برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات چه بخوریم و چه نخوریم؟

آخرین بروزرسانی: 19 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

تقریباً 50 درصد مردان بالای 50 سال دارای علائم پروستات یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) هستند. در سن 80 سالگی، تقریباً 90 درصد مردان با این مشکل زندگی می کنند. خبر خوب این است که یک رژیم غذایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی خاص می تواند برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات به شما کمک کند و شما را سالم نگه دارد و خطر ابتلا به BPH را کاهش دهد. 

اضافه وزن یکی دیگر از ریسک فاکتورها برای ابتلا به این بیماری است. بنابراین انتخاب مواد غذایی مغذی نیز راهی عالی برای کاهش وزن و خطر ابتلا به این بیماریست.

پروستات و چاقی

جلوگیری از بزرگ شدن پروستات با رژیم غذایی مناسب

مواردی که در ادامه به آن می پردازیم نه تنها در پیشگیری، بله در کاهش و درمان بیماری های پروستات نیز تاثیر گذارند:

رژیم غذایی برای بزرگی پروستات

1_ پیشگیری از سرطان پروستات با مصرف کنجد

دانه کنجد سرشار از روی است. بر اساس مطالعه ای، این ماده معدنی برای سلامت پروستات ضروری است. میزان روی در بدن در مردان مبتلا به BPH یا سرطان پروستات پایین تر است، که گاهی اوقات این میزان تا 75 درصد کمتر از افراد دارای پروستات سالم می رسد.
جذب روی که از مواد غذایی حاصل می شود نسبت به مکمل های روی آسان تر است. با میان وعده دانه های کنجد به بدن خود کمک کنید. بادام، لوبیای آدزوکی، و دانه کدو تنبل نیز سرشار از روی است. یک مطالعه روی موش ها نشان داد که دانه کدو تنبل نیز ممکن است برای درمان BPH مفید باشد.

پیشگیری از بزرگ شدن پروستات

2_ مصرف امگا 3 و ماهی سالمون

طبق گفته کلینیک مایو، چاقی ممکن است خطر بزرگ شدن پروستات را افزایش دهد. از طرفی استفاده از منبابع غنی امگا 3 همراه با ورزش، برای کاهش چاقی و جلوگیری از افزایش وزن توصیه می شود. ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. این چربی های سالم می توانند از شما در برابر موارد زیر محافظت کنند:

3_ جلوگیری از بزرگ شدن پروستات با مصرف ویتامین c

ویتامین C موجود در سبزیجات ممکن است در مبارزه با BPH نقش داشته باشد. فلفل دلمه ای حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. یک فنجان فلفل دلمه ای خام حاوی تقریباً 200 درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه شما است. سایر سبزیجات غنی از ویتامین C که ممکن است بخواهید به رژیم غذایی خود اضافه کنید، عبارتند از:

التهاب پروستات

4_ جلوگیری از التهاب پروستات با مصرف گوجه

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن و کاروتنوئید روشن است که به گیاه رنگ قرمز می بخشد. لیکوپن ممکن است خطر ابتلا به سرطان و بزرگ شدن پروستات را کاهش و پیشرفت بیماری را کند می کند. 

لیکوپن همچنین به کاهش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) که به التهاب پروستات، BPH و سرطان پروستات مربوط است، کمک می کند. فقط مطمئن شوید که برای تقویت جذب، ماده غذایی غنی از لیکوپن خود را، با یک چربی مانند آووکادو، آجیل، روغن یا کره همراه کنید.
منابع لیکوپن: 

  • گوجه
  • هندوانه
  • زرد آلو
  • گریپ فروت صورتی
  • پاپایا

5_ دریافت آنتی اکسیدان با مصرف سبزیجات

خوردن سبزیجات بیشتر می تواند خطر بزرگ شدن پروستات را کاهش دهد. سبزیجات دارای برگ سبز از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند زیرا سرشار از آنتی اکسیدان می باشند. سبزیجات صلیبی مانند کلم بروکلی نیز خطر ابتلا به مشکلات پروستات، از جمله BPH و سرطان پروستات را کاهش می دهد.

افرادی که به طور منظم پیاز و سیر می خورند نیز ممکن است از خطر ابتلا به BPH کمتری برخوردار شوند. از پیاز و سیر اغلب در داروهای طبیعی برای مقابله با عفونت و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز استفاده می شود.

کاهش عوارض پروستات

6_ کاهش عوارض بزرگ شدن پروستات 

آووکادو سرشار از بتاسیتوسترول است، یک استرول گیاهی که تصور می شود میتواند علائم مرتبط با بزرگ شدن پروستات را کاهش دهد. برخی از مردان که از مکمل های بتاسیتوسترول استفاده می کنند، بیان میدارند که جریان ادرار بهتر و حجم ادرار باقیمانده کمتری دارند. با این حال، اثربخشی مکمل های بتاسیتوسترول اثبات نشده است. علاوه بر آووکادو، سایر غذاهای غنی از بتاسیتوسترول عبارتند از:

7_ درمان پروستات با مصرف سویا

ایزوفلاون های سویا باعث کاهش رشد BPH می شوند. اما یک منبع معتبر اخیرا نشان داد که سویا فقط رشد سلول های سرطانی را در پروستات کاهش می دهد.
مطالعه دیگری نشان داد که ایزوفلاونهای سویا به بهبود علائم و نشانه های بیماری مجاری ادراری تحتانی ناشی از BPH کمک می کنند. این غذاهای حاوی سویا را به عنوان منابع دیگر ایزوفلاون های سویا امتحان کنید:

  • شیر سویا
  • تمپه (tempeh)
  • ادامام (edamame) یا سویا پخته شده
  • دانه های سویا بو داده
  • ماست سویا

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص اورولوژی

در این مقاله به بررسی اندازه ی طبیعی پروستات در مردان و تغییرات آنزيم پروستات (PSA) می پردازیم.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رامین یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 770 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید بنده از شهرستان مزاحمتون میشم ۳۶سال سن دارم ورفتم سونو گفت حجم پروستات ۳۷ccمیباشد هیچ درد یا ناراحتی ندارم فقط آخر ادرارم دو شاخه میشودچه دارویی تجویز میکنید با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر رحیم پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 470 مشاهده پرسش
    دکتر سلام بنده ۴۳سال دارم دارای مشکل التهاب پروستات هستم الان چند مدتی هست علائم این بیماری رو ندارم ولی در عوضش مشکل عدم انقباض بدن یا شل پرتاب شدن اسپرم هنگام نعوذ کامل رو دارم لازم به ذکر هست به گفته دکتر مقدار کمی که درد ایجاد نمیکند واریکوسل هم دارم البته هیچگونه جراحی نه پروستات نه مثانه انجام ندادم راهنمایی بفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر کیا شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 770 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ...الهی که پیش مرگت شم....دکتر پدرم عمل باز قلب کردن و قبل از اون هم عمل کاراتوئید عروق گردن که سکته بود یه لخته خون تو راه خون به مغز که دکترش تو شیراز جوری بامون حرف زد که زیر عمل به احتمال خیلی زیاد نیاد بیرون تا اینکه به طور اتفاقی با یه دکتر اشنا شدیم که دقیقا کارش همین بود فوق تخصص جراح بود باورمون نمی شد اولش گفتیم اخه مگه میشه مگه داریم ...خلاصه تهران عمل شد و نیم ساعت بعد از عمل رفتیم بالا سرش که بخیر گذشت ...خیلی وقته که مشکل کلیه داره و پروستات بعد از عمل قلب باز کلیه هاش از کار افتادن الان دیالیز میکنه و پروستات جدید خیلی وحشتناک اذیتش میکنه خواستم ببینم با توجه به شرایط کلیه که داره هفته ای یک جلسه دیالیز میکنه امکان این هست که قبل از پیوند کلیه پروستاتش عمل بشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام بله
  • تصویر کاربر حمید شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 368 مشاهده پرسش
    سلام ۵۲ سال دارم و یکمی قند خونم بالاست ناشتا۱۳۰ تقریبا
    اندازه پروستات من در سونو ۵۳*۳۵*۴۲وحجم۴۲بود.مدت ۳ماهه کپسول پروترال و قرص فیناید شبی یکعددمصرف میکنم تقریبا منی ندارم و بعضی اوقات درد بیضه دارم و همچنین زود انزالی شدید بدون منی پیدا کردم .
    چی دستور میدید آیا داروی بدون عوارضی هست.
    محبت کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام عدم خروج منی به علت مصرف داروهای پروستات است با قطع مصرف شرایط نرمال میشود
  • تصویر کاربر S.h جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 345 مشاهده پرسش
    ۲۸سالمه.التهاب پروستات دارم .چند دوره دارو مصرف کردم بعداز مراجعه به پزشک ولی همچنان درد دارم و بیشترهم شده دردم.برای درمان سریع چه پیشنهادی دارید؟
    ممنومنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر Milan یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 353 مشاهده پرسش
    دکتر کد رهگیریمو گم کردم،واسه همون یبار دیگه پرسیدم،لطفا به این سوالم جواب بدید
    سلام دکتر،
    بنده 15 ساله هستم و نزدیکه دوساله پیش خودارضایی شدیدی داشتم که یک سالو نیم ترک کردم،دکتر درد ندارم و علائمی تو خودم نمیبینم،فقط سره صبح ها رنگ ادرارم پررنگ میشه،زردیش پر رنگ میشه و سرعت ادرارمم بالا و کلفته،شدیده،نازک نیست،و فقط توی دفع مدفوع از بدن،یکم با زحمت میاد بیرون ادارم،اونم بعد از چند دقیقه تموم شدنه ادرارم
    مشکلی نیست که دکتر نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر کامران چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 385 مشاهده پرسش
    لطفا بگین من چکار کنم که بی میلی ناتوانی جنسی را درمان کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام میتوانید دارو مصرف کنید
  • تصویر کاربر ولی دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 376 مشاهده پرسش
    سلام من 63سالمه پروستات دارم حجم ان 98cc میباشد وکراتین هم دارم که 2/7میباشد میخواستم بدانم چه غذاهایی برای اینکه این دو بیماری را کم کنم مناسب است وبا هم ادغام نداشته باشن
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام لطفا برای ویزیت آنلاین اقدام کنید
  • تصویر کاربر سید شنبه ۷ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 768 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان دستور مصرف قرص پرو ترال 0/4
    را ننوشته بودید لطفا بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۷ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام هر شب ۱ عدد
  • تصویر کاربر سپهر یکشنبه ۸ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 392 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر
    بنده 40 سال سن دارم و مدتي است كه احساس مي كنم پروستاتم ورم كرده،هيچگونه علايم درد و سوزش و...ندارم و فقط بعد از نشستن طولاني ويا پياده روي زياد دچارش مي شم،سونوگرافي حجم پروستات رو 35 سي سي اعلام كرده،كپسول تامسولوسين به مدت يك ماه مصرف كردم،به مدت دو هفته روزي دوبار در تشت آب گرم نشستم،اولش احساس بهتري داشتم ولي الان دوبار احساس ناراحتي مي كنم،يعني وقتي روي صندلي ميشينم دقيقا متوجه ورم آن ميشم،ناگفته نماند بنده بنا به اقتضاي شغلي اكثر مواقع دور از خانواده و در ماموريت هستم،ضمن تشكر از شما بابت خواندن اين مطالب خواهشمندم راهنمايي بفرماييد.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام لطفا برای ویزیت آنلاین اقدام کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر