علائم کلامیدیا در مردان و زنان

آخرین بروزرسانی: 9 خرداد 1402

در این مقاله می خوانید

کلامیدیا یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی می باشد. حدودا نیمی از زنان مبتلا به کلامیدیا هیچگونه علائمی ندارند، اما علائم کلامیدیا در مردان، مشخص تر بروز پیدا می کند. در ادامه روش ها و ضرورت درمان بیماری کلامیدیا را بیان میکنیم. 

کلامیدیا چیست؟

عفونت کلامیدیا، یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است که توسط یک باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می شود. هم مردان و هم زنان می توانند به کلامیدیا مبتلا شوند.

عوارض کلامدیا در مردان و زنان

 در صورتی که این بیماری درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات زیر شود:

عوارض در زنان 

🔔این بیماری همچنین می تواند هنگام زایمان از مادر مبتلا، به نوزاد منتقل شود. عفونت در نوزادان می تواند منجر به بروز موارد زیر شود:

عوارض کلامیدیا در مردان

علت ابتلا به بیماری کلامیدیا

عفونت کلامیدیا توسط باکتری کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می شود. این بیماری از طریق رابطه جنسی و یا تماس نزدیک با ناحیه تناسلی یا مقعد فرد مبتلا منتقل می شود.

علائم کلامیدیا در زنان

این بیماری معمولا در زنان بدون علائم است. اما در صورتی که علائمی بروز پیدا کند، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علائم کلامیدیا در مردان

این بیماری در بیشتر مردان منجر به بروز برخی علائم می شود. این علائم عبارت اند از:

علائم و درمان کلامیدیا

تشخیص بیماری کلامیدیا

پزشک در ابتدا فرد را معاینه کرده و در صورت لزوم، آزمایشاتی را نیز انجام می دهد تا در صورت مبتلا بودن فرد به بیماری های مقاربتی، این بیماری تشخیص داده شود. برای بررسی وجود کلامیدیا، در زنان ابتدا معاینه لگنی انجام شده و از مایعات واژن نمونه ای گرفته می شود. در مردان نیز ممکن است از مایعات آلت تناسلی نمونه برداری شود. سپس نمونه برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می شود. نمونه ها را می توان از آزمایش ادرار نیز گرفت.

کنترل و درمان کلامیدیا

کلامیدیا با داروهای آنتی بیوتیک قابل درمان است. این داروها از راه خوراکی مصرف می شوند. از آنجا که فرد و شریک جنسی او، هر دو به بیماری مبتلا شده اند، هر دوی آن ها باید تحت درمان قرار بگیرند. به دنبال شروع درمان، عفونت معمولا طی 7 روز برطرف می شود. مصرف داروها حتی پس از برطرف شدن علائم نیز باید ادامه داشته باشد.

در صورتی که بیمار برای درمان از داروهای فرد دیگری استفاده کند، درمان بیماری ممکن است دشوارتر شود. فرد مبتلا باید به هرکسی که در 3 ماه گذشته با او رابطه جنسی داشته بیماری خود را اطلاع دهد. این کار از آنجایی اهمیت دارد که ابتلا به کلامیدیا ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد (به ویژه در زنان) و در نتیجه ممکن است درمان نشود. 

تا زمانی که دوره درمان و مصرف داروها به پایان نرسیده، بیمار باید از برقراری رابطه جنسی خودداری کند. فرد مبتلا به کلامیدیا باید از نظر داشتن HIV و سایر بیماری های مقاربتی از جمله سفلیس، هرپس و سوزاک نیز بررسی شود.

پیشگیری از ابتلا به کلامیدیا

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری می توان کارهایی انجام داد. از جمله:

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۹ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر ببخشید من دو سال پیش زگیل تناسلی رو فریز کردم بعد از اون هم چیزی مشاهده نشد الان رابطه ای که برام جدی شده و قصد رابطه جنسی جدید و ازدواج رو دارم میخواستم ازتون بپرسم چطور میتونم مطمئن بشم برای پارتنر م مشکلی وجود ندارد ؟ آیا تستی هست که بشه انجام داد
    و یک مسأله دیگر جای دو تا از فریزها روی آلت مونده کرم خاصی هست که جای این‌ها رو از بین ببره؟
    ممنون ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۹ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام در آقایان هیچ تست اثبات شده ای نداریم همسر شما حتما واکسن بزنند
  • تصویر کاربر سیامک چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 1358 مشاهده پرسش
    با سلام
    من 8 سال است ازدواج کردم و از زودانزالی رنج زیادی روحی و روانی می برم.روشهای مختلف درمانی را در طول این چند سال استفاده کردم اما هیچ نتیجه ای نداشته است.آیا شما می توانید این مشکل جدی من را درمان کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،طبيعتا" بنده روشهاي درماني قبلي شما رو نميدونم در صورت صلاحديد جهت معاينه مطب تشريف بياريد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر