آنچوریا یا نداشتن بیضه از بدو تولد

آخرین بروزرسانی: 23 دی 1401

در این مقاله می خوانید

آنچوریا ( Anorchia ) یک وضعیت نادر و ناشی از یک اختلال تکاملی است که در آن فرد با وجود اینکه از نظر کروموزومی مذکر است (46XY) اما در تکامل اندام تناسلی خارجی اختلال وجود دارد. بطوریکه در معاینه بیضه ندارد اما آلت تناسلی و کیسه بیضه اش نرمال است. 

شیوع آنچوریا یک طرفه، ۱ مورد از هر ۵۰۰۰ نوزاد پسر و شیوع موارد ۲ طرفه، ۱ مورد از هر ۲۰۰۰۰ نوزاد پسر است. این وضعیت که به نداشتن بیضه از بدو تولد یا مادرزادی شناخته شده است، سندرم غیاب بیضه (vanishing testes syndrome) نیز نام دارد. 

گاهی اوقات سندرم غیاب بیضه را با عدم نزول دو طرفه بیضه اشتباه میگیرند اما در عدم نزول بیضه، بیضه ها وجود دارند ولی پیش از تولد نمی توانند حرکت کنند و پایین بیایند در نتیجه در شکم یا کشاله ران باقی می مانند تفاوت این دو وضعیت با معاینه، تصویربرداری و نهایتا” آزمایشات هورمونی مشخص میشود.

علت ابتلا به آنچوریا

علت ابتلا به آنچوریا ؟!

این اختلال غالبا مادرزادی بوده و به علت اختلال در خونرسانی عروق بیضه اتفاق می افتد. در برخی موارد نیز، پیچ خوردگی عروق بیضه یا آسیب به آنها عامل ایجاد آن میشود. در ۵۰٪ نوزادانی که آنچوریا مادرزادی ۲ طرفه دارند کوچکی آلت (میکرو پنیس) نیز دیده میشود.در برخی موارد هم نبود بیضه میتواند در اثر انجام فرایند جراحی (به دلیل سرطان، جراحت یا عفونت) باشد (برداشتن بیضه). چرخش طناب بیضه (Torsion) که در آن طناب اسپرمی که به بیضه ها خون میرساند پیچ میخورد و خون رسانی متوقف میشود، یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است نیاز به عمل جراحی برداشتن یک یا هر دو بیضه (اورکیدکتومی) را ایجاب نماید.

⚠️عدم وجود بیضه خواه مادرزادی باشد یا اکتسابی، میتواند تاثیر زیادی بر اعتماد به نفس فرد و زندگی جنسی او بگذارد.

افزایش سایز سریع مردانه

۷ روش برای بزرگ کردن آلت تناسلی

طبق تحقیقات بعمل آمده، مردان خیلی بیشتر از همسرشان به اندازه آلت تناسلی خود فکر میکنند و نگران آن هستند.این در حالیست که ....

تشخیص آنچوریا 

جدا از خالی بودن کیسه بیضه علائم دیگر عدم وجود بیضه عبارتند از تاخیر در بلوغ، فقدان شخصیت جنسی مردانه در بلوغ مانند رشد موی ناحیه شرمگاهی، بزرگ شدن آلت تناسلی، کلفت شدن صدا و عضلانی شدن بدن و در نهایت اختگی.

چند آزمایش برای تایید فرضیه ممکن است، صورت بگیرد. تعیین مقدار هورمون لوتئینیزه کننده (LH)، هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH)، بررسی سطح تستسترون خون قبل و بعد از تحریک با هورمون HCG و در نهایت آزمایش تراکم استخوان برای کمک به تشخیص.

درمان آنچوریا یا نداشتن بیضه مادرزادی

پسرانی که به صورت مادرزادی بیضه ندارند ممکن است در زمان مناسب وارد بلوغ نشوند. مکمل تستوسترون را میتوان برای تحریک رشد آلت در افراد با کوچکی آلت (میکروپنیس) و شروع بلوغ و عملکرد جنسی نرمال مصرف کرد.

کاشت پروتز بیضه، شکل و ظاهر و حس بیضه های طبیعی را ایجاد میکند و باعث میشود اعتماد به نفس تان تضعیف نشود و کیفیت زندگی حفظ شود. با این حال باید به خاطر داشته باشید پروتز بیضه عملکرد بیضه را نداشته و اسپرم یا تستوسترون تولید نمیکند. با این حال به دلیل دادن شکل مردانه به بیضه ها میتوانند استرس را کاهش، و اعتماد بنفس را افزایش دهد.

توصیه پزشک متخصص

اگر شما یا پسرتان دچار مشکل عدم وجود بیضه هستید، علاوه بر مراجعه به متخصص اورولوژی او را نزد روان درمانگر نیز ببرید تا هر مشکل یا سوالی در مورد جنسیت خود دارد بتواند راحت مطرح کند و استرس ها و نگرانی های او برطرف شود.
دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ارمین شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    بنده تک بیضه هستم و در بچگی یک بار عمل انجام دادم برای پایین اوردن بیضه ولی باز رفت بالا .الان ۲۶ سالمه متولد۷۵ هستم و اینکه از نظر رشد و قد قیافه و نداشتن ریش سیبل شبیه یه جون ۲۰ ساله هستم.توی ۱۳.۱۴سالگی موهای زهار و حدودا یکی دوسال بعد موهای زیربغلم دراومد.
    پیش دکتر غدد رفتم ارمایش نوشت با سونوگرافی از بیضه.ازمایش رو انجام دادم سطح تستسترونم از حد نرمال کمتره و هورمون رشد هم در حد کمتر تر از نرماله و سطح ویتامین دی کمتر از ۲۳ بود.تو سونوگرافی اندازه بیضه ها نرمال و عادی هستن ولی واریکوسل گرید ۲ دارم.
    خیلی نگرانم چون جایی خودم ک دچار پیری زودرس میشم با این اوضاع.
    البته اندازه الت 15.8cm و توی رابطه جنسی مقدار اسپرمم اندازه کافیه و حتی تو شرایطی ک کمی زمان بیشتری میگذره مقدار اسپرم هم بیشتر میشه(چیزی که از یه سایتی خوندم مقدار مناسب، نصف قاشق غذا خوریه.و بر این اساس مقدار رو مناسب دیدم.البته احتمال میدم که این مقدار خیلی کمه و باید بیش از نصف قاشق غذاخوری باشه)
    شنیدم که افراد تک بیضه هم بچه دار شدن اما از خودم خیلی مطمعن نیستم که تک بیضه همراه واریکوسل بتونه اسپرم با کیفیتی درست کنه
    ترسم از پیری زودرس و بچه دار نشدنه
    کمکی، راه حلی، داروی یا کاری میشه کرد که بدنم تستسترون و هورمون رشد زیادی بسازه.و اینکه میشه دوباره عملی برای پایین اوردن بیضه انجام بدم و در کنارش عمل واریکوسل هم انجام بدم؟
    خیلی ممنون میشم اگه بتونید راهنمایم کنید
    امیدوارم همیشه مانا و پایا باشید🙏
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا با کلیه مدارک به مطب مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر