کیست های کیسه بیضه یا اسکروتوم

آخرین بروزرسانی: 21 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

توده چربی در بیضه با اسپرماتوسل یک توده ی کیست مانند که در بیضه است، متفاوت هستند. این کیستها در واقع ماحصل رشد بیش از حد سلولهای پوستی (سلولهای کراتینی) اند که در یک کیسه یا کپسول کوچک گرد آمده و کیست را تشکیل میدهند. کیست های کیسه بیضه یا اسکروتوم به صورت توده های صافی در زیر پوست بوده و بیخطر هستند. 

آنها سرطانی نبوده و احتیاجی به برداشتن آنها نیست مگر اینکه دچار عارضه شده،عفونی شوند و یا ظاهرشان فرد را آزار داده و احساس بدی به او دست دهد. این کیستها در هر قسمتی از بدن قابلیت تشکیل دارند، ولی معمولا در پشت بدن یا پوست سر ظاهر میشوند.در این مقاله به بررسی توده های چربی در بیضه (اسکروتوم) می پردازیم.

توده چربی در بیضه یا اسکروتال چیست؟

«کیست» کیسه ای است که از نوعی مایع یا ماده شبیه مایع تشکیل شده است. این توده ها توان تشکیل در مناطق مختلفی از بدن را داشته و از بافتهای مختلفی از بدن نیز میتوانند منشا بگیرد. دو نوع از شایعترین توده هایی که در زیر پوست تشکیل میشوند عبارتند از کیستهای اپیدرموئید و کیستهای ناشی از غدد چربی.

1- کیست اپیدرموئید

اپیدرموئید، کیستی است که کیسه آن از سلولهایی منشا میگیرد که به طور معمول در لایه بالایی پوست وجود دارند (لایه اپیدرم).

2- کیست چربی در بیضه 

این کیست ها ناشی از ازدیاد رشد سلولهای چربی در سطح پوست کیسه بیضه می باشند.

در هر دو حالت، ماده شبه مایع درون کیست منظره ای شبیه به پنیر خامه ای دارد. این ماده همان کراتین مرطوب است. کراتین توسط سلولهای پوستی تولید شده و ماده تشکیل دهنده مو است. همچنین ماده ای است که لایه رویی پوست را میپوشاند.

کیست بیضه

برداشتن توده چربی در بیضه

در صورت نیاز، کیست را میتوان به راحتی و با یک عمل جراحی ساده تحت بیحسی موضعی برداشت. پوست اطراف با تزریق ماده بی حس کننده بی حس میشود. سپس یک برش کوچک روی کیست ایجاد شده و پزشک آن را به آرامی تخلیه کرده و در نهایت زخم را بخیه میکند. پس از بهبود، جای کیست را بافت اسکار پر میکند. در موارد نادر پس از برداشتن کیست به تدریج در زیر اسکار، کیست جدید دوباره رشد می کند.

در ویدئو زیر: مراحل برداشتن توده چربی از بیضه توسط دکتر ناطق جراح و متخصص اورولوژی 

علائم ظاهری کیست های کیسه ی بیضه

تشخیص دقیق توده چربی از توده های پرخطر قطعا امری است که باید توسط متخصص اورولوژی انجام شود.

1- ظاهر کیست های اپیدرموئید

کیستهای اپیدرموئید و چربی به شکل توده های صاف و گردی هستند که میتوان آنها را دقیقا زیر پوست مشاهده و لمس کرد. شیوع این کیستها بالاست.

این کیستها اغلب کوچک بوده و اندازه یک نخود هستند؛ با این وجود، بعضا به تدریج و طی ماهها بزرگ شده و قطر آنها به چند سانتیمتر میرسد. ظاهر این کیستها [با چشم غیر مسلح] بسیار شبیه یکدیگر است ولی با مشاهده سلولهای تشکیلدهنده آنها در زیر میکروسکوپ میتوان آنها را از هم افتراق داد.

علائم کیست چربی در بیضه

کیست های اپیدرموئید میتوانند هر کسی را مبتلا کنند اما بیشتر در بزرگسالان و میانسال ها دیده میشوند. این کیستها میتوانند در هر نقطه از پوست ظاهر شوند اما بیشتر در صورت، گردن، سینه، قسمت فوقانی کمر و گاهی در کیسه بیضه ایجاد می شوند.

2- علائم ظاهری کیست های چربی بیضه 

کیست های چربی  می توانند در هر فردی دیده شوند منتهی بیشتر مردان جوان را درگیر میکنند. این کیستها میتوانند در هر نقطه ای از پوست ظاهر گردند ولی بیشتر در پوست سر ایجاد میشوند. ایجاد چندین مورد از کیستهای چربی به صورت همزمان در پوست سر مورد شایعی است.

کیستهای اپیدرموئید و چربی معمولا عوارضی ندارند. اما در برخی موارد:

علت به وجود آمدن کیست های کیسه بیضه

به نظر می رسد برخی از سلول هایی که به طور معمول نزدیک به سطح پوست هستند (سلول های اپیدرم یا سلول های فولیکول های مو) به قسمت های عمیقتر پوست وارد شده و به تکثیر خود ادامه میدهند. سلول هایی که تکثیر میشوند کیستهایی را دور خود تشکیل داده و کراتینی تولید می کنند که به طور معمول لایه رویی پوست را میسازد. این کراتین مرطوب شده و به صورت ماده ای شبیه پنیر در می آید.

کیست های اپیدرموئید معمولا بدون دلیل خاصی ظاهر می شوند؛ راهی برای جلوگیری از ظهور آنها وجود ندارد. این کیستها نه به رعایت بهداشت مربوط اند و نه لایه برداری میتواند جلوی وقوع آنها را بگیرد. ابتلای به کیستهای چربی میتواند به صورت ارثی و خانوادگی باشد؛ اگرچه این مورد نادر است.

اگر این کیستها شما را اذیت نمیکنند، بهتر است کاری با آنها نداشته باشید. اگر اخیرا کیستی در بدن شما ظاهر شده بهتر است از دکتر متخصص درباره بی خطر بودن آن سوال کنید. 

برداشتن این کیست ها در چه مورادی ضروریست؟

بعضا فرد مبتلا به کیست اپیدرموئید یا چربی خواستار برداشتن آن کیست میشود. این درخواست معمولا سه علت دارد:

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر