عوارض واریکوسل

آخرین بروزرسانی: 28 آذر 1401

در این مقاله می خوانید

در برخی از موارد، واریکوسل نیاز به درمان ندارد. در صورت درد، آتروفی بیضه و یا ناباروری، روش های درمان پیشنهاد می شود. نیمی از مشکلات ناباروری مربوط به مردان است و در بسیاری از افراد، این مشکل از پایین بودن تعداد اسپرم که از عوارض واریکوسل است، نشات می گیرد. 

افراد معمولا ناباروری مردان را به بالا بودن دمای کیسه بیضه یا پایین بودن میزان تسترون نسبت می دهند. این مشکلات شایع هستند اما واریکوسل اغلب ریشه اصلی این مشکلات است. نتایج نشان می دهد از بین 40% از مردانی که با مشکل ناباروری روبه رو هستند، 15 درصد از واریکوسل رنج می برند. اگر این وضعیت در شما تشخیص داده شده است، باید با پیامدهای عدم درمان آشنا شوید.

علائم واریکوسل

درمان یا عدم درمان واریکوسل به عوامل مختلفی مانند، تجربه علائم یا بدون علامت بودن آن بستگی دارد. بعضی از مردان علائم واریکوسل مانند درد بیضه را تجربه نمی کنند اما درنتیجه این وضعیت دچار ناباروری می شوند. از جمله علائم احتمالی واریکوسل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوارض واریکوسل در صورت درمان نشدن

عدم درمان واریکوسل منجر به آسیب دیدن بیضه خواهد شد. تقریبا 85 درصد از مردان واریکوسل را در بیضه چپ تجربه می کنند. گاهی این وضعیت منجر به آتروفی یا کوچک شدن بیضه می شود. علت بروز این عارضه معلوم نیست اما واریکوسل درواقع همان واریس بیضه است که بسیاری از افراد در پا تجربه می کنند. واریکوسل، درست مثل واریس پا، منجر به از کار افتادن دریچه ها می شود.

رگ برای اکسیژن رسانی، خون را به قلب می رساند اما برای انجام این کار باید خلاف جاذبه عمل کند. بدین منظور، در جداره رگ دریچه تعبیه شده تا درصورت نیاز باز و بسته شود. وقتی دیواره رگ برای به بالا فرستادن خون منقبض می شود، دریچه باز می شود. وقتی عضله در حالت ریلکس قرار می گیرد، دریچه دوباره بسته می شود تا خون به عقب برنگردد.

ممکن است به مرور زمان دریچه دیگر به صورت طبیعی باز و بسته نشود و خون در رگ جمع شود. این وضعیت به دلایل مختلف رخ می دهد اما یکی از پیامدهای طبیعی بالا رفتن سن به حساب می آید. هرچه سن بالا می رود، جداره رگ تا حدی حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد. ضعیف شدن جداره رگ به منزله کاهش فشار در دریچه هاست به طوری که دریچه کاملا بسته نمی شود و خون بین انقباض عضلات جاری می شود. تجمع خون دور بیضه فشار را بالا می برد که کوچک شدن را در پی خواهد داشت.

یکی دیگر از پیامدهای عدم درمان واریکوسل، ناباروری است. در صورت عدم درمان واریکوسل، این بیماری میتواند روی تعداد، حرکت و کیفیت اسپرم نیز تاثیر گذار باشد. اغلب مردانی که به دلیل واریکوسل دچار ناباروری می شوند از کمبود تستسترون هم رنج می برند. شواهد بالینی نشان می دهد این وضعیت ناشی از نقص سلول های تولیدکننده تستسترون به نام لایدیگ است. مردانی که تحت درمان واریکوسل قرار می گیرند با افزایش میزان تستسترون روبه رو می شوند زیرا فعالیت سلول های لایدینگ دوباره به حالت طبیعی برمی گردد.

درمان واریکوسل به چه صورت است؟

اگر به دلیل واریکوسل با مشکل ناباروری روبه رو شده اید یا از سایر علائم رنج می برید، روش های مختلفی برای درمان وجود دارد. روش آمبولیزاسیون واریکوسل درست به اندازه روش هایی مانند جراحی موثر است و نرخ موفقیت آن به 90 درصد می رسد. در این روش درمان واریکوسل به صورت سرپایی انجام می شود، پس به بستری شدن نیاز ندارد و دوران نقاهت کوتاه تری دارد. اگر واریکوسل در شما تشخیص داده شده یا دچار علامت هستید، می توانید جهت ویزیت یا مشاوره با دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی به بخش مشاوره آنلاین مراجعه کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یاسین دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر،پسر من ۱۰سالشه. به من گفت گاهی موقع ادرار ۱تا۲قطره خون دیدم.که موقتی بود و دیگه ندید.هفته بعدش قسمت مثانه و بغل پاش کشاله ران درد میکرد گرمی جات و دستمال کرم کردم فایده نداشت ردز بعد بیضه سمت راستش متورم و قرمز شد ،بردمش دکتر ارولوژی و سونو گرافی گفتن عفونته.ایا نیاز به پیگیری مجدد داره؟و هنوز موقع ادرار سوزش داره و اذیته.میشه بفرمایین چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام ۱ هفته درمان انتی بیوتیکی و مجددا سونوگرافی و کشت ادرار
درحال دریافت اطلاعات