علت درد بیضه چپ بعد از عمل واریکوسل

آخرین بروزرسانی: 17 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

با وجود عمل جراحی واریکوسل من هنوز هم درد بیضه دارم. از زمان عمل جراحی، دوبار، سونوگرافی انجام داده‌ام و پزشکان می‌گویند که هیچ مشکلی ندارم. هیچ واریکوسلی باقی نمانده است.

علت درد بیضه بعد از عمل واریکوسل؟

دردی که امروز دارم مثل قبل شدید نیست. اما یک درد مزمن روزانه است که از بین نمی‌رود. زمانی که می‌نشینم شدیدتر می‌شود. کار من بدون تحرک است و وقتی ساعات طولانی کار می‌کنم، این درد بسیار عذاب‌آور می‌شود. نشستن روی سطوح سخت هم باعث افزایش درد می‌شود. حتی وقتی در حالت نشسته نیستم، نیز یک درد خفیف دارم. این درد هیچ وقت به طور کامل از بین نمی‌رود، تنها کمی ساکت‌تر می‌شود.

آقای دکتر ناطق عزیز این موضوع خیلی برای من ناراحت‌کننده است. تنها خواسته ی من این است که یک زندگی بدون درد داشته باشم. شاید باور نکنید اما من به دلیل این مشکل، دچار افسردگی شدید شده‌ام و حتی زندگی جنسی خوبی ندارم چرا که رابطه جنسی من هم با درد همراه است. دلیل این گفته‌ها در اینجا این است که می‌خواهم بپرسم آیا این مشکل به کف لگن مربوط می‌شود؟ آیا ممکن است در حین جراحی، به اعصاب آن ناحیه، ضربه ای وارد شده باشد؟

در این مدت اقدامات مختلفی برای درمان درد بیضه چپ انجام دادم که به صورت خلاصه در زیر آمده است:

از اینکه این همه پول هزینه کرده‌ام و به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ام ناامید شده‌ام. بهترین دکتر برای این مشکل چه کسی است؟ آیا متخصصی هست که بتواند دلایل این مشکل را پیدا کند؟ خیلی ناراحت می‌شوم که پزشکان می‌گویند هیچ مشکلی ندارم.
متشکرم که پیام من را مطالعه می‌کنید. پیشاپیش از نظرات شما تشکر می‌کنم.

سلام دوست عزیز، نکته اول اینکه امبولیزاسیون درمانی منسوخ شده برای واریکوسل است و به علت احتمال عود بالا دیگر کاربردی ندارد اما در مورد درد:

اصولا درد بیضه می‌تواند یکی از نشانه های واریکوسل باشد. در جریان واریکوسل به علت اختلال در جریان خون وریدی، ریفلاکس یا بازگشت خون به داخل بیضه اتفاق می افتد این برگشت بیش از حد خون سبب گرم شدن بیضه، ایجاد بار اضافه روی بیضه و احتقان بیضه شده و در نتیجه درد ایجاد می شود.

معاینه واریکوسل

کنترل درد بیضه بعد از عمل واریکوسل

با وجود این یادمان باشد که احتمال رفع درد پس از جراحی ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد بوده و در همه موارد پس از جراحی،درد رفع نمی‌شود.انجام کارهای زیر می‌تواند در رفع درد کمک کننده باشد:

۱-اجتناب از نشستن طولانی مدت

سعی کنید در فواصل منظم وضعیت بدنی خود را تغییر دهید و همیشه در یک وضعیت ثابت نباشید.

۲-بیضه خود را خنک نگه دارید.

خنگ نگهداشتن بیضه

از پوشیدن لباسهای تنگ و چسبان اجتناب کنید. حمام داغ طولانی، سونا و جکوزی برای شما ضرر دارد. سعی کنید هر بار پس از اتمام توالت ۲ تا ۳ دقیقه بیضه خود را با آب خنک ماساژ دهید.

۳- از وارد کردن فشار روی آن منطقه جلوگیری کنید.

انجام کارهای بدنی سنگین و زور زدن می‌تواند باعث تشدید درد شود. بالطبع یبوست هم به دلیل اینکه باعث افزایش فشار روی شکم شما می شود، خوب نیست. دوچرخه سواری به علت وارد کردن میکرو تروما (ضربه های کوچک متعدد) بر روی بیضه شما مناسب نیست. هم چنین استفاده از توالت فرنگی برای شما بهتر از توالت ایرانی است.

در صورتیکه با انجام کارهای فوق و مصرف داروهای مسکن و ضد التهاب درد شما بهبود نیافت، میتوانید از بلوک عصبی اعصاب مربوط به آن ناحیه استفاده کنید. این بلوک برای شما ضرری ندارد و باعث اختلال جنسی و یا ناباروری نمی‌شود.

درد بیضه چپ و دوچرخه سواری

چند سال پیش که درست بیست و یک سال داشتم، هر روز دوچرخه سواری می‌کردم. یک روز بر اثر تصادف، از دوچرخه، روی زمین افتادم. فکر می‌کنم این آغاز مشکل مزمن من شد. البته مطمئن نیستم فقط حدس می‌زنم.

چند هفته بعد از آن اتفاق، یک واریکوسل خفیف در بیضه چپ من تشخیص داده شد. اما این واریکوسل، بسیار دردناک بود و مشکلات زیادی را برای من ایجاد کرد مانند:

راستش به دلیل مسائل مالی تا چندین سال، نتوانستم عمل واریکوسل را انجام دهم. بالاخره 5 سال بعد، توانستم خود را بیمه کرده و عمل را انجام دهم. عمل جراحی آمبولیزاسیون واریکوسل را انجام دادم اما پزشکان عمل را نیمه کاره گذاشتند چرا که مشخص شد آناتومی آن قسمت از بدنم غیرطبیعی است.

آن روزها، آرامش و اعصاب من حسابی بهم ریخته بود و حتی پزشکان نمی‌توانستند سوند را به جایی که باید برود، هدایت کنند.
در نهایت، عمل جراحی دیگری را انجام دادم که نام آن را به خاطر ندارم. سمت چپ شکمم را برش دادند، یک برش چهار اینچی بالای کشاله ران درست در پایین شکمم بود. در این عمل جراحی، واریکوسل برداشته شد.

تورم بیضه و رگ های واریسی بعد از عمل واریکوسل

بیست روز پیش یک عمل جراحی باز واریکوسل در بیضه سمت چپ داشتم. اکنون وقتی به بیضه چپم دست می‌زنم احساس درد دارم. وقتی به طور ناگهانی دستم به بیضه می‌خورد (به ویژه در قسمت فوقانی و میانی بیضه چپ) کمی درد دارم، مثل اینکه کسی نیشگون کوچکی گرفته باشد و بعد از آن حس ناراحتی دارم.

پس از جراحی هنوز حس می‌کنم که در پشت بیضه سمت چپم، رگ‌ها ورم کرده‌اند، اما رگهای واریسی بالایی، از بین رفته‌اند. به نظر شما مشکل چیست؟

سلام ‌دوست عزیز تا حدودی این دردها پس از جراحی طبیعی است. منشا این دردها دستکاری های حین عمل و التهاب اعصاب است که انتظار داریم با گذشت زمان، مصرف مسکن و ضد التهاب، پوشیدن لباس زیر گشاد و خنک نگه داشتن بیضه بهبود یابند.

این نکته یادمان باشد که عدم تغییر شکل وریدها پس ازجراحی به هیچ وجه ملاک عدم موفقیت عمل جراحی واریکوسل نیست. گشاد شدن رگ‌ها در طول زمان به علت برگشت خون زیاد، اتفاق افتاده و طبیعتا” هر چقدر واریکوسل شدیدتر و مزمن تر باشد، این گشادشدگی بیشتر است.

مهم این است که در جریان جراحی، رگهای معیوب بسته شود و برگشت خون اتفاق نیافتد. پس حتی اگر شکل رگها پس از جراحی تغییر نکند، اما برگشت وریدی اتفاق نیافتد، جراحی موفقیت امیز بوده است. برای تشخیص برگشت وریدی و احتمال عود می توانید از سونوگرافی رنگی (کالر داپلر)عروق بیضه استفاده کنید.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در شهرک غرب 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر من یک سال پیش عمل واریکوسل دو طرفه انجام دادم قبل عمل بیضه ی راستم با فعالیت شدید کمی درد داشت ولی الان که یک سال از عملم گذشته سونوگرافی انجام دادم مشاهده کردم که واریکوسلم دوباره عود کرده و درد بیضه ی راستم اینقدر زیاد شده که کل زندگی من رو به هم زده طوری که اصلا یک ورزش سبک هم باعث درد زیاد در بیضه راستم میشه
    میخواستم بدونم که اگه دوباره عمل کنم درست میشه یا بدتر
    هر دو بیضه هم گرید ۲
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام درست میشود
  • تصویر کاربر گمنام سه شنبه ۳۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من سال ۹۵ و ۹۶ دوبار عمل کردم که عمل اول واریکوسل پیشرفته بود و عمل دوم اوت واریکوسل بود و الان بیضم چپم درد مزمن تیر میکشه خیلی اذیت میشم بابت دردش آیا ب نظر شما علتش چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۳۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام معمولا به علت دستکاریهای ناشی از جراحی هست
  • تصویر کاربر جواد سه شنبه ۳۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    خسته نباشین
    من جوانی ۱۷ ساله ام
    و در بعضی مواقع که هوا سرد باشه یا مثلا پا هایم رو هایم میندازم
    یکی از بیضه های چپ و راستم
    تقریبا هم تراز فا الت تناسلی میشه

    آیا ممکنه در آینده مشکل ناباروری پیدا کنم؟
    ممنون از پاسخگوییتون 🌼🌼
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۳۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بعید است
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب
    ۶ روز پیش عمل واریکوسل بیضه چپ انجام داده ام روز ششم بعد عمل دچار ورم و آویزان شدن بیضه چپ شده ام لطفا علت چیست و چه تو صیه ای دارید ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا مقاله مربوطه در سایت بنده را مطالعه کنید
  • تصویر کاربر شیخ پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    هزینه جراحی بیماری هیدروسل چقد هستش ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام با هزینه کلینیک حدود ۴/۵ تا ۵ میلیون
  • تصویر کاربر حمید دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    سلام من دوماه پیش عمل واریکوسل انجام دادم الان بیضه هام یکم درد دارن وقتی به لباسام برخورد میکنن و سمت چپ و راست آلتم دوتا رگ هام مثه مهره باد کرده علت چیه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بیشتر به علت دستکاریهای ناشی از جراحی هست
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 334 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من سال 97واریکوسل دوطرفه گرید 3عمل کردم و الان چند مدته بیضه سمت چپم از راستم بزرگ تر شده باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام‌لحتمالا دچار هیدروسل شده اید بهتر است سونوگرافی کنید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    بنده مدت 4ماه است که بیضه سمت راستم ورم کرده و در اینترنت که جستجو کردم متوجه شدم هیدروسل می باشد. می خواستم بدانم عمل نیاز است؟ چون در شهرستان می باشم ایا عمل نیاز به بستری دارد؟هزینه عمل به صورت ازاد حدودا چقدر است.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    سلام
    من دوروز پیش عمل واریکوسل چپ انجام دادم
    از روز دوم بیضه چپ کمی ورم داره بادرد خفیف
    و کمی حس بی حسی کشاله ران این چیزا طبیعی یا باید به پزشک مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام طبیعی هست
  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۱۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 586 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید پسرم رو دوهفته پیش عمل هیدروسل انحام دادن یکسالو نیمشه. چند وقت بعداز عمل طول میکشه ک بیضه ب حالت اول دربیاد چون هنوز باد داره و بزرگه. خیلی نگرانم ک دوباره هیدروسلش برگرده
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام معمولا در عرض ۲ هفته باید تورم برطرف شود در صورت ادامه دار بودن سونوگرافی انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر