آیا زگیل تناسلی در مردان و زنان باعث ناباروری میشود؟

آخرین بروزرسانی: 24 اسفند 1401

در این مقاله می خوانید

عفونت اچ پی وی HPV (مخفف عبارت Human papillomavirus به معنی ویروس پاپیلومای انسانی) سلولهای اپی تلیال (سلولهای سطحی) غشای مخاطی دهان یا ناحیه تناسلی و بخشهایی از پوست مانند پشت، کف دست و پا را عفونی می کند. هر گونه تماسی با این نواحی فرد مبتلا به اچ پی وی، میتواند منجر به انتقال عفونت به شما شود.

عفونت اچ پی وی در افراد بزرگسالی که فعالیت جنسی دارند، شایع است. در برخی موارد بدن میتواند با این ویروس مقابله کرده و ظرف یکی دو سال خود را از شر آن خلاص کند. اما همیشه چنین اتفاقی رخ نداده و برخی از انواع آن میتوانند مشکلات جدی، برای سلامتی ایجاد کرده، و باعث بوجود آمدن زگیل تناسلی و یا سرطان شوند.

آیا زگیل تناسلی در مردان باعث ناباروری میشود؟

در یک پژوهش که در سال 2011 منتشر شد، مشخص شد مردانی که مایع منی آنها آلوده به این ویروس بوده است، ممکن است ناباروری را تجربه کنند. اگر اسپرم آلوده به اچ پی وی تخمک را بارور کند، ممکن است خطر سقط زود هنگام جنین، افزایش یابد.

در یک پژوهش در سال 2014 نیز مشخص شد اسپرم آلوده به اچ پی وی میتواند در ناباروری مردان و در کل در ناباروری زوجین نقش داشته باشد. علاوه بر این، در پژوهشی در سال 2015 یافته ها نشان داد اچ پی وی تاثیر منفی بر تحرک اسپرم میگذارد. با این حال تحقیقات بیشتری باید بر روی تاثیر اچ پی وی در باروری مردان، صورت گیرد تا نتیجه گیری قاطع انجام شود.

عفونت اچ پی وی و تاثیر آن بر بارداری زنان

عفونت اچ پی وی و تاثیر آن بر بارداری زنان

اگر این عفونت را درمان نکنید، همانند بسیاری دیگر از عفونتهای مقاربتی میتواند باعث ناباروری شود. اگر چه ویروس HPV بر توانایی لقاح و تشکیل نطفه تاثیری ندارد اما مواردی از مشکلات باروری، ناشی از HPV گزارش شده است.

برخی گونه های اچ پی وی احتمال سرطان دهانه رحم را افزایش میدهند. در این موارد ممکن است، برداشتن سلولهای پیش سرطانی یا سرطانی دهانه رحم بر باروری فرد تاثیر بگذارد.

آیا واکسن اچ پی وی (گارداسیل) تاثیری بر باروری میگذارد؟

واکسن گارداسیل چون از ابتلا به سرطان دهانه رحم ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی پیشگیری میکند، و شخص می تواند بارداری بهتری را تجربه کنند.

متاسفانه در حال حاضر آزمایش HPV دقیقی برای مردان در دسترس نیست. زنانی که فعالیت جنسی دارند در مورد غربالگری اچ پی وی با پزشک خود باید صحبت کنند. اگر در حال حاضر برای بارداری اقدام نکرده اید و فعلا قصد آن را ندارید در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید تا احتمال سرایت یا ابتلا به اچ پی وی را به حداقل برسد.

آیا عفونت اچ پی وی بر زایمان تاثیر گذار است؟

به طور کلی اچ پی وی یک عفونت پر خطر برای بارداری محسوب نمی شود. هنوز شواهدی از ایجاد مشکلات داخل رحمی دیده نشده است. احتمال سرایت عفونت اچ پی وی به جنین در حین زایمان طبیعی کم است. 

زگیل تناسلی، معمولا تاثیری بر زایمان ندارد، اما گاهی زگیل به قدری بزرگ است که باعث خونریزی در زایمان می شود. در موارد نادر زگیل به قدری رشد میکند که ممکن است مجرای تولد کودک را مسدود کند یا زایمان طبیعی را سخت تر نماید. در این شرایط احتمالا سزارین توصیه میشود.

📛پاپیلومای انسانی یا زگیل تناسلی حین زایمان، به کودک منتقل می شود؟

آلودگی به اچ پی وی در دوران بارداری تاثیری بر سلامت کودک نمیگذارد. امکان انتقال ویروس به جنین در دوران بارداری یا در حین زایمان وجود دارد اما احتمال آن کم است. پژوهشهایی که در مورد احتمال انتقال ویروس پاپیلومای انسانی از مادر به کودک صورت گرفته اند، نتایج متفاوتی را نشان میدهند. 

در یک پژوهش در سال 2016 محققان دریافتند حدود 11 درصد از نوزادانی که از مادران مبتلا به اچ پی وی متولد شده اند، به این ویروس آلوده بودند. اما این تحقیقات باید گسترده تر شود.

بیشتر کودکانی که در رحم مادر دچار عفونت اچ پی وی میشوند، ویروس در بدنشان از بین میرود بدون این که مشکلات بلند مدت برایشان ایجاد شود.

زگیل تناسلی حین زایمان، به کودک منتقل می شود؟

در موارد نادر زگیل تناسلی ممکن است به کودک منتقل شود. زگیل در حنجره یا تارهای صوتی کودک ممکن است تشکیل شود. هنگامی که زگیل در این نواحی ایجاد میشود به آن پاپیلوماتوز تنفسی راجعه (Recurrent Respiratory Papillomatosis) می گویند، و درمان آن شامل  جراحی برداشتن زایده های تشکیل شده است.

اچ پی وی در دوران بارداری چگونه تشخیص داده میشود؟

در دوران بارداری در حالت معمول آزمایش اچ پی وی گرفته نمیشود مگر این که دلیلی برای انجام آن وجود داشته باشد. تشخیص این عفونت زمانی اتفاق می افتد که دکتر متوجه زگیل تناسلی شما شود و یا در آزمایش روتین پاپ اسمیر مشخص شود.

در پاپ اسمیر، دکتر با یک ابزار کوچکی مشابه گوش پاک کن (سواب) تعداد کمی از سلولهای دهانه رحم را برمیدارد و برای آزمایشگاه ارسال میکند تا در زیر میکروسکوپ بررسی شود و وجود سلولهای غیر طبیعی پیش سرطانی یا سرطانی شناسایی شود. وجود سلولهای پیش سرطانی میتواند نشان دهنده عفونت اچ پی وی باشد.

آیا بعد از درمان زگیل تناسلی می توان رابطه داشت؟

در صورت ابتلا به عفونت اچ پی وی، درمان در بارداری چگونه است؟

هیچ دارویی برای از بین بردن خود ویروس پاپیلومای انسانی وجود ندارد بلکه درمان حول کنترل علائم صورت میگیرد. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این عفونت مقاربتی وجود ندارد و در اکثر موارد  نیازی به درمان در دوران ‌بارداری وجود ندارد.

نگران تاثیر عفونت اچ پی وی بر جنین نباشید، چراکه در اغلب موارد خطری کودک شما را تهدید نمیکند. زگیل تناسلی در بارداری تحت درمان قرار نمیگیرد مگر این که بزرگ یا آزار دهنده باشد. در این موارد درمان با لیزر یا انجماد درمانی (کرایوتراپی)، سوزن حرارتی و یا جراحی با چاقو انجام میشود.

در صورت صلاح دید پزشک،برای برداشتن سلولهای غیر طبیعی (پیش سرطانی یا سرطانی) و یا زگیل تناسلی، تکنیک های زیر مورد استفاده قرار میگیرد:

✅کرایوتراپی یا فریز کردن زگیل تناسلی

در این روش با منجمد کردن، سلولهای غیر طبیعی از بین میروند. کرایوتراپی روش انتخابی برای درمان HPV می باشد.

✅نمونه برداری مخروطی

در این روش بخشی از دهانه رحم برداشته میشود.

✅برداشتن با حلقه الکتریکی

در این روش سلولها با یک سیم حلقوی که حاوی جریان الکتریکی است، برداشته میشوند.

آیا درمان عفونت اچ پی وی تاثیری بر باروری زنان میگذارد؟

این روشهای از بین بردن ضایعه HPV ممکن است بر توانایی باروری یا رسیدن به پایان دوره بارداری تاثیر بگذارند چرا که برداشتن سلولها میتواند تولید مخاط دهانه رحم را تغییر دهد. همچنین ممکن است این درمان باعث تنگی سوراخ دهانه رحم شود. تنگی سوراخ دهانه رحم باعث میشود اسپرم سخت تر بتواند به تخمک برسد و آن را بارور نماید.

برخی درمانها ممکن است باعث ضعیف شدن دهانه رحم شوند اگرچه این درمان‌ها مستقیما باعث ناباروری یا دشوار شدن بارداری نمیشوند، اما میتوانند منجر به ناکارامدی دهانه رحم شوند که‌ این امر باعث میشود پیش از فرا رسیدن زمان زایمان، دهانه رحم گشاد و نازک شود.

عفونت اچ پی وی بعد از زایمان چگونه درمان میشود؟

اگر آزمایش پاپ اسمیر نشان دهد سلولهای پیش سرطانی در دهانه رحم شکل گرفته اند، ممکن است دکتر منتظر بماند تا زایمان کنید و پس از آن، آزمایش پاپ اسمیر را تکرار کند. غالب عفونتهای HPV حین بارداری بدون درمان و صرفا با تقویت سیستم ایمنی بیمار برطرف میشوند. 

اگر هنوز هم سلولهای غیر طبیعی پس از زایمان وجود داشته باشند، درمان برداشتن بافتهای غیر طبیعی با یکی از روشهای زیر صورت میگیرد:

  • کرایوسرجری یا انجماد درمانی (که درمانی برگزیده است)
  • نمونه برداری مخروطی
  • برداشتن با حلقه الکتریکی
 

📛شیردهی و ویروس زگیل تناسلی

خوشبختانه شواهد علمی نشان نمیدهند ویروس پاپیلومای انسانی در زنان از طریق شیردهی به کودک منتقل میشود و امکان  انتقال این بیماری از طریق شیر بسیار کم است. 
در واقع پادتنهایی که در شیر مادر وجود دارند از بدن کودک در مقابل بسیاری از بیماریها و عوارض جلوگیری میکنند.
 
هیچ توصیه رسمی مبنی بر صرفنظر از شیردهی در مادرانی که اچ پی وی دارند، وجود ندارد و پژوهشها نشان میدهد، فواید شیردهی در این شرایط بر معایب احتمالی آن برتری دارد.

بهترین زمان برای واکسن اچ پی وی (گارداسیل) چه سنی است؟

دستورالعمل های قدیمی تر توصیه میکردند زنان بین 11 تا 26 سالگی و مردان در 21 سالگی واکسن گارداسیل یا اچ پی وی را دریافت کنند. اما دستورالعمل های جدیدتر عنوان کردند، امکان تزریق واکسن گارداسیل تا سن 45 سالگی برای زنان و مردان وجود دارد. واکسیناسیون کامل اچ پی وی شامل دو یا سه دوز است:

💉نوبت اول: برای بیشتر افراد تا پیش از 15 سالگی توصیه میشود. 

💉نوبت دوم: باید بین 6 تا 12 ماه بعد از نوبت اول دریافت شود.

💉نوبت سوم: این نوبت برای کسانی است، که پس از 15 سالگی نوبت اول را زده اند و یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

واکسن زگیل تناسلی

📛تزریق واکسن گارداسیل در دوران بارداری

اگر پیش از باردار شدن واکسن اچ پی وی را نزده اید یا واکسن زدن را شروع کرده اید اما هنوز به پایان نرسیده است، باید تا زایمان صبر کنید و پس از آن این کار را انجام دهید. زدن واکسن اچ پی وی به زنان باردار توصیه نمیشود.

آیا ابتلا به زگیل تناسلی نشانه ی عدم وفاداری در رابطه است؟

خیر. عفونت اچ پی وی میتواند مدت زیادی در حالت غیر فعال و خواب در بدن بماند و مدتها هیچ علامتی ایجاد نکند. حتی ممکن است سالها طول بکشد تا متوجه آن شوید. از آنجایی که زوجین در تماس نزدیک با هم هستند، نمیتوان در نهایت مشخص کرد کدام یک ویروس را به دیگری منتقل کرده است یا منشا آن از کجا بوده است.

📛کاندوم و جلوگیری از زگیل تناسلی

کاندوم به محافظت در مقابل برخی عفونتهای مقاربتی از جمله هپاتیت، ایدز و سوزاک که از طریق مایعات بدن منتقل میشوند، کمک میکند. اما در مورد بیماریهایی که از طریق تماس پوست با پوست منتقل میشوند حتی با وجود کاندوم، امکان سرایت وجود دارد. بنابراین غربالگری اچ پی وی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در صورت ابتلا به اچ پی وی، این ویروس تا اخر عمر با من است؟

اگر چه ممکن است زگیل تناسلی پس از درمان باز هم برگردد یا رشد سلولهای غیر طبیعی یا پیش سرطانی دهانه رحم مجددا اتفاق بیفتد اما همیشه چنین چیزی تجربه نمیشود. ممکن است تنها یک دوره علائم داشته باشید و هرگز دیگر دوباره علائم برنگردد. ممکن است سیستم ایمنی بتواند ویروس را به طور کامل دفع کند.

با این حال اگر سیستم ایمنی تان ضعیف باشد، ممکن است علائم به صورت دوره ای برگردند. بنابراین بهترین کار برای جلوگیری از عود ضایعات تقویت سیستم ایمنی و عدم مصرف دخانیات است.

آزمایش اچ پی وی

آزمایش اچ پی وی به سادگی آزمایش، دیگر بیماریهای مقاربتی نیست و تستهای معتبر زیادی برای این کار وجود ندارد. در این زمینه با پزشک متخصص مشورت کنید.

آزمایش پاپ اسمیر هر سه تا پنج سال یک بار انجام میشود اما در کسانی که دیسپلازی دهانه رحم، خونریزی غیر طبیعی و یا تغییراتی در معاینه بدنی داشته اند ممکن است لازم باشد دفعات آن بیشتر شود. اما آزمایش اچ پی وی به عنوان بخشی از این غربالگری انجام نمیشود مگر این که دلیل خاصی داشته باشد.

جلوگیری از اچ پی وی

این بیماری ویروسی مقاربتی از طریق تماس پوست با پوست سرایت میکند، یعنی کاندوم همیشه نمیتواند جلوی بیمار شدن شما را بگیرد. تنها راه محافظت در مقابل این عفونت مقاربتی، عدم رابطه جنسی است که انتظاری غیر واقعی است. اگر به عفونت اچ پی وی در خود یا شریک جنسی خود شک دارید با پزشک صحبت کنید. 

اگر هر دو در یک رابطه تک همسری بمانید و شریک جنسی دیگری نداشته باشید، ممکن است اینقدر ویروس را به هم پاس دهید تا ویروس غیر فعال شود. در این مرحله بدن میتواند ایمنی طبیعی در مقابل آن پیدا کند. با این حال چکاپهای منظم نباید فراموش شود.

دکتر شهریا ناطق جراح کلیه و متخصص اورولوژی

گالری عکس واضح از زگیل تناسلی مردان و زنان

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آرین جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 681 مشاهده پرسش
    با سلام
    میخواستم ببینم این واکسن رو از کجا باید بگیریم و اینکه هزینش چقدر؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام واکسن پاپیلوگارد در داروخانه های خاص موجود است
  • تصویر کاربر کامران پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 824 مشاهده پرسش
    بیماری هاشیمۆتۆ دوسالە دارم وباخوردن قرص هرروز صبح باتوصیە پزشک نرمال شدم ولی مشکل نعوظ و زود انزالیم برطرف نشدە
    دکتراورولۆژی رفتم قرصهای اسندافیل و تالادفیل و داپوکسن دادە بهم کە موقتین و خوب نمیشم مثە قبل و مشکل قند و چربی خون و تریگلیسرید و کبد چرب هم ندارم!
    پرولاکتینم نرمالە 5 هست
    تستوسترۆن4
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام امکان تجویز دارو از طریق سایت وجود ندارد
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    ۴ماه هست که دوچار عدم نعوظ شدم قند ندارم کلسترول خوبه یعنی با دارو تحت کنترل هست فشار خون با دلتیازیم تحت کنترل هست مشکل خانوادگی ندارم همسرم بسیار مهربان وعالی هست. همیشه به صورت موقت دوچار این حالت می شدم ولی برطرف می شد اما این بار بسیار طولانی شده نمی دانم از عوارض واکسن کرونا هست که زدم یا مربوط به چیز دیگر هست به هیچ دارویی نه گیاهی نه قرص های رایج جواب نمی ده ۴۶ سال سن دارم و۱۶۷ اندازه قد باوزن ۹۷ کیلو در ضمن سابقه کلیه درد وشن کلیه دارم الآن هم سنگ هفت میلی دارم به تازگی دوچار زانو درد هم شدم که حدس خودم مربوط به کلیه وشن کلیه باشه آزمایش پروستات دادم مشکلی نداره فقط کراتین روی یک ممیز یازده هست بااین اوضاع برای من چه پیشنهادی دارین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا با کلیه مدارک به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مینا شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 627 مشاهده پرسش
    ایا تبخال تناسلی زنان باعث سردی رابطه جنسی میشود وچه علایمی را دربدن فرد مبتلا ایجاد میکند؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورت درد میتواند باعث سردی رابطه شود
  • تصویر کاربر جمیل... پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 922 مشاهده پرسش
    دکترجان سلام
    آقای۵۰ساله ای هستم که حدود ۲۵ساله تریاک وشیره مصرف میکنم
    در این۵سال آخر دچار زودانزالی و عدم نعوظ شدیدی شده ام ، لطفآ کمکم کنید که زندگیم بخطر افتاده ، چه داروهایی بخورم؟
    البته ۷ساله از طرف کلینک ترک اعتیاد شربت سفید متادون مصرف میکردم احتمال دادم از اون باشه جدیدآ کنار گذاشتم ودرحال مصرف شربت سیاه اپیوم و شیره هستم
    چونکه درروستای شمال کشورزندگی میکنم وازتهران خیلی راهم دورهست وقادربه مراجعه حضوری درمطب نیستم ، دکتر جان بخاطر خدا بفریادم برس و کمکم کن...
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام زود انزالی شما به علت مصرف طولانی مدت مواد مخدر است حتما تحت نظر روانپزشک است
  • تصویر کاربر علی جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 792 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر

    بنده ۵۳ سال سن دارم، بیش از یکسال است که مشکل انزال و نعوض کامل پیدا کردم، همچنین در زمان رابطه مایع منی از غلظت کمی برخوردار بوده( تقریبا آبکی بوده) و بدون جهش و به اصطلاح بدون پرتاپ خارج می‌شود.
    بیماری خاصی ندارم و دارویی نیز مصرف نمی کنم.
    با توجه به اینکه اکنون فرزند دار شدن برایم اهمیت دارد آیا مشکلی در این خصوص وجود دارد یا خیر؟ ضمنا باید اضافه کنم که بنده به دلیل شرایط شغلی مدت یکسالی رابطه زناشویی نداشته ام،آیا این شرایط در وضع بوجود آمده موثر است یا خیر؟ آیا نیاز به درمان دارم؟ لطفا در صورت نیاز برای ویزیت حضوری ، راهنمایی فرمایید.
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام لطفا با جواب سونوگرافی از بیضه ها،آزمایش اسپرم و آزمایش هورمون به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر Sayan جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    سلام گفتید عکس بفرستم سوال من این بود:
    ((ببخشید نزدیک ۲ سال میشه که که یه خال گوشتی روی کیسه بیضه من وجود داره درد یا خارش یا سوزش هم نداره و زیاد هم نشده ولی من و پدرم یه خال گوشتی کوچیک تر روی گردنمون داریم آیا ممکنه این زیگیل تناسلی باشه یا فقط یه زائده معمولیه؟)) من ۱۷ سالمه رابطه جنسی هم نداشتم ولی این زائده واسم نگران کننده و جای سوال بود ولی من فکر کنم فیبروما باشه درسته؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ظاهرش به خال گوشتی میخورد گرچه بهتر است معاینه شوید
  • تصویر کاربر مهران چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 27 ساله هستم و از سن 15 سالگی خودارضایی دارم
    به تازگی نامزد کرده ام و نزدیکی داریم و بعدازشروع رابطه و دخول انزال بهم دست میده زیر 20ثانیه
    اوایل با کندوم تاخیری میتوانستم نزدیکی کنم و همه چی خوب بود
    بعد از چند ماه الان که شروع به نزدیکی میکنم احساس میکنم دارم حتی با کاندوم دوباره زود انزال میشم وپس از جلوگیری از این کار نعوظم رو بلافاصله از دست میدم. (البته دچار یک فشار روحی هم شده ام به دلیل از دست دادن کارم)
    چه راه کاری رو پیشنهاد میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،كاندوم تاخيري به هيچ وجه گزينه خوبي نيست
      در انها براي تاخير در انزال از مواد صرع كننده استفاده ميكنند كه خود انها سبب اختلال نعوظ ميشوند
      لطفا" جهت درمان به مطب مراجعه كنيد
درحال دریافت اطلاعات