طول عمر بیماران سرطان مثانه

آخرین بروزرسانی: 15 اسفند 1402

در این مقاله می خوانید

سرطان مثانه خصوصا در صورت درمان زود هنگام، اغلب درمان شده و بهبود می یابد. با این حال، امکان بازگشت و عود مجدد این سرطان وجود دارد. به طور کلی، احتمال درمان سرطان به نوع سرطان و میزان انتشار آن بستگی دارد. این بیماری به ندرت کشنده بوده اما احتمال عود آن پس از درمان وجود دارد. طول عمر بیمار مبتلا به سرطان مثانه نیز به شدت انتشار آن بستگی دارد.

سرطان مثانه خوش خیم و بدخیم

سرطان مثانه در 90 درصد افراد مبتلا، در بافت پوششی این اندام به وجود می آید. این سرطان درجه های پایین و بالا دارد. سرطان مثانه با درجه پایین (بدخیمی کم)، بدین معناست که بدخیمی، به سلول های عضلانی اطراف مثانه هجوم نبرده است. 

اما در سرطان های مثانه با درجه بالا (بدخیمی زیاد) احتمال انتشار سرطان به دیگر نواحی بدن بیشتر است. تقریبا تمامی مرگ و میر های ناشی از سرطان مثانه از این نوع سرطان ناشی شده و روش های درمانی آن پیچیده تر است.

هنگامی که ابتلای بیمار به سرطان مثانه تشخیص داده شد، پزشک با استفاده از فرایندی به نام مرحله بندی، نوع سرطان فرد را تعیین می کند. این فرایند اطلاعات دقیقی درباره محل سرطان و انتشار یافتن یا نیافتن آن به دیگر بخش های بدن ارائه می دهد.

درجه بندی سرطان مثانه

علاوه بر مرحله بندی، سرطان مثانه با درجه آن نیز توصیف می شود. برای دانستن درجه سرطان، پزشکان سلول های سرطانی را همراه با سلول های سالم، زیر میکروسکوپ بررسی می کنند. سلول های سرطانی با درجه پایین شباهت بیشتری با بافت سالم دارند اما سلول های سرطانی با درجه بالا، دارای ظاهری متفاوت هستند.
سرطان مثانه

علائم سرطان مثانه بدخیم

شایع‌ترین علائم سرطان مثانه بدخیم عبارتند از:

علائم متاستاز سرطان مثانه

شایع‌ترین علائم متاستاز در سرطان مثانه عبارتند از:

عود سرطان مثانه

سرطان های مثانه با درجه پایین، گاهی پس از درمان دوباره عود کرده، اما معمولا به عضلات مثانه یا دیگر نواحی بدن انتشار نمی یابد. سرطان مثانه با درجه بالا نیز تمایل به بازگشت داشته اما احتمال انتشار آن ها به عضلات مثانه و یا دیگر نواحی بدن بیشتر است. سرطان مثانه با درجه بالا تقریبا عامل تمامی مرگ و میر های ناشی از سرطان مثانه است.

طول عمر بیماران سرطان مثانه

باید به یاد داشت که درمان های سرطان مثانه هر ساله پیشرفت داشته و درصد موفقیت بالاتری دارند. برای مثال، آمار 10 ساله بقای مبتلایان به سرطان مثانه، بر اساس نتایج افرادی است که 10 سال پیش به سرطان  مبتلا شده اند و در همان دوران تحت درمان قرار گرفته اند. امکان دارد، گزینه های درمانی ده سال پیش درصد موفقیت کمتری نسبت به درمان های امروزه داشته باشند. 

پیش بینی کردن آینده ی یک فرد مبتلا به سرطان مثانه به خیلی از شرایط بستگی دارد. بر اساس بیانیه ی موسسه سرطان امریکا، احتمال بقای افراد در یک بازه ی زمانی ۵ سال به شرح زیر می باشد:

 

احتمال بقا در یک دوره ۵ سال در بیماران مبتلا به سرطان مثانه با stage 0، حدود ۹۸ درصد می باشد.

🔔 احتمال بقا در یک دوره ۵ سال در بیماران مبتلا به سرطان مثانه با stage 1، حدود ۸۸ درصد می باشد.

🔔احتمال بقا در یک دوره ۵ سال در بیماران مبتلا به سرطان مثانه با stage 2، حدود ۶۳ درصد می باشد.

 

🔔احتمال بقا در یک دوره ۵ سال در بیماران مبتلا به سرطان مثانه با stage 3، حدود ۴۶ درصد می باشد.

 

🔔احتمال بقا در یک دوره ۵ سال در بیماران مبتلا به سرطان مثانه با stage 4، حدود ۱۵ درصد می باشد.

پس از ابتلا به سرطان مثانه

موسسه ملی سرطان احتمال 5 سال بقا در افراد مبتلا به هر مرحله ای از سرطان مثانه را 77 درصد تخمین می زند. این بدان معناست که از هر 4 نفری که مبتلا تشخیص داده می شوند 3 نفر تا بیش از 5 سال به زندگی خود ادامه خواهند داد.

میزان بقای مبتلایان به سرطان مثانه بر اساس مرحله بیماری

میزان بقای مبتلایان به سرطان مثانه، همچنین بر اساس مرحله بیماری در هنگام تشخیص نیز دسته بندی می شود. مرحله سرطان به میزان پیشرفت بیماری و احتمال انتشار آن به دیگر بخش های بدن اشاره دارد. میزان بقای 5 ساله برای افراد مبتلا به سرطان مثانه به شرح زیر است:

🔸سرطان مثانه درجا

این سرطان تنها در سلول های اولیه خود وجود داشته و احتمال بقای 5 ساله در آن 96 درصد است.  

مراحل سرطان مثانه

🔸سرطان مثانه موضعی

این مورد گاهی اوقات با عنوان مرحله اول شناخته شده و احتمال بقای 5 ساله در آن 70 درصد است.

🔸سرایت سرطان به غدد لنفاوی

در سرطان مثانه ای که به غدد لنفی مجاور حمله ور شده، احتمال بقای 5 ساله 35 درصد است.

🔸سرطان انتشار یافته 

در سرطان مثانه انتشار یافته احتمال بقای 5 ساله، 5درصد است. از این مرحله گاها با عنوان مرحله چهارم سرطان نیز یاد می شود.

تشخیص سرطان مثانه و جلوگیری از عود دوباره سرطان

آیا سرطان مثانه درمان قطعی دارد؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی پزشکی، روش‌های زیادی برای درمان سرطان مثانه به وجود آمده است. اما همه این روش‌ها به نوع مرحله سرطان مثانه، مشخصات تومور و وجود خطرات احتمالی برای بیمار، بستگی دارد. برای مثال:

درمان موضعی با استفاده از جراحی، شیمی درمانی ،ایمونوتراپی موضعی و شیمی درمانی؛ انجام می‌شود.

مثال:

1_ عمل جراحی برای برداشتن تومور از طریق مجرای ادرار

این روش مثل روشی است که برای تشخیص سرطان مثانه هم استفاده می‌شود. در این عمل، یک سیم الکتریکی به سر سیستوسکوپ وصل می‌شود و پس از وارد شدن به مثانه بیمار؛ با استفاده از جریان الکتریکی و یا لیرز قوی، سلول‌ها سرطانی را که در مثانه هستند سوزانده و از بین می‌برد. این روش بیشتر برای سرطان‌هایی که در مراحل اول هستند کاربرد دارد و استفاده می‌شود. 

2_ درمان سیستمیک

این روش با استفاده از شیمی درمانی سیستمیک روی سلول‌های سرطانی کل بدن عمل می‌کند:

مثال؛ 

شیمی درمانی که با کمک یک یا چند مدل دارو برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود .این شیمی درمانی به دو صورت انجام می‌شود:
اول تزریق وریدی، این عمل اغلب قبل از عمل برداشتن مثانه انجام شده و گاهی اوقات برای درمان سرطان‌های بدخیم، از شیمی درمانی و پرتودرمانی به صورت ترکیبی برای درمان سرطان مثانه استفاده می‌شود.

برداشتن مثانه در سرطان مثانه

یکی از روش‌های درمان سرطان مثانه، برداشتن کامل مثانه سرطانی است؛ که به آن سیستکتومی گفته می‌شود. در این روش درمان یا همه مثانه فرد مبتلا یا بخشی از آن برداشته و از بدن خارج می‌شود. در عمل جزئی این روش، پزشک تنها قسمتی از مثانه که دارای سلول‌های سرطانی است را برداشته و خارج می‌کند؛ ولی در جراحی سیستکتومی رادیکال که سلول‌های سرطانی به نواحی و اندام‌های دیگر نفوذ کرده‌اند، پزشک همه مثانه و بخشی از بافت‌ها و غدد لنفاوی آلوده‌ به سلول‌های سرطانی را برمی‌دارد. 

در سرطان مثانه آقایان، در این عمل رادیکال ممکن است، پروستات هم به همراه مثانه برداشته شود. در سرطان مثانه زنان نیز، علاوه بر مثانه ممکن است رحم، تخمدان‌ها و قسمتی از واژن هم برداشته شود.

بنابراین با توجه به اطلاعات بالا روش‌های مختلفی برای درمان سرطان مثانه وجود دارد که عمل جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی نمونه‌هایی از درمان‌های سرطان مثانه هستند. توجه کنید که طول عمر بیماران بستگی به نوع و روش درمان آن‌ها دارد. 

توجه داشته باشید که درمان سرطان مثانه به معنی کامل خوب شدن بیمار و بهبود سرطان نیست؛ و ممکن است بعد از درمان هم سلول‌های سرطانی دوباره بازگشته و باعث عود شدن مجدد بیماری فرد شوند و در نتیجه نیاز به درمان دوباره داشته باشد.

برای تشخیص روش درمان و نوع عمل شما را باید حتما متخصص اورولوژی طبق آزمایشات مختلف، تشخیص دهد. چراکه این عمل‌ها خطرناک هستند و انتخاب نوع درمان به دست بیمار نیست. اگر تحت درمان هستید با مشاهده کوچک‌ترین علائم باید حتما به پزشک خود مراجعه کرده و علت را جویا شوید. همچنین نسبت به سلامتی خود بی اعتنا نباشید؛ چراکه تشخیص به موقع همه بیماری‌ها و پیشگیری از آن‌ها، می‌تواند جان شما را نجات دهد.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره ی اینکه آیا سرطان مثانه کشنده است، می توانید سوالات خود را در سیستم پرسش و پاسخ دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی ثبت و پاسخ خود را دریافت کنید…

یکی از بیماری‌های پرخطری که امروزه وجود دارد سرطان مثانه هست. سرطان مثانه یک تومور بدخیم است که از سلول‌های خود مثانه نشات می‌گیرد. البته به این نکته هم توجه کنید که تشخیص به موقع و پیشگیری می‌تواند در درمان سرطان مثانه و طول عمر بیماران سرطان مثانه تاثیر زیادی داشته باشد. طول عمر کسانی که مبتلا به این بیماری می‌شوند بستگی به مرحله سرطان افراد دارد پس این طول عمر در همه افراد یکسان نيست.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ابوالفضل یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    پدرم دوسال مبتلا به سرتان مثانه شده جلسه اول غدد داخل مثانه تراشیده شد ولی بازم رشد کرد
    شیمی درمانی انجام دادیم داخل مثانه بهتر شد
    ولی دوباره رشد میکنه و احساس درد دارند
    دکتر پیشنهاد مثانه مصنوعی داده
    آيا مفید است پدرم 52سال سن دارد
    متشکراز لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا با کلیه مدارک به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مرتضی سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    از15سال قبل تاحالاروی بیضه دوتاجوش سفت ومحکم وجودداردمیخوام بدونم زگیل تناسلی هست یانه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام بعید است هر چند بهتر است معاینه شوید
  • تصویر کاربر محمدعلی شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 752 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیداقای دکتر پدرم ٦٢ سال سن داردو مبتلا به سرطان خیلی بدخیم پرستات شده است ودرمرکزدرمانی رازی رشت تابحال درطی یک ماه گذشته سه عمل انجام داده است ودکترشاهرخی گفته است که مراحل بیماریش باتوجه به ازمایشات به عمل امده از پدرم خیلی بدخیم ودرحال پیشرفت است وبایدیاشیمی درمانی شودیامثانه اش برداشته شود . ممنون میشوم از شماکه راهنمایی کنیدبین این دوتا گزینه کدام راانتخاب کنیم . شیمی درمانی را ? یا برداشتن مثانه را?
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام اگر توان جراحی دارند برداشت مثانه
  • تصویر کاربر مجید شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 764 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام. بنده ۳۸ سال دارم و دوسال است که دچار عدم نعوظ در رابطه زناشویی می شوم و به ناچار قرص تادالافیل سیترات (CIALIS) مصرف می کنم. علت به نظر شما چیست؟ بسیار ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام در سن شما بیشتر مسائل روحی روانی است
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 735 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر عمل سیستوسکوپی بیهوشی انجام میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام هم با بیهوشی هم با بی حسی قابل انجام است
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 375 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر من بابان سرطان مثانه است پیش دکترش رفریتم مگه باید عمل باز بشه پدرم قبول نمی کنه 4جلسه شیمی درمانی هم رفته آیا خوب میشه چه راه کاری شما توصیه می کنید پدرم هم 78سال سن دارد ممنون میشم راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام باید مدارک ایشان را ببینم
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 364 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر چند وقته پیش تاول زده بودم ۲باره در اومده ایا درمان داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر شیرعلیزاده چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،پدرم به سرطان مثانه مبتلا شده.وبه لوله های حالب هم رسیده،وتحت درمان شیمی درمانی میباشد،واینطوربه نظر می‌رسد که شیمی درمانی جواب نمی‌دهد.چون به طور مداوم خون ولخته خون در ادرار مشاهده میشود،وشدت خونریزی زیاداست،آیا راه درمان دیگری دارد؟چندسال عمرمیکند؟خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام لطفا با کلیه مدارک به مطب مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر