پروتئین در ادرار

آخرین بروزرسانی: 9 خرداد 1402

در این مقاله می خوانید

پروتئین، در کنار چربی و قند، ساختار اصلی سلول ‌های بدن را تشکیل می‌دهد. وجود میزان مناسبی از پروتئین در رژیم غذایی، برای رشد و ترمیم بدن ضرورت دارد. پروتئین، در خون نیز وجود دارد؛ کلیه سالم، فقط اجازه عبور مقدار کمی پروتئین به ادرار را می دهد، علت این امر بزرگ بودن بیش از حد، بیشتر مولکول‌ های پروتئینی، برای عبور از فیلتر کلیه است. (گلومرول) 

از دست دادن پروتئین از طریق ادرار، امری غیر معمول است. این اتفاق به نام پروتئینوریا شناخته می شود. پروتئین های متفاوتی احتمال راه یافتن به ادرار را دارند؛ ولی مرتبط ترین آنها، به بیماری کلیوی، آلبومین است. 

وجود پروتئین در ادرار، معمولاً به سادگی قابل تشخیص نیست، ولی با آزمایش چوب ژرفاسنج، یا در موارد خاص، با آزمایش های حساس تر، قابل تشخيص می باشد. وجود پروتئین در ادرار می تواند نشانه‌ ای بر عدم سلامت کلیه شما باشد.

علائم وجود پروتئین در ادرار

معمولاً علائم واضحی وجود ندارد. اما اگر میزان از دست رفتن پروتئین بالا باشد، ادرار ظاهری کف دار خواهد داشت، و بدلیل جمع شدن آب اضافی در بافت ها، بدن ورم می کند.

علت وجود پروتئین در ادرار

علت دفع پروتئین با ادرار

علت دفع پروتئین از کلیه ها میتواند مواردی باشد مانند:

وجود پروتئین در ادرار نشانه ی چیست؟

پروتئینوریا به معنای وجود مشکلی در کلیه شماست. و اگر با نشانه های دیگری نیز همراه بود، به معنای جدی بودن مشکلات کلیوی در شما خواهد بود نشانه هایی مانند:

آیا وجود پروتئین در ادرار همیشه نشان بیماریست؟

مثبت بودن تست چوب ژرفاسنج، همیشه به معنای وجود این بیماری نیست.

برای مثال انجام آزمایش در زمان کم آبی بدن یا اول صبح با کمک در نظر گرفتن نسبت پروتئین به کراتین یا آلبومین به کراتین می تواند قابل تشخیص دقیق باشد.

پروتئین در ادرار خطرناک است

گاهی در کودکان، پروتئینوریا فقط پس از بیدار شدن از خواب، قابل تشخيص است. به این نوع پروتئینوریا، پروتئینوریای ارتو استاتیک گفته می شود و معمولاً بی خطر است.

پروتئینوریا شدید:

این حالت زمانی است که بیش از دو یا سه گرم در روز، یا نسبت پروتئین به کراتین بالاتر از ۲۰۰ یا ۳۰۰. در خصوص این موارد، در صورت واضح نبودن علت، باید برای تشخيص و رفع آن به پزشک متخصص مراجعه شود.

سطح پایین پروتئینوریا:

به معنای کمتر از یک گرم در روز، یا نسبت پروتئین به کراتین کمتر از ۱۰۰، و در حالی که هیچ یک از علائم جدی ذکر شده، در شما دیده نمی ‌شوند، کافیست هرچند وقت یکبار تست کلیه، ادرار و فشار خون خود را بررسی کنید، تا از عدم پیشرفت آن اطمینان حاصل کنید. 

🔔احتمال داشتن بیماری جدی کلیوی در این گروه بالا نیست، مگر این که در سنین جوانی باشید، یا مشکلات جسمانی دیگر داشته باشید.

عوارض دفع پروتئین

بیماران مبتلا به پروتئین در ادرار، در معرض خطر بالاتر بیماری های قلبی قرار دارند. این امر یعنی این افراد باید به موارد زیر، توجه ویژه داشته باشند:

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی و جراح کلیه

از آنجا که ابهامات و سوالات زیادی در رابطه با آسیب کلیه ها در افرادی که به کرونا مبتلا شده اند، وجود دارد، در این مقاله ما تلاش کردیم، به مبحث کرونا و کلیه بپردازیم تا ابهامات موجود را برطرف کنیم…

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر