رانندگی بعد از عمل واریکوسل

آخرین بروزرسانی: 17 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

در این مقاله قصد داریم به دلایل ایجاد واریکوسل، رانندگی بعد از عمل واریکوسل، و اختلال نعوظ در اثر واریکوسل صحبت کنیم…

واریکوسل چیست؟

واریسی شدن و برجستگی وریدهای بیضه را اصطلاحا واریکوسل می گویند. واریکوسل شایع ترین عامل ناباروری در مردان است، بطوریکه شیوع آن حدود 15 درصد جمعیت آقایان را در بر میگیرد.

در 30 درصد مواقع افرادی که به دلیل ابتلا به واریکوسل دچار ناباروری شده اند، ناباروری اولیه (شخص تا کنون بچه دار نشده است) دارند و 70 درصد دیگر دچار ناباروری ثانویه (یعنی شخص قبلا” توانایی فرزند آوری و بارور کردن را داشته است اما اکنون ناباروراست) می باشد.

که این امر نشان دهنده ی این است که آسیب واریکوسل به بیضه و اسپرم سازی وابسته به زمان است. یعنی با گذشت زمان آسیب بیشتر شده و امکان ناباروری هم افزایش پیدا می کند.

دلایل ابتلا به واریکوسل

واریکوسل به سه درجه، گرید 1 ( واریکوسل خفیف)، واریکوسل گرید 2 (متوسط) و واریکوسل گرید 3 (شدید) تقسیم می شود. در این مقاله بطور ویژه راجع به واریکوسل خفیف یا درجه ۱ صحبت میکنیم. در کل دو دلیل عمده برای این آسیب ذکر شده است:

آیا امکان رانندگی بعد از عمل واریکوسل وجود دارد؟

انجام فعالیت های روزمره اعم از رانندگی، ورزش یا هر نوع فعالیت دیگر بعد از عمل واریکوسل هیچ ممنوعیتی ندارد و باعث عود بیماری نمی شود. اما رعایت این موارد برای جلوگیری از ایجاد درد در بازه ی زمانی بین 7 الی 10 روز توصیه می شود. پس رانندگی بعد از عمل واریکوسل از لحاظ سلامتی ممنوعیتی ندارد.

علت واریکوسل

واریکوسل خفیف یا گرید 1

در جستجوی علائم واریکوسل خفیف یا گرید 1 ، برجستگی های روی بیضه، با چشم قابل دیدن نیستند و معمولا پزشک از شما می خواهد تا نفس خود را در سینه حبس یا فشاری بر شکم خود وارد کنید، تا ورید های بیضه را بتواند لمس و تشخیص دهد.

آیا واریکوسل گرید یک باعث ناباروری شده و نیاز به جراحی دارد؟

واریکوسل گرید 1 معمولا باعث ایجاد ناباروری نمی شود. اما در مواردی که آزمایشات نشان دهنده ی اختلال در اسپرم شخص باشند و شخص، دلیل دیگری برای ناباروری نداشته باشد، (با در نظر گرفتن و چک کردن شراط سلامت همسر) در این حالت واریکوسل گرید 1، نیاز به جراحی دارد. یکی از نکات قابل توجه در واریکوسل افزایش میزان شکست DNA اسپرمها (DFI)، افزایش شانس ناپایداری جنین و در نتیجه افزایش شانس سقط جنین حاصله هست. 

آیا واریکوسل باعث اختلال نعوظ می شود؟

معمولا خیر، واریکوسل شدید در طول زمان  روی بیضه تاثیر گذاشته و باعث تحلیل و ‌کوچکی بیضه و در نتیجه کاهش تولید تستوسترون در بیضه می شود، از طرفی کاهش تستوسترون معمولا باعث اختلال در میل و تعداد دفعات رابطه جنسی می شود. اما روی نعوظ هیچ تاثیری ندارد. در واقع اختلال نعوظ ناشی از واریکوسل ثانویه و به علت استرس و اضطراب ناشی از آن است.

تاثیر جراحی واریکوسل به چه میزان است؟

معمولا واریکوسل باعث بهبود هشتاد درصدی در پارامترهای مربوط به آزمایش اسپرم خصوصا” افزایش حرکت اسپرمها و کاهش میزان شکست اسپرمها (کاهش DFI) میشود. از آنجاییکه یک دوره اسپرم سازی بین ۶۴ تا ۷۶ روز طول میکشد، اولین آزمایش اسپرم را حدود ۳ ماه پس از جراحی انجام میدهیم.

بهتر است بیمار طی این مدت بیضه خود را خنک نگه دارد، دخانیات مصرف نکند، میوه های قرمز حاوی انتی اکسیدان مصرف کرده و بنا بر نظر پزشک معالج داروهای تقویتی مصرف کند.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی 

در این مقاله به بررسی علت های درد بیضه بعد از عمل واریکوسل می پردازیم:

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جانان پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 106 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان وسط رابطه نعوذ خود را از دست میدم ممنون میشم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام به پزشک‌مراجعه کنید و دارو مصرف کنید
  • تصویر کاربر فرزانه یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتروقتتون بخیرمن تویک کلیم یه سنگ ۴.۶ودریک کلیه ی دیگه دوسنگ یکی ۵.۳ویه ۶میل دارم چه کارکنم که سریع دفع بشن
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام دارو،ورزش،افزایش مصرف مایعات
  • تصویر کاربر پیمان دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    با سلام لطفا عنایت داشته باشید و نظرتان را درباره سونوگرافی بنده اعلام فرمایید که آیا نیاز به عمل جراحی هستم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام بله
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 340 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشد
    آقای دکتر بنده ۳۷سال سن دارم و حدود پنج ماه قبل با علایم سوزش و درد بیضه به دکتر مراجعه کردم و ایشون برای بنده سونو و آزمایش اسپرم نوشتن که در آزمایش اولیه واریکوسل با قطر ۳٫۳در بیضه چپ مشاهده شد و فتق دو طرفه با توجه به آزمایش اسپرم دکتر برای بنده ویتامین ای تجویز کردن و گفتن چند ماه بعد مراجعه کنم بعد از پنج ماه مجدد سونو انجام دادم که قطر ۲٫۲ شده بود و فتق دو طرفه حال سوال بنده این است که واریکوسل دارم یا خیر و ضمنا نیاز به عمل هست چه واریکوسل چه فتق با تشکر ممنونم از حوصله جنابعاای
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام واریکوسل با دارو خوب نمی‌شود یکی از سونوگرافی های شما اشتباه است
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 428 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من 20 سالمه از 5 یا6 ساله پیش علامت های واریکوسل رو دارم اما 4 سالی هست که درد خیلی خفیفی داشتم. الان هم دردم بیشتر شده. می خواستم بدونم چجوری میتونم شما رو ملاقات کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا با مطب هماهنگ کنید ۸۸۳۶۷۳۵۳
درحال دریافت اطلاعات