درمان خانگی عفونت یا التهاب پروستات

آخرین بروزرسانی: 19 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

ما در این مقاله قصد داریم به درمان خانگی عفونت پروستات یا التهاب پروستات، بپردازیم. پروستاتیت که به التهاب پروستات اشاره دارد، بیماری سرطانی نیست، اما می تواند به شدت در زندگی روزانه شما اختلال ایجاد کند. اگر شما از این مشکل شایع رنج می برید، احتمالاً درد، ناراحتی یا تکرر ادرار را تجربه می کنید. 

پزشک برای شما درمان دارویی را تجویز می کند. اما اگر نمی توانید صبور باشید و فقط آنتی بیوتیک مصرف کنید و می خواهید هرچه سریعتر علائم بیماری خود را رفع کنید. علاوه بر توصیه های پزشک خود، می توانید از درمان های طبیعی برای درمان التهاب پروستات کمک بگیرید. 

درمان خانگی عفونت پروستات

درمان خانگی برای التهاب پروستات می تواند شامل: مکمل ها، تغییرات تغذیه ای و روش های درمانی در سبک زندگی مانند حمام نشیمن و یا مصرف برخی داروهای گیاهی مانند:

رفع التهاب پروستات با گیاه نخل اره ای (Saw Palmetto)

این گیاه یک ماده رایج در مکمل های مردان برای سلامت التهاب پروستات است. در بسیاری از تحقیقات، از نظر پزشکی ثابت شده است که گیاه نخل اره ای علائم التهاب پروستات را تسکین می بخشد.

درمان التهاب پروستات در طب سنتی

 

کاهش درد التهاب پروستات با مصرف کوئرستین (Quercetin) 

کوئرستین یک بیو فلانوئید است که می تواند بیماری های التهابی، مانند پروستاتیت را تسکین دهد. این ماده با مهار تولید ترکیبات التهابی، مانند هیستامین عمل می کند. مکمل های کوئرستین ممکن است به طور ویژه در تسکین درد مزمن لگن ناشی از التهاب پروستات نیز، مؤثر باشند.

گل مهر طلا (goldenseal)

گل مهر طلا یک داروی گیاهی برای التهاب پروستات می باشد. یکی از اجزای اصلی آن، بربرین است که، دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. 

همچنین این گیاه می تواند با سرما خوردگی و عفونت های ادراری مبارزه کند.

درمان التهاب پروستات با داروی گیاهی

درمان التهاب پروستات در طب سنتی

استحمام نشیمن (حمام سیتز) انجام دهید. شما می توانید از یک حمام نشیمن قابل حمل (لگن) استفاده کنید. آن را با مقداری آب گرم پر کنید و روزانه به مدت 20 دقیقه در آن بنشینید. به این مسئله طوری نگاه کنید که فرصت مناسبی برای مطالعه به دست آورده اید.

تسکین درد پروستات با طب سوزنی

طب سوزنی انجام دهید، این کار می تواند به تسکین درد التهاب پروستات کمک کند. اگر برای شما مهم نیست که با ده ها سوزن ریز سوراخ شوید، تحقیقات نشان داده اند که این روش می تواند به درمان التهاب پروستات در مردان کمک کند.

درمان التهاب پروستات با مصرف ویتامین D

ویتامین D ویتامینی است که معمولاً افراد از آن غافل شده و به اندازه کافی آن را مصرف نمی کنند. نشستن در دفتر در تمام طول روز به معنی جذب ویتامین D از خورشید نیست. خوشبختانه، این ماده در شمار محدودی از منابع غذایی وجود دارد. 

با پزشک خود، درباره نحوه ی مصرف ویتامین D صحبت کنید. مطالعات اولیه نشان می دهند که ویتامین D، به تسکین التهاب مزمن که از مشخصات التهاب پروستات می باشد، کمک می کند.

درمان التهاب پروستات با مصرف ویتامین دی

رژیم غذایی برای درمان التهاب پروستات

حفظ یک رژیم غذایی سالم می تواند به پیشگیری از التهاب پروستات و کاهش علائم آن کمک کند. برای داشتن یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه ها و غلات سبوس دار که حاوی مقدار زیادی فیبر هستند، تلاش کنید. 

نان سفید را با نان گندم جایگزین کنید. دانه های غیر معمول بیشتری را مانند کینوا در برنامه غذایی خود جای دهید. به جای چربی های اشباع در گوشت، چربی های اشباع نشده مانند، آواکادو را  برای مبارزه با التهاب پروستات جایگزین کنید. ماست را برای باکتری های سالم و چای سبز را برای کاتچین ها (نوعی آنتی اکسیدان که با التهاب مقابله می کند)، امتحان کنید.

پرهیز غذایی جهت رفع التهاب پروستات

پزشک احتمالا به شما گفته است که از غذاهای پرادویه برای رفع التهاب پروستات، پرهیز کنید. با مصرف این غذاها، علائم شما تشدید می شود. همچنین بهتر است از مصرف الکل، کافئین و غذاهای چرب نیز بپرهیزید. 

دکتر شهریار ناطق متخصص ارولوژی

برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات چه بخوریم؟

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رام جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    ۵۳ سال دارم
    سونوگرافی کلیه ولگن دادم چک ۶ ماه
    سنگ در کلیه راست ۲mmدارم
    اندازه پروستات34*36*37
    و24cc
    نرمال میباشد تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام مایعات زیاد مصرف کنید
  • تصویر کاربر شماره جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام ،۶۸ سال سن دارم ،از چهل سال قبل تا کنون تکرر ادرار داشتم،مخصوصا در فصل سرما،در گرما خوب میشد ولی نمیتوانستم مدت زیاد صبر و بعد تخلیه کنم ،معاینات هم نرمال بود ،ولی شب ها هرچه خواب بودم .اذیت نمیشدم ،و psa هم خوب بود ،تا اینکه دو سه هفته ای شب ها برای ادرار از خواب بیدار میشم(سه تاچهار بار و تا نشسته یا دراز کش بودم کنترل داشتم ،ولی در راه رسیدن به دستشویی امانم نمیداد،کم و بیش بهتر شده بودم ،ویک دوبار هم سوزش کمی در مجاری ادرار احساس کردم چند روز قبل بر حسب آزمایش سالیانه داوطلبی psa ،بعد از ۳۰ ساعت بعد از نزدیکی ناشتا آزمایش دادم ،نتیجه به شرح زیر
    psa 1.06 Free psa 0.23 % Free psa/Total psa 21.7
    حالا نمیدانم چه باید کرد استرس مرا بیشتر ناراحت میکند ،لطفا راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام میزان PSA شما بالا هست به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر نن شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1278 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من چربی ناحیه عانه دارم و پرده آلت تناسلی که باعث کوتاهی کاذب آلت شده. میخواستم ببینم برای جراحی پرده و چربی ها حدود هزینه چقدر هست؟ اگه لطف کنین ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام هزینه جراحی پس از معاینه مشخص میشود
  • تصویر کاربر مسعود شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 718 مشاهده پرسش
    آقای دکتر گیاهانی مثل نخل اره ای اشاره فرمودی که برای التهاب پروستات خوبه.. لطفا بگو چه کنم و چه بخورم که سطح psa در این سن کم پایین بیاد؟35 سالمه و 3/68 دو سال قبل آخرین بار
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام در ابتدا در یک مرکز معتبر آزمایش خود را تکرار کنید
  • تصویر کاربر عبدالنبی شنبه ۲۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    ازتامسون لیسون،وفینوستراید مصرف میکنم ،آیامصرف این،دارورا ادامه دهم،تاکی؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،بستگي به نظر پزشك معالج شما،علائم باليني و جواب ازمايش و سونوگرافي دارد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر