قرص ویرابکس برای چیست؟

آخرین بروزرسانی: 16 بهمن 1401

در این مقاله می خوانید

قرص ویرابکس یا والاسیکلوویر یک داروی ضد ویروس است که برای درمان عفونت ناشی از برخی ویروس ها استفاده می شود. این دارو در کودکان برای درمان تبخال های اطرف دهان و آبله مرغان استفاده شده و در افراد بالغ با هدف درمان بیماری زونا و تبخال های اطراف دهان تجویز می شود.

ویرابکس همچنین برای درمان طغیان های هرپس تناسلی نیز کاربرد داشته و تعداد طغیان های آتی را کاهش می دهد. 

والاسیکلوویر یا قرص ویرابکس با اینکه از رشد برخی ویروس ها جلوگیری می کند اما درمانی برای این عفونت ها نیست.

قرص ویرابکس برای چیست؟

ویروس عامل بروز عفونت، حتی در مدت زمان بین دو طغیان در بدن شما به زندگی خود ادامه می دهد. قرص ویرابکس فقط شدت و طول این طغیان ها را تغییر داده و از تشکیل زخم های جدید پیشگیری کرده، التیام زخم های فعلی را سرعت بخشیده و خارش یا درد آن ها را کمتر می کند. والاسیکلوویر می تواند مدت ماندگاری درد پس از رفع زخم ها را نیز کاهش دهد.

نحوه ی مصرف قرص ویرابکس

بیمار باید این دارو را طبق دستور پزشک به صورت خوراکی و با، یا بدون غذا مصرف کند. جهت کاهش احتمال بروز عوارض جانبی باید در هنگام مصرف این دارو مقادیر زیادی مایعات نوشید. مقدار مصرف و طول دوره درمان به نوع عفونت، شرایط پزشکی و پاسخ بیمار به درمان بستگی دارد. 

مقدار و نحوه مصرف قرص اسيكلووير در درمان آبله مرغان، به وزن کودک بستگی دارد. این دارو هنگامی بهترین عملکرد را دارد که همزمان با اولین علائم طغیان بیماری طبق دستور پزشک مصرف شود. تاخیر در شروع درمان ممکن است تاثیر گذاری والاسیکلوویر را کاهش دهد. در زونا یا آبله مرغان باید به محض مشاهده راش های پوستی مصرف دارو را شروع کرد. 

درمان تبخال تناسلی با قرص ویرابکس

مصرف ویرابکس جهت درمان تبخال تناسلی یا هرپس تناسلی باید همزمان با اولین علامت یا بلافاصله پس از تجربه احساس خارش، سوزش یا گزگز باشد. 

درمان تبخال تناسلی با قرص ویرابکس

در صورتی که مقدار والاسیکلوویر در بدن همواره در یک سطح پایدار نگه داشته شود، بیشترین اثر بخشی به دست خواهد آمد.  

به همین دلیل، مقدار مصرفی این دارو به صورت مقادیر یکسان در فواصل زمانی مشابه تقسیم شده است. جهت کمک به یادآوری مصرف دارو بهتر است هر روز در یک ساعت مشخص آن را مصرف کرد. بیماران باید مصرف قرص ویرابکس را تا اتمام مقادیر تجویز شده ادامه دهند.

عوارض جانبی قرص ویرابکس

از جمله عوارض جانبی قرص ویرابکس یا والاسیکلوویر می توان به درد معده، حالت تهوع، سردرد یا گیجی اشاره کرد. در صورتی که هر کدام از این موارد پایدار بود یا بدتر شد باید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. باید به یاد داشت که پزشک این دارو را بدین دلیل تجویز کرده که مزایای آن از عوارضش بیشتر بوده اند. 

بسیاری از افراد پس از مصرف این دارو هیچ گونه عارضه جانبی جدی را تجربه نمی کنند. در صورت مشاهده هر کدام از عوارض جانبی جدی زیر باید فورا به پزشک اطلاع داد:

با اینکه این عفونت ها با علائم مقعدی – تناسلی شناخته می شوند اما اکثرا علائم دیگری نیز دارند که پوست، چشم ها، حفره دهان یا نواحی دیگر را نیز آلوده میکند:

عوارض مرگبار قرص ویرابکس

این دارو به ندرت، سبب بروز اختلال مرگباری میشود که سلول های خونی، کلیه ها و دیگر اندام های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. در صورت ابتلا به شرایط مرتبط با ضعف سیستم ایمنی احتمال بروز این اختلال بیشتر می شود. از جمله این شرایط می توان به پیوند مغز استخوان، پیوند کلیه و بیماری ایدز اشاره کرد.

احتمال بروز واکنش های حساسیتی شدید به این دارو نادر است. با این حال، در صورت تجربه علائم واکنش حساسیتی شدید همچون موارد زیر باید فورا به دنبال درمان پزشکی بود:

در صورت مصرف ویرابکس موارد زیر را در نظر داشته باشید.

🔔در صورت حساسیت به والاسیکلوویر، آسیکلوویر یا هر مورد دیگر باید قبل از مصرف، این موضوع را با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید. این محصول می توند دارای عناصر غیر فعالی باشد که سبب بروز واکنش های حساسیتی یا مشکلات دیگر شوند.


🔔قبل از مصرف این دارو، سابقه پزشکی مخصوصا مشکلات کلیوی خود را برای پزشک بیان کنید.


🔔این دارو می تواند سبب گیجی و خواب آلودگی شود. به همین دلیل تا هنگام بازگشت به حالت طبیعی از رانندگی، کار با ماشین آلات سنگین یا انجام هر گونه فعالیت نیازمند دقت، خودداری کنید.


🔔مصرف نوشیدنی های الکلی را محدود کنید.


🔔تبخال ها می توانند به آسانی انتشار یابند. به همین دلیل در هنگام بروز آن ها باید از برقراری تماس فیزیکی نزدیک (بوسه و…) با دیگران خودداری کرد.


🔔این دارو در دوره بارداری فقط باید در موارد ضروری مصرف شود.


🔔این دارو به شیر مادر وارد شده اما آسیبی برای شیر خوار نخواهد داشت.

عوارض مرگبار قرص ویرابکس

در صورت مصرف ویرابکس برای تبخال تناسلی یا هرپس تناسلی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

جهت کاهش احتمال انتقال هرپس تناسلی به شریک خود باید در هنگام بروز علائم یا طغیان بیماری از برقراری رابطه جنسی خودداری کرد. انتشار هرپس تناسلی حتی در نبود علائم نیز امکان پذیر است. با توجه بر این گفته، همواره باید در تمام فعالیت های جنسی از روش های پیشگیری موثر همچون کاندوم یا محافظ دهانی استفاده کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر باید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی والاسیکلوویر

تداخلات دارویی می توانند نحوه عملکرد دارو را تغییر داده و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را بیشتر کنند. این مطلب تمامی تداخلات دارویی ممکن را در خود جای نداده است. توصیه های زیر برای مصرف کنندگان این دارو آورده شده است:

لیستی از دارو های مصرفی خود از جمله تجویزی، غیر تجویزی و گیاهان دارویی تهیه کرده و آن را به پزشک و داروساز نشان دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکرده و همچنین از تغییر مقدار دارو های مصرفی خود اجتناب کنید. 

دارو های ایجاد کننده مشکلات کلیوی، دارو هایی هستند که می توانند با ویرابکس تداخل داشته باشند. دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی همچون:

  1. ایبوپروفن
  2. ناپروکسن 

از این دسته دارویی به شمار می روند. 

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی

کرایوتراپی یا سرما درمانی یک تکنیک است که در شاخه های مختلف برای درمان بیماری های مختلف به کار می رود

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یاشار یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده چند وقت پیش ویزیت شدم و فرمودید بیام مطب منتها نتونستم دیگه خسته شدم میخوام خدمت برسم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام شما مبتلا به زگیل تناسلی هستید حتما درمان کنید
  • تصویر کاربر معین دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 620 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده۲۱ سالمه مجرد هستم واریکوسل گرید ۲دارم کجی الت دارم نگفته نماند اول نعوظ خیلی خوبی داشتم توی ماشین نشسته بودم که آلتم یه صدا دارد بعد هرکاری کردن آلتم بلند نشد صبح ها نعوظ خوبی دارم بعضی موقع ها ولی بعد از یک دقیقه میخوابه تو خدا کمک‌کنید؟؟
    1. تصویر کاربر معین چهارشنبه ۱۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      چرا جواب معلوم نیست
    2. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر دنيز جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 432 مشاهده پرسش
    اقاي دكتر من نميدونم نامزدم زگيل تناسلي داره يا نه لطفا عكس رو چك كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام عکس واضح نیست
  • تصویر کاربر Z جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    با سلام ،تست زگیل تناسلی و پاپ اسمیر انجام دادم می‌خوام نتیجه رو بدونم ،ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام پاپ اسمیر نرمال است آزمایش زگیل همراهش نبود
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    ببخشید آقای دکتر هیچ دارو یا درمانی برای تبخال تناسلی و درمان قطعی آن وجود ندارد؟ من الان چندین ساله که مبتلا شدم و هرزگاهی عود میکنه و خیلی اذیت میشم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام درمان قطعی ندارد با دارو و تغییر سبک زندگی می‌توان عود ها را کم کرد
  • تصویر کاربر SAM جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 741 مشاهده پرسش
    وقتبخیر آقای دکتر من یکبار قبل هم پرسیدم جواب ندادیدلطفا سوال من رو اگر امکان داره پاسخ بدید.اگر دست با زگیل تناسلی تماس پیدا کند و به ویروس hpv آلوده شود از طریق شستشوبا چه ماده ای میتوان دست را ضد عفونی کرد و از روی دست پاک کرد.و سوال دیگر اینکه تایپ ۱۶ ویروس بطور صد درصد باعث ایجاد زگیل نمیشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام الکل با پایه ۹۰٪،خیر
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر