درمان زگیل تناسلی در مردان و علائم آن

آخرین بروزرسانی: 28 آذر 1402

در این مقاله می خوانید

زگیل تناسلی مردان (genital warts in men) توده های کوچک و نرمی در ناحیه دستگاه تناسلی هستند که در اثر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. این نوع زگیل از طریق تماس پوستی نزدیک از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و شایع ترین بیماری منتقله از رابطه جنسی (سکس) محسوب می شود. درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان روال مشخصی دارد، از بین بردن ضایعه توسط کرایوتراپی زگیل تناسلی و تقویت سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن ویروس بوجود آوردن ضایعه از بدن است. بهترین کار برای درمان زگیل تناسلی مراجعه به متخصص اورلوژی (متخصص بیماری های جنسی) برای تبیین برنامه ای جهت بهبود هرچه سریعتر است.

زگیل های دستگاه تناسلی به مرور زمان و به خودی خود از بین می روند ولی ممکن است ماه ها یا گاها حتی سال ها طول بکشد. بیشتر افراد ترجیح می دهند از سریعترین روش برای از بین بردن زگیل تناسلی استفاده کنند.

درمان زگیل تناسلی در مردان

علائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی مردان، برجستگی های کوچک و نرمی هستند که به رنگ پوست، سفید و یا خاکستری هستند و در ناحیه دستگاه تناسلی ظاهر می شوند. این زگیل ها می توانند اندازه های مختلفی داشته باشند و به صورت تکی یا چند عددی و به طور خوشه ای بر روی بدن ظاهر شوند. 

وقتی چندین زگیل بهم متصل می شوند و یا به صورت خوشه ای درمی آیند، گاها شبیه به گل کلم می شوند. زگیل ها را می توان در هر قسمت از ناحیه دستگاه تناسلی زن یا مرد، از جمله مهبل، دیواره های واژن، گردن رحم، آلت تناسلی مرد، بیضه ها، و پوست بین دستگاه تناسلی و مقعد مشاهده کرد. 

این درد ممکن است با مقاربت یا تماس جنسی بیشتر شود. در برخی موارد ممکن است زگیل ها بعد از برقراری رابطه جنسی خونریزی کنند.

زگیل مقعدی گودگان

چرا به زگیل تناسلی مبتلا می شویم؟

⬅ زگیل تناسلی مردان در اثر عفونت با نوع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند.


⬅ این ویروس از طریق رابطه جنسی یا تماس پوستی نزدیک با فردی که آلوده است منتقل می شود.


⬅ ممکن است به طور همزمان به چندین نوع مختلف از ویروس پاپیلومای انسانی آلوده شوید.


⬅ ویروس پاپیلومای انسانی می تواند از طریق پارگی های کوچک پوست (میکرو سایش های پوست) دستگاه تناسلی یا تماس با ترشحات دستگاه تناسلی آلوده، منتقل شود.


⬅ استفاده از کاندوم به صورت صد در صد از انتقال ویروس پاپیلومای انسانی جلوگیری نمی کند؛ چرا که لزوما تمام پوست آلوده را پوشش نمی دهد.

⬅ بیشتر افراد آلوده به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، هیچ علائم قابل تشخیصی ندارند و حتی ممکن است از ابتلا به این ویروس اطلاع نداشته باشند. بنابراین آنها می توانند بدون اینکه حتی متوجه شوند این ویروس را انتقال دهند.

عکس زگیل تناسلی

کسانی که زگیل های تناسلی قابل رویتی دارند، حتی ممکن است ندانند که چه زمانی به این ویروس آلوده شده اند، چرا که علائم آلوده شدن به این ویروس بلافاصله پس از آلودگی بروز پیدا نمی کند.

از چه طریق به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا می شوید؟

عفونت ویروسی پاپیلومای انسانی در دنیا بسیار رایج است و به احتمال زیاد افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، در دوره ای از زندگی خود به یک نوع از این ویروس آلوده می شوند.

اگر شرکای جنسی متعددی داشته باشید، روابط جنسی پر خطر و محافظت نشده ای داشته باشید و یا دچار دیگر بیماری های دستگاه تناسلی باشید، ممکن است خطر ابتلا به عفونت ویروسی پاپیلومای انسانی در شما افزایش یابد.

قرص داپوکستین چند دقیقه تاخیر دارد

همچنین به نظر می رسد که برقراری رابطه ی جنسی بلافاصله پس از اپیلاسیون، بخشی یا تمام موهای شرمگاهی می تواند خطر ابتلا به زگیل های تناسلی را افزایش دهد. این مساله به این دلیل است که پوست در اثر اپیلاسیون یا تراشیده شدن، دچار پارگی های ریزی می شود که این پارگی ها، راه ورود و انتقال این ویروس را تسهیل می کند.

به نظر می رسد که اپیلاسیون کردن با موم به روش برزیلی (به طوری که موهای ناحیه ی شرمگاهی به طور کامل حذف می شود) نسبت به اپیلاسیون به روش بیکینی (به طوری که فقط موهای خارج از لباس زیر حذف می شوند) می تواند شما را بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس قرار دهد، چرا که در روش برزیلی پوست بیشتری دچار آسیب می شود و درگیر است.

علائم زگیل تناسلی

آیا ویروس پاپیلومای انسانی خطر ابتلا به سرطان را در پی دارد؟

بیش از ۴۰ نوع مختلف ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که می تواند ناحیه تناسلی را آلوده کند و این ویروس ها در جامعه بسیار شایع هستند.

انواع ویروس های پاپیلومای انسانی که باعث ایجاد زگیل های تناسلی (آنوژنیتال) می شوند، معمولا با انواع مختلفی که می توانند منجر به ایجاد سرطان های دستگاه تناسلی یا سرطان حفره حلق (پشت گلو) در مردان و زنان شوند، متفاوت است.

به انواع ویروس پاپیلومای انسانی که به سرطان ها مرتبط هستند، ژنوتیپ های پرخطر گفته می شود، در حالی که انواع ایجاد کننده زگیل تناسلی، از نوع ژنوتیپ های کم خطر است.

خطر ابتلا به زگیل تناسلی

عفونت های مداوم با نوع ویروس پاپیلومای انسانی پر خطر می تواند منجر به ایجاد ناهنجاری های سلولی شود که در نهایت ممکن است به سرطان ختم شود. ویروس نوع شانزدهم شایع ترین علت سرطان های فرج (بخش بیرونی دستگاه تناسلی زنان)، واژن، آلت تناسلی مرد و پوست اطراف مقعد است.

زنان مبتلا به انواع ویروس پاپیلومای انسانی پر خطر ممکن است نیاز به انجام مکرر آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم داشته باشند.

زنان مبتلا به زگیل تناسلی معمولا به آزمایش غربالگری مکرر احتیاج ندارند، مگر اینکه به نوع پر خطر ویروس پاپیلومای انسانی نیز آلوده شده باشند.

زگیل های تناسلی چگونه تشخیص داده می شوند؟

معمولا با بررسی ناحیه ی آسیب دیده می توان زگیل های تناسلی مردان را تشخیص داد. در طول معاینه، متخصص ارولوژی ممکن است محلول ضعیف اسید استیک (سرکه) را روی توده ها قرار دهد.

اگر این توده ها زگیل باشند، با انجام این کار رنگ آنها سفید می شود. در برخی از موارد، زنان مبتلا به زگیل های تناسلی ممکن است برای آزمایشات بیشتر و یا درمان به یک متخصص بهداشت جنسی، درماتولوژیست (متخصص پوست) یا متخصص زنان (متخصص بیماری های دستگاه تناسلی زنان) ارجاع داده شوند.

در صورت وجود زگیل در دهانه رحم، پزشک ممکن است کولپوسکوپی را توصیه کند. این آزمایش شامل بررسی دهانه رحم با استفاده از کولپوسکوپ است که منطقه ی مورد بررسی را بزرگ ترنمایش می دهد و امکان بررسی دقیق تر را فراهم می کند.

برای تشخیص زگیل های تناسلی معمولا نیازی به بیوپسی (نمونه برداری میکروسکپی نمونه کوچکی از زگیل های مشکوک گرفته می شود و با استفاده از میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرند) نیست.

با این وجود، ممکن است انجام بیوپسی در موارد ذکر شده در زیر توصیه شود:

  • در صورتی که ظاهر زگیل غیر معمولی باشد.
  • ظاهر شدن زگیل های جدید در افراد مسن
  • زمانی که زگیل های تناسلی به درمان، پاسخ ندهند.

درمان زگیل تناسلی خفیف در مردان

آیا درمان قطعی برای زگیل های تناسلی وجود دارد؟

زگیل های تناسلی گاهی به خودی خود و بدون درمان بهبود می یابند و عفونت ویروسی پاپیلومای انسانی سرانجام به وسیله ی سیستم ایمنی بدن پاک سازی می شود. با این حال، ممکن است چندین سال طول بکشد تا این زگیل ها به طور خود به خود از بین بروند، بنابراین بسیاری از افراد به دلائل زیبایی، ترجیح می دهند که زگیل های تناسلی را تحت درمان قرار دهند. درمان همچنین می تواند علائم خارش و ناراحتی را کاهش دهد.

درمان های فعلی می توانند زگیل های قابل رویت را از بین ببرند، ولی هنوز درمان قطعی برای از بین بردن عفونت ویرویس پاپیلومای انسانی وجود ندارد. پزشک شما ممکن است برای درمان زگیل ها، استفاده از داروهای موضعی را توصیه کند. او همچنین ممکن است برای از بین بردن زگیل ها روش فریز کردن (انجماد) زگیل و یا جراحی را پیشنهاد دهد.

با در نظر گرفتن وسعت و اندازه زگیل ها، محل قرار گرفتن آنها و ترجیح شما، می توان بهترین گزینه ی درمانی را برای درمان زگیل تناسلی مردان انتخاب کرد.

درمان زگیل تناسلی مردان با دارو

✅ کرم ایمیکویمود imiquimod

کرم ایمیکویمود imiquimod (با نام تجاری Aldara، Aldiq) برای درمان زگیل های دستگاه تناسلی خارجی و زگیل های دستگاه تناسلی استفاده می شود. مکانیزم این کرم به گونه ای است که پاسخ سیستم ایمنی بدن به ویروس پاپیلومای انسانی را افزایش می دهد. روش به کار گیری این کرم بسیار ساده است و خود شما می توانید به سادگی از آن استفاده کنید.

از این کرم در هنگام خواب، استفاده کنید و آن را پس از ۶ الی ۱۰ ساعت بشویید. از این کرم برای سه شب در هفته (یک روز در میان) و به مدت ۱۶ هفته استفاده کنید تا زگیل ها از بین بروند و دوره ی درمان کامل شود. ممکن است کرم ایمیکویمود برای افراد مبتلا به درماتیت یا اگزما مناسب نباشد و نباید از آن در دوران بارداری یا شیردهی استفاده کرد.

در حین استفاده از این کرم از برقرار کردن هر گونه تماس جنسی خودداری کنید. این کرم می تواند کاندوم و یا هر حائل دیگری را ضعیف کند، بنابراین در صورت داشتن رابطه جنسی ممکن است لازم باشد از دیگر روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید. عوارض جانبی احتمالی کرم ایمیکویمود شامل قرمزی، تورم و تحریک پوست است.

آیا بعد از درمان زگیل تناسلی می توان رابطه جنسی داشت؟

✅داروی پودوفیلوتوکسین

روش دیگر، استفاده از دارویی به نام پودوفیلوتوکسین است که می توان آن را برای درمان زگیل های آنوژنیتال (زگیل های آنوژنیتال خارج از دستگاه تناسلی) مورد استفاده قرار داد.

این دارو به صورت کرم و یا محلول موضعی (با نام تجاری کرم/ محلول وارتک Wartec) وجود دارد و می توان آن را به صورت مستقیم بر روی زگیل ها مالید. از این دارو برای سه روز در هفته (یک روز در میان) و حداکثر ۴ الی ۵ هفته می توان استفاده کرد. بهتر است از این محلول بر روی پوست و زگیل های خارجی استفاده شود.

با این حال می توان از این کرم برای زگیل های اطراف مقعد، زیر پوست ختنه گاه در مردان و اطراف دهانه واژن در زنان استفاده کرد. داروی پودوفیلوتوکسین برای زگیل های داخل واژن یا دهانه رحم در زنان مناسب نیست.

این دارو نباید توسط زنان باردار یا شیرده مورد استفاده قرار گیرد. در حین استفاده از داروی پودوفیلوتوکسین باید از ایجاد رابطه جنسی اجتناب کنید. عوارض جانبی استفاده از این دارو می تواند شامل قرمزی، سوزش، خارش و تحریک پوست باشد. در استفاده از تمام داروهای موضعی برای درمان زگیل های تناسلی دقت کنید که داروها را روی پوست سالم و طبیعی قرار ندهید، چرا که این داروهای موضعی باعث تحریک پوست سالم می شوند.

درمان زگیل های تناسلی با کرایوتراپی (سرما درمانی)

کرایوتراپی یا سرما درمانی، نوعی روش درمانی است که در آن با اعمال نیتروژن مایع بر روی زگیل ها باعث یخ زدگی و از بین رفتن زگیل ها می شوند. استفاده از روش سرما درمانی ممکن است برای زگیل هایی که به درمان با داروهای موضعی پاسخ نمی دهند، توصیه شود.

کرایوتراپی روش درمانی انتخابی در رفع زگیل های تناسلی است که علاوه بر بهترین نتایج درمانی، کمترین میزان عود را دارد. این روش به صورت سرپایی در مطب قابل انجام است و نیازی به بیهوشی و یا جراحی ندارد.

سرما درمانی ممکن است یک بار در هفته و یا هر دو هفته یک بار انجام شود تا زگیل از بین برود. این رویه ممکن است دردناک باشد، بنابراین پزشک ممکن است برای تسکین درد شما از یک داروی مسکن مانند پاراستامول در قبل و یا بعد از عمل استفاده کند.

پس از سرما درمانی، گاهی تاول ایجاد می شود. تاول را لمس نکنید و از ترکاندن آن جدا خودداری کنید. این تاول ها پس از چند روز به خودی خود بهبود می یابند.

اگر زگیل خیلی بزرگ باشد، با عمل جراحی و یا با استفاده از لیزر فرسایشی و یا الکترو سرجری (نوعی جراحی الکتریکی که در آن از جریان الکتریکی برای از بین بردن زگیل استفاده می شود) می توان زگیل های دستگاه تناسلی را حذف کرد. این روش ها معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می شوند.

همچنین این روش بیشتر برای افرادی که ناحیه ی وسیعی از پوست آنها درگیر زگیل است، به کار برده می شود. برخی از زگیل ها نیز ممکن است با بی حسی موضعی و با جراحی سرپایی برداشته شوند.

زگیل تناسلی در دوران بارداری و زایمان

در صورت ابتلا به ویروس پاپیلومای خاموش، در برخی از موارد ممکن است که بارداری باعث بروز زگیل های دستگاه تناسلی شود و یا عفونت فعال را وخیم تر کند، به این معنی که رشد زگیل ها سریع تر از حد معمول می شود. در اغلب موارد، این زگیل ها پس از تولد نوزاد به طور خود به خود از بین می روند.

اما اگر در دوران بارداری نیاز به درمان داشته باشید، معمولا از رویه ی سرما درمانی و یا جراحی استفاده می شود، و از استفاده کردن و تجویز داروهای موضعی پرهیز می گردد. برخی از زنان مبتلا به زگیل تناسلی نگران انتقال ویروس به کودک در هنگام زایمان طبیعی هستند.

ولی انتقال ویروس پاپیلومای انسانی به کودک در حین تولد، پدیده ای بسیار نادر است. اگر در دوران بارداری خود زگیل دستگاه تناسلی داشتید، حتما از پزشک، متخصص زنان و زایمان و یا مامای خود مشاوره بگیرید. گاهی شاید نیاز باشد که به جای زایمان طبیعی از سزارین استفاده شود.

درمان زگیل تناسلی در بارداری

واکسن زگیل تناسلی

واکسن های زگیل تناسلی می توانند فرد را در برابر برخی از انواع ویروس های پاپیلومای انسانی که می توانند باعث بروز زگیل های دستگاه تناسلی و یا سرطان دهانه رحم شوند، ایمن سازی کنند.

گارداسیل از بدن فرد در برابر ابتلا به ویروس های پاپیلوم انسانی نوع ۶، ۱۸، ۱۶، و ۱۱ محافظت می کند،  بنابراین می تواند از ابتلا به زگیل های تناسلی و همچنین سرطان دهانه رحم جلوگیری کند. از اوایل سال ۲۰۱۸ یک واکسن ۹ ظرفیتی جدید (گارداسیل ۹) در دسترس بوده است که از بدن فرد در برابر ابتلا به ۹ نوع مختلف ویروس پاپیلومای انسانی محافظت می کند.

در صورتی که در گذشته با گارداسیل قدیمی واکسینه شده اید، باز هم می توانید از این واکسن استفاده کنید، ولی پیش از اقدام به انجام این کار حتما با پزشک خود مشورت کنید. واکسیناسیون ویروس پاپیلومای انسانی با گارداسیل ۹ (از سال ۲۰۱۸) به عنوان بخشی از برنامه ی ایمن سازی ملی برای همه نوجوانان از سن ۱۲ الی ۱۳ ساله توصیه شده است.

در حال حاضر بسیاری از کشورها طی برنامه ای هماهنگ، به طور رایگان تمامی دختران و پسران پایه ی هفتم و هشتم را به طور رایگان با گارداسیل ۹ واکسینه می کنند. لازم به یادآوری است که هیچ یک از واکسن های موجود، بدن فرد را از ابتلا به انواع ویروس پاپیلومای انسانی مرتبط با سرطان دهانه رحم محافظت نمی کنند.

 بنابراین حتی اگر واکسینه هم شده باشید، باز هم باید آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام دهید. آزمایش های ویروس پاپیلومای انسانی جایگزین تست پاپ اسمیر شده اند و به عنوان آزمایش های اولیه غربالگری سرطان دهانه رحم انجام می شوند. این آزمایش ها وجود عفونت ویروسی پاپیلومای انسانی با انواع پر خطر در دهانه رحم و تغییرات سلولی در دهانه رحم را در صورت نیاز مورد بررسی قرار می دهند.

چگونه از ابتلا به زگیل دستگاه تناسلی محافظت کنیم؟

با داشتن یک رابطه جنسی ایمن و با استفاده از کاندوم می توانید خطر ابتلا به زگیل های دستگاه تناسلی را برای خود کاهش دهید و از دیگران در برابر ابتلا به عفونت محافظت کنید (استفاده از کاندوم می تواند تا حدی از ابتلا به این ویروس جلوگیری کند ولی این حفاظت به صورت صد در صدی و کامل نیست، چرا که کاندوم تمام پوست آلوده را پوشش نمی دهد).

به یاد داشته باشید، واکسیناسیون به طور کامل از ابتلا به انواع ویروس های پاپیلوم انسانی که باعث بروز زگیل های دستگاه تناسلی می شوند جلوگیری و محافظت نمی کند، و استفاده از کاندوم بیشتر در جلوگیری از انتقال عفونت های دستگاه تناسلی مفید است.

اگر از وکس یا ژیلت برای اپیلاسیون موهای شرمگاهی استفاده می کنید، حداقل یک روز برای ایجاد رابطه ی جنسی صبر کنید. با صبر کردن، پوست شما دوباره ترمیم می شود و خطر ابتلا به عفونت در شما کاهش می یابد. اگر پوست شما تحریک شده است، قبل از برقراری رابطه ی جنسی صبر کنید تا به حالت طبیعی برسد.

دکتر ناطق متخصص اورولوژی و زگیل تناسلی 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    اقای دکتر من ۲سالی هست دچار زگیل تناسلی هستم یک بار فریز یاهمون کرایو کردم اما بعداز یک ماه دوباره زگیل ها برگشت کردند چکارکنیم که کامل از بدنمون خارج بشه و دیگه برنگردن
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام تغییر سبک زندگی و مصرف دارو برای تقویت سیستم ایمنی
  • تصویر کاربر فواد شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 683 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.دکتر من از بچگی در ختنه گاه دو تا برآمدگی دارم من فک میکردم که گوشته اضافه ناشی از بریدن ختنه گاهه ولی الان که سایت شما رو خووندم نگران شدم میشه راهنمایی کنید من الان۲۷ سال سن دارم این دوتا خال رو ختنه گاهم بودن زیادو کم نشدن بیشتر شبیه پوست اضافه هست تا ویروس
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اینها یادگار ختنه هستند نگران نباشید
    2. تصویر کاربر فواد جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      خیلی ممنون دکتر بابت راهنمایی
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      🌹🌹🌹
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    سوالی از خدمتتون داشتم چند وقتی هست کنار آلت تناسلی ام و کشاله رانم دونه در اومده میخواستم خواهش کنم عکس هارو ببینین نگرانم زگیل تناسلی باشه.
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمال زیاد زگیل نبست ولی بهتر است معاینه شوید
  • تصویر کاربر Atp شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر یک سوال از حضورتون داشتم ایا بدون رابطه جنسی امکان دارد فرد دچار این ویروس شود
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اگر منظورتان HPV هست در ۱۰٪ موارد امکانپذیر هست
  • تصویر کاربر پرویز پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    سلام شوهرم چند هفته هست لوله تناسلی جوش کم رنگی زده
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام باید معاینه شوند
  • تصویر کاربر سروش پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 384 مشاهده پرسش
    سلام
    وقت بخیر اقای دکتر
    خسته نباشید
    واقعیتش دکتر
    بنده کنار دهانه ی التم یه چیزی مثل خال گوشتی زده تقریبا بنفش رنگ هستش یدونست فقط و هیچ پراکندگی نداره و حتی نمیدونم چند وقته که این طور شده شاید دو سه سال باشه اما نگرانم کرده
    و هنگامی که دست میزنم بی از حد کمی سوزش حس میکنم
    خواستم بپرسم میتونید تشخیص بدین چی هست
    راهنماییم کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام عکس واضح نیست
  • تصویر کاربر پدرام پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    با سلام
    چند ماهی است که برجستگی های کوچکی روی قسمت ختنه گاه بوجود اومده و کم کم زیاد شده و الان روی قسمت کلاهک آلت تناسلی هم پدیدار شده. آیا زگیل تناسلی هستند؟؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر علیرضا شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر میخاستم بدونم که راه دیگری به جز کرایو هست که زگیل تناسلی در مان شود مثل سیر رنده شده
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بهترین درمان کرایو هست
  • تصویر کاربر Hamidreza جمعه ۲۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 413 مشاهده پرسش
    سلام
    جناب دکتر ترس از اینکه مبتلا کردن همسر آینده به او پی وی باعث جدایی شود کل زندگی من را مخل کرده و تمام تمرکزم را از دست داده ام و زندگیم جهنم شده
    از طرف دیگر نمیتوانم هیچ بهانه ای پیدا کنم که وقتی خواستم ازدواج کنم چطور این موضوع را به همسر بگویم. حتی مطرح کردن تزریق واکسن نیاز به بهانه دارد و شک برانگیز است
    آیا فردی که ۳ سال پیش زگیل داشته(یک عدد اندازه سر خودکار و خفیف) و با کرایو از بین رفته و عودی نداشته همچنان ناقل است؟ و تمام احتیاط ها را برای ازدواج باید انجام بدهد؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام شما ناقل نیستید نگران نباشید
  • تصویر کاربر Haap جمعه ۲۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    با تشکر از پاسخ
    جناب دکتر با چه بهانه ای همسر آینده را به مطب شما بیاوریم تا بدون اینکه شک بکنند که فرد قبلا به این بیماری زگیل تناسلی مبتلا بوده، واکسن گارداسیل دریافت کنند؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      تحت عنوان مشاوره قبل از ازدواج
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر