درمان واریکوسل سمت راست

آخرین بروزرسانی: 17 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

یافتن یک ضایعه در بیضه‌ها می‌تواند تجربه ای نگران کننده باشد. در اکثر موارد چنین ضایعاتی به عنوان واریکوسل تشخیص داده می‌شوند و این موضوع تا حد زیادی نگرانی افراد را از بین می‌برد. واریکوسل بیضه چپ مشکل شایعی محسوب می‌شود، در مقابل اگر واریکوسل سمت راست اتفاق بیافتد، این موضوع می‌تواند نشان دهنده ابتلای فرد به مشکلات سلامتی زمینه ای حاد باشد. 

در این مقاله در نظر داریم اطلاعات بیشتری را در مورد واریکوسل سمت راست و گزینه‌های درمانی موجود از جمله عمل واریکوسل به روش میکروسرجری و سرپایی را در اختیار شما قرار دهیم.

واریکوسل چیست؟

واریکوسل یک ورید واریسی است که در کیسه بیضه رشد می‌کند. دلایل ابتلای افراد به واریکوسل متفاوت است. معمولا واریکوسل به واسطه عملکرد نامناسب دریچه‌های درون وریدها در درون کیسه بیضه ایجاد می‌شود.

همه وریدها، دریچه‌هایی دارند که جریان خون را در جهت درست خود حفظ می‌کنند. در بعضی موارد، این دریچه‌ها به شکل مناسب عمل نمی‌کنند. این موضوع باعث می‌شود خون به جای این که به سمت قلب بازگردانده شود، در درون ورید جمع شود. در گذر زمان، خون جمع شده باعث می‌شود ورید ورم کرده و بزرگ می‌شود.

واریکوسل

آیا باید در مورد واریکوسل نگران بود؟

واریکوسل معمولا در جلسات معاینه بیضه توسط پزشک ارولوژی تشخیص داده می‌شود. گاها خود فرد نیز می‌تواند واریکوسل خود را بررسی و معاینه کند. کیسه بیضه فرد مبتلا به واریکوسل، حالتی باد کرده پیدا می‌کند حتی با دست زدن، وریدهای ورم کرده را می توان احساس کرد.

خبر خوب این است که واریکوسل‌ در اغلب موارد نشانه ای از مشکلات حاد سلامتی نیست. با این حال این بدان معنا نیست که واریکوسل نمی‌تواند تاثیری جدی روی زندگی افراد داشته باشد. با این حال گاهی واریکوسل‌ درد زیادی ایجاد می کند؛ تا جایی که می‌تواند مانعی در انجام فعالیت‌های روزمره فرد باشد.

واریکوسل و ناباروری

واریکوسل و ناباروری! شاید زیاد این اصطلاح را شنیده باشید. واریکوسل می‌تواند بر روی میزان تولید اسپرم و کیفیت اسپرم فرد تاثیر بگذارد و باعث ناباروری در فرد شود. اگر فرد مبتلا قصد بارداری دارد، ممکن است برای بازیابی قدرت باروری خود به درمان نیاز پیدا کند.

چرا در بیشتر موارد واریکوسل در بیضه چپ رخ می‌دهد؟

در اکثر موارد، واریکوسل در سمت چپ کیسه بیضه رخ می‌دهد و این موضوع به دلیل نحوه ارتباط ورید‌ها به یکدیگر در درون بدن اتفاق می افتد. وریدهایی که خون بیضه‌ها را تامین می‌کنند از شکم به سمت بیضه‌ها حرکت می‌کنند و جریان خون با خروج خون از بیضه‌ها ادامه پیدا می‌کند. خون از بیضه راست به سیاهرگ بزرگ زیرین منتقل می‌شود. 

در مقابل، ورید بیضه سمت چپ به ورید کلیوی سمت چپ هدایت می‌شود که بالاتر از بیضه‌ها قرار دارد. در این حالت، گرانش می‌ تواند مانع ورود جریان خون از ورید کلیوی سمت چپ شود، بنابرین این موضوع احتمال ایجاد واریکوسل در این سمت را افزایش می‌دهد. درد بیضه سمت چپ یکی از شایع ترین علائم واریکوسل محسوب می‌شود. در موارد نادر، افراد ممکن است در سمت راست کیسه بیضه با واریکوسل مواجه شوند.

آیا واریکوسل راست خطرناک است؟

واریکوسل سمت راست نیز در اغلب موارد مشکل جدی محسوب نمی‌شود، با این حال این مشکل می‌تواند نشانه ای از غیرعادی بودن وضعیت بدن فرد باشد. واریکوسل سمت راست می‌تواند نشان دهنده مسدود بودن جریان خون در سمت شکم باشد. این انسدادها ممکن است به واسطه لخته‌های خونی، تومورها یا مشکلات داخلی بدن ایجاد شوند.

در بعضی موارد، واریکوسل سمت راست می‌تواند نشانه ای از سرطان غدد فوق کلیوی باشد. این تومورهای سرطانی بر روی غدد فوق کلیوی( آدرنال) که در بالای کلیه‌ها قرار دارند، تاثیر می‌گذارند. خوشبختانه این تومورها نیز مشکل نادری هستند. اگر فردی به واریکوسل بیضه سمت راست مبتلا باشد، پزشک برای بررسی شکم، آزمایشات مختلفی را تجویز می کند.

اگر هر ورم یا ضایعه ای را در کیسه بیضه خود احساس کردید، مراجعه به پزشک را جزو اولویت های خود قرار دهید. در مراجعه به پزشک، فرد باید هر علائمی که بر سمت راست کیسه بیضه وی تاثیر می‌گذارد را گزارش کند. متخصص اورولوژی می‌تواند به ارزیابی خطر تومورها یا انسداد وریدی کمک کند.

واریکوسل و ناباروری

تشخیص واریکوسل سمت راست

واریکوسل‌ معمولا در جلسات معاینه تشخیص داده می‌شود. اما اگر پزشک در مورد تشخیص خود شکی داشته باشد، ممکن است سونوگرافی اسکروتوم را نیز پیشنهاد کند. این آزمایش می‌تواند تشخیص واریکوسل را تایید کند. اگر فرد، واریکوسل سمت راست داشته باشد، پزشک ممکن است با استفاده از سونوگرافی یا سی تی اسکن  وجود تومور یا توده‌های دیگر در شکم را بررسی کند.

درمان واریکوسل سمت راست

اگر واریکوسل به واسطه توده شکمی ایجاد شود، پزشک ممکن است فرد را برای مراقبت‌های بیشتر به متخصصان حوزه‌های دیگر ارجاع دهد. ممکن است برای برداشتن انسداد و ایجاد جریان خون طبیعی به بیضه، به جراحی واریکوسل نیاز باشد.

اما اگر هیچ توده غیرعادی در شکم وجود نداشته باشد، برنامه درمانی، شکل بهتری خواهد داشت. در این حالت واریکوسل ممکن است هیچ درد یا مشکل باروری به همراه نداشته باشد، در نتیجه ممکن است تنها چکاپ دوره ای و بررسی وضعیت بیضه ها نیاز باشد و تنها زمانی که واریکوسل به شکل منفی بر روی زندگی فرد تاثیر می‌گذارد، نیازمند درمان می‌شود.

هدف از درمان واریکوسل بستن ورید یا وریدهای آسیب دیده است. بدین ترتیب جریان خون از طریق وریدهای سالم بازیابی می‌شود. ورید متورم نیز به مرور زمان کوچک و محو می‌شود. جراحی باز، آمبولیزاسیون واریکوسل و لاپاروسکوپی گزینه‌های درمان واریکوسل هستند.

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه، مجاری ادراری و تناسلی

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 317 مشاهده پرسش
    سلام من امروز متوجه شدم بیضه سمت راستم اندازه ی تخم گنجشک اضافه بهش چسبیده درد هم ندارم ایا خطرناکه میتونه مشکل جدی باشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمالا کیست بیضه است لطفا سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر سینا شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    سلام افای دکتر. من از دیشب دچار درد خفیف در بیضه سمت چپ شدم به طوری که حدود چن ثانیه درد خفیف دارم و مجددا رفع میشه. از ساعت 8 شب دیشب اینجوری بودم و ساعت 2 بامداد کلا رفع شد مشکل. امروز از صبح تا همون حوالی 8 شب هم مشکل و دردی نداشتم ولی از ساعت 8 شب دوباره اون درد خفیف شروع شده. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من وقتی دستم میخوره به سمت راست بیضم درد میکنه مشکل جدی نداره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خیر احتمالا به علت تحریک پذیری بیش از حد اعصاب بیضه هست
  • تصویر کاربر Mohsen جمعه ۲۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    چند روزی هست که بیضه هام درد ملایمی داره مخصوصا بیضه سمت راست
    دردش شدید نیست اما مادوم هست
    اما دست هم میخوره به بیضه یه کمی درد داره
    میخواستم بدونم دلیلش چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام در غالب موارد مساله خاصی نیست در صورت ادامه دار بودن معاینه شوید
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    دكتر من الان چند ساليه كه متوجه شدم كه آلتم پرده داره
    پوسته بيضه مم تقريبا ٢/٣ آلتمو گرفته ولى چون از عملش واهمه دارم حتى مراجعه نكردم به دكتر آيا بايد انجام بشه عملش !؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام در درجه اول باید معاینه شوید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر