علت درد بیضه چپ بعد از عمل واریکوسل

آخرین بروزرسانی: 17 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

با وجود عمل جراحی واریکوسل من هنوز هم درد بیضه دارم. از زمان عمل جراحی، دوبار، سونوگرافی انجام داده‌ام و پزشکان می‌گویند که هیچ مشکلی ندارم. هیچ واریکوسلی باقی نمانده است.

علت درد بیضه بعد از عمل واریکوسل؟

دردی که امروز دارم مثل قبل شدید نیست. اما یک درد مزمن روزانه است که از بین نمی‌رود. زمانی که می‌نشینم شدیدتر می‌شود. کار من بدون تحرک است و وقتی ساعات طولانی کار می‌کنم، این درد بسیار عذاب‌آور می‌شود. نشستن روی سطوح سخت هم باعث افزایش درد می‌شود. حتی وقتی در حالت نشسته نیستم، نیز یک درد خفیف دارم. این درد هیچ وقت به طور کامل از بین نمی‌رود، تنها کمی ساکت‌تر می‌شود.

آقای دکتر ناطق عزیز این موضوع خیلی برای من ناراحت‌کننده است. تنها خواسته ی من این است که یک زندگی بدون درد داشته باشم. شاید باور نکنید اما من به دلیل این مشکل، دچار افسردگی شدید شده‌ام و حتی زندگی جنسی خوبی ندارم چرا که رابطه جنسی من هم با درد همراه است. دلیل این گفته‌ها در اینجا این است که می‌خواهم بپرسم آیا این مشکل به کف لگن مربوط می‌شود؟ آیا ممکن است در حین جراحی، به اعصاب آن ناحیه، ضربه ای وارد شده باشد؟

در این مدت اقدامات مختلفی برای درمان درد بیضه چپ انجام دادم که به صورت خلاصه در زیر آمده است:

از اینکه این همه پول هزینه کرده‌ام و به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ام ناامید شده‌ام. بهترین دکتر برای این مشکل چه کسی است؟ آیا متخصصی هست که بتواند دلایل این مشکل را پیدا کند؟ خیلی ناراحت می‌شوم که پزشکان می‌گویند هیچ مشکلی ندارم.
متشکرم که پیام من را مطالعه می‌کنید. پیشاپیش از نظرات شما تشکر می‌کنم.

سلام دوست عزیز، نکته اول اینکه امبولیزاسیون درمانی منسوخ شده برای واریکوسل است و به علت احتمال عود بالا دیگر کاربردی ندارد اما در مورد درد:

اصولا درد بیضه می‌تواند یکی از نشانه های واریکوسل باشد. در جریان واریکوسل به علت اختلال در جریان خون وریدی، ریفلاکس یا بازگشت خون به داخل بیضه اتفاق می افتد این برگشت بیش از حد خون سبب گرم شدن بیضه، ایجاد بار اضافه روی بیضه و احتقان بیضه شده و در نتیجه درد ایجاد می شود.

معاینه واریکوسل

کنترل درد بیضه بعد از عمل واریکوسل

با وجود این یادمان باشد که احتمال رفع درد پس از جراحی ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد بوده و در همه موارد پس از جراحی،درد رفع نمی‌شود.انجام کارهای زیر می‌تواند در رفع درد کمک کننده باشد:

۱-اجتناب از نشستن طولانی مدت

سعی کنید در فواصل منظم وضعیت بدنی خود را تغییر دهید و همیشه در یک وضعیت ثابت نباشید.

۲-بیضه خود را خنک نگه دارید.

خنگ نگهداشتن بیضه

از پوشیدن لباسهای تنگ و چسبان اجتناب کنید. حمام داغ طولانی، سونا و جکوزی برای شما ضرر دارد. سعی کنید هر بار پس از اتمام توالت ۲ تا ۳ دقیقه بیضه خود را با آب خنک ماساژ دهید.

۳- از وارد کردن فشار روی آن منطقه جلوگیری کنید.

انجام کارهای بدنی سنگین و زور زدن می‌تواند باعث تشدید درد شود. بالطبع یبوست هم به دلیل اینکه باعث افزایش فشار روی شکم شما می شود، خوب نیست. دوچرخه سواری به علت وارد کردن میکرو تروما (ضربه های کوچک متعدد) بر روی بیضه شما مناسب نیست. هم چنین استفاده از توالت فرنگی برای شما بهتر از توالت ایرانی است.

در صورتیکه با انجام کارهای فوق و مصرف داروهای مسکن و ضد التهاب درد شما بهبود نیافت، میتوانید از بلوک عصبی اعصاب مربوط به آن ناحیه استفاده کنید. این بلوک برای شما ضرری ندارد و باعث اختلال جنسی و یا ناباروری نمی‌شود.

درد بیضه چپ و دوچرخه سواری

چند سال پیش که درست بیست و یک سال داشتم، هر روز دوچرخه سواری می‌کردم. یک روز بر اثر تصادف، از دوچرخه، روی زمین افتادم. فکر می‌کنم این آغاز مشکل مزمن من شد. البته مطمئن نیستم فقط حدس می‌زنم.

چند هفته بعد از آن اتفاق، یک واریکوسل خفیف در بیضه چپ من تشخیص داده شد. اما این واریکوسل، بسیار دردناک بود و مشکلات زیادی را برای من ایجاد کرد مانند:

راستش به دلیل مسائل مالی تا چندین سال، نتوانستم عمل واریکوسل را انجام دهم. بالاخره 5 سال بعد، توانستم خود را بیمه کرده و عمل را انجام دهم. عمل جراحی آمبولیزاسیون واریکوسل را انجام دادم اما پزشکان عمل را نیمه کاره گذاشتند چرا که مشخص شد آناتومی آن قسمت از بدنم غیرطبیعی است.

آن روزها، آرامش و اعصاب من حسابی بهم ریخته بود و حتی پزشکان نمی‌توانستند سوند را به جایی که باید برود، هدایت کنند.
در نهایت، عمل جراحی دیگری را انجام دادم که نام آن را به خاطر ندارم. سمت چپ شکمم را برش دادند، یک برش چهار اینچی بالای کشاله ران درست در پایین شکمم بود. در این عمل جراحی، واریکوسل برداشته شد.

تورم بیضه و رگ های واریسی بعد از عمل واریکوسل

بیست روز پیش یک عمل جراحی باز واریکوسل در بیضه سمت چپ داشتم. اکنون وقتی به بیضه چپم دست می‌زنم احساس درد دارم. وقتی به طور ناگهانی دستم به بیضه می‌خورد (به ویژه در قسمت فوقانی و میانی بیضه چپ) کمی درد دارم، مثل اینکه کسی نیشگون کوچکی گرفته باشد و بعد از آن حس ناراحتی دارم.

پس از جراحی هنوز حس می‌کنم که در پشت بیضه سمت چپم، رگ‌ها ورم کرده‌اند، اما رگهای واریسی بالایی، از بین رفته‌اند. به نظر شما مشکل چیست؟

سلام ‌دوست عزیز تا حدودی این دردها پس از جراحی طبیعی است. منشا این دردها دستکاری های حین عمل و التهاب اعصاب است که انتظار داریم با گذشت زمان، مصرف مسکن و ضد التهاب، پوشیدن لباس زیر گشاد و خنک نگه داشتن بیضه بهبود یابند.

این نکته یادمان باشد که عدم تغییر شکل وریدها پس ازجراحی به هیچ وجه ملاک عدم موفقیت عمل جراحی واریکوسل نیست. گشاد شدن رگ‌ها در طول زمان به علت برگشت خون زیاد، اتفاق افتاده و طبیعتا” هر چقدر واریکوسل شدیدتر و مزمن تر باشد، این گشادشدگی بیشتر است.

مهم این است که در جریان جراحی، رگهای معیوب بسته شود و برگشت خون اتفاق نیافتد. پس حتی اگر شکل رگها پس از جراحی تغییر نکند، اما برگشت وریدی اتفاق نیافتد، جراحی موفقیت امیز بوده است. برای تشخیص برگشت وریدی و احتمال عود می توانید از سونوگرافی رنگی (کالر داپلر)عروق بیضه استفاده کنید.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در شهرک غرب 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 359 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر بنده چند سال پیش عمل واریکسول به علت درد بیضه چپ و تشخیص دکتر مربوطه انجام دادم الان متاسفانه درد بیضه به همراه درد قسمت چپ کمر در بعضی اوقات در هفته واقعا غیر قابل تحمل ،حتی مانع از نشست و برخاست از زمین به راحتى می شود،لطفا بنده را در این زمینه راهنمایی بفرمایید،باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر احمد شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 644 مشاهده پرسش
    قبل از عمل واریکوسل چپ درد بیضه داشتم بعد از عمل بدتر شده علتش چیست وسونو گرافی داپلر بعد از عمل نرمال است
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام دستکاریهای حین جراحی
  • تصویر کاربر کمالی شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشین من ۲۱ سال دارم ۱۰ روز پیش عمل واریکوسل گرید۲ دوطرف انجام دادم والان ببصه هام درد دارن طوری ک وقتی راه میرم بیضه هام تکون میخورن یا ب کشاله پام میخوره درد داره و ببضه چپ خم از بیصه راستم بزرگتره نطرتون چیه ؟؟
    واینکه من فوتبال حرفه ای بازی میکنم و آیا بعد ۳ ماه از گذشت عمل میتونم دوباره شروع کنم ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام درد تا ۲ ماه طبیعی است بازی فوتبال را میتوانید بعد از ۲ ماه شروع کنید
  • تصویر کاربر محسن جمعه ۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۰ روز پیش واریکوسل عمل کردم هر دوطرف،اوایل بیضه هام ورم کرد و بزرگ شد همراه با درد دکتر رفتم برا معاینه گفت عادیه شورت تنگ بپوش چن‌روزه درست میشه، دو هفته پوشیدم تغییری نکرد ب اون صورت اما دکترم گفت ک عمل خوب بوده و من حساس ام
    بهد از ۲۰ روز بیضه راستم بزرگه و کمی درد میکنه رگایی ک وصل میشع ب بیضه ام از داخل درد میکنه.
    ممنون میشم مشاوره ای بدید ک چکاری باید انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام ممکن است به علت عفونت باشد گرچه بهتر است معاینه شوید
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۷ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید.
    من فکر میکنم که بیضه هام نسبت به قبل کوچکن و بیماری ندارم و حدود ۷ ماه پیش به خود ارضایی چون عادت کرده بودم و الان دیگه سراغش نمیرم آیا دلیلش چی میتونه باشه لطفا راهنماییم کنید.آیا درمانی هست و با ترک خود ارضایی درست میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام خود ارضایی سبب کاهش سایز بیضه نمی‌شود
    2. تصویر کاربر محمد شنبه ۷ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      یعنی آقای دکتر اینکه حس میکنم کوچیکه دلیلش چیه یعنی مشکلی نیس؟
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۷ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام خیر
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امین سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    سلام.اقای دکتر بنده ۳ سال قبل عمل جراحی واریکوسل سمت چپ را انجام دادم و پس از جراحی بیضه ام ورم داشت ب دکتر جراح ک مراجعه نمودم گفتند عادی است و تمام میشود ولی هنوز پس از گذشت ۳ سال ورم بیضه ام تمام نشده ک هیچ بلکه احساس میکنم بیشتر هم شده.راهنمائیم کنید لطفا.تشکر🙏🙏🌹
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام احتمالا دچار هیدروسل شده اید بهتر است سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من مشکل آزو اسپرمی هستم ودوبارم آزمایش اسپرم دادم متاسفانه صفر بود الان سه ساله ازدواج کردم واقدام به بچه دار شدن کردیم به تازگی فهمیدم آزواسپرمی ام پیش متخصص رفتم گفتش که تا ابد نمیتونی بچه دار بشی آزمایش خون بابت هورمون ام انجام داده‌ام آقای دکتر کمکم کن چیکار باید بکنم عملی داره که جواب بده یا دارو تورو خدا کمکم کن ممنون
    1. تصویر کاربر حسن یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      ارزغهمممنتدذ
    2. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام نمونه برداری از بیضه را انجام دهید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امین چهارشنبه ۲۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 365 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.اقای دکتر من حدود 3 ماه پیش عمل فتق سمت راست بالای کشاله ران کردم.بعد از عمل بیضه سمت راستم کاملا ورم کرده و سفت شده بود
    که جراحم برسی کرد و گفتند بعد از چند ماه خوب میشه.
    الان اقای دکتر ورم بیضه از بین رفت. ولی بالای بیضه سمت راستم یه توده سفتی ایجاد شده که دردی نداره
    خواستم بپرسم ایا مشکل جدی هه یا بعد
    یه مدت خوب میشه
    ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر حامد جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    سلام من هفته پیش عمل واریکوسل انجام دادم
    الان فقط تحریک شدم و بیضه سمت چپم که واریکوسل داشت درد میکنه قبلن درد نداشتم آیا مشکلی هست یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمالا به علت دستکاریهای حین جراحی است
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 467 مشاهده پرسش
    سلام احترام اقای دکتر فرزندم دو سال هشت ماهش یک ماه زودتر به دنیا امده هفت ماهگی با توجه به بزرگتر بودن یک طرف بیضه بردم دکتر وسونو گفت چیزی نیست در ۲۰ ماهگی دوباره بردم سونو ودکتر گفت کمی مایع داره وخوب میشه الان که ۲ سال ۸ ماهشه هیچ فرقی نکرده دکتر بردم گفت باید عمل کنی میخواستم بدونم خودش جذب نمیشه مایع هنوز شله اگر عمل نکنیم خطر داره
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام فرزند شما هیدروسل دارد اگر هیدروسل تا یکسالگی جذب نشود باید جراحی شود
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر