سریع ترین و بهترین روش درمان زگیل تناسلی

آخرین بروزرسانی: 8 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

زگیل های تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی جنسی (STDها) هستند. تقریباً 79 میلیون آمریکایی آلوده به ویروسی هستند که عامل بیماری زگیل تناسلی ست. متاسفانه زگیل تناسلی هیچ گونه درمان قطعی ندارد. بهترین روش پیشگیری و تزریق واکسن HPV است، اما ما سریعترین و بهترین  روش برای برداشتن ضایعه زگیل و کنترل ان را در ادامه مطلب خواهیم گفت…

زگیل های تناسلی در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. این ویروس، انواع بسیار زیادی دارد که برخی از آنها موجب بروز زگیل های مُسری می شوند و برخی دیگر می توانند سرطان زا باشند. شناخت علائم اولیه زگیل تناسلی و ویروس HPV بسیار مهم است تا به محض مشاهده ی علائم، تحت درمان قرار بگیرید. این کار به پیشگیری از سرایت و پیشرفت این ویروس کمک می کند.

سریعترین درمان زگیل تناسلی

علائم زگیل های تناسلی

وجود ویروس عامل زگیل تناسلی در بدن تا قبل از پیدایش ضایعات هیچ علائمی ندارد، و ظهور ضایعات میتواند نشانه ی مهمی در این زمینه باشد. علائم زگیل های تناسلی معمولاً برای تمام افراد یکسان نیست:

 

120 نوع زیر مجموعه برای  HPV وجود دارد، اما تنها 40 مورد از آنها می توانند دستگاه تناسلی را آلوده کنند. این 40 نوع ویروس  HPV، زگیل هایی را به وجود می آورند که عمدتاً شکل های مشابهی دارند.  این ضایعات اما در نواحی مختلفی ظاهر می شوند:

در زنان:

  • فرج
  • دیواره های واژن
  • پرینه ، ناحیه بین فرج و مقعد
  • دهانه رحم
  • مقعد یا کانال مقعدی
  • دهان

در مردان:

  • نوک آلت تناسلی
  • بدنه ی آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • مقعد
  • دهان
بهترین درمان زگیل تناسلی

بهترین روش درمان زگیل تناسلی

متأسفانه هیچ درمان قطعی برای HPV وجود ندارد. اما میتوان با برداشتن ضایعات و تقویت سیستم ایمنی به مرور ویروس را از بدن پاک کرد. روش های مختلفی برای برداشتن زگیل وجود دارد اما کدام روش بهترین درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان است؟

در بحث درمان ضایعات ما به پاکسازی ظاهر ضایعات کمک می کنیم زیرا همانور که اطلاع دارید درمان این بیماری توسط تقویت سیستم ایمنی ممکن است. اما برداشتن ضایعه چه سودی دارد؟

جز افزایش اعتماد بنفس و زیبایی ظاهری، چون زگیل تناسلی با خراشیدگی انتقال پیدا میکند و خراشیدگی باعث ریزش و انتقال ویروس به اطراف می شود( هم بدن شخص و هم فرد مقابل) پس برداشتن ضایعه شانس گستردگی ویروس و ضایعه را کم میکند. 

روش های درمانی شامل:

  1. درمان زگیل تناسلی خفیف با پماد  
  2. برداشتن زگیل با لیزر، کرایو تراپی و یا جراحی 
  3. درمان زگیل تناسلی با سرکه سیب

بهترین درمان برای زگیل تناسلی 

بهترین درمان زگیل تناسلی کرایوتراپی یا LLEP هست. درمان با لیزر پیشنهاد نمیشود زیرا میزان عود پس از درمان زگیل تناسلی با لیزر، بدلیل ایجاد التهاب در لایه های عمقی پوست به دفعات زیاد مشاهده شده است. اما سریعترین و بهترین درمان با کمترین احتمال عود کرایو تراپی است. در مواردی که ضایعات بسیار گسترده باشد و با چند جلسه کرایوتراپی درمان حاصل نشود، درمان زگیل تناسلی با برداشتن ضایعه از طریق جراحی صورت می گیرد.

چه کسانی در معرض ابتلا به زگیل های تناسلی قرار دارند؟

اگر کسی با فرد آلوده به ویروس HPV رابطه جنسی برقرار کند، می تواند به زگیل تناسلی دچار شود. ویروس پاپیلومای انسانی زمانی انتقال پیدا می کند که پوست شما با زگیل تناسلی فرد مبتلا تماس پیدا کند. تماس با ناحیه تناسلی فرد آلوده یا اطراف آن، موجب بروز زگیل تناسلی بر روی اندام تناسلی شما می شود. 

این ویروس قابل سرایت است و ممکن است روی پوست فرد آلوده ایجاد شود و از طریق لمس دست یا تماس جنسی منتقل شود. زمانی که ویروس وارد پوست می شود، با سلولهای پوستی ترکیب می شود و شروع به تکثیر می کند. این امر موجب تشکیل ضایعات (زگیل ها) بر روی پوست ناحیه آلوده می شود. سپس ویروس از زگیل خارج می شود و به نواحی دیگر پوست یا افراد دیگر منتقل می شود.

وقتی که ویروس  HPV وارد پوست می شود، همیشه موجب تشکیل زگیل نمی شود. سلولهای پوستی آلوده می توانند بدون نشان دادن هیچگونه علامتی، ویروس را آزاد کنند. شما حتی بدون هیچ علائم قابل مشاهده ای، می توانید این ویروس را به دیگران انتقال دهید.

سریع ترین روش درمان زگیل تناسلی

تشخیص زگیل های تناسلی

از آنجا که این زگیل ها قابل سرایت هستند، در صورت بروز هر گونه علائم، مراجعه به پزشک ضروری است. در صورت عدم درمان زگیل های تناسلی، بدون این که بدانید، می توانید این زگیل ها را به دیگران انتقال دهید. ویروس پاپیلومای انسانی در بعضی افراد می تواند موجب سرطان شود. هم مردان و هم زنان، با ابتلا به برخی از انواع ویروس HPV ممکن است به سرطان دچار شوند، اما زنان بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. 

درمان HPV در اسرع وقت ضروری است و در صورت مشاهده علائم، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. پزشک از شما درمورد بهداشت عمومی و فعالیت جنسی تان در گذشته سؤالاتی می پرسد. او همچنین در مورد بیماری های مقاربتی شما در گذشته سؤال می کند. سپس ناحیه تناسلی شما را معاینه می کند و به دنبال علائم زگیل می گردد. پزشک در صورت لزوم نمونه برداری انجام می دهد و آزمایشات دیگری را برای جستجوی زگیل های داخلی توصیه می کند. این آزمایشات عبارتند از:

  • پاپ اسمیر
  • آنوسکوپی (معاینه مقعدی)
  • کولپوسکوپی
 

از آزمایش پاپ اسمیر برای بررسی دهانه رحم زن برای وجود هر گونه سلول آلوده استفاده می شود. کولپوسکوپ، ابزاری است که برای معاینه درون واژن و دهانه رحم استفاده می شود. پزشک برای مشاهده درون مقعد ممکن است از یک آنوسکوپ استفاده کند. پزشک همچنین از شما درخواست می کند که با شریک جنسی خود تماس بگیرید و از او بخواهید که برای تشخیص  HPV و زگیل های تناسلی، آزمایش انجام دهد. 

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام در بیضه چپ من ضایع گوشتی هست چند با خارش پوسته شدنی سفید رنگ میشه در حالت عادی صورتی رنگ
    که مدتی داره زیاد میشه و به جاهای دیگم سرایت میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام به نظر می‌رسد اگزما داشته باشید
  • تصویر کاربر آتنا شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    چند روز قبل متوجه شدم روی بدنم شبیه خال گوشتی ولی به ابعاد کوچیکی ایجاد شده
    بدون هیچ درد و عارضه ای
    آخرین رابطه جنسیم برای حدود۴/۵ ماه قبل هستش
    شریک جنسی مختلف هم نداشتم
    خواستم بدونم ممکنه زگیل باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام قطعا
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    بهترین درمان زگیل تناسلی چی ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام کرایو ضایعات و تقویت سیستم ایمنی برای جلوگیری از عود
  • تصویر کاربر Mhmh یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    با سلام
    من سه چهارساله چندتا خال گوشتی خیلیی کوچیک بدون درد بدون خونریزی بدون خارش دارم روی الت تناسلیم
    عکس فرستادم براتون
    میشه راهنمایی کنید چیکار کنم و اینا چی هستن؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام بیشتر شبیه خال گوشتی هستند تا زگیل تناسلی هر چند بهتر است معاینه شوید
  • تصویر کاربر Maryam دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام ایا زگیل تناسلی یا hpv رو تست پاپ اسمیر نشون میده؟ یا نیاز به ازمایش جداست؟ اگه جواب تست منفی بود نیاز به ازمایش دیگه هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،تست پاپ اسمیر زگیل را نشان میدهد در صورت منفی بودن نیاز به ازمایش جداگانه ای نیست
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر