علائم ناباروری در مردان

آخرین بروزرسانی: 9 دی 1402

در این مقاله می خوانید

ناباروری در بین مردان، امری شایع است. لقاح، فرایند پیچیده ای است و موانع زیادی برای آن وجود دارد. اما پزشکان با استفاده از درمان ها و جراحی های مختلف، می توانند شانس لقاح را افزایش دهند.

ناباروری مردانه چه شرایطی دارد؟

ناباروری، مشکلی در دستگاه تناسلی است که شما را از باردار کردن همسرتان  باز می دارد. اگر زن و مردی، به مدت بیش از یک سال، به طور مکرر رابطه ی جنسی حفاظت نشده برقرار کنند و زن باردار نشود، پس مرد، زن و یا هر دو دارای مشکل باروری هستند. 

ناباروری، مشکل شایعی است. حدودا از هر شش زوجی که قصد بارداری دارند، 1 زوج را درگیر کرده. فاکتور مردانه، عامل اصلی ناباروری در حداقل نیمی از تمام موارد ناباروری می باشد. لقاح، فرایند پیچیده ای است که به عوامل زیادی از جمله موارد زیر بستگی دارد:

در نهایت، برای ادامه بارداری تا پایان دوره، جنین باید سالم باشد و محیط هورمونی زن برای رشد آن کافی باشد. زمانی که فقط یکی از این فاکتورها ناقص باشد، ناباروری ممکن است رخ دهد.

کدام مردان بیشتر در معرض ناباروری قرار دارند؟

برخی از مردان بیشتر از دیگران در معرض ناباروری قرار دارند. در موارد زیر، احتمال ناباروری بیشتر است:

چه عواملی باعث ناباروری در مردان می شود؟

بسیاری از عوامل بیولوژیکی و محیطی می توانند بر باروری تأثیر بگذارند، از جمله:

علائم ناباروری در مردان

ناباروری، خود یک علامت است. گرچه، به سختی می توان علائم احساسی یا روانشناختی ناباروری را توصیف کرد. اغلب اوقات، باردار شدن، تمام فکر و ذکر یک زوج می شود. احساس افسردگی، شکست، سوگ، ناکافی بودن و فقدان، در بین مردان و زنانی که به دنبال بارداری هستند، شایع است. افراد یا زوج هایی که هر یک از این احساسات را تجربه می کنند، ممکن است بخواهند در زمینه ی ناباروری از مراقبین سلامتی مانند درمانگر یا روانپزشک باتجربه کمک بگیرند. 

چنین افرادی می توانند به شما کمک کنند تا با این موقعیت، واقع گرایانه برخورد کنید و حتی زمانی که در حین درمان هستید، تحت حمایت قرار گیرید.

ناباروری در مردان چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص، با یک معاینه فیزیکی کامل شروع می شود تا وضعیت کلی سلامتی شما را بررسی کند و هر گونه مشکل فیزیکی که بر باروری شما تأثیر می گذارد را تشخیص دهد. پزشک متخصص، همچنین ممکن است با شما و همسرتان در مورد عادت های جنسی تان صحبت کند. 

اگر معاینه فیزیکی و سابقه ی بیماری های شما، هیچ دلیلی برای ناتوانی در باروری را نشان ندهد، گام بعدی ممکن است آزمایش لقاح برای تشخیص علت ناباروری شما تجویز شود. در ابتدا، مراقب سلامت شما ممکن است آزمایش منی انجام دهد. این آزمایش، موارد زیر را تعیین می کند:

برای درمان ناباروری در مردان باید به چه پزشکی مراجعه کنم؟

بهترین شخصی که میتواند به شما در درمان ناباروری کمک کند، متخصص اورولوژی است. شما میتوانید جهت مشاوره آنلاین با متخصص اورولوژی، روی لینک زیر کلیک کنید:

https://drshnategh.com/visitonline

درمان ناباروری در مردان شامل چه مواردی است؟

با پیشرفت تکنولوژی و روش های مدرن، تعداد گزینه های درمانی برای ناباروری در مردان افزایش پیدا کرده است. بسته به علت ناباروری، درمان میتواند متفاوت باشد. موارد زیر گزینه های پیش رو هستند:

1_ دارو درمانی 

دارو درمانی و یا هورمون درمانی با هدف افزایش تعداد اسپرم صورت می گیرد. اما در صورت تشخیص پزشک و کافی نبودن این درمان بسته به مشکل موجود تغییر در سبک زندگی نیز پیشنهاد می شود:

2_ درمان ناباروری در مردان با جراحی 

  • عمل برگشت وازکتومی
  • وازوپیدیدیموستومی
  • بازیابی اسپرم
  • تزریق داخل
  • سیتوپلاسمی اسپرم
  • لقاح آزمایشگاهی

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسنی یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    سلام وعرض خسته نباشید.من واریکوسل چپ داشتم عمل کردم سه ساله پیش.جواب ازمایش بهترشدن.ولی بعدازضربه خوردن کوچکی به بیضه که کشاله ران .جای عمل واریکوسل دردمیکندالان یک ماهه دردمیکنه اذیت میشم .لطفاراهنمایی کنید.ممنون میشم بیضه دردنمیکنه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام بعید است مساله خاصی باشد هر چند بهتر است معاینه شوید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر