آزمایش زگیل تناسلی در مردان و زنان

آخرین بروزرسانی: 20 اسفند 1401

در این مقاله می خوانید

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شایع ترین بیماری مقاربتی (STD) در دنیا می باشد. تقریباً تمام افرادی که فعالیت جنسی دارند، در صورتی که واکسن دریافت نکنند، به آن مبتلا می شوند. همانطور که میدانید زگیل تناسلی گونه ای از HPV است.

ابتلای طولانی مدت به hpv می تواند تغییراتی درسلول های دهانه رحم ایجاد کرده،که این تغییرات میتوانند منجر به سرطان دهانه رحم شوند. انجام آزمایش hpv بر روی سلول های نمونه برداری شده به ما این امکان را میدهد که در صورت مبتلا بودن به گونه های پر خطر، درمان هر چه سریعتر آغاز شود. همچنین در برنامه ریزی برای درمان افراد مبتلا به سرطان اوروفارنژیال (نوعی سرطان گلو) نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

انواع Hpv و بیماری های مربوط به آن

ویروس HPV انواع مختلفی دارد که برخی از انواع آن منجر به بروز بیماری می شود. عفونت های HPV به HPV کم خطر و HPV پر خطر تقسیم می شوند.

1_ HPV کم خطر

این گونه باعث ایجاد زگیل هایی در مقعد، ناحیه تناسلی و گاها دهان فرد می شود. در موارد دیگر نیز ممکن است در بازوها، دست، پاها و یا بر روی سینه زگیل ایجاد کند. این زگیل ها معمولا خطرناک نبوده و ممکن است خود به خود برطرف شوند. درغیر این صورت، پزشک می تواند طی یک عمل جزئی و سرپایی ضایعه را بردارد.

2_ HPV پرخطر 

در بیشتر افراد بدون علامت بوده و بعد از یک یا دو سال برطرف می شود. اما در برخی موارد نیز HPV پرخطر ممکن است سال ها طول بکشد. این عفونت های طولانی مدت، می تواند منجر به سرطان نیز شود. به طوری که در اکثر موارد، عامل بروز سرطان دهانه رحم، HPV است. ابتلای طولانی مدت به HPV همچنین ممکن است سرطان های دیگری از جمله سرطان مقعد، واژن، آلت تناسلی، دهان و گلو را ایجاد کند.

چه کسانی به آزمایش HPV نیاز دارند؟

نهاد های پزشکی توصیه می کنند که اکثر زنان در سنین 21 تا 65 سالگی به طور منظم غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام دهند:

1_ سنین 21 تا 29 سال

افرادی که 21 تا 29 سال دارند، باید هر سه سال یکبار، با انجام تست پاپ اسمیر از لحاظ ابتلا به سرطان دهانه رحم غربالگری شوند. بسیاری از متخصصان، انجام آزمایش HPV در این گروه سنی را توصیه نمی کنند. زیرا HPV در جوانان بسیار شایع است و در اکثر موارد بدون درمان برطرف می شود. بنابراین جواب آزمایش مثبت ممکن است گمراه کننده باشد. همچنین، سال ها طول می کشد تا HPV منجر به سرطان شود.

2_ سنین 30 تا 65 سال

برای افراد 30 تا 65 ساله، چند روش برای غربالگری سرطان دهانه رحم وجود دارد. در این گروه سنی، غربالگری بیماران می تواند با روش های زیر انجام شود:

افرادی که یکی از عوامل خطر زیر را دارند، ممکن است به غربالگری سرطان دهانه رحم نیاز داشته باشند:

افرادی که به غربالگری منظم سرطان دهانه رحم نیازی ندارند:

آزمایش HPV برای زنان چگونه انجام می شود؟

برای انجام آزمایش HPV ، بیمار ابتدا به پشت بر روی تخت معاینه دراز کشیده و زانوهای خود را خم می کند و پاهای خود را در تکیه گاه هایی به نام رکاب قرار می دهد. سپس پزشک با استفاده از اسپکولوم (یک وسیله پلاستیکی یا فلزی برای کنار زدن بافت ها) واژن را باز کرده تا بتواند دهانه رحم را مشاهده کند. سپس با استفاده از یک سواپ نرم یا اسپاچولا (نوعی ابزار برای نمونه برداری) از سلول های دهانه رحم نمونه برداری می کند. اگر فرد به تست پاپ اسمیر هم نیاز داشته باشد، پزشک ممکن است از یک نمونه برای هر دو آزمایش استفاده کرده و یا دو بار نمونه برداری کند.

ازمایش زگیل تناسلی در زنان

آزمایش زگیل تناسلی برای مردان

در مردان مبتلا به HPV، انجام آزمایش HPV معمولا توصیه نمی شود، چرا که برای مردان هیچ آزمایشی که مورد تأیید سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) باشد وجود ندارد. بیشتر مردان مبتلا به HPV بعد از مدتی کاملا بهبود می یابند، اما برای جلوگیری از گسترش بیماری و انتقال آن به شریک جنسی، بهتر است درمان هر چه سریعتر صورت پذیرد.

آمادگی های لازم برای انجام آزمایش hpv یا زگیل تناسلی

این آزمایش را نمی توان در زمان قاعدگی انجام داد. همچنین دو روز قبل از آزمایش، باید از این موارد اجتناب شود:

عوارض آزمایش زگیل تناسلی

آزمایش HPV هیچ خطری ندارد. اما ممکن است بیمار در طول آزمایش کمی احساس ناراحتی داشته باشد. پس از آزمایش ممکن است کمی خونریزی و یا ترشحات واژینال دیده شود.

تفسیر نتایج آزمایش زگیل تناسلی

نتایج این آزمایش شامل جواب های منفی (طبیعی) و یا مثبت (غیرطبیعی) می باشد.

1_ منفی/طبیعی

در صورتی که هیچگونه علائمی از HPV پر خطر وجود نداشته باشد. با توجه به سن و یا سابقه بیماری فرد، پزشک تاریخ مراجعه بعدی را برای بررسی و آزمایش توصیه می کند.

2_ مثبت/غیر طبیعی

در صورتی که نشانه هایی از HPV پرخطر وجود داشته باشد، ازمایش نتایج غیر طبیعی را نشان میدهد. این جواب آزمایش به معنای داشتن سرطان نیست. بلکه بدان معناست که فرد در معرض خطری بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم می باشد. پزشک ممکن است برای تشخیص و بررسی بیشتر وضعیت بیمار، انجام آزمایشات بیشتری را درخواست کند. این آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    اقاي دكتر سلام من الان چند سالي هستش اين مشكل رو دارم كه موقع ارضاع شدن مني ازم خارج نميشه و اين موضوع تو زندگي تاثير گذاشته البته نميدونم ربط داره يا نه من مشكل ديسك كمر هم دارم ممنون ميشم ازتون اگه راهنماييم كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،اگر دیسک شما مربوط به اعصاب مرتبط با گردن مثانه باشد ربط دارد میتوان با دارو نیز تا حدودی این مساله را بهتر کرد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر