درمان خانگی اسپرم صفر

آخرین بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1402

در این مقاله می خوانید

اسپرم نیاز دارد به منظور رویارویی با تخمک های زنانه تعداد زیادی داشته، تا بتواند پروسه ی بارورسازی را بدرستی به سرانجام برساند. تعداد کلی اسپرم موجود در مایع منی، و کیفیت اسپرم، مهمترین قسمت در طول باروری می باشد. در برخی موارد این تعداد به صفر میرسد. ما در این مقاله سعی داریم به درمان خانگی اسپرم صفر بپردازیم.

مطابق با گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر یا 39 میلیون اسپرم برای باردار کردن زن و تولد نوزادی سالم، کافی است.میزان کمتر از 10 میلیون اسپرم باعث بروز نقص و ناهنجاری می شود و باعث ناباروری مردان می شود.

افرایش تعداد اسپرم صفر

با رعایت موارد زیر میتوانید، نتایج مثبتی در رابطه با افزایش اسپرم خود دریابید:

🤍ورزش منظم 


🤍 ترک سیگار و دخانیاتی از این دست


🤍کاهش چربی مضر


🤍خواب کافی


🤍نداشتن استرس


🤍مصرف کافی ویتامین دی و کلسیم


🤍تجویز دارو توسط پزشک

افرایش تعداد اسپرم صفر

درمان خانگی اسپرم صفر

اگر در خانه یا از طریق آزمایش پزشکی متوجه شدید که اسپرم شما تحرک کمی دارد، این می تواند خبر بدی باشد، اما به این معنا نیست که نمی توانید پدر شوید. شما باید روحیه خود را حفظ کنید، چرا که تمام تأثیرات منفی که بر تحرک شما تأثیر می گذارند، قابل تغییر هستند.

از نظر پزشکی، بدن شما سه ماه طول می کشد تا اسپرم تازه تولید کند پس بنابراین اگر بتوانید مقداری سبک زندگی خود را تغییر دهید، تمام اینها تغییر می کنند. در ادامه راهکارهایی ساده برای موفقیت هر چه بیشتر در اختیارتان قرار داده ایم.

1. برای تقویت اسپرم چه بخوریم؟

افزایش تعداد اسپرم از طریق نوع غذایی که مصرف می کنید نیز امکانپذیر است. چندین نوع غذا وجود دارد که می توانند کمیت و کیفیت اسپرم شما را بهبود بخشند. غذاهای فهرست شده در پایین می توانند به افزایش تعداد اسپرم ها کمک کنند. این غذاها سرشار از مواد مغذی می باشند:

2. بهبود تعداد اسپرم با ورزش

ورزش های فهرست شده به افزایش تعداد اسپرم کمک می کند. اما باید به خاطر داشته باشید که ورزش زیاد از حد می تواند تعداد اسپرم شما را کاهش دهد پس تعادل را رعایت کنید.

💚دویدن:

این شامل دویدن در فضای آزاد به طور متوسط 30 تا 45 دقیقه در روز است، و در صورت استفاده از تردمیل، به طور متوسط 3 روز در هفته به مدت 30 تا 45 دقیقه می باشد.

💚یوگا:

  1. ایستاده بر شانه (Sarvang Asana)
  2. ژست کمان (Dhanur Asana)
  3. هال آسانا (ژست گاوآهن)
  4. خم شدن به جلو به حالت نشسته (Paschimottan Asana )
  5. کومباک آاسانا (ژست فلانک)
  6. بوژانگ آسانا (ژست کبرا)
  7. خم شدن به جلو به حالت ایستاده (Pada hasthasana )
  8. ناوکا آسانا (ژست قایق)

تشخیص تعداد کم اسپرم

تعداد کم اسپرم معمولا فقط زمانی مشخص می شود که شما متوجه تغییراتی در زندگی جنسی خود شوید. بطور مثال در باردار کردن همسر خود به مشکل برخورده اید. آزمایش و تشخیص پزشک راه هایی هستند که در آن تعداد اسپرم کم مشخص می شوند. 

تشخیص پزشکی شامل بررسی اندام تناسلی و بررسی دقیق این حقیقت که فرد از بیماری های مزمن، زخم یا جراحتی که علت ناباروری باشد، رنج می برد. بنابراین، اولین مرحله، شناسایی مشکل می باشد سپس، براساس شرایط شما پزشک درمان مناسب را ارائه می دهد. در اینجا نحوه تشخیص پزشک در مورد تعداد کم اسپرم آمده است. 

تجزیه و تحلیل مایع منی

در ابتدا، تعداد اسپرم با آزمایش تحلیل مایع منی تشخیص داده می شود. معمولاً، این رویکرد شامل بررسی مایع منی زیر میکروسکوپ می باشد تا بتوانند تعداد اسپرم را بر روی صفحه مربعی ببینند. در برخی موراد، از کامپیوتر برای شناسایی تعداد اسپرم استفاده می شود. به منظور اطمینان از جمع آوری تمام اسپرم ها، پزشک از شما می خواهید این کار را انجام دهید:

آزواسپرمی یا بی نطفگی چیست و راه های درمان آن کدام است؟

روش های تشخیص اسپرم صفر

درمان به شما کمک می کند تا حداکثر 70 درصد از قدرت باروری خود را بازیابید. گرچه، بسیاری از عوامل پزشکی وجود دارد که در تولید مثل نقش دارند و به پدر شدن شما کمک می کنند. در برخی از موارد، پدرهایی وجود دارد که با وجود تعداد کم اسپرم دارای فرزند شده اند. در مقابل، مردانی وجود دارند که با وجود تعداد زیاد اسپرم توانایی پدر شدن ندارند.

از این رو آنچه بیشترین اهمیت را دارد عواملی همچون حرکت اسپرم و پویایی آن می باشد. جهت تشخیص هر چه بهتر شرایط شما، پزشک انجام آزمایشاتی را برای شما تجویز میکند:

1_ سونوگرافی اسکروتال

این سونو از امواج با فرکانس بالا به منظور بررسی بیضه ها و دیگر ساختارهای پشتیبانی کننده ی آن استفاده می کند. این اولین بررسی می باشد که توسط پزشک برای شناسایی مشکل انجام می شود. زمانی که مشکل شناسایی شد، پزشک وارد مرحله ی بعدی یعنی درمان می شود.

2_ آزمایش هورمونی

دومین مرحله جهت مشخص شدن تعداد اسپرم کم است. به آزمایش خون اشاره دارد که به تعیین سطح هورمون های تولید شده توسط بیضه ها اشاره می کند، از جمله غده هیپپوفیز که نقشی اساسی را در رشد جنسی و تولید اسپرم ایفا می کند.

3_ تحلیل ادرار پس از انزال

این آزمایش به شما در شناسایی این که اسپرم شما به جای انزال از آلت تناسلی شما، به ویژه در حین انزال به سمت مثانه برمی گردد، کمک می کند. این آزمایش به پزشک شما کمک می کند که مشکل را شناسایی کند.

4_ آزمایش ژنتیک

در برخی موارد، اگر تعداد اسپرم شما کم باشد، ممکن است ژنتیک در این امر دخیل باشد. یک آزمایش خون می تواند این حقیقت را مشخص کند که آیا کروموزوم های شما دارای تغییراتی بوده اند یااینکه نشانی از ناهنجاری ژنتیکی در انها هویداست!!

ممکن است پزشک از شما بخواهد آزمایش ژنتیک انجام دهید، به این منظور که ریشه مشکل را شناسایی کند. این شامل بازیابی نمونه هایی از بیضه هاست و ممکن است مشخص کند که آیا تعداد اسپرم شما طبیعی است یا خیر. 

5_ سونوگرافی ترانس رکتال

برای بررسی وجود انسداد و پروستات که مسئول حمل مایع منی می باشند، یک پروب سونوگرافی وارد رکتوم می شود. این آزمایش برای بررسی جریان اسپرم از طریق دریچه ها انجام می شود.
آزمایش هورمونی جهت تشخیص مشکلات ناباروری

درمان اسپرم صفر

بسته به نتایج به دست آمده پزشک، از شما می خواهد، درمان های زیر را انجام دهید:

 1_ عمل جراحی برای درمان اسپرم صفر

در شدیدترین موارد، عمل جراحی برای حل مشکل مربوط به تعداد اسپرم و انتقال آن انجام می شود. برای مثال، واریکوسل معمولاً طی فرآیند جراحی اصلاح می شود و در موارد حاد وقتی که اسپرمی موجود نباشد، این کار با استفاده از جراحی و سایر روش های بازیابی اسپرم انجام می شود.

2_ درمان عفونت

معمولاً، به منظور افزایش تعداد کم اسپرم، آنتی بیوتیک استفاده می شود و این کار می تواند عفونتهای مختلف را در دستگاه تولید مثل درمان کند، اما نمی تواند باروری را باز گرداند. این به این معناست که این درمان تنها برای از بین بردن مشکل عفونت در دستگاه تولید مثل شما استفاده می شود.

3_ درمان مشکلات مربوط به رابطه جنسی

این درمان شامل دارو و مشاوره می باشد که می تواند مشکل ناباروری را حل کند. گرچه، این درمان به معنی درمان شرایطی است که به انزال زودرس و اختلال عملکرد مربوط می باشد.

4_ درمان هورمونی اسپرم صفر

پزشک شما ممکن است توصیه کند که درمان هورمونی انجام دهید که شامل تجویز دارو در موارد مربوط به ناباروری به علت تعداد کم یا زیاد هورمون ها می باشد. این همچنین به عنوان روشی ضروری می باشد که در آن پزشک می تواند بفهمد چه مقدار هورمون تولید می شود و چگونه بدن از آنها استفاده می کند.

 5_ تکنولوژی کمک به تولید مثل

این نوع درمان ART نیز نامیده می شود و شامل بازیابی اسپرم از فرایند انزال طبیعی یا در برخی موارد خاص از طریق  اهداکنندگان اسپرم می باشد. سپس اسپرم از طریق روش IVF وارد دستگاه تناسلی زن می شود. این کار به باردار کردن همسرتان کمک می کند.

ویتامین ها و مکمل هایی برای افزایش تعداد اسپرم

مکمل های خاصی وجود دارند که برای عوض کردن شرایط، می توانند به شما کمک کنند:

ویتامین ها و مکمل هایی برای افزایش تعداد اسپرم

1.مکمل های  D-Aspartic:

این شکلی از آمینو اسید می باشد که به عنوان مکمل غذایی فروخته می شود و به توسعه ساختار پروتئین در بدن شما کمک می کند. مطالعاتی انجام شده که نشان می دهند 3 گرم مکمل D-A با افزایش سطح تستوسترون حداقل 42% همراه است. شما باید پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

2.ویتامین  C مصرف کنید:

مصرف ویتامین  C به بدن شما کمک می کند که در برابر اثرات مضری که مانع تولید اسپرم توسط بدن شما می شود، حمله کند. گرچه، مطالعات اخیر نشان داده ست که مردانی که 1000 میلی گرم ویتامین سی دوبار در روز به مدت 2 ماه مداوم مصرف کنند، تحرک اسپرم آنها به میزان 92 درصد افزایش می یابد. 

ویتامین  C همچنین باعث کاهش اسپرم های تغییر شکل یافته است. مصرف مکمل های آنتی اکسیدان همچون ویتامین سی به بهبود باروری در میان مردان کمک می کند.

3.روی مصرف کنید:

روی یک ماده معدنی ست که در غذاهایی همچون ماهی، تخم مرغ ها و در دیگر غذاهای حیوانی یافت می شود. مصرف مقدار کافی روی به باروری مردان کمک می کند. همچنین مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد مصرف روی کافی، سطح تستوسترون و تعداد اسپرم را در میان مردان افزایش می دهد.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی

بررسی علل ناباروری مردان

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سیدحسام شنبه ۱۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید من یک آقای ۴۰ ساله هستم که اسپرمم صفره و عمل بیضه در بیمارستان رویان انجام دادم بیضه راستم رو عمل کردم که نتیجه منفی شد ودکتر گفت بچه دار نمیشی حالا سوال من اینه که آیا اسپرم چپ رو هم عمل کنم ممکن هست که جواب بگیرم ؟ این کار رو بکنم یا نه ؟ممنون میشم منو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام لطفا از طریق مشاوره آنلاین اقدام کنید
  • تصویر کاربر تیارا پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر...۸ساله ازدواج کردم همسرم عفونت داره قبلا ازمایش اسپرم داده تعداد اسپرمش کم بود...بعد چندسال دوباره پارسال ازمایش اسپرم داد ازو اسپرم بود ایا میشه با درمان خانگی رفع بشه چون همسرم عفونت داره
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام بسیار بعید است
  • تصویر کاربر Jalil پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر ببخشید ما دوساله ازدواج کردیم آذر ماه رفتیم دکتر بخاطر بچه ازمون آزمایش گرفتن من تنبلی تخمدان دارم ولی به شوهرم گفتن هم بیضه نداری هم اسپرم نداری . راهی هست درمان بشه ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا با کلیه مدارک به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر غفور شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترخسته نباشیدمن مشکل آزواسپرمی دارم یک بار بیوپسی بیضه انجام دادم ۴تااسپرم ازم گرفته بودن امادرمرحله آی وی اف جنین تشکیل نشدآیااگردوباره انجام بدم جنین تشکیل میشود
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام امکان دارد
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر.بنده اقایی ۴۰ساله هستم که حدود ۲۰سال هست ازدواج کردم و اویل ازدواجم جهت درمان ناباروری به پزشکان متعددی مراجعه کردم.چون نتیجه آزمایشاتم اسپرم صفر بود. تا اینکه نهایتا یکی از دکترها به نام دکتر شمس در مشهد عمل نمونه برداری از بیضه ها(بیوبسی بیضه)انجام داد و گفت اسپرم شما صفر میباشد و شما هیچوقت درمان و بچه دار نخواهید شد وازاون موقع من دیگه برای درمان به جایی مراجعه نکردم.میخواستم ببینم راهی یا اینکه علم پیشرفت کرده که راهکاری برای درمان اسپرم صفر وجود داشته باشه یا نه؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام خیر فقط اهدا جنین
    2. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش)
      ببخشید اقای دکتر پس برا چی تو سایتتون زدین درمان اسپرم صفر؟منظورتون چی بوده؟
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش)
      در مواردیکه این مساله به علت انسداد مجاری انزالی باشد قابل درمان است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    سلام آیا عمل نکردن واریکوسل خطر دارد؟ من واریکوسل سمت چپ دارم اما نمیخوام عمل کنم آیا در آینده خطر ساز میشه برام؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام بستگی به شدت واریکوسل و آزمایش اسپرم شما دارد
  • تصویر کاربر میثم شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام دکترمن الان دوساله که اقدام برای بارداری کردیم یه بچه ۷ساله هم داریم خداراشکراما الان این دوساله که حامله نمیشم عکس رنگی دادم مشکلی هم نبودولی همسرم اسپرمش پرش نداره یه خورده کیفیتشم پاینه من باید چیکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی از نظر بررسی واریکوسل انجام دهید
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    من تقریبا دوهفته است عمل واریکوسل انجام دادم تقریبا از بالا بیضه سمت چپ انجام شده واریکوسل گرید 3 یکطرفه داشتم
    اون رگ که از بالای بیضه میاد تا به بیضه برس تون رفع شده کلا از بین رفته اما گاهی دست میزنم خود بیضه همون رگ ها هستن
    . یکی دوبار هم خود ارضای انجام دادم تو همین مدت که واقعا نمیشد تحمل کرد
    آیا مشکلی هست عود کرده؟!
    چه کاری های انجام بده که عود نکنه و دچار مشکل نشم تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام شکل ظاهری رگ‌ها بعد از جراحی هیچ ارتباطی با عود ندارد
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    وقتی لوله منی برم تو بیضه لمس میکنم تانزدیک بیضه حس میکنم به بیضم متصل نیست ایا راه هست بدونم لوله منی برم به بیضم متصل هست یا نه اسپرم صفر است؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام آزمایش اسپرم
    2. تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      دکتر ازمایش اسپرم انجام دادم صفر است و واریکسل دارم ؟نمونه برداریم از بیضه کردم با سوزن اسپرم کشیدن بیرون موجود بود ؟ایا راه است بشه طبعی بچه دار شد؟ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا با کلیه مدارک به مطب به مراجعه کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سینا دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 405 مشاهده پرسش
    سلام من الت تناسلیم ۱۰ سانت است میشه خواهشن برای بزرگتر کردن الت تناسلیم راهنمایی بفرمایید ممنون ..
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام بعد از ۲۰ سالگی تنها راه بزرگ کردن الت جراحی است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر