زگیل زبان (دهانی) خطرناک است؟

آخرین بروزرسانی: 12 دی 1402

در این مقاله می خوانید

زگیل در هر قسمت از بدنتان، مخصوصاً در دهان، تجربه ای ناخوشایند است. با اینکه زگیل های روی سطح زبان یا مناطق دیگر دهانتان، مورد شایعی نیست، اما گاهی ناگهانی بروز می کنند. بنابراین بهتر است تا اطلاعات زیر را در صورت مشاهده هرگونه برآمدگی، توده یا زگیل در دهان یا زبان خود بدانید.

عفونت ویروس پاپیلومای انسانی، شایع ترین عفونت مقاربتی است. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، موجب بروز این عفونت می شود. HPV می تواند موجب بروز زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم شود. انواع خاصی از HPV می توانند موجب عفونت در دهان و گلو شوند. در برخی افراد، این موضوع، پیش زمینه ی ابتلا به سرطان دهان است.

زگیل متعارف

HPV، ویروسی با DNA دو رشته ای است که بیش از 100 نوع مختلف دارد و عامل ایجاد زگیل است. بروز وروکا ولگاریس یا همان زگیل متعارف، اغلب در دست، انگشتان، زانو و آرنج است. خراش یا سطح باز کوچک بر روی پوست، میتواند محل دخول ویروس باشد و خاراندن یا بریدن پوست و اصلاح کردن موهای روی پوست با تیغ، میتواند ویروس را به سایر نقاط بدن منتقل کند.

در بسیاری از موارد، سیستم ایمنی بدن در مقابل ایجاد زگیل ناشی از ویروس HPV ممانعت می کند. بیشترین میزان وقوع این زگیل ها در سنین جوانی است. این نوع زگیل به ندرت روی زبان یافت می شود.

علائم هیپوگنادیسم در زنان
آیا بعد از درمان زگیل تناسلی می توان رابطه داشت؟
درمان زگیل مقعدی
گالری عکس واضح از زگیل تناسلی مردان و زنان

زگیل دهانی

اغلب زگیل های دهانی در دهان یا سطح زبان، در طبقه بندی کندیلوما آکومیناتوم دهانی (زگیل های مقاربتی) قرار میگیرند که عامل آن HPV 6 و 11 و 12 است. شیوه انتقال این زگیل ها از طریق بوسیدن و تماس دهانی_تناسلی است و در افرادی شایع تر است که سیستم ایمنی ضعیفی مانند افراد مبتلا به HIV دارند. 

اغلب زگیل های غیرمقاربتی دهانی در کودکانی دیده می شود که روی دستشان زگیل دارند. با جویدن زگیل روی انگشتان یا دستشان، ویروس به راحتی به حفره دهان منتقل می شود. زگیل در دهانتان ممکن است در غذا خوردن تداخل ایجاد کند، زیرا می تواند در هنگام بلع یا جویدن، تصادفاً تحریک شود و با رشد زگیل، معمولاً درد و احساس ناخوشایند افزایش می یابد.

علت ابتلا به زگیل دهانی

تصور می شود HPV دهانی عمدتاً از طریق رابطه جنسی دهانی و بوسه عمیق با استفاده از زبان منتقل می شود. این ویروس در طول فعالیت جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. مردان بیشتر از زنان به عفونت HPV دهان مبتلا می شوند. افراد با انجام موارد زیر، خطر افزایش یافته ابتلا به عفونت دارند:
  • شریک های متعدد جنسی داشته باشند
  • دخانیات یا الکل استعمال کنند
  • سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند

علائم زگیل های دهانی 

انواع خاصی از HPV مرتبط با ابتلا به سرطان گلو یا حنجره هستند که به آن سرطان دهانی حلقی می گویند. HPV-16 معمولاً با ابتلا به تمام سرطان های دهان مرتبط است. عفونت دهانی HPV بدون علامت است و ایجاد ضایعه تنها علامت ظاهری آن می باشد. ممکن است ندانید که مبتلا هستید و ویروس را منتقل کنید. 
 
اغلب افراد مبتلا به سرطان دهان و حلق ناشی از عفونت HPV، مدتی طولانی به این عفونت مبتلا بوده اند. موارد زیر می تواند به عنوان علائم سرطان دهان و حلق در نظر گرفته شوند:

زگیل دهانی عکس

زگیل دهانی عکس
زگیل دهانی عکس

درمان زگیل های دهانی

زگیل ها اغلب خود محدود شونده اند، اما ممکن است تا دو سال به طول بیانجامند. معمولاً کرم های موضعی، خصوصاً در زگیل های حفره دهان، بی اثر هستند. انجماد زگیل ها با کرایوتراپی، تزریق اینترفرون آلفا به آنها، یا برداشتن با لیزر از روش های پیشنهادی برای برداشت زگیل های دهانی است.

در حالی که روش های درمان خانگی محدود است، اما استفاده از چند قطره روغن درخت چای روی زگیل یا مالیدن یک حبه سیر خام روی آن، چند بار در روز، در مطالعات محدودی امیدوار کننده بودند. 

عوارض و خطرات زگیل دهانی

سرطان دهان اغلب با استعمال بیش از حد دخانیات و مصرف الکل مرتبط است، اما افزایش میزان سرطان دهان و حلق و بینی با HPV 16 منتقله از راه جنسی مرتبط است. این سرطان، دهان، گلو و لوزه ها را متأثر می کند و به دلیل علائم خفیف، تشخیص آن دشوار است. مردان سفیدپوست که دخانیات استعمال می کنند و در سنین بین 35 تا 55 سال قرار دارند، بیشترین خطر ابتلا را دارند.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند مبتلایان به ایدز یا بیماران پیوند عضو که دارو مصرف می کنند، نیز در معرض خطر بیشتری هستند، هم چنین افراد با شرکای جنسی متعدد که رابطه جنسی دهانی محافظت نشده دارند.

امروزه، واکسن های HPV موجود، موجب جلوگیری از آلودگی به ویروس های HPV می شوند که عامل ایجاد زگیل تناسلی، سرطان حلق و توده سرطانی در ناحیه تناسلی هستند. پسران و دختران باید قبل از 13 سالگی واکسینه شوند. با این حال، می توان تا 45 سالگی، آن را تجویز کرد.

اگرچه زگیل های روی سطح زبان یا داخل دهان معمولاً مشکل آفرین نیستند، اما تشخیصشان از علائم جدی تر سرطان دهان می تواند چالش برانگیز باشد. به همین دلیل، همواره ضروری است با مشاهده توده یا لکه های غیرمعمول در دهانتان که با گذشت دو هفته از بین نرفته اند، به پزشک خود مراجعه کنید.

روش های تشخیص زگیل تناسلی

عفونت HPV دهانی، بدون علامت است و قابل تشخیص در آزمایش نیست. اگر علائمی دارید که موجب نگرانی شما شده است، به این معنا نیست که مبتلا به سرطان هستید، اما برای بررسی آن باید  به پزشک مراجعه کنید.

دندانپزشک ممکن است معاینه بالینی، خصوصاً در اطراف دهان، انجام دهد و در مورد سابقه دندانپزشکی و علائم مورد مشاهده تان سؤال کند. همچنین با استفاده از لوله ای منعطف که دوربین کوچک در انتهایش قرار دارد، گلو یا بینی تان را بررسی کند. اگر پزشکتان مشکوک به سرطان است، ممکن است آزمایش های دیگری را تجویز کند، مانند آنچه در ادامه آورده ایم:

  • بیوپسی توده مشکوک. این بافت از نظر وجود HPV نیز بررسی می شود.
  • تصویر برداری با اشعه ایکس قفسه سینه.
  • سی تی اسکن قفسه سینه.
  • سی تی اسکن سر و گردن.
  • MRI سر یا گردن.
  • اسکن PET.
دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ، من اطراف آلت تناسلیم دو سالی هست که دونه های گوشتی و مثل زگیل زده آیا زگیله؟؟ عکسش ارسال شد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام بله زگیل هست به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۵ سال سن دارم مجردم چند ساله ک خیلی خود ارضایی کردم تایم انزالم زیر یک دقیقه است خیلی روی اعصاب و روانم تاثیر گذاشته استرسم زیاد شده دستم لرزش پیدا کرده نمیتونم کنترول کنم خودم را ک خود ارضایی کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا به روانپزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر Hbvd پنجشنبه ۳۰ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    سلام آیا ناتوانی جنسی ناشی از اسمنا در دوران مجردی قابل درمان است؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۰ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،استمناء باعث ناتواني جنسي نميشود مگر اينكه باعث تنش روحي يا عذاب وجدان شده باشه كه در واقع با تكنيكهاي Relaxaion حل ميشه
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر