5 علت درد بیضه بعد از انزال

آخرین بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402

در این مقاله می خوانید

در اکثر مواقع درد بیضه بعد از انزال هیچ علتی ندارد و فقط به دلیل اینکه در جریان نزدیکی و یا تحریک، خون بیشتری به سمت عروق الت تناسلی میرود بیضه پرخون و محتقن شده و این احتقان باعث درد می شود. تنها راه حل برای رهایی از این درد تغییر سبک زندگی است. 

بطور مثال استفاده نکردن از لباس های تنگ، استفاده نکردن از استخر آب گرم و جکوزی، و پس از هر نوبت دفع ادرار بیضه های خود را با آب سرد ماساژ دهند. اما در موراد دیگر درد بیضه بعد از تحریک میتواند نشانه ای از بیماری باشد که در ادامه به علائم دیگر آنها میپردازیم.

دلایل درد بیضه بعد از انزال 

در ادامه به بیماری هایی اشاره میکنیم که در کنار علائم دیگر و درد بیضه میتواند نشان از بیماری باشد که نیاز به دخالت متخصص جهت درمان دارد.

1_ اپیدیدیمیت یا عفونت بیضه

اپیدیدیم لوله داخل بیضه است که اسپرم ذخیره می کند. اپیدیدیمیت عفونت این ناحیه است. نوعی عفونت باکتریایی که از عفونتی مقاربتی (STI) سرچشمه می گیرد. عفونت مجاری ادراری (UTI) و بیماری ویروسی نیز می تواند باعث اپیدیدیمیت شود. جز درد بیضه حین رابطه علائم زیر را نیز باید در نظر داشته باشید:

پزشک مربوطه اپیدیدیمیت را با آزمایشی فیزیکی، تست خون یا ادرار و آزمایشات تصویری تشخیص می دهد تا علت های دیگر را رد کند. در برخی موارد، اپیدیدیمیت می تواند باعث تشکیل آبسه شود که نیاز به تخلیه دارد. برای درمان اپیدیدیمیت از آنتی بیوتیک استفاده می شود. 

درد بیضه بعد از تحریک

2_ ارکیت یا التهاب بیضه 

ارکیت به ملتهب شدن یک یا هر دو بیضه گفته می شود. ارکیت می تواند باکتریایی یا ویروسی باشد و بعضی اوقات حاصل یک STI یا UTI است. همچنین ارکیت می تواند از اپیدیدیمیت توسعه یابد و معمولاً اپیدیدیمو-ارکیت گفته می شود. 
  • ورم یک یا هر دو بیضه
  • درد ناحیه کشاله ران
  • گرمی یا قرمز شدن اطراف بیضه ها
  • تب
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • درد هنگام ادرار
  • ناراحتی

پزشکان ارکیت را با تست ادرار و آزمایشات تصویربرداری تشخیص می دهند و علت های دیگر را رد می کنند. برای درمان ارکیت آنتی بیوتیک لازم است.

3_ واریکوسل

واریکوسل معمولاً هیچ علائمی ندارد، اما ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

4_ پروستاتیت

علائم پروستات بسته به علت بیماری است اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

5_ هرنی اینگوینال 

از دلایل ناشایع درد بیضه ها بعد از انزال، میتوان به هرنی اینگوینال اشاره کرد. ضعیف شدن ساختار ناحیه بیضه ها در هرنی و  فعالیت حین رابطه زناشویی علت این درد می باشد.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر جناب دکتر .. من در سمت چپ الان یک الی نهایت دو هفته است که درد ناحایه کاشله ران و کمی حوالی بیضه سمت جپ احساس می کنم، فقط اشاره کنم من در بچگی باد فتق داشتم که عمل کردم، الان 40 سالم است . ممنونم از شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام سونوگرافی و معاینه
  • تصویر کاربر کامکار یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    باسلام. من سال ۸۹ متوجه شدم در بیضه سمت راست واریکوسل گرید(فکر کنم ۳) دارم و بیضه سمت راست من بزرگتر از سمت چپه. در سال ۹۳ بچه دار شدیم. بعد از اون تا امسال دیگه نتونستیم بچه دار بشیم . از اول ۱۴۰۱ تشخیص دادن من نابارورم و گفتم سرعت حرکت اسپرم کمه. راه درمانی داره. ضمنا بعد از نزدیکی من کمی درد بیضه میگیرم که البته مداوم نیست میگیره ول میکنه. لطف میکنین جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام اگر ناباروری شما به علت واریکوسل است بهتر است جراحی کنید
  • تصویر کاربر منصور یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام وقت تون بخیر خسته نباشید
    آقای دکتر من مشکل بیضه دارم درد دارم و بیضه راستم کوچیک شده و تناب بیضه انگار باد کرده از بیضه گرفته تا کلیه درد می‌کنه و دکتر رفتم آزمایش دادم گفتن ک تخمک ها ضعیفه و حرکت نداره ی دکتر دیگه منطقه مون بود رفتم آزمایش دادم گفتش باید عمل بشه اما بهم دارو دادن
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام سونوگرافی از بیضه انجام دهید؟
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر
    من حدود۱۵سال پیش عمل وازکتومی انجام دادم. وباگذشت زمان توده یی تقریباسفت درپایین وبه سمت داخل بیضه هاایجاد شده آیااین مساله نیازبه اقدامی داردممنون میشم من روراهنمایی کنین باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام بافت گرانولوم ناشی از وازکتومی است مادامیکه علامتی برایتان ایجاد نکرده باشد نیاز به اقدام خاصی ندارد
  • تصویر کاربر کیان شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    سلامدجناب دکتر سوالم اینکع طبقه گفته والدینم از بدوه تولدم بیضه هایم سیاه و تیره شده بودن حالا ۳۲سال سنمه ولی از نوجوانی احساس میکنم که تعداد بیضه هام ۳تاهست و به شکل یک دانه لوبیای در بالای بیضهام هست اما حدودان در ۲۰درصد انزالها که مواردی در ارضاع شدم در خواب هست یا در نزدیکی هایی که هنگام تخلیه منی دخول نمیکنم یا کاندوم بیضهام ورم میکنه و سنگین میشه ودرد میگیره و تکرر ادارهم میگیریم و احساش بیحالی و مریض شدن میکنم و خوابم میبره ولی بعد از چندساعت استراحت خوب میشم علت این موضوع چیه جنای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا با جواب سونوگرافی به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من حدود ۱۱ سال پیش واریکوسل عمل کردم بیضه هام خیلی کوچک شده بود و روی اسپرمم تاثیر گذاشته بود به طور طبیعی بچه دار نشدم الان هم بیضه هام مخصوصه سمت چپ خیلی کوچک شده میخواستم بدونم راه چاره داره و اینکه من عمل کردم روی اسپرمم هیچ تاثیری نگذاشت و هنوز ضعیفه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام برای اندازه بیضه کاری نمی‌شود کرد اما اسپرم را می‌توان با دارو بهبود داد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر