درمان عفونت (سوزش) ادراری با قرص عفونت ادراری

آخرین بروزرسانی: 21 اسفند 1402

در این مقاله می خوانید

عفونت ادراری یک بیماری شایع است. این بیماری غالبا با مصرف قرص عفونت ادراری درمان میشود و در موارد نادر و طبق شرایط خاصی که در ادامه به آن می پردازیم نیاز به بستری شدن دارد. نکته مهم مصرف به موقع داروی سوزش ادرار در مردان و زنان است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

علت ابتلا به عفونت ادراری پاسخ سیستم ادراری به تهاجم باکتری است. باید این نکته را در نظر داشته باشید مصرف به موقع داروهای تجویزی توسط پزشک (انتی بیوتیک برای عفونت ادراری) برای بهبودی و درمان سریع عفونت مثانه از اهمیت بالایی برخوردار است.

میزان بروز عفونت ادراری در خانم‌ها بسیار بیشتر از آقایان است (به علت آناتومی خاص خانم‌ها و نزدیکی مجاری ادراری-تناسلی-مدفوعی به یکدیگر) بطوریکه حدود ۵۰٪ خانم‌ها حداقل یک نوبت عفونت ادراری را در طول زندگی خود تجربه میکنند. از طرفی از هر ۴ خانم جوانی که دچار عفونت می‌شود یک نفر در عرض ۶ ماه آینده مجددا دچار عفونت میشود. از جمله عوامل ایجاد عفونت ادراری در بانوان می‌توان به روابط زناشویی، یائسگی، استفاده از استخر و یا توالت فرنگی های عمومی اشاره کرد.

علت عفونت ادراری در زنان و مردان

این بیماری هر دو جنس را درگیر میکند هر چند میزان این درگیری در سنین مختلف متفاوت است. بطوریکه قبل از یک سالگی میزان این عفونت در پسر بچه ها بالاتر است (میزان بروز عفونت ادراری در پسر بچه ها پس از انجام ختنه به میزان واضحی کاهش می یابد).

در سنین بالای ۶۰ سال مجددا این آقایان هستند که میزان بیشتری از عفونت ادراری را تجربه میکنند دلیل این امر وجود مساله بزرگی پروستات در آقایان و تخلیه ناکافی ادرار در آنها میباشد.

علائم عفونت ادراری

از علائم شایع در عفونت ادراری می‌توان به سوزش ادرار (Dysuria)، تکرر ادرار (Frequency) و ادرار خونی (Hematuria) اشاره کرد. در صورتیکه عفونت ادراری شدت پیدا کند و یا به داخل خون نیز گسترش یابد بیمار از تب و لرز و درد پهلو ها نیز گلایه دارد.

درمان عفونت ادراری با قرص

حسن کشت ادرار در این است که نوع باکتری موجود در نمونه و انتی بیوتیکهای موثر در درمان آن را مشخص میکند نکته حائز اهمیت این است که به علت میزان خوب پاسخگویی عفونت ادراری به درمان‌های موجود غالبا” نیازی به بستری این بیماران و استفاده از انتی بیوتیکهای تزریقی نمیباشد.

مگر در مواردی که بیمار دچار بیماری سیستمیک باشد، بد حال باشد، تب شدید بالای ۳۸/۵ درجه داشته باشد و یا تحمل داروی خوراکی را نداشته باشد. در اینجا به بعضی از این داروها، نحوه عملکردشان و عوارض احتمالی آنها اشاره میکنیم فقط قبل از آن ذکر این نکته ضروری است که غالب باکتری‌های ایجاد کننده عفونت ادراری باکتری های گرم منفی (Gram Negative) بوده که شایعترین آن E. coli میباشد و تجویز انتی بیوتیک مناسب در عفونت ادراری با توجه به نکته فوق و باکتری رشد شده در آزمایش کشت ادرار انجام میگیرد.

قوی ترین انتی بیوتیک برای عفونت ادراری

درمان عفونت ادراری با استفاده از دارو:

1_ قرص سفیکسیم برای عفونت ادراری

به دو صورت شربت (۱۰۰ میلی گرمی) و قرصهای ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی گرمی موجود است. حسن سفکسیم در این است که که معمولا عارضه جانبی خاصی نداشته، سبب اختلال گوارشی نمی‌شود، روزی یکبار مصرف میشود و تجویز آن در بیماران با نارسایی کلیه و حتی بیماران باردار منعی ندارد.

2_سیپرو فلوکساسین

قرص سیپروفلوکساسین به صورت خوراکی (شربت ۲۵۰ میلی،قرص ۲۵۰ میلی و ۵۰۰ میلی گرمی) و تزریقی (ویال ۴۰۰ میلی) موجود است مصرف آن ۲ بار در روز (هر ۱۲ ساعت) است نسبت به سفکسیم پوشش مناسب تری داشته و باکتری‌های وسیع تری را از بین میبرد، اما تجویز آن در افراد با نارسایی کلیه باید با احتیاط و با تنظیم دوز صورت بگیرد. همچنین در افراد باردار این دارو منع مصرف دارد.

قوی ترین انتی بیوتیک برای عفونت ادراری

3_ فنازوپیریدین، قرص سوزش ادرار 

این دارو برای تسکین علائم ناشی از تحریک مجاری ادراری مانند درد، سوزش و احساس نیاز به تکرر ادرار یا فوریت در تخلیه ادرار استفاده می شود. این دارو علت تحریک ادرار را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند به تسکین علائم در زمانی که درمان‌های دیگر اثر می‌گذارد، کمک کند. فنازوپیریدین به عنوان مسکن برای تسکین درد مجاری ادراری عمل می کند. این دارو را معمولاً 3 بار در روز بعد از غذا یا طبق دستور پزشک مصرف کنید. 

4_افلوکساسین

افلوکساسین به صورت ۲۰0 و ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلی گرم بوده و عملکردی مشابه داروی سیپرو فلوکساسین دارد. مصرف آن همراه با آب و مایعات زیاد توصیه شده و بهتر است، همراه با غذا و یا معده پر مصرف نشود. هم چنین در افراد با نارسایی کلیه و خانم‌های باردار منع مصرف دارد.

عکس قرص سوزش ادرار

 

جواب نتایج کشت ادرار (U/C) بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از آزمایش مشخص میشود.

5_کوتریموکسازول

از آنتی بیوتیکهای مناسب برای درمان عفونت ادراری است، که قرص آن به دو شکل قرصهای مخصوص بالغین و اطفال وجود دارد. مصرف آن بصورت روزی ۴ عدد قرص (۲ بار در روز و هر نوبت ۲ عدد قرص) بوده و در بیمارانی که دچار فاویسم هستند منع مصرف دارد.

6_نالیدیکسیک اسید

به دو صورت شربت ۶۰ میلی گرمی و قرص ۵۰۰ میلی گرمی موجود بوده و در درمان اسهال مسافرتی و عفونت ادراری موثر است. مصرف این دارو در شیرخواران زیر سه ماه ممنوع است.

7_آزیترومایسین

شربت ازیترومایسین بیشتر مناسب عفونتهای تنفسی اطفال است. قرص آن (در شکلهای ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی گرمی) نیز در درمان عفونتهای تنفسی و عفونتهای ادراری بالغین کاربرد دارد. تجویز آن بیشتر در عفونتهای ادراری ناشی از مقاربت (STD یا بیماری‌های منتقله از راه جنسی) بوده و از انجاییکه فقط روزی ۱ عدد توصیه میشود مصرف آن برای بیمار راحت است.

8_جدیدترین درمان عفونت ادراری با فسفومایسین

جدیدترین درمان برای عفونت ادراری و التهاب پروستات که بصورت ساشه(پودر)است مصرف آن برای عفونتهای ساده ادراری توصیه نمی‌شود و بیشتر در عفونتهای شدید و‌مقاوم به سایر آنتی بیوتیکها توصیه میشود.

9_لووفلوکساسین (تاوانکس)

یکی از بهترین و جدیدترین آنتی بیوتیک ها در درمان عفونتهای منتقله از راه جنسی (STD) و عفونتهای ادراری است حسن آن در مصرف تک دوز روزانه و امکان مصرف حتی در بیماران با نارسایی کلیه است. اما در افراد زیر ۱۸ سال، زنان باردار و شیرده منع مصرف دارد. بهتر است این دارو را با آب فراوان مصرف کنید و حین مصرف این دارو از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

داروی عفونت ادراری

داروهای تزریقی برای عفونت ادراری

درمان عفونت اداری با تزریق:

✅آمپول سفتریاکسون

در حقیقت فرم تزریقی قرص سفکسیم بوده که هر ۱۲ ساعت یک بار به صورت عضلانی و یا وریدی تزریق میشود.سفتریاکسون علاوه بر عفونتهای ادراری،در درمان عفونتهای تنفسی و عفونتهای منتقله از راه جنسی نیز موثر است.مصرف آن در بیماران با نارسایی کلیه و بیماران باردار منعی ندارد اما مصرف همزمان آن با الکل و داروهای ضد انعقاد باید با احتیاط صورت گیرد.

✅آمپول جنتامایسین-امیکاسین

مصرف آنها بصورت عضلانی و ۲ بار در روز بوده و معمولا برای عفونتهای شدید و پیچیده سیستم ادراری استفاده میشود. مصرف آن در بیماران با نارسایی کلیه، خانم‌های باردار و شیرده باید با احتیاط صورت گیرد.

تشخیص عفونت ادراری

بهترین ابزار تشخیصی برای عفونت ادرار آزمایش ساده ادرار (U/A) و کشت ادرار (U/C) است. برای انجام آزمایش ادراری نیازی به ناشتا بودن نیست اما بهتر است اولین ادرار صبح گاهی برای این آزمایش استفاده شود در ضمن مصرف هر گونه آنتی بیوتیک از ۳ تا ۵ روز قبل باید قطع شود. 

از علائم مشخصه عفونت ادراری در آزمایش ساده ادرار می‌توان به مثبت شدن نیتریت، افزایش گلبول قرمز (RBC)، افزایش گلبول سفید (WBC) و وجود باکتری در ادرار اشاره کرد. 

دکتر شهریار ناطق، جراح و متخصص کلیه، مجاری ادراری و تناسلی

در این مقاله به بررسی علت خون در ادرار و همچنین راه هایی جهت درمان آن، می پردازیم.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهناز پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    ایا تجویزهمزمان سفکسیم۴۰۰وسیپروفلوکساسین ۲۵۰برای دختر هیجده ساله مشکلی ندارد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۱۲ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر . من حدود یک ماه و نیم پیش کلیه راستم سرما خورد و احساس درد داشتم و تا سه هفته بعد از شروع درد به دکتر مراجعه کردم و یک دوره آنتی بیوتیک خوراکی(سفکسیم) دریافت کردم .اما بعد از مصرف ده روزه دارو هنوز مشکلم مرتفع نشده و احساس سوزش در لوله های حالب خود دارم و هر وقت دستشویی رفتنم دیر میشود در لوله های حالبم احساس سوزش بیشتر میشود و کلیه ام کمی درد میگیرد .البته ناگفته نماند حدود یه هفته پیش برای مدت دو الی سه روز بعد از خوردن غذای گوشتی احساس گزگز و بیحسی در صورتم داشتم . لطفا راهنملیی بفرمایین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۲ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر ابراهیم سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    دو روزه به طور ناگهانی سوزش ادرار ودرد زیرالت تناسلی داشتم بعد دو روز ترشحات صاف به صورت قطره قطره امد خواستم علت چیست ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام عفونت مجاری ادراری
  • تصویر کاربر فریبا دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1044 مشاهده پرسش
    سلام از صبح ادرارم قطره قطره وباسوزش دفع شدولی از غروب ادرارم خونی شده شکمم ورم کرده ‌درد داره
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام دچار عفونت مثانه شده اید
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 504 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.این چند روز هستش موقع ادرار سوزش دارم و امروز قبل از ادرار و چند ساعت بعد از ادرار مایع شیری رنگ چرکی از الت تناسلیم خارج میشه مشکل چیه و چه راه کاریی میدین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام عفونت مجرای ادراری گرفته اید به پزشک‌مراجعه کنید
  • تصویر کاربر پژمان جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 874 مشاهده پرسش
    سلام همسر من یک ماه پیش سنگ کلیه دفع کرد و امروز سوزش ادرار گرفته ممنون میشم راهنمایی کنید علت عفونت ادراره؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام امکان دفع خرده سنگ یا عفونت ادرار وجود دارد
  • تصویر کاربر عرفان جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 538 مشاهده پرسش
    سلام من عرفانم ۱۷ساله یه ۲ماهی میشه عفونت ادراری دارم قرص سیفیکسیم۲۰۰مصرف میکنم اما هنوز خوب نشدم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر معصومه دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 508 مشاهده پرسش
    سلام. اقای دکتر من 39 سالمه. تکرر ادرار دارم قرص نورفلوکساسین و 20 عدد 3 عدد در روز و سیپروفلوکساسین هم بعد نور فلوکساسین خوردم اما فایده نداست ب شدت عصبی شدم و مختل سده زندگی م لطغا راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر بهتاش دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 560 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    تقریبا ۱۰ روز پیش بود که به عفونت ادراری دچار شدم
    چون برای سفر تهران بودم و عجله داشتم از نزدیکترین داروخونه مشکل مطرح کردم و به من سفکسیم تجویز کردن که ۴۰۰ میلی هر ۱۲ ساعت مصرف‌ میکردم تا این قرص ها تموم شدن و بهبودی نسبی پیدا کردم ، مجدد چند روز پیش با هر بار ادار سوزس دارم که مصرف قرص مجدد شروع کردم هنوز خوب نشدم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر Mahdiyeh یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 591 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب .خدمت دکتر محترم.
    چند روز پیش دراثر بروز استرس شدید ناگهان تکرر ادرار کاذب مرفتم و درد شدید در ناحیه مثانه که منجر به تب و لرز مقطعی شد .بعد قرص تاوانکس رو با اجازه دکتر مصرف کردم تا زمانی که دارو اثر داره دردم ساکته بعد از اون مجددا دردش شروع نیشه .بنده سنگ کلیه هم دادم رنگ ادرارم هم نارنجی پرنگ هستش .ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام سونوگرافی و آزمایش ادرار انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر