انواع سنگ کلیه

آخرین بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402

در این مقاله می خوانید

سنگ کلیه با توجه به نوع، اندازه و محل سنگ، علائم متفاوتی دارد. علائم سنگ کلیه شامل درد شدید، خون در ادرار(هماچوریا)، تکرر ادرار، بوی بد ادرار، دشواری ادرار، تب یا لرز است که در صورت وجود عفونت در محل، این علائم تشدید می شوند. در این مقاله به معرفی انواع سنگ کلیه و علت ایجاد آنها میپردازیم.

غالبا چه کسانی به سنگ کلیه مبتلا می شوند؟

سنگ کلیه می تواند در هرکسی ایجاد شود، اما برخی افراد نسبت به دیگران بیشتر مستعد ایجاد سنگ کلیه اند. بروز سنگ کلیه در مردان بیشتر از زنان است. هم چنین در صورتی که یکی از موارد زیر در مورد شما صدق می کند، بیشتر از افراد دیگر مستعد سنگ کلیه هستید:

سنگ کلیه و سنگ مجاری ادراری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

منشأ سنگ های کلیه، اغلب از مواد موجود در ادرار است. مواد موجود در سنگ های مختلف، متفاوتند و حتی ممکن است مواد موجود در نوع خاصی از سنگ ها نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشند. اغلب سنگ های مجاری ادراری، سنگ های کلیه ای هستند که از کلیه خارج شده اند و به مجاری آمده اند.

در واقع ساختار و نوع سنگ تفاوتی ندارد، تنها مکان آن تغییر کرده است. به طور کلی سنگ های کلیه علائم خاصی ندارند، اما زمانی که سنگ ها شروع به حرکت به سمت مجاری ادراری و انسداد مسیر ادرار می کنند، علائم بروز می یابند.

انواع سنگ کلیه

سنگ های کلیه به زبان ساده، متشکل از مواد معدنی ته نشین شده ای هستند که در کنار یکدیگر تجمع می یابند و سنگ را می سازند. سنگ ها ممکن است به کوچکی ذرات شن باشند و به آسانی از مجاری ادراری بگذرند و از بدن دفع شوند. هم چنین ممکن است پیش از ورود به مجاری ادراری، بسیار بزرگ شوند. 

سنگ کلیه با توجه به اندازه، تعداد، مکان و علائم بدن فرد، درمان و روش های برداشت متفاوتی دارد. اگر این سنگ ها موجب انسداد مجاری ادراری شوند، باید سریعاً از طریق جراحی برداشته شوند.

1_ سنگ های کلسیمی

سنگ های کلسیمی شامل دو نوع اصلی هستند: 

  1. کلسیم اگزالات  
  2. کلسیم فسفات

سنگ های کلسیم اگزالات، شایع ترین نوع سنگ های کلیه و ناشی از مقادیر بالای کلسیم اگزالات در ادرار هستند. اگزالات، نوعی «نمک» متشکل از اسید اگزالیک است.کلسیم اگزالات، ترکیبی از کلسیم و اگزالات است که با اتصالشان به یکدیگر، مانع از جذب کلسیم در بدن و تشکیل سنگ می شوند.

کلسیم اگزالات، ماده ای است که در بسیاری از غذاها مثل اسفناج، ریواس و آجیل وجود دارد. مصرف غذاهای غنی از کلسیم اگزالات، می تواند موجب افزایش احتمال تشکیل سنگ ها شود. سنگ های کلسیم فسفات، مشابه سنگ های کلسیم اگزالات هستند، اما ترکیبی از کلسیم و فسفریک اسید هستند و به اندازه آن ها شایع نیستند.

سنگ کلیه کلسیمی

2_ سنگ های استروویتی

همانطور که از نامشان بر می آید، متشکل از استروویت هستند، که نوعی فسفات معدنی (منیزیم، آمونیوم و فسفات) است. سنگ های استروویتی در نتیجه عفونت سیستم ادراری تشکیل می شوند و از آن جایی که عفونت های ادراری در زنان شایع تر است، سنگ های استروویتی نیز در زنان شایع تر است.

سنگ های استروویتی

3_ سنگ های اوریک اسیدی

این سنگ ها ناشی از سطح بالای اوریک اسید در ادرار هستند که می تواند در نتیجه ی رژیم غذایی غنی از پروتئین یا پورین، ابتلا به نقرس، دیابت و انجام شیمی درمانی باشد. غذاهای غنی از پورین، شامل برخی گوشت ها و ماهی، اندام های خوراکی حیوانات (مغز، کبد، شش و …)، صدف خوراکی و هم چنین برخی سبزیجات و دانه ها هستند.

سنگ های اوریک اسیدی

4_ سنگ های سیستینی

این سنگ ها ناشی از ترشحات بیش از حد آمینو اسید سیستین از کلیه ی فرد به ادرار است. که به این بیماری ژنتیکی «سیستینوریا» می گویند و تشکیل این نوع از سنگ های کلیه، نسبت به سایر، نادر است.

سنگ های سیستینی

اگر علائم مرتبط با سنگ های کلیه یا سابقه ابتلا به سنگ کلیه در خانواده تان دارید، به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید. اگر علائمتان شدید و غیرقابل تحمل است، سریعاً به اورژانس مراجعه کنید.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر