آلت تناسلی پرده دار یا پنهان

آخرین بروزرسانی: 30 مهر 1402

در این مقاله می خوانید

اگر متخصص اطفال، آلت تناسلی پرده دار را برای پسرتان تشخیص داده باشد، احتمالا کمی نگران باشید، نفس عمیق بکشید و ادامه مطلب را بخوانید. خواهید فهمید که چه عواملی باعث بروز این بیماری می شود و چگونه می توان آن را درمان کرد.

علائم آلت تناسلی پرده دار؟

هنگامی که پوست آلت تناسلی پسران، به پوست کیسه بیضه متصل باشد، گفته می شود که آلت تناسلی پرده دار است. این وضعیت معمولا در ۴٪ پسران جامعه وجود دارد .در نوع شدید این بیماری آلت تناسلی مستقیماً به کیسه بیضه متصل می گردد که به این وضعیت، «پرده کامل» می گویند. 

درمان الت تناسلی کوچک

در موارد خفیف تر که به عنوان پرده ناقص شناخته می شود، غشایی بین دو قسمت وجود دارد. در موارد اینچنینی، آلت تناسلی فرد اندازه نرمال دارد، اما این وضعیت باعث می شود که کوچکتر از حد واقعی خود به نظر برسد. به همین جهت، این شرایط به عنوان نوعی آلت تناسلی پنهان در نظر گرفته می شود. بطوریکه در بزرگسالان پس از جراحی پرده الت تا حدود ۳ سانتیمتر به طول ظاهری الت افزوده میشود.

از دیگر نام های آلت تناسلی پنهان مربوط به پرده ای بودن، می توان به آلت تناسلی پالماتوس، پرده پنوسکروتال (آلت-کیسه بیضه) و همجوشی پنوسکروتال اشاره نمود. در صورت عدم درمان، این وضعیت ممکن است بعدها در زندگی، باعث عدم رشد کافی الت، کوتاهی الت، اختلال نعوظ، انحنا و خمیدگی الت و در نتیجه ایجاد درد یا دشواری طی فعالیت جنسی و حتی سختی حین استفاده از کاندوم گردد.

عوارض الت پرده دار

علت ایجاد الت پرده دار

این شرایط معمولاً مادرزادی ست و نوزاد با آن متولد می گردد. همچنین، مواردی نیز وجود دارد که در حین ختنه، بخش زیادی از بافت جلویی آلت تناسلی برداشته می شود. این امر می تواند منجر به ایجاد پرده در آلت تناسلی فرد گردد.

درمان الت تناسلی پرده دار

در مواردی که بیضه و آلت تناسلی توسط یک غشا به هم متصل شده اند، می توان پوست اضافه را به کمک جراحی برداشت. این روش نسبتاً ساده است و گاهی می تواند به صورت سرپایی و به کمک بی حسی موضعی انجام شود. اگر پرده کامل باشد، عمل جراحی سختتر خواهد شد. چند روش مختلف برای برش پوست وجود دارد. از مزایای برداشتن پرده آلت، میتوان به بزرگ کردن آلت تناسلی و نزدیکی بهتر و لذت بخش تر اشاره کرد.

متخصص اورولوژی می تواند جزئیات مربوط به بهترین روش جراحی را به شما ارائه دهد. جراحی بصورت سرپایی و تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی خفیف صورت میگیرد. همچنین جراحی بصورت Day Care و بدون نیاز به بستری شدن می باشد. کل روند جراحی بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول کشیده و بیمار ۲ تا ۳ ساعت پس از جراحی از کلینیک مرخص میشود.

درمان الت تناسلی پرده دار

چه مدت پس از جراحی آلت تناسلی پرده دار، بهبودی حاصل می شود؟

كودك، معمولاً حدود ۱ هفته تا ۱۰ روز پس از جراحی پرده پنوسکروتال، بهبود می یابد. در این مدت، نباید اجازه دهید فرزندتان به شنا برود، از وسایل زمین بازی بالا برود و یا سوار دوچرخه یا سایر اسباب بازی های سواری گردد. 

حمام در یکی دو روز اول پس از جراحی، باید فقط با اسفنج انجام شود. در هفته اول، حمام نباید بیش از 10 دقیقه طول بکشد. باید چند بار در روز روی محل جراحی وازلین بمالید. وجود مقداری قرمزی، خونریزی و تورم در محل جراحی طبیعی ست. مسکن ها می توانند در طول روند بهبودی، راحتی بیشتری را برای کودک شما فراهم نمایند.

بهترین زمان برای جراحی الت پرده دار یا الت پنهان

اگرچه همجوشی پنوسکروتال قابل درمان است، اما پزشک ممکن است به تعویق انداختن جراحی را، خصوصا برای نوزادان، توصیه نماید. بهترین سن برای انجام این جراحی، هجده ماهگیست‌، هر چند در افراد بزرگسال نیز جراحی توصیه میشود. این فرایند معمولاً با مشاوره متخصص ارولوژی آغاز می شود. به کمک کادر پزشکی، می توانید یک برنامه درمانی مناسب تنظیم نمایید.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورورلوژی

برای درمان کوتاهی آلت تناسلی چه باید کرد؟

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عباسی یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید برای درمان آلت کچی که مادر زادی هست چه باید کرد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام در صورت انحراف بیش از ۳۰ درجه جراحی کنید
  • تصویر کاربر محمود جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید ، آقای دکتر کیسه بیضه بنده بسیار شل و آویزان است ، عکسش را براتون فرستادم ، ممنون میشم بگید نیاز به جراحی داره یا نه ؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام بحث جراحی زیبایی است در صورت تمایل میتوانید جراحی کنید
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 114 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    روز خوش

    بنده دارای آلت پرده‌دار هستم و قصد جراحی دارم.

    آیا ممکنه جراحی آلت پرده‌دار باعث ایجاد پلاک پیرونی شود ؟

    به این شکل که مثلا زخم جراحی به خوبی ترمیم نشود و از درون پلاک تشکیل بشه.

    یا مثلاً جراحی باعث التهاب آلت شده و درنتیجه پلاک پیرونی شود.

    آیا به هر نحوی احتمال چنین چیزی حتی تا1 درصد وجود دارد ؟

    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر میلاد دوشنبه ۲۶ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    با درود و عرض ادب.
    طی بررسی هایی که در اینترنت و بر روی خودم انجام دادم، آلت تناسلی من هم پرده دار هست. ضمن اینکه حس میکنم کوچک شده و اکثر اوقات، تمام بیضه هایم در بدنم فرو میرود و یا خودش را کاملاً جمع میکند. حذف پرده آلت و همچنین تزریق چربی رو برای خودم لازم میبینم ولی بهرحال نظر دکتر ملاکه.
    این موضوع از زمانی که متوجه درمان آن شدم، برایم حائز اهمیته. تهران نیستم و در جنوب کشور ساکن هستم.
    ضمناً هزینه برداشتن پرده آلت تناسلی و تزریق چربی رو هم بطور تقریبی اعلام کنید. ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۶ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام در مرحله نخست باید معاینه شوید ولی بسته به وسعت ساکشن بین ۲۵ تا ۳۵
  • تصویر کاربر میلاد جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با درود و عرض ادب.
    طی بررسی هایی که در اینترنت و بر روی خودم انجام دادم، آلت تناسلی من هم پرده دار هست. ضمن اینکه حس میکنم کوچک شده و اکثر اوقات، تمام بیضه هایم در بدنم فرو میرود و یا خودش را کاملاً جمع میکند. حذف پرده آلت و همچنین تزریق چربی رو برای خودم لازم میبینم ولی بهرحال نظر دکتر ملاکه.
    این موضوع از زمانی که متوجه درمان آن شدم، برایم حائز اهمیته. تهران نیستم و در جنوب کشور ساکن هستم.
    ضمناً راهنمایی بفرمایید که منظور از ارسال تا پنج تصویر، تصویر آلت تناسلی هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا تصاویر را به شماره ۰۹۱۲۹۷۲۷۷۸۰ واتس اپ کنید
  • تصویر کاربر سید دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    سلام الت تناسلی پرده دار دارم. بعد از جراحی محل بخیه پانسمان میشه؟و ایا برای ادرار کردن به سوند گذاری نیاز هست؟ایا عمل با بی حسی موضعی انجام میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام پانسمان تا ۳ روز،نیازی به سوند نیست،امکان جراحی با حسی از کمر هست
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 20سالمه و گاهی اوقات که زیاد هم هست آلتم به داخل رفته به صورتی که فقط نوک اون بیرون. دکتر هم رفتم گفت به خاطر شلی پوست که کاریش نمیشه کرد خواستم نظر شما هم بدونم ممنون میشم که راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام ابتدا باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر اسماعیل یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام با عرض پوذش .و عرض سلام وخسته نباشید به آقای دکتر ..بنده شصت سال سنم میباشد سه چهار ماه پیش دچار درد کمر شدم که بعد از پیگیری و عکس و ام ار ای ودکتر متخص متوجه شدم سه تا از دیسکهایم زده بیرون که خدارا شکر با استراحت و دارو کمی درمان شدم.درحین درمان توی این مدت گاهی رانندگی میکردم یا توی خونه یا هنگام راه رفتن کمربند طبی میبستم خصصا در هین رانندگی..کمربند در حال نشتن پشت رول بدون اینکه متوجه بشم فشار زیادی قسمت بالای التم میاورد دردی احساس نمیکردم فرض میکنم علت این باشد..بازم نمیدونم .تواین چند مدت دچار این مشکل شدم .یک بار هم نزدیکی کردم که بعدهنگام نعوذ خیلی سوزش تو التم داشتم..اقای دکتر لطفا کمکم کنید علت این کجی از کجا وچگونه تو این مدت سه چهار ماه برام ایجاد شده..ممنون وسپاس..بازم عذر خواهی میکنم..ببخشید..
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام احتمالا به علت پلاک پیرونی است باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر نیما یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    سلام،من دچار آلت پرده دار هستم،چند بار تماس گرفتم موفق به ارتباط برای تایین وقت نشدم،با توجه به شرایط کرونا این عمل کجا انجام میشه،سر پایی هستش؟واینکه چقدر هزینش هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام در کلینیک و حدود ۸ تومان
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 691 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من تمایل به انجام جراحی افزایش سایز آلت رو دارم .سوالم اینه که آیا سن محدودیتی ایجاد میکنه برای جراحی یا خیر .
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام معمولا خیر
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر