تغییر رنگ و بوی ادرار چه معنایی دارد؟

آخرین بروزرسانی: 22 مهر 1400

در این مقاله می خوانید

اغلب همه افراد در طول زندگی متوجه تغییر رنگ و بوی ادرار خود می شوند. در حالی که این تغییر می تواند ناشی از مواد خوراکی یا نوشیدنی مختلف باشد اما گاهی اوقات بیانگر ابتلا به یک بیماری است. به همین دلیل، توجه به هر گونه تغییر در ادرار، تفسیر آن ها و در صورت نیاز مراجعه به پزشک از اهمیت زیادی برخوردار است. 

رنگ طبیعی ادرار

به طور معمول رنگ ادرار در هنگام صبح نسبت به شب متفاوت است. ادرار هنگام صبح به دلیل غلظت بیشتر تیره تر بوده و در هنگام شب به دلیل غلظت کمتر شبیه به آب است. 

رنگ مطلوب ادرار زرد کم رنگ است. تیرگی بیشتر رنگ زرد ادرار می تواند نشانه نیاز بدن به آب باشد.

رنگ طبیعی ادرار

تغییر رنگ و بوی ادرار

رنگ ادرار می تواند از زرد کم رنگ تا کهربایی تیره تغییر یابد. عوامل بسیاری در تعیین رنگ ادرار تاثیر دارند که از جمله آن ها می توان به تعادل مایعات، رژیم غذایی، دارو های مصرفی و بیماری ها اشاره کرد. در ادامه دلایل تغییر بسته به رنگ را برایتان بیان خواهیم کرد:

زرد کم رنگ یا تیره ادرار

میزان تیرگی یا روشنی رنگ ادرار به مقدار آب مصرفی بستگی دارد. آب و دیگر مایعات رنگدانه های زرد موجود در ادرار را رقیق کرده و هر چه مقدار آب بیشتر باشد ادرار شفاف تر خواهد بود. ادرار در مواقع کم آبی می تواند رنگی تیره تر داشته باشد. 

به طور کلی، رنگ بسیار روشن ادرار نشانه خوبی، از مصرف مقادیر مناسب آب است. در صورتی که ادرار به رنگ قهوه ای مایل به قرمز باشد اندکی جای نگرانی وجود دارد.

ادرار با رنگ قهوه ای مایل به قرمز

برخی مواد غذایی همچون توت سیاه، چغندر یا ریواس می توانند رنگ ادرار را به قهوه ای مایل به قرمز تغییر دهند. همچنین، وجود خون در ادرار نیز این رنگ را به وجود می آورد که یادداشت کوچک ترین علائم و نشانه ها و سپس مراجعه به پزشک بسیار اهمیت دارد.
تغییر در رنگ و بوی ادرار

ادرار با رنگ زرد روشن

برخی ویتامین ها و مکمل ها می توانند رنگ ادرار را به زرد روشن تغییر دهند. به طور کلی، مسمومیت با ویتامین یا مصرف بیش از حد آن ها به ندرت به یک بیماری جدی منجر می شود. در صورتی که رنگ ادرار نگران کننده باشد باید جهت انجام آزمایش های بیشتر به پزشک مراجعه شود.

ادرار با رنگ سبز روشن

رنگ سبز روشن اغلب ناشی از مواد خوراکی مصرفی بوده اما گاهی اوقات در اثر مصرف دارو های ضد افسردگی یا دارای فنول نیز به وجود می آید. این رنگ معمولا نگران کننده نبوده اما در صورت همراهی علائم دیگر باید به پزشک اورولوژیست مراجعه کرد.

تغییر در بوی ادرار

برخی مواد غذایی همچون مارچوبه، ویتامین ها و دارو های آنتی بیوتیک (همچون پنی سیلین) می توانند سبب تغییر بوی ادرار شوند. در اغلب موارد بوی ادرار یک عامل نگرانی قوی نیست.

بوی شیرین و میوه مانند ادرار

این بو ممکن است در اثر ابتلا به دیابت کنترل نشده به وجود آید. در صورت تشخیص ابتلا به دیابت تماس با پزشک جهت ارزیابی دوره درمان فعلی خود ضروری است. در صورت عدم ابتلا به دیابت این بوی ادرار می تواند بیانگر وجود یک مشکل بوده و مشورت با پزشک بسیار اهمیت دارد.

ادرار با بوی عفونت

از آن جایی که وجود باکتری در ادرار می تواند بر بوی آن تاثیر گذار باشد، بوی عفونت ادرار اغلب نشانه عفونت مجرای ادراری است. این بو اغلب با کف یا خون آلود بودن ادرار همراه است.
زمان مراجعه به پزشک

گاهی اوقات، علائم به قدری مبهم یا جزئی هستند که تشخیص مشکل دشوار است. در صورت کم آبی بدن ادرار غلیظ تر بوده و دفع آن می تواند با دشواری همراه شود. نوشیدن مایعات کافی رنگ ادرار را به زرد کم رنگ یا شفاف تغییر داده و به کاهش ناراحتی کمک می کند.

وجود خون قابل مشاهده در ادرار اغلب بیانگر ابتلا به سنگ کلیوی یا عفونت مجاری ادرار است. تیرگی یا نارنجی رنگ بودن ادرار ممکن است علامت عملکرد نامناسب کبد باشد. در صورت تجربه علائم یاد شده باید پزشک خود را مطلع کرد.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی و جراح کلیه

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Ali جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 737 مشاهده پرسش
    سلام، بنده بیمار شما هستم. مبتلا به نقرسم، در اسفند سال 97 خدمت شما رسیدم و یک سنگ 3.5 میل در کلیه چپ داشتم. پس از ابتلای به کرونا در دوماه پیش، پس از دو و نیم سال دوباره یک سنگ 4.5 میل در همان کلیه مشاهده شده است. آیا نیاز به سنگ شکن می باشد یا با نوشیدن آب زیاد و پیاده روی و سنکل احتمال دفع وجود دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام نیازی به سنگ شکن ندارید
  • تصویر کاربر ساره دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام.حدود ۶ سال یا بیشتر هست درد مربوط به کلیه دارم ولی هربار اشتباه میکردم و دردمو پیش دکتر دیگه ای میبردم تا اینکه سنگ حرکت کردو متوجه شدم سنگ کلیه دارم.۶ میلی در کلیه راست و ۴ میلی هم در کالیس فوقانی کلیه راست.خیلی شدید درد کمر و پهلوها دارم.دو بار دارو خوردم ولی دفع نشدن .چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام سنگ‌شکن برون اندامی
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر