درمان خانگی عفونت یا التهاب پروستات

آخرین بروزرسانی: 19 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

ما در این مقاله قصد داریم به درمان خانگی عفونت پروستات یا التهاب پروستات، بپردازیم. پروستاتیت که به التهاب پروستات اشاره دارد، بیماری سرطانی نیست، اما می تواند به شدت در زندگی روزانه شما اختلال ایجاد کند. اگر شما از این مشکل شایع رنج می برید، احتمالاً درد، ناراحتی یا تکرر ادرار را تجربه می کنید. 

پزشک برای شما درمان دارویی را تجویز می کند. اما اگر نمی توانید صبور باشید و فقط آنتی بیوتیک مصرف کنید و می خواهید هرچه سریعتر علائم بیماری خود را رفع کنید. علاوه بر توصیه های پزشک خود، می توانید از درمان های طبیعی برای درمان التهاب پروستات کمک بگیرید. 

درمان خانگی عفونت پروستات

درمان خانگی برای التهاب پروستات می تواند شامل: مکمل ها، تغییرات تغذیه ای و روش های درمانی در سبک زندگی مانند حمام نشیمن و یا مصرف برخی داروهای گیاهی مانند:

رفع التهاب پروستات با گیاه نخل اره ای (Saw Palmetto)

این گیاه یک ماده رایج در مکمل های مردان برای سلامت التهاب پروستات است. در بسیاری از تحقیقات، از نظر پزشکی ثابت شده است که گیاه نخل اره ای علائم التهاب پروستات را تسکین می بخشد.

درمان التهاب پروستات در طب سنتی

 

کاهش درد التهاب پروستات با مصرف کوئرستین (Quercetin) 

کوئرستین یک بیو فلانوئید است که می تواند بیماری های التهابی، مانند پروستاتیت را تسکین دهد. این ماده با مهار تولید ترکیبات التهابی، مانند هیستامین عمل می کند. مکمل های کوئرستین ممکن است به طور ویژه در تسکین درد مزمن لگن ناشی از التهاب پروستات نیز، مؤثر باشند.

گل مهر طلا (goldenseal)

گل مهر طلا یک داروی گیاهی برای التهاب پروستات می باشد. یکی از اجزای اصلی آن، بربرین است که، دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. 

همچنین این گیاه می تواند با سرما خوردگی و عفونت های ادراری مبارزه کند.

درمان التهاب پروستات با داروی گیاهی

درمان التهاب پروستات در طب سنتی

استحمام نشیمن (حمام سیتز) انجام دهید. شما می توانید از یک حمام نشیمن قابل حمل (لگن) استفاده کنید. آن را با مقداری آب گرم پر کنید و روزانه به مدت 20 دقیقه در آن بنشینید. به این مسئله طوری نگاه کنید که فرصت مناسبی برای مطالعه به دست آورده اید.

تسکین درد پروستات با طب سوزنی

طب سوزنی انجام دهید، این کار می تواند به تسکین درد التهاب پروستات کمک کند. اگر برای شما مهم نیست که با ده ها سوزن ریز سوراخ شوید، تحقیقات نشان داده اند که این روش می تواند به درمان التهاب پروستات در مردان کمک کند.

درمان التهاب پروستات با مصرف ویتامین D

ویتامین D ویتامینی است که معمولاً افراد از آن غافل شده و به اندازه کافی آن را مصرف نمی کنند. نشستن در دفتر در تمام طول روز به معنی جذب ویتامین D از خورشید نیست. خوشبختانه، این ماده در شمار محدودی از منابع غذایی وجود دارد. 

با پزشک خود، درباره نحوه ی مصرف ویتامین D صحبت کنید. مطالعات اولیه نشان می دهند که ویتامین D، به تسکین التهاب مزمن که از مشخصات التهاب پروستات می باشد، کمک می کند.

درمان التهاب پروستات با مصرف ویتامین دی

رژیم غذایی برای درمان التهاب پروستات

حفظ یک رژیم غذایی سالم می تواند به پیشگیری از التهاب پروستات و کاهش علائم آن کمک کند. برای داشتن یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه ها و غلات سبوس دار که حاوی مقدار زیادی فیبر هستند، تلاش کنید. 

نان سفید را با نان گندم جایگزین کنید. دانه های غیر معمول بیشتری را مانند کینوا در برنامه غذایی خود جای دهید. به جای چربی های اشباع در گوشت، چربی های اشباع نشده مانند، آواکادو را  برای مبارزه با التهاب پروستات جایگزین کنید. ماست را برای باکتری های سالم و چای سبز را برای کاتچین ها (نوعی آنتی اکسیدان که با التهاب مقابله می کند)، امتحان کنید.

پرهیز غذایی جهت رفع التهاب پروستات

پزشک احتمالا به شما گفته است که از غذاهای پرادویه برای رفع التهاب پروستات، پرهیز کنید. با مصرف این غذاها، علائم شما تشدید می شود. همچنین بهتر است از مصرف الکل، کافئین و غذاهای چرب نیز بپرهیزید. 

دکتر شهریار ناطق متخصص ارولوژی

برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات چه بخوریم؟

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر باران پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 430 مشاهده پرسش
    سلام آیا التهاب پروستات درمان قطعی دارم و مدت درمان
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام بله شخص به شخص متفاوت است
  • تصویر کاربر مرتضی چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    سلام.زیرشکمم درد میکنه واحساس میکنم ادرار آرم ووقتی ادرارمیکنم دردش کمترین.کمردرددرناحیه لگن دارموادرارکامل تخلیه نمیشه سنم ۳۹میباشد.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام ممکن است در اثر التهاب پروستات باشد لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر زانکو سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    دکتر25سالمه مجردهستم مدت چندساله التهاب پروستات دارم خیلی دکتررفتم همدان؛خرم اباد؛اصفهان؛تهران سیستوسکوپی هم انجام دادم؛دارو‌هم برام نوشتن؛توصیه به لگن آب گرم هم انجام دادم ولی نتیجه ای نگرفتم با ۲۵سال سن اندازه ی پروستاتم۳۰هست می‌خوام بدونم آیا این التهاب قابل درمان هست یا نه؟؟اصلا التهابه یا بزرگی ؟؟خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام لطفا با کلیه مدارک به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1356 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.من 18سالمه و تقریبا 8ماه میشه که موقع انزال هیچ لذتی احساس نمیکنم و حسی شبیه به ادرار کردنه.قبل از انزال همه چیز خوبه تحریکم هم خوبه و حتی لذت چند ثانیه قبل از انزال هم دارم اما موقع انزال نه.موقع ادرار بعد از انزال هم سوزش و درد شدیدی احساس میکنم و بعضی وقت ها در ناحیه مقعد و پروستات احساس درد میکنم و احساس میکنم مثانم به طور کامل تخلیه نمیشه ازمایش هورمون هم دادم وpsa و تستسترون و همه عادی بود فقط پرولاکتین دو برابر حالت عادی بود ممنون میشم بگین مشکلم چیه و چطور درمان میشه و چه دارویی باید مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر ابراهیم دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 435 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بنده ۴۰ سالمه مدت ۴ ساله دیگه پرش منی ندارم و در رابطه جنسی بااینکه انزال میشم حس وبرانگیختی ندارم مایع منی دارم ومقدارش هم کمتر شده ایا شرایط درمان دارم ایا با جراحی این مشکل برطرف میشه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام نیازی به جراحی نیست با دارو حل میشود
  • تصویر کاربر سیدسعید دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز، خسته نباشید. موسوی هستم، جوان ۳۳ ساله و مجرد از تبریز. مشکلی که به خاطر اون مزاحمتون شدم، در رابطه با مشکل ادرار میباشد. متاسفانه در زمان پایان ادرار، احساس میکنم مثانه ام کاملا تخلیه نشده و بدین جهت مدت زمان بیشتری رو در دستشویی سپری میکنم تا این مسئله حل شود. در حقیقت بعد از اینکه ادرار، در اول بصورت نرمال تخلیه میشود،،بخاطر احساس وجود ادرار، در مثانه، مجبور به اعمال فشار میشوم و در اثر همین فشار، یواش،یواش جریان دوباره ادرار شروع و بعضا قطره قطره ادرار خارج شده و بعدا احساس تخلیه کامل مثانه رو پیدا میکنم. خواهشا جهت مرتفع گشتن این معظل راهکار ارایه فرمایید. گاها این مدت زمان طولانی شده و اذیت میشوم. آرزوی سلامتی خود و خوانواده محترمتان را دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام لطفا برای ویزیت آنلاین اقدام کنید
  • تصویر کاربر بهمن یکشنبه ۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    با عرض سلام، چند وقت هست که اوج جنس ندارم و کاها از ناحیه مثانه و پروستات درد دارم. گاهی آنتی بیوتیک مصرف میکنم درد از بین می‌ره اما اوج جنسی اصلا ندارم. متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام احتمالا دچار پروستاتیت شده اید
  • تصویر کاربر MsBz جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 769 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر ۱۷سالمه و یه هفته هست که در ادرارم لخته خون وجود داره و در شروع ادرار لخته خون خارج میشه
    لخته بسیار کوچک هست ولی در صبح که مدت زیادی از آخرین دفع ادرار گذشته، اقدام به دفع میکنم، لخته به مراتب بزرگتر هستش
    لطفا راهنمایی کنید
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی و آزمایش ادرار انجام دهید
  • تصویر کاربر پناه شنبه ۱۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    ۳۷سالمه سوزش شدید ادرار دارم گاهی ترشحات خونی هم دارم و موقع دفع ادرار احساس میکنم چیزی جلوی خروجو گرفته سنوگرافی انجام دادم تشخیص عفونت پروستات و مثانه داده و یه شن ریز هم تو کلیه ام هست لطفا راهنمایی کنید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام به پزشک مراجعه و انتی بیوتیک مصرف کنید
  • تصویر کاربر ج دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من۳۵سال سن دارم چندروزقبل دردی ازناحیه بالای الت شروع شدکم کم به بیزه ها ودور نافم به سوزش افتاد سونو گرفتم اندازه پروستات زده ۴۱*۳۱*۳۳ وباحجم۲۲cc آیا من دچاربزرگی پرستات شده ام چه کار کنم بادارو خوب میشه ممنونم ازلطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام اندازه پروستات شما نرمال است
درحال دریافت اطلاعات