قرص سیپروفلوکساسین برای عفونت ادراری

آخرین بروزرسانی: 26 دی 1401

در این مقاله می خوانید

عفونت کلیه جزو بیماری هایی است که به درمان سریع و مراجعه به پزشک نیاز دارد. در این مقاله ما سعی داریم به درمان عفونت کلیه با قرص سیپروفلوکساسین بپردازیم. از این دارو برای درمان عفونت‌های کلیوی یا مثانه و در کل دستگاه مجاری ادراری استفاده می‌شود. 

سیپروفلوکساسین در زمره داروهایی قرار دارد که به آن‌ها «فلوروکینولون» گفته می‌شود. این داروها منجر به توقف رشد باکتری‌ها می‌شوند. این آنتی‌بیوتیک تنها برای درمان عفونت‌های باکتریایی کاربرد دارد و برای درمان عفونت‌های ویروسی (مانند سرماخوردگی، آنفوالانزا) کاربردی ندارد.

اگر در مواردی که نیاز نیست، از آنتی‌بیوتیک استفاده کنید؛ احتمال دارد در آینده و در مواقعی که بدنتان مبتلا به عفونت شود، دیگر مصرف این داروها تاثیری نداشته باشد (مقاومت آنتی بیوتیکی).

درمان عفونت کلیه با سیپروفلوکساسین

معمولا باید روزانه یک عدد از این دارو را از طریق دهان و همراه با غذا یا بدون آن (طبق دستور پزشک) مصرف کرد. این دارو را نباید خرد کرد یا جوید. با انجام این کار ممکن است همه مواد شیمیایی موجود در دارو به صورت ناگهانی آزاد شود و خطر بروز عوارض جانبی هم افزایش خواهد یافت. 

تنها در صورتی که قرص‌ها خط تقسیم داشته باشند و پزشک داروساز به شما گفته باشد که می‌توانید آن‌ها را تقسیم کنید؛ این کار را انجام دهید. در غیر این‌صورت کل قرص را بدون خرد کردن یا جویدن قورت دهید.

سعی کنید برای تاثیرپذیری بیشتر این آنتی‌بیوتیک؛ آن را در برهه‌های زمانی منظم مصرف کنید. 

برای این‌که زمان مصرف دارو را بهتر به خاطر بسپارید؛ بهتر است آن را هر روز راس ساعتی مشخص مصرف کنید.

سیپروفلاکسین

طول مدت انجام درمان و دوز مصرفی آن به نوع بیماری شما و واکنش بدنتان بستگی دارد. همراه با مصرف این دارو، میزان مایعات مصرفی خود را نیز بالا ببرید (مگر این‌که پزشک دستور دیگری داده باشد).

تداخلات دارویی سیپروفلوکساسین

این دارو را حداقل 2 ساعت قبل یا 6 ساعت پس از مصرف سایر فرآورده‌هایی که ممکن است به آن متصل شوند، مصرف کنید. در غیر صورت میزان اثر آن کم خواهد شد. برخی از این فرآورده‌ها عبارتند از:

مصرف غذاهای سرشار از کلسیم مانند محصولات لبنی (مثل شیر و ماست) و آبمیوه‌های غنی‌شده با کلسیم می‌توانند اثربخشی این دارو را کاهش دهند. 

سعی کنید این دارو را حداقل دو ساعت قبل یا شش ساعت پس از مصرف غذاهای پرکلسیم مصرف کنید. این گونه غذاها می‌توانند باعث کاهش احتمال اتصال کلسیم به دارو و کم شدن اثربخشی آن شود.

شش علت درد کلیه راست

عوارض جانبی سیپروفلوکساسین

ممکن است پس از مصرف این دارو؛ احساس:

  • تهوع
  • اسهال
  • سرگیجه
  • منگی
  • سردرد
  • و مشکلات خواب

را تجربه کنید. اگر هر کدام از این نشانه‌ها بدتر شد یا تداوم یافت؛ این موضوع را با پزشک یا داروساز درمیان بگذارید.

عوارض جانبی جدی سیپروفلوکساسین

اگر دچار هر کدام از عوارض جانبی جدی این دارو شدید؛ سریعا به پزشک مراجعه کنید. از جمله عوارض جانبی جدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 
عوارض جانبی سیپروفلاکسین

در صورت مشاهده هر کدام از عوارض جانبی زیر سریعا به پزشک مراجعه کنید:

عوارض سیپروفلوکساسین در صورت مصرف مداوم

اگر این داروها را به مدت طولانی یا به طور مکرر مصرف کنید، ممکن است به برفک دهانی یا عفونت مخمری جدیدی دچار شوید. در صورت مشاهده لکه‌های سفید در دهان، تغییر ترشحات واژن یا علائم جدید دیگر با پزشک خود تماس بگیرید.

احتمال بسیار کمی وجود دارد که با مصرف این دارو دچار واکنش‌های آلرژیکی بسیار شدید شوید اما اگر با هر کدام از نشانه‌های واکنش‌های آلرژیکی جدی زیر مواجه شدید؛ در سریع‌ترین زمان ممکن با پزشک تماس بگیرید: 

  • کهیر
  • خارش
  • تورم صورت،زبان و حلق
  • سرگیجه شدید
  • مشکلات تنفسی

موارد احتیاط قبل از درمان عفونت کلیه با سیپروفلوکساسین

اگر به مصرف سیپروفلوکساسین یا فلوروکینولون‌های دیگری مانند نورفلوکساسین،جمیفلوکساسین،لووفلوکساسین، موکسیفلوکساسین یا اوفلوکساسین حساسیت دارید؛ این موضوع را قبل از شروع مصرف دارو به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

بهتر است اگر به طور کلی به مصرف داروهای خاصی حساسیت دارید؛ این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید. این محصول ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که منجر به واکنش‌های حساسیت‌زای بدن یا بروز مشکلات دیگری برای فرد مصرف‌کننده شود. راجع به جزییات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

سابقه ی پزشکی

قبل از مصرف این دارو راجع به سابقه پزشکی خود با پزشک یا داروساز صحبت کنید. 

از جمله مواردی که باید با این افراد درمیان بگذارید؛ می‌توان به سابقه ابتلا به:

موارد احتیاط قبل از درمان عفونت کلیه با سیپروفلاکسین​

احتمال دارد مصرف سیپروفلوکساسین بر ضربان قلب (طولانی شدن مدت ضربان قلب و دوره QT)، و یا منجر به نامنظم یا سریع شدن خطرناک ضربان قلب (در موارد بسیار نادری کشنده است) و نشانه‌های دیگری (مانند سرگیجه شدید، غش) شود که باید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به درمان آن‌ها اقدام کرد.

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه، مجاری ادراری و تناسلی

هر آنچه که باید درباره ی هیدرونفروز کلیه بدانید:

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فریما دوشنبه ۲۶ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با سلام،
    آیا می‌توان قرص سیپروفلوکساسین را تا روز قبل عمل جراحی ادامه داد چونکه مادرم عفونت ادراری راجع دارد و اگر قطع کند تا روز عمل امکان عفونت مجدد هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۶ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام بله،منعی ندارد
  • تصویر کاربر شبنم پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 791 مشاهده پرسش
    با سلام
    من مدت یک هفته ست که یورتروسکوپی برام انجام شده و چون فقط سنگ رو خرد کردند و بیرون نیاوردند برام سوند حالب یا دبل جی کار گذاشتند . متاسفانه بدنم خیلی واکنش نشون میده. حتی با وجود مسکن قوی ،درد خیلی شدید در قسمت کلیه و مثانه و پهلو ،تکرر ادرار شدید و تخلیه دردناک دارم و اصلا نمیتونم راحت دراز بکشم چون احساس میکنم باید دوباره برم دستشویی .اگه شب به مدت دو یا سه ساعت پشت سر هم بخوابم با درد شدید کلیه بیدار میشم و تخلیه ادرار دردناک دارم . من الان میتونم بعد از گذشت یک هفته سوند رو در بیارم ؟ مشکلی برام ایجاد نمیشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام ابتدا سی تی اسکن انجام دهید
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 407 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام بنده ابتدا هیپوسپادیاس خفیف داشتم و عمل کردم بعد تنگی مجاری داشتم و ۳ بار عمل کردم الان مشکل ادرار رنگی هنوز هست چا کنم ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام لطفا با کلیه مدارک به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مجيد دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 475 مشاهده پرسش
    سلام.مدتي است در زير پوست بيضه ام و چسبيده به پوست حالت يك غده به اندازه يك عدس در آمده و هيچ ارتباطي با بيضه ندارد و فقط مثل يك جوش زير پوستي است .بايد چيكار كنم.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام ابتدا ۱ هفته تا ۱۰ روز انتی بیوتیک مصرف کنید در صورت عدم بهبود بصورت سرپایی جراحی کنید
  • تصویر کاربر الف سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 443 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام .مادر من عفونت مثانه داره وتاحالابه چند دکتر مراجعه کرده ولی اثری نداره برایعفونتش چه دارویی تجویز میکنین ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر میثم چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 365 مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتر من ۲۵ سال سن دارم تکرر ادار دارم میانگین روزی ۱۲تا ۱۳ بار .سونو گرافی انجام دادم هم برای کلیه هم برای پروستات هم مثانه که هیچ کدام مشکل خاصی نداشت بعدا به دستور پزشک نوار مثانه انجام دادم که باز هم تست سالم و باقیمانده ادارار در مثانه بسیار کم تقریبا صفر است حتی در آزمایشات که انجام دادم هیچ کدام عفونت ندارد ولی دارو هم که خوردم قرص سیپروفلوکساسین هم به دستور پزشک مصرف کردم باز هم بهتر نشدم الان چند ماه دچار این بیماریم و کلافه شدم لطفا راهنمایی کنید .با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام لطفا برای ویزیت آنلاین اقدام کنید
  • تصویر کاربر جعفر چهارشنبه ۲۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 375 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ناطق بنده یه هفته است سمت کلیه راستم دارای درد خفیفی هست احساس می کنم کلیه ام ورم کرده است
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر ,, پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 401 مشاهده پرسش
    بنده چند روزی هست که درد در پهلوها دارم. و سوزش ادرار دارم. و حتی خون هم در ادرار دیده شده. تکرر ادرار دارم. قرص سیپروفلوکسازین هم مصرف كردم. خوب نشد.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام عفونت ادراری دارید به پزشک مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر