تبخال تناسلی در افراد مجرد

آخرین بروزرسانی: 27 آبان 1400

در این مقاله می خوانید

تبخال تناسلی، یک عفونت مقاربتی (STI) قابل سرایت است. در افراد مبتلا به این عفونت مقاربتی، تبخال های دردناکی در اندام های تناسلی گاها مقعد و یا داخل آن تشکیل می شوند. این عفونت ها ممکن است خود به خود رفع شوند و سپس ماهها یا سالها بعد برگردند. ایا افراد مجرد نیز به تبخال تناسلیی مبتلا می شوند؟
پاسخ به این سوال بله است. 

تبخال تناسلی در افراد مجرد

تبخال تناسلی (HSV) هم مانند زگیل تناسلی (hpv) از طریق ویروس و در اثر ساییدگی یا خراشیدگی منتقل میشود، پس برای انتقال نیازی به دخول صد در صد وجود ندارد تبخال تناسلی از طریق رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی منتقل می شود. 

HSV از طریق بوسیدن یا تماس پوستی شخص دارای تبخال باز، نیز انتقال پیدا می کند، اما افراد مبتلا به زگیل تناسلی در صورت تقویت سیستم ایمنی بدن، امکان بهبودی و دفع ویروس از بدن وجود دارد. اما در تبخال تناسلی در صورت ابتلا دفع ویروس از بدن ناممکن و بیماری تا پایان زندگی در بدن فرد وجود خواهد داشت. 

انواع ویروس هرپس تناسلی

هرپس ها، گروهی از ویروس های مُسری هستند که تمام آنها موجب بروز تبخال و زخم می شوند. برخی از ویروس های هرپس شایع تر عبارتند از:

1_ ویروس HSV-1

hsv1 یا هرپس دهانی موجب تشکیل تبخال تناسلی روی لبها، لثه ها، زبان و داخل دهان می شود. این ویروس در برخی موارد می تواند موجب تشکیل تبخال تناسلی شود. این نوع ویروس، معمولاً از طریق بزاق دهان به هنگام بوسیدن فرد مبتلا به تبخال باز منتقل می شود. شما همچنین ممکن است با به اشتراک گذاشتن خمیردندان، رژلب یا ظروف غذا به ویروس  HSV-1 مبتلا شوید. 

2_ ویروس  HSV-2 

hsv2 موجب تشکیل تبخال تناسلی می شود.

تبخال تناسلی در زنان

تبخال تناسلی چقدر شایع است؟

تقریباً از هر 6 آمریکایی بین سنین 14 و 49 سال، 1 نفر به HSV-2 (عامل تبخال تناسلی) مبتلا است. متاسفانه آماردقیقی از میزان ابتلا به این بیماری در ایران موجود نیست.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به تبخال تناسلی هستند؟

افراد نوجوان و بزرگسال در تمام جنسیت ها و نژادها ممکن است به تبخال تناسلی مبتلا شوند. در صورتی که چندین شریک جنسی دارید و از کاندوم استفاده نمی کنید، این ویروس به راحتی منتقل می شود. زنان بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند. بافت حساس واژن ممکن است پاره شود و عفونت راحت تر وارد آن شود. 

تبخال های تناسلی در چه نقاطی از بدن ایجاد می شوند؟

  • باسن، مقعد و داخل کشاله ران
  • دستگاه تناسلی زنان از جمله واژن، فرج، لبه های واژن و دهانه رحم
  • لب ها، دهان، زبان، گونه ها و سقف دهان
  • آلت تناسلی و بیضه ها (قسمت های مختلف دستگاه تناسلی مردان)

راه های انتقال تبخال تناسلی 

ویروس هرپس که عامل تبخال تناسلی است از طریق بزاق دهان، منی و ترشحات واژن منتقل می شود. در صورتی که فرد علائم قابل مشاهده ای نداشته باشد، باز هم می تواند ویروس هرپس تناسلی را به دیگران انتقال دهد.  تحقیقات نشان می دهند که امکان انتقال تبخال تناسلی از راههای زیر وجود دارد:

میزان انتقال تبخال تناسلی

ویروسی که عامل بروز تبخال تناسلی است، تا حد زیادی قابل سرایت است. شما می توانید تبخال تناسلی را به دیگران منتقل کنید یا آن را از فرد آلوده دریافت کنید. حتی زمانی که فردی تبخال یا علائم ندارد، هنوز هم احتمال آلوده کردن افراد دیگر با ویروس تبخال وجود دارد. 

آیا امکان ابتلا به تبخال تناسلی از فرد دارای تبخال دهانی وجود دارد؟

بله، انواع مختلف ویروس های تبخال تناسلی می توانند دیگر بخش های بدن را نیز آلوده کنند. اگر شما از فرد دارای زخم های باز  HSV-1 (تبخال دهانی) رابطه ی جنسی دهانی دریافت کنید، ممکن است روی اندام تناسلی خود دچار زخم های باز شوید.

علائم تبخال های تناسلی چه مواردی هستند؟

برخی از افراد هیچ گاه علائمی را تجربه نمی کنند. آنها حتی نمی دانند که مبتلا به ویروس هرپس هستند و ممکن است ناآگاهانه دیگران را مبتلا کنند. ویروس تبخال تناسلی ممکن است چندین سال در بدن فرد وجود داشته باشد ولی هیچ علائمی نداشته باشد، بنابراین به سختی می توان متوجه شد که چه زمانی یا از چه کسی به این ویروس مبتلا شده اید. 

علائم در اولین ظهور یا شیوع (به نام هرپس اولیه) شدیدتر هستند. علائم معمولاً ظرف مدت دو تا بیست روز پس از ابتلا ظاهر می شوند. علائم فعال ممکن است تا 4 هفته طول بکشند. شما ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

آیا ممکن است بیش از یک بار به تبخال تناسلی مبتلا شوم؟

هیچ درمانی برای ویروس هرپس تناسلی وجود ندارد و عفونت ممکن است مجدداً عود کند. علائم و نشانه های عود مجدد تبخال ها، معمولاً خفیف تر از علائم ظهور اولیه تبخال ها هستند و زودتر از بین می روند. برخی از افراد ممکن است در طول زندگی خود، فقط یک یا دو بار دچار تبخال تناسلی شوند. برخی دیگر ممکن است در طول یک سال، 4 یا 5 بار ظهور تبخال تناسلی را تجربه کنند. 

پس از ابتلا به عفونت، ویروس از سلولهای پوستی به سلولهای عصبی حرکت می کند. این ویروس در سلولهای عصبی غیرفعال (نهفته) می شود. عوامل خاصی ممکن است ویروس را دوباره فعال کنند که عبارتند از:

  • بیماری یا تب
  • هرچیزی که سیستم ایمنی را سرکوب می کند.
  • یائسگی
  • استرس
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب
  • جراحی

تشخیص تبخال های تناسلی 

عفونت های مقاربتی دیگر مانند سفلیس، علائم مشابهی دارند. پزشک علاوه بر انجام معاینه ی فیزیکی، برای آزمایش ویروس هرپس، از تبخال ها نمونه گیری می کند. اگر تبخال ها بهبود پیدا کرده باشند، یا تبخالی ندارید، یک آزمایش خون می تواند آنتی بادی HSV-2 را در بدن شما بررسی کند.

تبخال تناسلی چگونه کنترل یا درمان می شود؟

درمان تبخال تناسلی شامل تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف ویتامین های خانواده B، اسید فولیک، میوه های قرمز و  ورزش منظم جهت کنترل و جلوگیری از عود و انتقال بیشتر است. 

اگر شما دارای علائم خفیف هستید، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. در طول ظاهر شدن تبخال، این اقدامات می توانند علائم شما را تسکین بخشند:

داروهای آنتی ویروسی از شیوع بیشتر این تبخال ها جلوگیری می کنند. آنها می توانند علائم را کاهش دهند و به از بین رفتن سریعتر علائم کمک کنند. شما این دارو را می توانید به صورت قرص، تزریق درون وریدی یا کرم موضعی مصرف کنید. مصرف روزانه این داروها از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند و احتمال انتقال ویروس به افراد دیگر را کاهش می دهد.

عوارض تبخال های تناسلی

افرادی که دارای زخم های باز ناشی از تبخال های تناسلی هستند، دوبرابر بیشتر از افراد سالم در معرض ابتلا به  HIV قرار دارند. بنابراین، استفاده از کاندوم از اهمیت زیادی برخوردار است.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر