شش علت درد کلیه راست

آخرین بروزرسانی: 23 دی 1401

در این مقاله می خوانید

کلیه های شما درست در پشت قسمت فوقانی شکم، زیر دنده های قفسه سینه، یکی در قسمت راست ستون فقرات و دیگری در سمت چپ آن قرار دارد. به دلیل اندازه و موقعیت کبد، کلیه سمت راست کمی پایین تر از سمت چپ قرار گرفته است. در اکثر مواقع علت درد کلیه ها، فقط مربوط به یکی از آنهاست. در ادامه شش علت درد کلیه راست آورده شده است.

علت درد کلیه راست

علت درد کلیه راست می تواند ناشی از خود کلیه، ارگان ها، ماهیچه های مجاور و یا سایر بافت های بدن باشد. از جمله علل شایع میتوان به:

در ادامه به بررسی علت، نحوه تشخیص و درمان عواملی که باعث درد کلیه راست میشوند، میپردازیم:

1.عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری یک عفونت شایع است که به طور معمول توسط باکتری، قارچ یا ویروس ها ایجاد می شود. اگرچه معمولاً دستگاه ادراری تحتانی( مجرای ادرار و مثانه) را درگیر می کند، اما می تواند دستگاه ادراری فوقانی( حالب ها و کلیه ها) را نیز درگیر کند. اگر کلیه های شما را درگیر کرده باشد، علائم و نشانه های آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب شدید
  • درد پهلو و کمر
  • لرز
  • تکرر ادرار
  • فوریت در ادرار
  • خون یا چرک در ادرار
  • تهوع و استفراغ

به عنوان اولین خط درمانی برای عفونت مجاری ادراری، پزشک به احتمال زیاد آنتی بیوتیک تجویز می کند. اگر کلیه ها عفونی شده باشند( پیلونفریت)، ممکن است پزشک یک داروی فلوروکینولون تجویز کند. اگر مبتلا به عفونت مجاری ادراری شدید باشید، پزشک ممکن است شما را بستری کند تا با آنتی بیوتیک های داخل وریدی درمان شوید.

2.سنگ کلیه

سنگ های کلیه اغلب از ادرار غلیظ تشکیل، و حاوی رسوبات سخت شده نمکی و مواد معدنی می باشند. علائم سنگ کلیه می توانند شامل موارد زیر باشد:

  • درد پهلو و کمر
  • نیاز مداوم به ادرار کردن
  • درد هنگام ادرار کردن
  • ادرار به مقدار کم
  • ادرار خونی یا ابری
  • تهوع و استفراغ
اگر سنگ کلیه به اندازه کافی کوچک باشد، ممکن است خود به خود دفع شود. پزشک ممکن است یک داروی ضد درد و نوشیدن 2 تا 3 لیتر آب در روز را توصیه کند. همچنین ممکن است یک داروی مسدود کننده آلفا برای شما تجویز کند. این دارو حالب را شل می کند تا به کمک آن دفع سنگ کلیه راحت تر و کم درد تر دفع شود. اگر سنگ بزرگتر باشد یا باعث آسیب شود، پزشک ممکن است یک روش تهاجمی تر مانند موارد زیر را توصیه کند:
 

✅ سنگ شکنی موج شوک خارج از بدن (ESWL)

در این روش از امواج صوتی برای شکستن سنگ های کلیه به قطعات کوچکتر برای دفع راحت استفاده می شود.

 

✅ نفرولیتوتومی زیر جلدی

در این روش، پزشک با استفاده از تلسکوپ ها و ابزارهای کوچک، سنگ را به صورت جراحی خارج می کند.

 

✅ اسکوپ

در این روش، پزشک از ابزارهای ویژه ای استفاده می کند که به وی اجازه می دهند از مجرای ادرار و مثانه عبور کرده و سنگ را متلاشی کند.

 

چگونه عفونت کلیه را درمان کنیم؟

3.ترومای کلیه

تروما غیر نافذ ناشی از ضربه ای است که نمی تواند به پوست نفوذ کند، در حالی که ترومای نافذ ناشی از ورود یک جسم به بدن است. علائم ترومای غیر نافذ، ادرار خونی و کبودی در ناحیه کلیه می باشد. علامت ترومای نافذ، یک زخم است. ترومای كليه در مقياس 1 تا 5 اندازه گيری می شود. درجه 1 نشان دهنده ی آسيب کم و درجه 5 قطع خونرسانی به كليه می باشد.

بسیاری از تروماهای کلیوی را می توان بدون جراحی درمان کرد. پزشک بسته به میزان صدمه اغلب فیزیوتراپی و به ندرت جراحی را پیشنهاد می کند. با درمان تروما اکثر عوارض همراه با آن از جمله فشار خون بالا نیز خود به خود برطرف می شوند. 

4.کلیه پلی کیستیک

بیماری کلیه پلی کیستیک نوعی اختلال ژنتیکی است که در آن خوشه هایی از کیست های حاوی مایع در کلیه های شما رشد می کند. بیماری کلیه پلی کیستیک نوعی بیماری مزمن کلیه است که عملکرد کلیه را کاهش می دهد و پتانسیل ایجاد نارسایی کلیه را دارد. علائم و نشانه های بیماری کلیه پلی کیستیک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد پشت و کمر
  • هماچوری(خون در ادرار)
  • سنگ های کلیه
  • ناهنجاری های دریچه قلب
  • فشار خون بالا

از آنجا که درمانی برای بیماری کلیه پلی کیستیک وجود ندارد، پزشک به شما کمک می کند با درمان علائم، بیماری را مدیریت کنید. به عنوان مثال، اگر یکی از علائم فشار خون بالا باشد، ممکن است پزشک با تغییر در رژیم غذایی و تجویز داروهای مسدود کننده بیماری را کنترل می کند.

برای عفونت کلیه ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود. در سال 2018، FDA داروی تولواپتان، دارویی برای درمان بیماری کلیوی پلی کیستیک اتوزومال غالب، را تأیید کرد. این فرم از بیماری ارثی حدود 90 درصد از موارد بیماری کلیه پلی کیستیک را تشکیل می دهد.

علت درد کلیه راست

5.ترومبوز وریدی کلیوی

در ورید کلیوی بدن خون بدون اکسیژن را از کلیه ها به قلب منتقل می کند. اگر لخته خون در هر دو یا یکی از ورید ها ایجاد شود، به آن ترومبوز ورید کلیوی گفته می شود. این وضعیت کاملاً نادر است. که علائم آن شامل موارد زیر می باشد:

  • درد پایین کمر
  • هماچوری( خون در ادرار)
  • کاهش تولید ادرار

براساس یک منبع مطالعه معتبر در سال 2018، ترومبوز ورید کلیوی معمولاً به عنوان یک علامت بیماری زمینه ای، که رایج ترین آن سندرم نفروتیک است، در نظر گرفته می شود.

سندرم نفروتیک نوعی اختلال کلیوی است که با دفع بیش از حد پروتئین از بدن مشخص می شود. اگر ترومبوز ورید کلیوی نتیجه سندروم نفروتیک باشد، پزشک ممکن است درمان های زیر را توصیه کند:

✅داروهای فشار خون

✅قرص های آب، داروهای کاهنده کلسترول

✅رقیق کننده های خون

✅داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن

 
سرطان کلیه

6.سرطان کلیه

سرطان کلیه معمولاً در ابتدای امر علائمی از خود نشان نمی دهد، اما در ادامه روند بیماری، علائمی را که در ادامه به آن می پردازیم از خود نشان می دهد:

  • درد مداوم پهلو و کمر
  • هماچوری(خون در ادرار)
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • تب متناوب

جراحي درمان اوليه بيشتر سرطان هاي كليه است که بسته به پیشرفت سرطان روش های مختلفی دارد از جمله:

✅نفرکتومی: کل کلیه برداشته می شود.

✅نفرکتومی جزئی: تومور از کلیه خارج می شود.

جراح شما ممکن است از جراحی باز( یک برش منفرد) یا جراحی لاپاروسکوپی( برش های کوچک متعدد) استفاده کند. سایر درمان های سرطان کلیه عبارتند از:

✅ایمونوتراپی با داروهایی مانند آلدسلوکین و نیوولوماب

✅درمان هدفمند با داروهایی مانند کابوزانتینیب، سورافنیب، اورولیموس و تمسیرولیموس

✅پرتودرمانی با پرتوهای پر انرژی مانند پرتوهای ایکس

چه زمان برای درد کلیه راست باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درد مداوم در قسمت فوقانی تا میانی کمر یا پهلو تجربه کرده اید، این علامت می تواند نشان دهنده ی یک مشکل کلیوی باشد که عدم توجه به آن می تواند به طور کلی به کلیه های شما آسیب برساند. که در برخی شرایط مانند عفونت کلیه می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود.

اگر علت درد کلیه راست خود را نمیدانید، یا اینکه درد به طور فزاینده ای شدید می شود، یا باعث اختلال در فعالیت های روزانه شما شده است، برای تشخیص و درمان حتما به پزشک مراجعه کنید.

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه، مجاری ادراری و تناسلی

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Sjd یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 831 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من حدود۲.۳ماه احساس میکردم کلیه درد دارم ولی الان درد اون ناحیه بیشتر شده ولی نمیدونم چیکارکنم
    گردن درد حالت تهوع تنگی نفس خستگی تکرار ادرار سب هنگام خواب
    این علائمو دارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر سارامحسنی شنبه ۱۴ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 685 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر،کلیه های من هردو سنگ ساز هستند،معمولا بعد از شروع درد تو یکی از کلیه ها درد تو کلیه دیگه هم شروع میشه تقریبا همیشه با درد پهلوها بیدار میشم،تکرر ادرار ندارم ولی احساس میکنم تخلیه کامل نیست و باید زور بزنم،،علاییم ترومبوزوریدی رو خوندم احساس میکنم همون هست،تو این شرایط کرونا با یه بچه ی اتیسم چکاری میشه کرد که مراجعه زیاد نخوام؟؟ ممنون میشم جواب بدید،
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۴ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام ترومبوز وریدی هیچ ارتباطی به سنگ کلیه ندارد
  • تصویر کاربر بهزاد پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام.همسر من حدود چهارسال پیش با ۲۰۰۰میلیگرم امی تریبتلین خودکشی کرده بودن که بطور معجزه اسا نجات پیدا کردن و بعد چند روز از کما خارج شدن،قبل از این مسئله یه سنگ ۵/۵تو کلیشه بود و پزشکش گفت ممکنه دچار نارسایی کلیه بشه ،از اونوقت هرچند وقت یه بار درد کلیه داشتن که با دارو بهتر میشد الان چند روزه کلیه سمت راستشو تا پایین کمر درد میکنه کم اشتها شدن و تب میکنن خیلی بدنش دایم سرده و تعریق زیاد دارن و من کاملا گیجم که چکار لای بکنم خواهش میکنم کمکم کنید که چه باید انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی و آزمایش ادرار و کراتینین انجام دهید
  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 790 مشاهده پرسش
    جناب دکتر سلام ، مادر من87 سالشه و بیماری کلیه داره ودر ازمایش مشخص شد که عفونت اداری هم داره ،پزشک برای عفونتش سیپرو500 تجویز کرده ،با مصرف این قرصها دچار بی حالی شدید شده ،ایا باید دوز دارو (انتی بیوتیک ) را کامل کنه یا قطع کنه.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام بهتر است دارو را عوض کنید
  • تصویر کاربر همایون یکشنبه ۸ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    سلام خواهرم سنگ کلیه داشت بعد از یه مدت بدون عمل جراحی سنگ از مجاری ادراری خارج شد.بعد از دفع شدن سنگ در کلیه و مجاری ادراری احساس درد و سوزش داره میخواستم ببینم ایا بعد از دفع سنگ احتمال عفونت هست یا نه و برای جلو گیری از عفونت باید چه کاری انجام داد و چه دارویی مصرف کرد .
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۸ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام بله هست تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر سمیه یکشنبه ۸ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 337 مشاهده پرسش
    پهلوی سمت راستم به حدی درد می‌کنه که با مسکن هم آروم نمیشه ولی هیچ علائم دیگه ای ندارم لطفاً راهنماییم کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۸ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر رزا سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 373 مشاهده پرسش
    سلام من چن روزی هس به شدت کلیه درد دارم ازمایش هم دادم داخل ادرارم خون بوده الان ۲ روزیم هس درد قفسه سینه و استخون درد هم دارم اینا میتونن بهم ربط داشته باشن؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر ملکی جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 363 مشاهده پرسش
    سلام سالها ست سمت راست پهلوی همسرم بالای کلیه یک بادکردگی و ورم وجود دارد که با تماس دست در قسمتی از آن یک غده به اندازه گردو حس میشود در سونوگرافی هیچ علائمی از کیست دیده نشد ولی هر چند مدت یکبار درد میگیره بخصوص هنگام خستگی . گاهی اوقات گویا تورم بیشتری وجود دارد و گاهی تورم کمتر. هیچ دکتری علت آن رو. مشخص نکرده و چون در آن نقطه بالای کلیه روی دنده هیچ عضوی وجود ندارد علت آن مشخص نمی‌شود . همسرم 36ساله با63کیلو وزن می‌باشد.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بهتر است معاینه شوند
  • تصویر کاربر وفا جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    درد کلیه درروز به مدت۶ثانیه بعد خوبه میشه کلیه سمت راست علت چیست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      لطفا سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام من یک ماه پهلوی سمت چپم دردمیکنه سونوگرافی دادم کلیه سمت راست کیسته ۲۲ میلی دارم ولی منسمت چپم دردمیکنه تکرورادراردارم رنگ ادرارزرده دکترگفته ورم کلیه دارین داروفقط مسکن داده ازوقته دارو مگذره دردخفیف شروع می شه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام کلیه شما ورم ندارد احتمالا علت درد شما اسپاسم است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر