عمل واریکوسل یا عمل بیضه چیست؟

به گشادی (دیلاتاسیون) وریدهای بیضه و برگشت خون وریدی به بیضه، واریکوسل میگویند. واریکوسل شایعترین دلیل ناباروری در آقایان می‌باشد طوریکه حدودا ۳۰ درصد آقایان با ناباروری اولیه و ۷۰ درصد آقایان با ناباروری ثانویه دچار واریکوسل می باشند.

خطرات واریکوسل درمان نشده

واریکوسل ۳ درجه (خفیف،متوسط و شدید) می‌باشد. طبیعی است که هر چه درجه واریکوسل شدیدتر باشد و زمان طولانیتر بماند، عوارض آن بیشتر خواهد بود. در ذیل بطور اجمالی عوارض واریکوسل بر بدن را پیگیری میکنیم:

۱-درد بیضه

از انجاییکه در جریان واریکوسل، وریدهای شبکه پامپینی فرم در بیضه دچار اختلال می‌شوند، خون برگشتی به درون بیضه افزایش می‌یابد این امر باعث تجمع خون اضافی داخل بیضه،احتقان بیضه و ایجاد درد و سنگینی در بیضه میشود. نکته قابل توجه این است که این درد غالبا خفیف بوده و بیمار انرا به صورت سنگینی در بیضه خصوصا” بعد از فعالیت فیزیکی و ایستادن طولانی ذکر می کند.

۲-ناباروری

همانگونه که قبلا ذکر شد، شایعترین دلیل ناباروری در آقایان واریکوسل می‌باشد. به نظر می‌رسد برگشت خون وریدی حاوی مواد مضر و رادیکال‌های آزاد اکسیژن و هم‌چنین افزایش دمای بیضه مسئول اختلال در اسپرم سازی و ساخت اسپرم ضعیف می باشد. شایعترین ناهنجاری دیده شده در این افراد اختلال در حرکت اسپرم و کاهش اسپرم های متحرک است.

۳-تحلیل و اتروفی بیضه

اصولا دمای مناسب برای عملکرد مناسب بیضه و اسپرم سازی مطلوب در دمای ۳۳ تا ۳۴ درجه سانتیگراد (۳ تا ۴ درجه کمتر از دمای بدن) می‌باشد. واریکسل شدید و طولانی مدت با افزایش دمای بیضه، سبب آسیب به ساختار آن و در نهایت تحلیل، اتروفی و‌ کوچکی غیر قابل برگشت بیضه میشود

درمان واریکوسول

پس از آنکه پزشک شما در طی معاینه تشخیص واریکوسل را برای شما داد، سونوگرافی کالر داپلر (سونوگرافی رنگی) از عروق بیضه و آزمایش اسپرم را برای شما تجویز می کند.

در صورتیکه تشخیص واریکوسل در سونوگرافی نیز تایید شود و در آزمایش اسپرم اختلال در آزمایش اسپرم دیده شود، شما کاندید جراحی می باشید.

بهترین درمان واریکوسل، جراحی میکروسکوپی (میکرو سرجری) وریدهای معیوب می باشد. پزشک ارولوژی در طی جراحی توسط Loop (میکروسکوپ)، وریدهای معیوب را از سایر بافت‌ها جدا کرده و آنها را میبندد.

• بهتر است روز قبل از جراحی، استحمام کرده و محل جراحی (بالای بیضه و کشاله ران) را Shave کنید.
  • شب قبل از جراحی نیز شام سبک میل کنید و جهت جراحی ۶ تا ۸ ساعت ناشتا باشید.

از انجاییکه زمان جراحی بسیار کوتاه است (حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در موارد یکطرفه و ۴۵ دقیقه در موارد دو طرفه) جهت پروسه جراحی واریکوسل نیازی به بیهوشی عمیق نبوده و جراحی می‌تواند از طریق خواب عمیق (Deep Sedation) و یا بی حسی موضعی (Local) انجام شود.

مراقبت بعد از عمل واریکوسل

✅ پانسمان موجود در محل جراحی معمولا از نوع ضد آب بوده و شما در همان روز جراحی قادر به استحمام و‌ دوش گرفتن می باشید.

✅ نیازی به تعویض پانسمان پس از جراحی نبوده و ۳ روز پس از  عمل واریکوسل میتوانید پانسمان را بردارید.

✅ اولین ویزیت با متخصص ارولوژی، ۱ هفته تا ۱۰ روز پس از جراحی می باشد.

بهبود کیفیت اسپرم بعد از عمل واریکوسل

پزشک شما پس از جراحی، برای شما مسکن و انتی بیوتیک تجویز میکند. هم چنین برای تسریع در روند بهبود اسپرم و ایجاد اسپرم های با کیفیت برای شما دارو تجویز میشود.

از انجاییکه یک دوره اسپرم سازی حدودا ۷۰ روز طول می کشد، این داروها به مدت ۳ ماه مصرف شده و نخستین آزمایش اسپرم پس از جراحی، سه ماه بعد از عمل واریکسل درخواست میشود.

فوتبال، دویدن و رانندگی بعد از عمل واریکوسل

در صورت یک جراحی واریکوسل موفق، احتمال بهبود آزمایش اسپرم در ۸۰٪ موارد قابل انتظار است. بهتر است بیمار پس از جراحی سه روز استراحت کند و پس از آن می‌تواند فعالیت های عادی و سبک خود مانند پیاده روی،رفتن به محل کار و یا رانندگی را آغاز کند.

بهتر است فعالیت های فیزیکی سنگین تر و یا انجام ورزش هایی مانند دویدن و یا فوتبال تا ۲ هفته پس از جراحی به تعویق ببافتد و پس از آن بیمار ابتدا بصورت محدود به این فعالیت ها بپردازد و کم کم زمان انها را افزایش دهد.

عوارض پس از جراحی واریکوسل

🔴 عفونت و خونریزی

مشابه هر جراحی دیگری احتمال خونریزی و عفونت زخم جراحی وجود دارد هر چند به علت ماهیت کم تهاجمی (minimal invasive) این جراحی،احتمال عفونت و خونریزی در این جراحی بسیار کم و در حد ناچیز می‌باشد.

🔴ورم جای عمل واریکوسل

بیشتر به علت دستکاری حین جراحی بوده و معمولا خود محدود شونده است. استفاده از داروهای ضد التهاب و کمپرس یخ در تسریع روند بهبودی موثر است. در صورتیکه تورم و یا قرمزی ناشی از جراحی پیشرونده بوده و یا همراه با تب و لرز و یا سایر علائم سیستمیک باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

🔴هیدروسل(تورم بیضه و تجمع مایع اطراف آن)

عارضه فوق معمولا هنگامی رخ می‌دهد که جراح حین جراحی به اشتباه علاوه بر وریدهای معیوب، عروق لنفاوی را نیز ببندد.در نتیجه، جریان لنف در محل جراحی مختل شده و تجمع لنفاوی در محل جراحی اتفاق می افتد. عارضه فوق درمان دارویی ندارد و در صورتیکه هیدروسل ایجاد شده بزرگ و یا آزار دهنده باشد، باید از طریق جراحی اصلاح شود.

🔴 تورم کیسه بیضه بعد از عمل واریکوسل

کبودی بیضه بعد از عمل واریکوسل می‌تواند ناشی از دستکاری حین عمل، خونریزی، عفونت و یا ایجاد هیدروسل باشد. در صورتیکه تورم خود محدود شونده و ناشی از دستکاری حین جراحی باشد و در همراهی با سایر علائم سیستمیک (تب و لرز) نباشد، استفاده از داروهای مسکن و ضد التهاب، کمپرس یخ و بالا نگه داشتن بیضه ها (پوشیدن مایو و یا لباس زیر تنگ پس از جراحی) کمک‌کننده است.

در صورت ایجاد علائم عفونت (تب و لرز، گرمی و قرمزی محل جراحی) پزشک برای شما انتی بیوتیک مناسب تجویز می کند.

عود واریکوسل بعد از عمل

در صورتیکه جراح در حین عمل واریکوسل، تمامی شاخه های وریدی نامعیوب را نبندد، احتمال عود پس از جراحی واریکوسل وجود دارد.  توجه به این نکته ضروری است که شبکه وریدی بیضه شامل سه شبکه وریدی مستقل (وریدهای بیضوی داخلی، وریدهای بیضوی خارجی و وریدهای واز دفران) است که منظور از واریکوسل اختلال در شبکه وریدی بیضوی داخلی (Internal Spermatic Cord) می‌باشد.

در صورتیکه جراح در طی جراحی، وریدهای موجود در کف کانال اینگوئینال را ببندد، می‌توان از ایجاد عارضه فوق جلوگیری کرد. قابل ذکر است که در طی یک جراحی میکروسکوپی موفق (میکروسرجری) احتمال عود کمتر از ۱٪ است.

تفسیر سونوگرافی بیضه

در فیلم به سوالات شایع شما با موضوعات ذیل پاسخ داده می شود:

• تعریف ناباروری
  • تفسیر سونوگرافی بیضه
  • کیست بیضه
  • هیدروسل شدید و ناباروری
  • کوچک شدن بیضه
  • آمادگی قبل از آزمایش اسپرم
  • سرعت حرکت اسپرم
  • تزریق اسپرم به رحم (IUI)
  • بهترین زمان نزدیکی برای باروری
  • جایگزین طبیعی به جای ژل لوبریکانت در حین اقدام برای بارداری

◼ عدم تغییر شکل ظاهری وریدهای واریسی پس از جراحی

به کرات ممکن است که حتی پس از یک جراحی موفق، شکل ظاهری ورید ها تغییر نکند. توجه به این نکته ضروری است که شکل ظاهری وریدها پس از جراحی به هیچ وجه ملاک موفقیت و یا شکست جراحی نیست بلکه مهم این است که خون وریدی دیگر به داخل این ورید های معیوب بازگشت (ریفلاکس) نداشته باشد.

💰 هزینه عمل واریکوسل ۹۹

هزینه جراحی واریکوسل در سال ۹۹ در یک مرکز مجهز برای واریکوسل یک طرفه حدود ۵ میلیون و در موارد دو طرفه حدود ۷/۵ میلیون تومان است.

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص ارولوژی

واریکوسل خفیف یا گرید ۱ به همراه تصاویر واریکوسل