درمان خانگی عفونت یا التهاب پروستات

آخرین بروزرسانی: 19 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

ما در این مقاله قصد داریم به درمان خانگی عفونت پروستات یا التهاب پروستات، بپردازیم. پروستاتیت که به التهاب پروستات اشاره دارد، بیماری سرطانی نیست، اما می تواند به شدت در زندگی روزانه شما اختلال ایجاد کند. اگر شما از این مشکل شایع رنج می برید، احتمالاً درد، ناراحتی یا تکرر ادرار را تجربه می کنید. 

پزشک برای شما درمان دارویی را تجویز می کند. اما اگر نمی توانید صبور باشید و فقط آنتی بیوتیک مصرف کنید و می خواهید هرچه سریعتر علائم بیماری خود را رفع کنید. علاوه بر توصیه های پزشک خود، می توانید از درمان های طبیعی برای درمان التهاب پروستات کمک بگیرید. 

درمان خانگی عفونت پروستات

درمان خانگی برای التهاب پروستات می تواند شامل: مکمل ها، تغییرات تغذیه ای و روش های درمانی در سبک زندگی مانند حمام نشیمن و یا مصرف برخی داروهای گیاهی مانند:

رفع التهاب پروستات با گیاه نخل اره ای (Saw Palmetto)

این گیاه یک ماده رایج در مکمل های مردان برای سلامت التهاب پروستات است. در بسیاری از تحقیقات، از نظر پزشکی ثابت شده است که گیاه نخل اره ای علائم التهاب پروستات را تسکین می بخشد.

درمان التهاب پروستات در طب سنتی

 

کاهش درد التهاب پروستات با مصرف کوئرستین (Quercetin) 

کوئرستین یک بیو فلانوئید است که می تواند بیماری های التهابی، مانند پروستاتیت را تسکین دهد. این ماده با مهار تولید ترکیبات التهابی، مانند هیستامین عمل می کند. مکمل های کوئرستین ممکن است به طور ویژه در تسکین درد مزمن لگن ناشی از التهاب پروستات نیز، مؤثر باشند.

گل مهر طلا (goldenseal)

گل مهر طلا یک داروی گیاهی برای التهاب پروستات می باشد. یکی از اجزای اصلی آن، بربرین است که، دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. 

همچنین این گیاه می تواند با سرما خوردگی و عفونت های ادراری مبارزه کند.

درمان التهاب پروستات با داروی گیاهی

درمان التهاب پروستات در طب سنتی

استحمام نشیمن (حمام سیتز) انجام دهید. شما می توانید از یک حمام نشیمن قابل حمل (لگن) استفاده کنید. آن را با مقداری آب گرم پر کنید و روزانه به مدت 20 دقیقه در آن بنشینید. به این مسئله طوری نگاه کنید که فرصت مناسبی برای مطالعه به دست آورده اید.

تسکین درد پروستات با طب سوزنی

طب سوزنی انجام دهید، این کار می تواند به تسکین درد التهاب پروستات کمک کند. اگر برای شما مهم نیست که با ده ها سوزن ریز سوراخ شوید، تحقیقات نشان داده اند که این روش می تواند به درمان التهاب پروستات در مردان کمک کند.

درمان التهاب پروستات با مصرف ویتامین D

ویتامین D ویتامینی است که معمولاً افراد از آن غافل شده و به اندازه کافی آن را مصرف نمی کنند. نشستن در دفتر در تمام طول روز به معنی جذب ویتامین D از خورشید نیست. خوشبختانه، این ماده در شمار محدودی از منابع غذایی وجود دارد. 

با پزشک خود، درباره نحوه ی مصرف ویتامین D صحبت کنید. مطالعات اولیه نشان می دهند که ویتامین D، به تسکین التهاب مزمن که از مشخصات التهاب پروستات می باشد، کمک می کند.

درمان التهاب پروستات با مصرف ویتامین دی

رژیم غذایی برای درمان التهاب پروستات

حفظ یک رژیم غذایی سالم می تواند به پیشگیری از التهاب پروستات و کاهش علائم آن کمک کند. برای داشتن یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه ها و غلات سبوس دار که حاوی مقدار زیادی فیبر هستند، تلاش کنید. 

نان سفید را با نان گندم جایگزین کنید. دانه های غیر معمول بیشتری را مانند کینوا در برنامه غذایی خود جای دهید. به جای چربی های اشباع در گوشت، چربی های اشباع نشده مانند، آواکادو را  برای مبارزه با التهاب پروستات جایگزین کنید. ماست را برای باکتری های سالم و چای سبز را برای کاتچین ها (نوعی آنتی اکسیدان که با التهاب مقابله می کند)، امتحان کنید.

پرهیز غذایی جهت رفع التهاب پروستات

پزشک احتمالا به شما گفته است که از غذاهای پرادویه برای رفع التهاب پروستات، پرهیز کنید. با مصرف این غذاها، علائم شما تشدید می شود. همچنین بهتر است از مصرف الکل، کافئین و غذاهای چرب نیز بپرهیزید. 

دکتر شهریار ناطق متخصص ارولوژی

برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات چه بخوریم؟

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۷ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    باسلام. طبق سونوگرافی انجام شده حجم پروستات ۹۶ سی سی است.که دارای آکویناس هتروژن می باشد..کلیه ها سالم ونرمال میباشد.فقط تنها علایم بعد از ادار کامل قطره قطره ادار می آید لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۷ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام پروستات شما بزرگ هست به پزشک مراجعه کنید و درمان دارویی بگیرید
  • تصویر کاربر فریدون دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    من چند روزی که در زیر شکم درد شدیدی دارم وادرار هم خیلی آرام آرام تخلیه میشه چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا با جواب سونوگرافی به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر farid دوشنبه ۲۶ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر لطفا آقای دکتر این عکس ها را برسی کنید ببنید من تنگی مجرا را دارم یا التهاب پروستات و تفاوت این دو چیه کلن
    واقعیت من تقریبا یک سال و پنج ماه هست که مشکل تکرر ادرار سوزش درد دارم هم موقع ادرار هم موقع انزال ولی خب با ضعف و شدت 4 روز بهتر میشه 10 روز بد تر میشه مثلا نزدیک 2 هفته فکر میکنم بهتر شدم دستشویی میرفتم و بیرون اومدم دیگه ادرار نداشتم ولی خب یهو بد تر شد و این که بعضی روزا میشه بیش از 10 بار میرم دستشویی و بعضی وقتا مثل الان کلن تو روز 2 3 بار و هر بار هم حجم کم واقعا نمیدونم مشکلم چیه زیاد هم دکتر رفتم هم تو یزد هم تهران دیگه دیوانه شدم واقعا داخل یوتیوب هم دیدم کانال شما را میخواستم بدونم نظر شما چیه
    و این که من تا اواسط مرداد 1400 کلن هیچ مشکلی نداشتم تو ادرار و انزال ولی خب متاسفانه به شدت زیاد خودارضایی میکردم در گذشته حدود 6 سال
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۶ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام از علائم عمده التهاب پروستات(پروستاتیت)بهبود و عود مجدد(حالت رفت و برگشتی)بیماری است
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 733 مشاهده پرسش
    42 سالمه و زن و سه بچه هم دارم.. دو سه ساله که بزرگی پروستات دارم و شبا و روزها بیرون روی زیاد دارم. قرص تامسولوسین مصرف میکنم اما زیاد چاره نکرده؟ ممنون میشم جهت عمل پروستات یا راههای رفع کامل پروستات کمک کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق ویزیت آنلاین برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر میثم پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 387 مشاهده پرسش
    سلام..آقای دکتر آیا نگهداشتن ادرار باعث ایجاد التهاب پروستات میشود؟ ادرار من گاهی اوقات عادی خارج میشه..ولی بیشتر اوقات حالت دوشاخه و ضربدری خارج میشه..سوزش ادرار هم دارم که وقتی قرص پروفن مصرف میکنم سوزش ادرار برطرف میشه..ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام نگه داشتن ادرار سبب التهاب پروستات نمی‌شود
  • تصویر کاربر محمدرضا پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 772 مشاهده پرسش
    سلام ۲روزه متوجه شدم که داخل مایع منیم خون هست ولی اندازه یه نقطه کوچیک علتش چیه؟بایدچیکارکنم خوب بشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام معمولا به دلیل التهاب پروستات
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 373 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت دکتر عزیز.بنده حدود ده ساله ازدواج کردم.امابخاطرمشکلاتی که باهمسرم داشتم روابط جنسی خیلی کمی در این مدت داشتم.ازچند سال پیش در دفع ادرار وتخلیه کامل مثانه دچار مشگل شدم.به چند متخصص مراجعه کردم وکاشف به عمل آمد که به خاطر فشار جنسی دچار بزرگی پروستات شدم.حالا خواستم ببینم این نوع عارضه درمانی دارد یانه؟ ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام با دارو و تغییر سبک زندگی بهبود می یابید
  • تصویر کاربر دانیال جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    باسلام بنده 45 سال سن دارم ودچار التهاب پروستات شده ام وپس سونو پروستات بنده55ccتشخیص داده شد ایا تورم پروستات قابل درمان میباشد،چهارسال هست به خیلی ازپزشکان مراجعه کرده ام وانواع ازمایشات ودارو تجویز کرده اند اما اثری نداشت وتشخیص انان التهاب پروستات است لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام با تغییر سبک زندگی و دارو درمان میشود
  • تصویر کاربر نورالله شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 767 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    وقت بخیر
    ۵۰ساله هستم پله خاطر تکرر ادرار ودرد خفیف کمر به پزشک مراجعه کردم
    جواب آزمایش پروستات وسونو گرافی کلیه ها را خدمتتون تقدیم می کنم ممنون میشم نظرتون را بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام در این سونوگرافی اشاره ای به پروستات نشده است
  • تصویر کاربر عالی جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 361 مشاهده پرسش
    ۵۵ ساله هستم دیابت دارم ودارو مصرف میکنم چند ماهه که درد کشاله ران وسوزش احساس میکنم تصویر سونو ضمیمه است املو دیپین و اترو ستاتین و اسپیرین مصرف دارم لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام سونو شما نرمال است باید معاینه شوید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر