بود رفتم دکتر نوشت برای نمونه برداری از خود ضایعه نمونه برداری شد جواب آزمایش منفی شد که گفت میتونی کرایو کنی زیگل نیست چون به دلیل اینکه کرایو هفته ای یکبار تو بیمارستان بود من عجله کردم رفتم مطب خصوصی تا هرچه زودتر کرایو کنم .دکتر وقتی ضایعه رو دید گفت صدرصد زیگیله ممکن در آینده سرطان آلت یا حنجره بگیرید و تاکید کردن باید آزمایش بدهم وفقط جایی که خودشون معرفی کنن باید برم انجام بدم ولی اینبار آزمایش از مجاری ادرار بود نه خود ضایع آزمایش مجاری ادرار انجام دادم به تیب ۶ و۱۱ مثبت شد الان دیگه هیچ ضایعی ندارم سوال من این است دکتر جان کدوم آزمایش قبول کنم نمونه برداری از ضایع که در آزمایشگاه پارس شیراز انجام شده
    یا نمونه برداری از مجاری ادرار که در ازماشگاه ارس انجام شده هر دو آزمایشگاه خوبی هستن
    کدوم آزمایش شما تایید می کنید
    آیا مثبت بودن من نباید تا حالا زیاد میشد به دلیل زدن با تیغ یا چیدن ناخن گیر فقط یکی بود
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام در آقایان نمونه خود ضایعه ارزش و اعتبار دارد نه نمونه از مجرا
  • تصویر کاربر فرشته شنبه ۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 333 مشاهده پرسش
    برای پیگیری و انجام آزمایشات بعد از اولین تبخال تناسلی شما چه دکتری و بهم پیشنهاد میدین.؟ دکتر زنان یا دکتر بیماریهای عفونی؟؟
    همسرم تاکید داره حتما تحت نظر یه پزشک باشم بخاطر اینکه مجدد عود نکنن این تبخالا
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،فرقی نمیکند باید در این زمینه ماهر باشد
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 1506 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من چند روز هست دوچار عفونت مجاری ادرار و بیضه شدم دکتر رفتم آنتی بیوتیک داده الان دوروزه مصرف میکنم ولی سوزش مجاری بیشتر شده و عملا نعوظ تو قسمت پایین آلت ندارم و احساس میکنم مجاری از قسمتی که سوزش داره به این ور کلا قطع شده ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،عفونت مجاري ادراري باعث اختلال در نعوظ نميشود.دوره درماني خود را كامل كنيد
      در صورت ادامه مشكل و عدم بهبود پس از طي دوره فوق جهت پيگيري به كلينيك مراجعه كنيد
درحال دریافت اطلاعات