واکسن گارداسیل بزنم یا پاپیلوگارد؟ (قیمت واکسن گارداسیل 1402)

آخرین بروزرسانی: 26 آذر 1402

در این مقاله می خوانید

از آنجایی که درمان قطعی hpv تاکنون ناشناخته مانده، پس بهترین راه پیشگیریست، و بهترین راه برای پیشگیری تزریق واکسن است. واکسن گارداسیل و واکسن پاپیلوگراد دو نوع از واکسن های ویروس hpv، عامل بیماری زگیل تناسلی هستند، که ما قصد داریم در این مقاله به بررسی آنها بپردازیم..

بیشتر بخوانید: عکس زگیل تناسلی در مردان

نکاتی برای تزریق گارداسیل

راه های انتقال ویروس اچ پی وی؟

ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV، از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد در زمان آمیزش جنسی انتقال مییابد. تا کنون بیش از 100 گونه ی مختلف برای HPV معرفی شده است. معمولا” آلودگی در مردان و زنان، علائمی از قبیل سوزش‌ ،درد و یا خارش ایجاد نمیکند و به همین دلیل اکثر افراد نسبت به آلودگی خود بی اطلاع هستند. 

با این حال برخی از گونه ها می‌توانند منجر به ایجاد زگیل و یا ضایعات پیش سرطانی نیز بشوند. گونه های پرخطر این ویروس در صورت عدم درمان مناسب عامل ایجاد کننده سرطان دهانه رحم، مقعد، سرطانهای سر و گردن (خصوصاً دهان و حلق) میباشند.

اچ پی وی عامل ابتلا به سرطان دهانه ی رحم!!!!

سرطان دهانه رحم سومین سرطان شایع در زنان به حساب می آید.بر اساس آمار، در سال 2018، تعداد 570 هزار نفر مبتلا به سرطان دهانه رحم تشخیص داده شدند که منجر به فوت 311 هزار نفر شد. ویروس پاپیلومای انسانی عامل اصلی سرطان دهانه رحم است. در حدود 70% از موارد سرطان دهانه رحم در اثر گونه های 16 و 18 ایجاد میشود.

قیمت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد در سال 1402

قیمت گارداسیل 4 (دولتی) یک میلیون و هشتصد و پنجاه هزارتومان و گارداسیل 9، 4 میلیون و 200 هزارتومان میباشد. با توجه به تولید نمونه داخلی واکسن گارداسیل با نام پاپیلوگارد، عملا واکسن گارداسیل نایاب شده و قیمت دقیقی برای آن وجود ندارد. اما قیمت واکسن پایپلوگارد حدودا بین 380 تا 400 هزار تومن می باشد.

بهترین زمان برای تزریق واکسن اچ پی وی

الگوی درمانی خاصی برای HPV در نظر گرفته نشده است. چرا که اکثر عفونتها به صورت خود محدود شونده بوده و در اثر مرور زمان برطرف شده و یا به شدت ضعیف میشوند. با این حال، در افراد با سیستم ایمنی ضعیف شده، میتواند به صورت فعال درآمده و مشکل ساز شود.

در صورت ابتلا به زگیل تناسلی، درمان انتخابی برای این موارد کرایوتراپی یا فریز زگیل تناسلی (هزینه کرایوتراپی) و سپس تقویت سیستم ایمنی برای جلوگیری از عود مجدد است .به منظور پیشگیری از این وضعیت واکسنهای HPV به صورت تجاری تولید شده اند که به منظور اثرگذاری بیشتر باید پیش از اولین رابطه جنسی مورد استفاده قرار بگیرند. 

طبق تحقیقات به منظور اثر گذاری بهتر و ایجاد پاسخ ایمنی قویتر بهتر است تزریق در سنین بین ۹ تا ۱۳ سالگی انجام شود. واکسنهای در دسترس بسته به نوع آن محافظت در برابر4،2 و یا 9 گونه از HPV را بر عهده دارند. این واکسنها توانایی محافظت در برابر HVP 16 و HPV 18 را که عامل ابتلا به سرطان دهانه رحم است نیز دارند. در ادامه به بررسی واکسن گارداسیل 4 و 9 و نیز واکسن ایرانی پاپیلوگارد خواهیم پرداخت. 

واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل اولین واکسن مورد تایید سازمان و غذا و دارو آمریکا (FDA) به حساب می آید که به منظور پیشگیری از بروز سرطان گردن رحم نیز اثربخشی دارد. تزریق این واکسن برای افراد با آلرژی به مخمر، زنان باردار، کودکان زیر 9 سال و افراد با ضعف سیستم ایمنی ممنوع است. بهترین زمان تزریق واکسن برای زنان در سن 26-9 سالگی و برای مردان 21-9 سالگی بیان شده است.

واکسن گارداسیل در سه دوز نیم میلیلیتری در طی 6 ماه به صورت عضلانی تزریق میشود. تزریق دوم 2-1 ماه پس از تزریق اول و تزریق سوم 4 ماه پس از تزریق دوم (6 ماه پس از تزریق اول) صورت میگیرد. در حال حاضر گارداسیل در سه نوع، دو ظرفیتی، چهارظرفیتی و 9 ظرفیتی در دسترس قرار دارد. گارداسیل چهار ظرفیتی (Gardasil 4) تیپهای 6، 11، 16 و 18 و گارداسیل 9 ظرفیتی (Gardasil 9) تیپهای 6، 11، 16، 18، 32، 33، 45، 52 و 58 را پوشش میدهد.

واکسن گارداسیل

بر اساس گزارشهای ارائه شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها (CDC)، بیش از 97% از عوارض مشاهده شده به صورت خفیف هستند. از جمله عوارض خفیف میتوان به سردرد، تب، تهوع، سرگیجه، درد در ناحیه تزریق، خارش اشاره کرد.طبق گزارشات عارضه غش در یک مورد از هر ۱ میلیون تزریق دیده شده است.

واکسن به صورت محلول آماده قابل تزریق داخل عضلانی است. پیش از مصرف محصول باید به خوبی تکان داده شود. پس از به هم زدن، به منظور جلوگیری از رسوب باید به سرعت مورد استفاده قرار بگیرد. واکسن گارداسیل نباید با هیچ واکسن دیگری رقیق سازی و یا ترکیب شود. پس از به هم زدن، گارداسیل به صورت یک مایع سفید و ابری دیده میشود. پیش از تزریق محصول باید از نظر هر نوع عیب و نقص مورد بررسی قرار بگیرد.

واکسن پاپیلوگارد

واکسن پاپیلوگارد یک واکسن نوترکیب تهیه شده در داخل کشور توسط شرکت نویان پژوهان زیست دارو است. این واکسن نوترکیب حاوی ذرات شبه ویروسی است که به منظور پیشگیری از سرطانهای ناشی از ابتلا به گونه های 16 و 18 ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کاربرد دارد. 

هم چنین این واکسن در پیشگیری از انواع نئوپلازی درون اپیتلیالی رحمی (CIN) و ادنوکارسینوم درجای سرویکس نیز موثر است. بهترین سن تزریق در دختران سن 9 تا 13 سالگی است، با این حال توصیه میشود که همه افراد تا 26 سالگی واکسینه شوند. 

واکسن پاپیلوگارد

بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده در صورت تزریق قبل از 15 سالگی، تزریق دو دوز (ماه نخست و 6 ماه پس از ترزیق اول) و در صورت تزریق پس از 15 سالگی، تزریق در سه دوز (ماه نخست، 1 ماه بعد از اولین تزریق و 6 ماه پس از ترزیق اول) صورت میگیرد. واکسن پاپیلوگارد به صورت سرنگهای نیم میلی لیتر حاوی سوسپانسیون آماده تزریق عضلانی در دسترس قرار دارد.

در کنار سایر واکسنهای مورد استفاده، تزریق پاپیلوگارد نیز میتواند با عوارض جانبی نظیر درد در محل تزریق، تورم، قرمزی، خستگی، سردر همراه باشد. به منظور مدیریت واکنشهای آلرژیک توصیه میشود که فرد تا 15 دقیقه پس از تزریق واکسن به صورت نشسته استراحت کرده و به مدت 15 دقیقه تحت نظر باشد.

واکسن گارداسیل بزنم یا پاپیلوگارد

بر اساس مطالعات بالینی صورت گرفته اثربخشی داروی پاپیلوگارد و گارداسیل یکسان است.در کنار اثربخشی و کیفیت یکسان دارو، قیمت واکسن ایرانی پایپلوگارد در مقایسه با واکسنهای مشابه خارجی پایینتر میباشد.

از نظر مقایسه ای هر دو واکسن ایرانی پاپیلوگارد و گارداسیل 4 بر روی گونه های 16 و 18 ویروس پاپیلومای انسانی که بیشترین سهم را در بروز سرطانهای دهانه رحم دارند، اثربخشی دارد.

در مقایسه واکسن سرواریکس پاپیلوگارد با گارداسیل، تیتر آنتی بادی حاصل از تزریق دو دوز واکسن با فاصله 6 ماه در واکسن پاپیلوگارد بیشتر است.

تزریق واکسن hpv برای چه کسانی ممنوع است؟

تزریق واکسن در حین بارداری و یا شیر دهی توصیه نمی‌شود اما در بیمارانیکه داروی هورمونی ضد بارداری مصرف میکنند تزریق واکسن منعی ندارد.بیماری تب دار حاد منع تزریق واکسن است اما عفونت جزئی مانند سرماخوردگی مانعی ندارد.هم چنین تزریق همزمان پاپیلوگارد با سایر واکسنها منعی ندارد.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عزیز سه شنبه ۲ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر ببخشید مزاحم وقت شریفتون شدم من ۴۶ سالم هست و متاسفانه دیر متوجه شدم که شریک جنسی من hpv54 دارند می خواستم از خدمتتون سوال کنم آیا تزریق واکسن گارداسیل می تواند برای من موثر باشد ؟؟؟ بی نهایت از صبر و تحمل و سایت خوبتون تشکر دارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام معمولا بالای ۴۵ سال توصیه نمی‌شود
  • تصویر کاربر مهری پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    با سلام در صورتی که دوز اول واکسن پاپیوگارد را زده باشیم و دوز دوم را نزنیم و بدنبال گارداسیل خارجی باشیم وتهیه کنیم مشکلی پیش نخواهد امد
    ممنون از پاسخ شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    درود و وقت بخیر
    ایا واکسن پاپیلوگارد 9 ظرفیتی هم موجود می باشد؟
    تزریق واکسن گارداسیل یا پاپیلوگارد برای فردی که سابقه جراحی قلب باز داشته خطرناک نیست؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام ما در مطب واکسن نداریم سابقه جراحی قلب منعی برای تزریق واکسن نیست
  • تصویر کاربر Reza پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام
    یک مورد خیلی ریز ب رنگ صورتی روی قسمت عانه ک بدون درد هستش و ب سختی دیده میشه دیدم با توجه ب اینکه در ماه های اخیر فقط رابطه اورال داشتم میتونه وارت باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام از ضایعه آزمایش دهید
  • تصویر کاربر امید شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 845 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر با توجه به توضیحاتی که فرمودین واکسن پاپیلوگارد فقط دو نوع ۱۶ و ۱۸ را پوشش میده که مخصوص خانم ها هستش آقایون چکار کنند و چه واکسنی بزنند ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام برای آقایان هم موثر است
  • تصویر کاربر مینایی پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 366 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید مایع منی من ابکی هستش خیلی وقته که اینجوریه ،اگر اینترنتی ویزیت میشم راهنمایی کنید که چکار کنم مزاحم بشم انلاین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق لینک‌موجود در سایت برای ویزیت آنلاین اقدام‌کنید
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 536 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید وقتی واکسن گارداسیل تزریق میکنیم تا شش ماه که هر سه دوز تزریق بشه نمیتونیم رابطه جنسی داشته باشیم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام خیر این حرف درست نیست طی ۶ ماه تزریق واکسن بارور نشوید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 410 مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتر آیا زگیل تناسلی اطراف آلت تناسلی امکان جابجایی خودبخود به اطراف مقعد را دارد؟ و اینکه خانمها برای درمان زگیل تناسلی باید از کرایو استفاده کنن؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام پاسخ هر دو سوال مثبت است
  • تصویر کاربر ارش شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 955 مشاهده پرسش
    سلام 41سالمه، اززودانزالی رنج میبرم، طبق آزمایشات سالانه هم الحمدلله هیچ مسکل وبیماری ندارم، تغذیه بسیارسالمی دارم. 2سال هم درمان داپوستین30 تحت نظرمتخصص ارولوژی گرفتم امامتاسفانه هنوزخوب نشدم لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر