علت درد کلیه در صبح

آخرین بروزرسانی: 4 خرداد 1402

در این مقاله می خوانید

کلیه ها، اندام های لوبیا شکلی هستند که در اطراف شکم قرار گرفته اند و نقشی حیاتی در دفع مواد زائد بدن بر عهده دارند. مشکلات ناشی از بیماری های کلیوی می تواند این عملکرد را به خطر بیاندازد و حتی منجر به درد کلیه در صبح یا درد همیشگی کلیه شود. درد کلیه، اغلب اوقات با کمر درد اشتباه گرفته می شود. این موضوع، معمولاً به علت محل قرارگیری کلیه ها می باشد، زیرا آنها در عقبی ترین قسمت حفره شکم قرار گرفته اند.

علت درد کلیه در صبح

علت درد کلیه در صبح دلایل متفاوتی را میتواند در بر بگیرد، به همین دلیل در صورت تکرار این درد حتما برای معاینه باید به متخصص مراجعه کنید.

1_ سنگ کلیه 

سنگ های کلیه، رسوبات سختی از مواد معدنی و نمک ها هستند که در دستگاه کلیوی تشکیل می شوند. این سنگ ها ممکن است هر قسمت از دستگاه مجرای ادراری، از کلیه گرفته تا مثانه را درگیر کنند. اکثر افرادی که سنگ کلیه دارند، به هنگام دفع سنگ کلیه از دستگاه ادراری درد بسیار شدیدی را تجربه می کنند. 

دفع سنگ، بسته به اندازه ی سنگ و عوارض آن، ساده ترین روش برای درمان سنگ کلیه می باشد. اغلب اوقات با نوشیدن مقدا زیادی آب، دفع سنگ کلیه راحت تر انجام می شود. سنگ های کلیه بزرگ تر برای شکسته شدن و دفع آسانتر از مجاری ادراری باید تحت درمان با دستگاه سنگ شکن قرار گیرند.

2_ عفونت کلیه

باکتری هایی که ممکن است وارد دستگاه مجاری ادراری شوند، شرایطی به نام پیلونفریت را به وجود می آورند. این شرایط معمولاً زمانی رخ می دهد که عفونت مجاری ادراری درمان نشود. گرچه، دیابت، مشکلات ادراری عصبی و سنگ کلیه، همگی عوامل مستعد کننده عفونت کلیوی محسوب می شوند. علائم شایع پیلونفریت شامل موارد زیر می باشند:

  • لرز
  • تهوع و استفراغ
  • ادرار خونی 
  • درد پهلو 

2_ عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری، عفونتی است که هر یک از قسمت های مختلف دستگاه ادراری را تحت تأثیر قرار می دهد. عفونت مجاری ادراری تحتانی (مثانه و پیشابراه) بسیار شایع است. زنان بعلت پیشابراه کوتاهتر خود، بیشتر در معرض عفونت مجرای ادراری قرار دارند. این موضوع باعث می شود که باکتری راحت تر به ساختارهای ادراری دیگر دست پیدا کند. عفونت های ادراری با سوزش به هنگام ادرار، خون در ادرار و درد پهلو خود را نشان می دهند. 

3_ سرطان کلیه

سرطان های کلیه، انواع زیادی دارند که منشأ اکثر آنها دوقسمت از این اندام می باشد: لوله کلیوی و لگنچه کلیوی. سرطان کلیه مانند هر نوع سرطان دیگری، نتیجه ی رشد سلول کنترل نشده و تکثیر سلولهای سرطانی است. سرطان کلیه یکی از شایع ترین انواع سرطان در جهان می باشد. علائم سرطان معمولاً شامل درد مکرر در زیر دنده یا پایین کمر و وجود خون در ادرار می باشد.

درمان درد کلیه در صبح

درمان درد کلیه در صبح

اگر دارای درد کلیه، مشکلات ادراری یا علائم کلیوی دیگر هستید، توصیه می شود هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. به تأخیر انداختن درمان، موجب آسیب بافت غیرقابل برگشت می شود که می تواند بیماری کلیوی شما را تشدید کند. 

بسته به علت درد کلیه، ممکن است به درمان های متفاوتی نیاز باشد. برای درمان درد کلیه ناشی از عفونت، آنتی بیوتیک ها بهترین درمان هستند. همچنین درد بیش از حد را می توان با استفاده از داروهای تجویز شده، درمان کرد. سرطان کلیه نیز با ترکیبی از شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی قابل درمان است.

نوشیدن آب بهترین درمانی ست که خودتان می توانید انجام دهید، زیرا به کلیه ها اجازه می دهد، سموم را پاکسازی کنند و حتی می تواند از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کند. توصیه می شود در روز حداقل 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص اورولوژی 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رز پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    سلام دوسه روزه کلیه سمت راستم از خواب که بیدار میشم صبح درد می‌کنه شدید نیست زیاد راه میرم بهتر میشه و تا ظهر از بین می‌ره هیچ علائمی هم مثل سوزش و تکرر ادرار و اینا هم ندارم چیکار باید بکنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      سلام احتمالا به علت اسپاسم هست
  • تصویر کاربر آنیتا شنبه ۲۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 114 مشاهده پرسش
    سلام اغای دکتر وقتتون بخیر باشه
    یه سوال داشتم خدمتتون ، من یک سال و نیمه مرتبا دچاد عفونت های ادراری میشم دارو مصرف میکنم ولی وقتی دورشون تموم میشه بعد یه مدت دوباره دردام شروع میشن باید چیکار بکنم؟، بیست و یک سالمه و مجردم
    این علائم رو دارم : درد تو قسمت راست شکمم، حالت تهوع ، تکرر ادرار،تب و لرز،
    وقتی عفونت ادراری پیدا میکنم ، کم خونیمم زیاد میشه و پی در پی پریود میشم یعنی دو سه روز پریودیم خوب میشه دوباره اینطور میشم ، یعنی دلیلی بین این سه حالت وجود داره که باهم ظاهر میشن!! میشه راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام ابتدا عفونت ادراری را درمان کنید سپس ۴ تا ۶ ماه درمان سرکوب کننده انتی بیوتیک مصرف کنید
  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۲۶ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام،من هنگام بیدار شدن از خواب دردشدیدی در کلیه سمت راستم حس میکنم که با شروع فعالییت روزمره دیگه دردنمیکنه،مهمتر اینکه هیچ علائم دیگه ای به همراه ندارد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۶ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام به نظر میرید ناشی از گرفتگی(اسپاسم)عضلانی باشد
    2. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۶ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام به نظر میرسد ناشی از گرفتگی(اسپاسم عضلانی)باشد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام من مردی ۴۳ ساله مطلقه تعداد اسپرم زیریک است عمل واریکوسل انجام دادم فرقی نکرده چیکار کنم ودرمرکز رویان ivfانجام دادیم لقاح انجام شد وپس انتقال جواب نگرفتیم ازهم جدا شدیم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام با مصرف دارو می‌توان تا حدودی،تا حدودی وضعیت اسپرم را بهتر کرد
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    باسلام
    در سونوی کلیه قیدشده کلیه سمت راستهیدرونفروز گرید ۱ میاباشد و سنگی مشاهده نشد و بقیه چیزا نرمال هست فقط من موقع صبح سمت راستم درد میگیره.میخواستم بددنم چه ازمایشاتی لازمه چه داروهایی لازنه ایا مشکل خاصی هست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا سی تی اسکن انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات