علت خارش بیضه ها

آخرین بروزرسانی: 31 تیر 1400

در این مقاله می خوانید

علت خارش بیضه ها چیست و چه زمانی باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کرد؟ هرکسی ممکن است گاها در اندام تناسلی خود دچار خارش شود، اما اگر شما به طور مداوم خارش دارید، ممکن است نشانه وجود یک مشکل باشد. خارش مزمن، جدای از ناراحتی و شرم آور بودن، می تواند نشانه این باشد که شرایط نرمال نیست.

دلایل بسیاری وجود دارد که خارش بیضه های شما چیزی به جز یک خارش معمولی باشد. دانستن علت خارش بسیار مهم است، تا بتوانید آن را به طور مؤثر درمان کنید. در مرحله اول، اگر شما نگران این موضوع هستید، بهترین کار مشورت یا ملاقات با پزشک متخصص است.

علت خارش بیضه ها

در این مقاله به 9 علت شایع برای خارش بیضه ها اشاره شده:

1_ کلامیدیا

اگر شما مبتلا به کلامیدیا هستید، ممکن است در زمان ادرار کردن، درد داشته باشید و یا در کیسه های بیضه خود التهاب و درد را تجربه کنید. اما از آنجا که این بیماری همیشه علائمی ندارد، ممکن است به راحتی تشخیص داده نشود، بنابراین بسیار مهم است که توسط پزشک معاینه شوید. پزشک معمولا برای درمان عفونت شما، آنتی بیوتیک تجویز میکند.

2_ زگیل های تناسلی

زگیل های تناسلی توده های کوچک گوشتی هستند که روی ناحیه تناسلی یا اطراف آن ظاهر می شوند. زگیل های تناسلی، یک عفونت پوستی ویروسی ناشی از ویروی پاپیلومای انسانی (HPV) هستند. اگرچه، زگیل ها معمولاً بدون درد و بدون ضرر هستند، در برخی افراد می توانند منجر به خارش شوند. پس از مبتلا شدن به ویروس HPV ، ماهها یا سالها ممکن است طول بکشد تا زگیل ها ظاهر شوند.

برای درمان زگیل تناسلی بهترین مشورت با پزشک متخصص است تا یکی از راه های زیر را جهت درمان برای شما در نظر بگیرد:

3_ تبخال های تناسلی

بسیاری از ما دارای ویروس تبخال در بدن خود هستیم. این ویروس شبیه به ویروس سرماخوردگی می باشد. اما گاهی این ویروس می تواند منجر به تشکیل تاول های خارش دار و دردناکی بر روی ناحیه تناسلی و اطراف آن شود. از آنجا که تبخال یک بیماری مزمن است، ویروس در مابقی عمر شما در بدنتان باقی می ماند اما می تواند دوباره فعال شود.
متاسفانه هیچ درمان دائمی وجود ندارد و علائم ممکن است خود به خود از بین روند، گرچه می توانید برای تسکین درد از کرم های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

4_ گنوره آ

یکی دیر از دلایل خارش بیضه ها عفونت گنوره آ می تواند باشد. این بیماری یک عفونت مقاربتی است که از طریق ترشحات آلت تناسلی یا مایع واژینال منتقل می شود. شایع ترین علامت گنوره آ ترشح سبز یا زردرنگ غلیظ از آلت تناسلی می باشد.

گنوره آ همچنین می تواند منجر به خارش آلت تناسلی، احساس سوزش به هنگام ادرار، حساسیت به لمس در بیضه ها و التهاب پوست ختنه گاه شود.

گنوره آ، یک بیماری مقاربتی سخت می باشد، چرا که می تواند موجب عفونت در بیضه ها و غده پروستات شود که می تواند در صورت درمان نشدن، موجب مشکلات باروری شود. و درمان آن تجویز آنتی بیوتیک مناسب توسط پزشک است.

گنوره آ علتی بر خارش بیضه ها

5_ عفونت قارچی علت خارش بیضه ها

اکثر عفونت ها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند و همچنین اگر رابطه ی جنسی بدون حفاظت و یا بهداشت ضعیفی داشته باشید، به راحتی در اطراف بیضه های شما ایجاد می شوند. شایع ترین عفونت کاندیدیازیس نامیده می شود که ناشی از قارچ کاندیدا می باشد که در بدن ما یا بر روی آن زندگی می کند.

زمانی که عفونت قارچی از کنترل خارج می شود، می تواند موجب خارش بیضه ها شود. دیگر علائم خارش بیضه ها درد به هنگام ادرار کردن، التهاب و سوزش در اطراف کیسه بیضه و آلت تناسلی، بوی بد، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست ناحیه می باشد. برای درمان یک کرم ضدقارچ مانند کانستن می تواند کمک کننده باشد.

6_ خارش ژوک

یک نوع قارچ متفاوت، به نام درماتوفیت می تواند موجب عفونتی به نام خارش ژوک شود. این عفونت که به تینیا کروریس شناخته شده است، در بین ورزشکارانی که تمرینات ورزشی زیادی انجام می دهند، کاملاً شایع است.

خارش ژوک علت خارش بیضه ها

مشخصه ی خارش ژوک، راش های قرمزی هستند که اغلب مشابه با کرم های حلقوی هستند و می توانند پوسته پوسته و بسیار خارش دار شوند. مخمر معمولاً به میزان اندکی روی پوست شما وجود دارد، اما اگر بیش از حد تولید شود می توانند باعث ایجاد عفونت گردد. شما ممکن است روی آلت تناسلی خود نواحی مرطوب و براق و نیز نقاط سفید و راش های پوستی را مشاهده کنید.

7_ شپش عانه یا شپش ناحیه تناسلی

شپش ناحیه تناسلی که بسیار شبیه به شپش سر می باشد می تواند موجب خارش ناحیه تناسلی غیر قابل تحمل شود. شپش ناحیه تناسلی، حشرات ریز انگلی هستند که روی موی ضخیم بدن انسان زندگی می کنند. آنها از طریق تماس جنسی انتقال پیدا می کنند اما چندین هفته طول می کشد تا علائم آنها ظاهر شوند.

زمانی که علائم ظاهر شود، شما احتمالاً خارش، التهاب، درد ناشی از خارش، نقاط کبود و یا نقاط خونی ریز ناشی از نیش این حشره ها را تجربه کنید. خارش یکی از شایع ترین علائم شپش ناحیه تناسلی می باشد و یک واکنش آلرژیک به بزاق دهان آنها می باشد و چون شپش ها در شب بیشترین فعالیت را دارند، علائم آنها شدیدتر می شود.

8_ درماتیت های تماسی 

درماتیت تماسی نوعی اگزماست که ناشی از تماس با ماده خاصی مانند پودرهای شست و شو رخ میدهد. این درماتیت ها موجب قرمز شدن، تاول زدن، خشکی و ترک پوست می شوند. این واکنش معمولاً در چند ساعت یا چند روز پس از قرار گرفتن در معرض ماده ی آلرژی زا اتفاق می افتد. 

9_ عرق سوز شدن

همگی ما تا به حال عرق سوز شدن را تجربه کرده ایم. عرق سوز شدن می تواند در هر جایی از بدن ما اتفاق بیفتد، اما ران ها، کشاله های ران، زیر بغل ها و حتی نوک سینه ها بیشتر در معرض این مشکل هستند. 

عرق سوز شدن بیضه ها ممکن است ناشی از مالیده شدن بیش از حد لباس زیر به بدن شما یا اصطکاک بیضه ها با همدیگر باشد. این مشکل جای نگرانی ندارد. برای درمان لباس زیرهای خود را همیشه خشک نگه دارید و از پوشیدن لباس تنگ خودداری کنید.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی

دانستن علت پوسته پوسته شدن ناحیه تناسلی قدمی به سمت انتخاب درمان درست است:

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر