تومورهای غیر سرطانی بیضه

آخرین بروزرسانی: 21 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

تومورهای خوش خیم یا تومور های غیر سرطانی بیضه، زائده ای است که به دیگر بخش های بدن انتشار نمی یابد، مانند توده های چربی در بیضه یا اسپرماتوسل. تومور های غیر سرطانی معمولا زندگی فرد را تهدید نمی کنند. این موارد اغلب به کمک جراحی برداشته شده و بازگشتی ندارند.

انواع تومور های غیر سرطانی بیضه

بیماری غیر سرطانی به تغییرات سلولی در بیضه گفته می شود که در اثر سرطان به وجود نیامده اند. تومور ها و بیماری های غیر سرطانی بیضه، دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به شرح علت ابتلا و درمان آنها می پردازیم.

1_ تراتومای خوش خیم بیضه

تراتومای خوش خیم یک تومور ژرم سل غیر سرطانی است که در سلول های تولید کننده اسپرم مردان به وجود می آید. این تومور ها قبل از بلوغ و اغلب در نوزادان بروز می دهند. رواج تراتوما های خوش خیم نسبت به انواع سرطانی (بد خیم) بیشتر است. تراتوما های خوش خیم با جراحی درمان شده و در این فرایند جراح یک بخش یا تمام بیضه را خارج می کند.

2_ تومور خوش خیم طناب جنسی استرومال

این تومور ها در استروما تشکیل می شوند. استروما بافت حمایتی موجود در بیضه ها است که وظیفه تولید هورمون ها را نیز بر عهده دارد. این تومور ها بر دو نوع زیر هستند:

با این که اغلب تومور های یاد شده غیر سرطانی هستند اما برخی نیز می توانند سرطانی باشند. انواع خوش خیم این تومور ها با جراحی برداشته می شوند.

3_ دیگر تومور ها

انواع دیگری از تومور های غیر سرطانی نیز می توانند در بیضه رشد کرده که معمولا به کمک جراحی از بین می روند. از جمله این تومور ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیست اپی درموئید
  • لیپوما
  • همانژیوما
  • فیبروما
درد بیضه بعد از عمل واریکوسل

بیماری های غیر سرطانی بیضه

در پایین برخی از بیماری های غیر سرطانی بیضه آورده شده اند:

1_ اپیدیدیمیت

اپیدیدیمیت یک تورم دردناک در اپی دیدیم است که در اثر عفونت باکتریایی به وجود می آید. این وضعیت در مردان 19 تا 35 ساله رایج است. اپی دیدیمیت با مصرف دارو های آنتی بیوتیک درمان می شود.

2_ ارکیت

ارکیت یک تورم دردناک در یک یا هر دو بیضه است که در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی به وجود می آید. ارکیت بیشترین رواج را در بین پسران بالغ داشته و معمولا با مصرف دارو های آنتی بیوتیک درمان می شود.

3_ پیچش بیضه

پیچش بیضه به پیچ خوردگی بیضه در درون کیسه آن گفته می شود. این وضعیت دردناک بوده و جریان خون رونده به بیضه و کیسه آن را کاهش می دهد. این مشکل در نوزادی و ابتدای دوره بلوغ رواج بیشتری دارد. اغلب برای رفع پیچ خوردگی بیضه به جراحی نیاز است. در صورتی که جریان خون به مدتی طولانی قطع شود، ممکن است نیاز به تخلیه بیضه باشد.

🔔دیگر بیماری های غیر سرطانی بیضه به شرح زیر هستند:

عواملی که ابتلا به سرطان بیضه را افزایش میدهند!

عوامل خطر مواردی هستند که خطر ابتلا به سرطان را افزایش داده و می توانند برگرفته از یک رفتار، ماده یا بیماری باشند. اغلب سرطان ها در نتیجه عوامل خطر متعددی به وجود می آیند. با این حال، سرطان بیضه گاهی اوقات در مردانی بروز می دهد که دارای هیچ کدام از عوامل خطر زیر نیستند.

تعداد سالیانه موارد جدید ابتلا به سرطان بیضه در طی چندین دهه اخیر به طور ثابت رو به افزایش بوده و متخصصان از علت آن بی اطلاع هستند. سرطان بیضه رایج ترین نوع سرطان در مردان 15 تا 29 ساله است. 

سرطان بیضه

تعداد مردان مبتلا به سرطان بیضه قبل از دوره بلوغ پایین بوده و با گذشتن از سن 14 سالگی به طور چشم گیری افزایش می یابد، در حدود 30 سالگی به اوج رسیده و پس از 60 سالگی افت می کند. شیوع سرطان بیضه در مردان قفقازی نسبت به آفریقایی و آسیایی بیشتر است. این بیماری اغلب در مردان دارای موقعیت اجتماعی اقتصادی بالا بروز می دهد.

در پایین جدولی از عوامل خطر ابتلا به سرطان بیضه آورده شده که اغلب آن ها غیر قابل تغییر هستند. تا زمانی که اطلاعات بیشتری درباره این عوامل خطر به دست نیاید، هیچ روش خاصی برای کاهش خطر ابتلا وجود نخواهد داشت. عوامل خطر بیان شده به ترتیب اهمیت از بالا به پایین هستند. البته، در اغلب موارد رتبه بندی آن ها با اطمینان بالا امکان پذیر نیست.

عوامل خطر احتمالی

عوامل خطر شناخته شده

مشکلات باروری

بلوغ زودرس

قرارگیری در معرض حشره کش ها

ایدز
یا ویروس نقض ایمنی انسان

مصرف ماریجوانا

قرارگیری در معرض استروژن ها در دوران جنینی

شغل آتش نشانی

سندرم کلاین فلتر

قرارگیری در معرض ان ان دی متیل فورمامید

قرارگیری در معرض سم د.د.ت

عدم نزول بیضه

سابقه خانوادگی سرطان بیضه

سابقه شخصی سرطان بیضه

رسوب کلسیم در بیضه

داشتن قد بلند در بزرگسالی

مواردی هستند که تاکنون ارتباط آن ها با سرطان بیضه تایید یا رد نشده است. جهت تایید یا رد عوامل خطر ناشناخته با سرطان بیضه به تحقیقات بیشتری نیاز است. از جمله این عوامل می توان نمونه های زیر را نام برد:

_ وزن نوزادی بیشتر یا کمتر از حد طبیعی

_ ابتلا به ویروس اپستین بار 

_ داشتن برخی شغل ها همچون کارگر ساختمانی، کارگر بتن کار و افراد مشغول در چاپخانه ها

_فعالیت در برخی صنعت ها همچون تولید کاغذ، پلاستیک و فلز

_ قرار گیری در معرض برخی مواد شیمیایی از جمله پلي كلرو بي فنيل ها، مواد اطفای حریق، فتالات و دیوکسین

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر منصور یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 684 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب اقای دکتر وقتتون بخیر ببخشید چند ماهی میشه درد و التهاب در ناحیه اپیدیدیم دارم به پزشک مراجعه کردم ولی نظر خاصی نداشتن و گفتن چیز خاصی نیست ازمایش اسپرمم دادم ولی خیلی ضعیف بود.ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا با کلیه مدارک به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر زبیر پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    آیا واریکسول گرید یک یا دو نیاز به عمل دارد عکس سنو هم گذاشتم اگه ندارد راه درمان چیست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام بستگی به آزمایش اسپرم دارد
  • تصویر کاربر سینا شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    سلام ، من در کودکی بیضه نزول نکرده سمت راست داشتم و فکر کنم حدودا در 6 سالگی عمل کردم ولی بعد از چند سال یا کمتر (دقیق یادم نیست) دوباره بیضه ام رفت بالا و الان که 19 سالمه نصف بیضه راستم قابل لمسه و دیده میشه ولی هیچ وقت کامل نیومده پایین ، گاهی اوقات که کمی به بیضه هام فشار میاد کمی درد میکنن و زود خوب میشن ، میخواستم بدونم که آیا از نظر باروری مشکلی برام پیش نمیاد؟ و سوال دوم اینکه میتونم تو دانشکده های افسری هم قبول بشم ؟ چون اونجا معاینه بیضه انجام میدن . (در ضمن من از بچگی هم ورزش میکردم و الان چند سالی هست کا والیبال حرفه ای هم انجام میدن)
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام بیضه نزول نکرده یک طرفه مشکلی برای باروری ایجاد نمیکند در مورد دانشکده افسری اطلاعی ندارم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر